Minder festivals in strijd tegen drugs

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Perenijsje

Bewuste gebruiker
Minister wil minder festivals in Nederland

UPDATE Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid pleit in zijn strijd tegen drugscriminaliteit voor minder festivals in Nederland. Volgens de minister kan de politie het grote aantal feesten niet aan, zegt hij in een interview met De Telegraaf.

Er worden in ons land jaarlijks 1100 festivals georganiseerd en alle bezoekers controleren op pillen of coke is volgens Grapperhaus niet meer te doen. ,,We hebben met elkaar afgesproken: als je op een festival met een gebruikershoeveelheid wordt aangetroffen kom je er niet in. Als het meer is, ga je mee met de politie. Als we dat zouden handhaven, zou je nog eens wat gaan zien.”

De minister vindt dat ‘je met elkaar kritisch moet zijn en moet zeggen: kunnen we dit met zijn allen aan?’ Hoe Grapperhaus het aantal festivals wil terugschroeven en hoeveel feesten de politie volgens de minister wel aankan, zegt hij niet.

Afwentelen
Lowlandsdirecteur Eric van Eerdenburg vindt dat Grapperhaus beter de bron kan aanpakken: de drugslabs. ,,Het lijkt mij nogal een simplificatie van het probleem”, zegt Van Eerdenburg. ,,Er is al amper politie aanwezig op festivals en hij kan zich beter richten op de bron. Dat zijn de drugslabs.” De festivaldirecteur noemt het ‘zo makkelijk om een maatschappelijk probleem af te wentelen op de festivals’. ,,Het is alsof de festivals de oorzaak ervan zijn. De oorzaak is ergens anders. Namelijk dat er ongelooflijk veel geld mee verdiend wordt en dat er slechte handhaving is. Ik denk dat de minister van Justitie zich daarmee bezig zou moeten houden.”

Festivalorganisator Mojo reageert verbolgen op de suggestie van Grapperhaus. ,,Het is wel heel erg kort door de bocht om het drugsprobleem bij de festivals te leggen”, reageert een woordvoerster, die meent dat drugsgebruik overal is. ,,Ga de stad in, kijk eens wat daar allemaal gebeurt. Het is wel erg stigmatiserend om nu de festivals aan te pakken.” Mojo zegt ongeveer twaalf festivals te organiseren. ,,Daarbij werken we samen met de politie, en we controleren onder meer aan de poorten.” Het ministerie laat inmiddels weten dat ‘minder festivals’ geen beleid gaat worden.

Bron: AD
WTF. Dit is wel erg kort door de bocht idd. Vraag me echt af hoe hij op zo'n idee komt. Zo kun je alles wel gaan verbieden. Waar het in NL sowieso steeds meer op begint te lijken de laatste tijd.

Laatst bewerkt:

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Wat een mongool die grappenmaker.

Ik ben al op honderden festivals geweest waarvan 99% met drugs en nog nooit is er ook maar iets bij mij gevonden.
Tjah bij mij ook 99%. Maar in de 1 % zat wel een bijna overdragen aan de politie aan vast. Gelukkig had ik nog niks op toen waardoor ik nog scherp genoeg was me er onderuit te lullen.
Volgens mij was het bij Q-base een keer dat toen ik vip entree had, ik ertussenuit gepikt werd door een snuffel hond. Ik had toen voor de gehele vrienden groep pillen bij me, a 20stuks ofzo en ook nog wat coke voor mezelf.
Toen ik apart gefouilleerd werd pakte ik meteen m'n wietzakje en begon het alleen maar over het wiet te hebben, dat ik het maar onzin vond dat ik voor een klein beetje wiet ertussenuit gepikt werd. Dit heeft er voor gezorgd dat ik hij gefocust raakte op mijn zakje wiet en niet verder fouilleerde. Ik mocht toen dus door lopen met +-20 pillen en wat coke. Terwijl er meerdere mensen om mij heen tot naakt aan toe gestript werden tijdens het fouilleren. Mega mazzel gehad dus toen.

Perenijsje

Bewuste gebruiker
Alle scholen sluiten, wordt ook gebruikt
Alle kroegen sluiten, wordt ook gebruikt
Alle parken sluiten, wordt ook gebruikt
Alle stations sluiten, wordt ook gebruikt
Alle gevangenissen/TBS-instellingen sluiten, wordt ook gebruikt
Wordt gezellig dan :grin:

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Laatst bewerkt:

Stonologie

Bewuste gebruiker
Wat een ondoordachte reactie weer van de Minister... ik denk niet dat hij de Volkskrant leest... :worried:

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/legalisering-van-drugs-is-de-enige-reele-oplossing~bf688efa/

Of de NRC...

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/16/het-is-tijd-om-de-legalisering-van-drugs-te-onderzoeken-a3960504

Misschien luistert de Minister vooral naar mensen met weinig verstand van drugs die bang zijn voor het onbekende...
Kijk, dat zijn nog eens artikelen!

verwondering

Bewuste gebruiker
Top Tripreporter
Ik dacht aan de titel even dat het een artikel uit De Speld was.

Maar nee.

Wanneer wordt men nu eens wakker en beseft men dat deze misantroop er steeds weer een schepje bovenop doet op weg naar een christelijke sharia waarin vermaak apert haram is?

De grootste homofoben blijken heel vaak stiekem zelf de grootste flikkers te zijn. Hoe zou Ferdje zijn vrije zaterdagavond doorbrengen? Doet hij er dan ook telkens een 'schepje' bovenop? Ik zie wel een lijn in dit verhaal... :rolleyes:

Perenijsje

Bewuste gebruiker
Ik dacht aan de titel even dat het een artikel uit De Speld was.

Maar nee.

Wanneer wordt men nu eens wakker en beseft men dat deze misantroop er steeds weer een schepje bovenop doet op weg naar een christelijke sharia waarin vermaak apert haram is?
Haha nou echt hè dat zou je denken. Maar helaas. De politie is volgens mij ook een stuk drukker met alcohol-zaken dan met drugszaken. Maar idd allemaal braaf nuchter thuis zitten en na Sesamstraat naar bed :grimacing:

Albedo

Bewuste gebruiker
Luchtballon en stemmingmakerij. Er gaan veel jongeren die nog thuis wonen naar zo'n festival. Indirect hoopt hij misschien dat de ouders beter op hun kinderen letten en erop aanspreken. Anders de omgeving. Veel (oudere) mensen weten niks over drugs, willen er niks van weten, lezen niks erover en vertrouwen teveel op autoriteiten.

Neo-Shulginist

Bewuste gebruiker
Gewoon minder festivals met elektronische muziek, dat is waar de drugs zit. :upsidedown:
Als je een superselectieve definitie hebt van wat drugs zijn wel ja. Anders zou je eigenlijk niet anders kunnen concluderen dat drugs overal wel gebruikt worden en dat ze zelfs nuttig kunnen zijn hier en daar.

ATGC

Belezen gebruiker
Het was ook een grap, alhoewel ik weinig affiniteit met edm/techno/acid e.d. heb zou ik het onzin vinden om te gaan "handhaven" op genre. Dan kan je ook metalfestivals proberen terug te dringen, want zuipen doen ze. Ik heb wel eens een open botbreuk gezien door dronken mensen die vooraan staan te moshen. Dat is in de scene natuurlijk een enorm tof verhaal :disappointed:

H

Huis89

Gast
Ga eens naar van die gekke dorps feesten.
Daar wordt toch ook niemand gecontroleerd nee maar als ze allemaal dronken zijn gaan ze met elkaar op vuist.
Nee maar drugs mag niet is slecht voor je.
Maar heb zelf naar geen ruzzie mee gemaakt op een festival daar geniet idereen van de muziek op zn eigen manier.
En wat valt onder een gebruikers hoeveelheid wat als ik al 5 pillen nodig heb?

Neo-Shulginist

Bewuste gebruiker
En wat valt onder een gebruikers hoeveelheid wat als ik al 5 pillen nodig heb?
Dat is het volgende wat belachelijk is. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) is een gebruikershoeveelheid maximaal een halve gram harddrugs, 1 pil, 5 mL GHB, 0,5 gram gedroogde paddo's of 5 gram 'hennep'. Als er meerdere verpakkingen worden gevonden of meerdere soorten drugs dan is het al geen gebruikershoeveelheid meer.

Een halve gram MDMA is op zich meer dan zat om de avond mee door te komen. Maar we weten allemaal hier dat een groot deel van de gebruikers meer neemt op een avond dan deze hoeveelheden.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
De Leukste Thuis!
Ik heb me laten vertellen dat de reden dat de XTC pillen in Nederland zo hoog gedoseerd zijn ligt aan het feit dat je van het OM 1 pil bij je mag hebben.

Dan zou je zo maar kunnen conlcluderen dat het OM medeverantwoordelijk is bij incidenten met hooggedoseerde pillen...

Jmths

Wijs gebruiker
Tripreporter
Waar het in NL sowieso steeds meer op begint te lijken de laatste tijd.
Die flappie lekker zijn eigen graf laten graven, Grapperhaus zegt gewoon wat de vrome achterban wil horen.
Volgens mij was het bij Q-base een keer dat toen ik vip entree had, ik ertussenuit gepikt werd door een snuffel hond.
Ik heb tot twee maal toe mee gemaakt dat er op Antwerpen centraal een stuk of 10 politieagenten stonden met twee drugshonden en dat ik er langs liep met m'n rugzakje vol met verschillende soorten drugs. Het is wel vaker gezegd maar drugshonden lijken enkel de geur van wiet en stres op te pikken. Ik heb een verborgen extra laag in mn portemonnee, is regelmatig voorgekomen dat er bij mijn kleingeld werd gekeken maar daar houdt het dan standaard bij op.
Het was ook een grap, alhoewel ik weinig affiniteit met edm/techno/acid e.d. heb
Je moet wat meer in de richting van minimal, deep house, melodieus zoeken. Wanneer zulk soort genres worden gedraaid komt er vrijwel nooit geouwehoer voor, alleen al voor het meer stabiele volk vind ik dit meer de moeite waard.
Als er meerdere verpakkingen worden gevonden of meerdere soorten drugs dan is het al geen gebruikershoeveelheid meer.
LSD dropper mee en dan kun je gedoogd het gehele festival terrein plat leggen. :3

Perenijsje

Bewuste gebruiker
Ik heb me laten vertellen dat de reden dat de XTC pillen in Nederland zo hoog gedoseerd zijn ligt aan het feit dat je van het OM 1 pil bij je mag hebben.

Dan zou je zo maar kunnen conlcluderen dat het OM medeverantwoordelijk is bij incidenten met hooggedoseerde pillen...
Ik heb ook wel eens gehoord dat je een pil niet thuis al in 2en moet breken zodat je 2 halfjes hebt, omdat het dan gezien wordt als 2 pillen? Weet niet of dat klopt, maar vond ik ook al zo krom klinken als het wel waar is.

ATGC

Belezen gebruiker
Je moet wat meer in de richting van minimal, deep house, melodieus zoeken. Wanneer zulk soort genres worden gedraaid komt er vrijwel nooit geouwehoer voor, alleen al voor het meer stabiele volk vind ik dit meer de moeite waard.
Wat ik bedoel is dat ik een bepaalde muzieksmaak heb waar een hoop elektronische muziek buiten valt, met name de grote genres. Als ik naar elektronisch luister dan is het meestal synthwave, ebm/cybergoth en af en toe italodisco. Dingen met dus over het algemeen songstructuren en afgebakende nummers.

Bovenaan