Mushbag??

KoxBox

Badass junkie
Heeft iemand hier ervaring met de Musbag die bestaat uit 1400gram rogge van azarius?
Ik heb die namelijk besteld en nog altijd vol ongeduld aan het wachten op de Mushbag en de Equadoriaanse paddo sporenspuit, dus enige tips of ervaringen zijn altijd welkom.

Dank bij voorbaat.

psych-out

Bewuste gebruiker
De Mushbag bevat gesteriliseerde rogge die geschikt is voor de broedproductie van de meeste eetbare paddestoelen. De zak is uitgerust met een luchtfilter en rubberen injectiepoort die de zak hermetisch afsluit na injectie met vloeibaar inoculant (sporen- of myceliumspuit). Elke Mushbag bevat ruim 1400 gram rogge, dat in de meeste gevallen zo'n één tot anderhalve kilo verse paddestoelen oplevert.

gewoon eerst de sporenspuit verhitten en dan 15 sec laten afkoelen
daarna in de mushbag prikken en de gewenste hoeveelheid inspuiten
meer info vind je op azarius
de mushbag is wel een chille uitvinding

succes

KoxBox

Badass junkie
Ja ok maar dat had ik ook al allemaal begrepen :mrgreen: maar ik bedoel echt ervaringen van mensen die dit gekocht hebben of mensen kennen die het gekocht hebben...

Toch bedankt!!

De Sjeik

Bewuste gebruiker
Dit lijkt mij gewoon echt prima werken. Een tot anderhalve kilo vers is echt niet mis, en een sporenprint heb ik hier nog liggen, dus met een beetje moeite is er makkelijk een sporenspuitje te fixen..

Ik weet alvast wat mijn volgende aankoop op Azarius zal zijn :grin:

Mayan

Bewuste gebruiker
Sjeik, als ge bij azarius wilt bestellen, ... zou ik beter dien agar er pakken.
Daar moet je gewoon uw sporen op laten vallen.
Maar een spuit is ook goe he.
Maar mannen, rogge is goedkoper dan een spawnbag met rogge in he.
Je hebt een zak rogge voor minder geld hoor.
En ne filterzak kost nog geen anderhalve euro :wink:
En confituurpotten zijn gratis om je broed in te steriliseren
Hoewel zo'n zak rogge wel gemakkelijk is, gewoon de sporenspuit erin en donker warm zetten

De Sjeik

Bewuste gebruiker
^ Ja klopt, maar bij Azarius zijn die dingen al voor je gesteriliseerd toch? Ik heb namelijk zelf geen hogedruk kookpan, of hoe dat ook heet, om de boel zelf te steriliseren.

Mayan

Bewuste gebruiker
Ik werk ook niet met een hogedruk ketel hoor...
Gewoon wat langer steriliseren, laagje water in de pot en zien dat het water niet uitkookt.
Voor safe te spelen steriliseren ik soms wel een dikke 2 uur he.
En mijn stro is al gepasteuriseerd... steriliteit is een must, maar het kan niet alleen bereikt worden met zo'n snelkookpan he... da kost keiveel man :grin:

En geloof mij, agar steriliseert zen eigen als ge het klaarmaakt zenne :wink:
Da moet toch op kookpunt gebracht worden

De Sjeik

Bewuste gebruiker
Ik ga ook zeker nog een keer een kweekje proberen te draaien ''from scratch'', maar rekening houdend met het steriel werken, waar ik nu redelijk beperkte mogelijkheden toe heb, en mijn nog redelijk beperkte paddokweekkennis, zou het op dit moment iets gemakkelijker zijn om ff een spuit in een zak rogge te douwen :P Wanneer ik mijn kweeksetje hopelijk met succes heb afgerond, zal ik eens kijken wat ik met dat sporenprintje ga doen dat hier nog in de koelkast ligt :)

De Sjeik

Bewuste gebruiker
Nog een vraagje, heeft iemand misschien enig idee, of er uit deze mushbag ook meerdere flushes komen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat zoiets 1-1,5 kilo stoeltjes opbrengt na slechts 1 flush als je de rogge na colonisatie gewoon in de zak laat zitten..

Bvd.

Mayan

Bewuste gebruiker
Sjeik,

Die mushbag dient als broed. Niet persé voor paddo's in te groeien.
Hoewel het wel gaat, gewoon een casinglaag op leggen als uw mycelium volgroeid is.
Die mushbags komen gesealed aan he, dus volledig toe.
Als je er in wil groeien knip je best het bovenste stuk eraf NADAT HET MYCILIUM de zak volgroeide, hoewel ze tot op de filter sealen.
Niet de hele filter, maar wel aan die bovenkant zo.

Ben je niet goedkoper af dan met een growkit? (nu het nog kan, snel zijn)

Enfin je ziet maar he... maar zeker geen casinglaag van vochtige vermuciliet vergeten leggen als je naar vruchtvorming wil overstappen he. En goed verluchten en vochtig houden.

De Sjeik

Bewuste gebruiker
Maar is het dus ook mogelijk om die 1 tot 1,5 kilo waar ze over spreken te oogsten wanneer je het substraat gewoon in die zak laat liggen? Want op die manier word een groot oppervlak van het myceliuym niet gebruikt lijkt mij :confused: Tenzij dit in meerdere flushes gebeurt, wat ik me dus afvroeg.

Het lijkt mij toch zo dat als je zo'n oogst wilt bereiken je de rogge over een wat groter oppervlak moet uitspreiden dan, of niet?

Mayan

Bewuste gebruiker
Hoe ik het zou doen:

Rogge inspuiten met cubensis
Wachten tot het volledig gekoloniseerd is
Stuk van die rogge zak gooien in een nieuwe zak met rogge, dan heb ik twee weken later terug mycelium.
De rest zou ik gebruiken voor met stro te mengen.
Cubensis op stro is feest man

Als ge potten met rogge blijft koloniseren met mycelium van die eerste zak kan je zelf tonnen halen man... omdat ge gewoon onbeperkt kunt blijven verder doen

BTw gast: uw avatar is ziekelijk vet :grin: :rock:

Mayan

Bewuste gebruiker
Dan gebruik je je rogge als broed.
En het mycelium op die rogge gaat zich dan vasthechten aan de stro
Als het door uw casinglaag heenkomt voelt ze de aanwezigheid van lucht, en ga ze paddo's maken.
Het spreekt voor zich dat paddo's op rogge en stro tesamen groter en meertallig komen :)
Enfin, moet maar is zien bij mushplanet.org "kweken van cubensis op stro"

En om op een oude vraag te antwoorden: ja je krijgt ze gesteriliseerd en gesealed aan van azarius. Azarius echt goeie shop man!

De Sjeik

Bewuste gebruiker
Goed goed..bedankt voor de uitleg. Ik denk dat ik het simpel ga houden: Filterzak met rogge laten koloniseren, eventueel een 2e filterzak spawnen. Gekoloniseerde rogge verspreiden over 2 a 3 bakjes, casinglaagje er overheen, en het geheel in een paar filterzakken plaatsen, het growbox principe dus. Maar eerst maar eens zien hoe het met m'n kweeksetje verloopt, het eerste mycelium is al te zien in ieder geval.

Bovenaan