Klaasvaak91
Experimenterende gebruiker
Voor mij is het klaar na 16 jaar blowen weet ik nu wel wat stoned zijn is 😝en ook het geld dat er naartoe gaat enzo dat kan niet meer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Slaap jij maar terug op je beide oren... in hoe verre dat praktisch haalbaar isGasten vandaag was er een aangetekende brief mee met de resultaten van de speekselanalyse resultaat was negatief dus dat is goed maar blijkbaar wil dit niet zeggen dat ze mij niet voor de rechtbank gaan dagen , kut . Nu in ieder geval is het beter dan een positief resultaat . Iemand ervaring mee ?
Ben de laatste tijd toch wat neerslachtig …. Nadeeltje van de verslaving of doe ik het mezelf aan ? Ik weet het niet
10.000 stappen, dat is ongeveer 2 uur wandelen.Kan dat wandelen zijn ook ben niet de sprtiefste kerel 😝
Erover praten, beweging (of sport) of meditatie/ademshaling oefenen willen nog wel eens helpenBen de laatste tijd toch wat neerslachtig …. Nadeeltje van de verslaving of doe ik het mezelf aan ? Ik weet het niet
Ik pak wel eens een mars, een twix of een schaaltje fruit als ik inkak op kantoor, maar tegen neerslachtigheid? Die is nieuw voor mij.Wat ook helpt, is simpelweg gaan snoepen, suiker, een overdosis, suiker, door een heel pak koekies ofzo op te eten, wordt je ook weer wat slomer van.
Dan gaan ze daar ook weer over zeiken, maargoed, het is al een hele verbetering en normaler. Die mix van mini marsen en twixen en snickers enzo, zijn altijd handig om in de buurt te hebben als je met een drug verslaving stopt.
Yess nature's candy 😍Maar dan zal ik eerder fruit adviseren dan snoep.
Het is mijn inziens geen goed idee om tijdens je herstel (en dus het herstel van je dopaminesysteem) deze op te gaan jagen met geraffineerde suiker. Dit zorgt op zichzelf weer voor een onnatuurlijk hoge dopaminespiegel, op een moment dat je je hersenen juist aan een lagere dopaminespiegel wilt laten wennen en tevens je receptoren wat rust wilt gunnen.Wat ook helpt, is simpelweg gaan snoepen, suiker, een overdosis, suiker, door een heel pak koekies ofzo op te eten, wordt je ook weer wat slomer van.
Dan gaan ze daar ook weer over zeiken, maargoed, het is al een hele verbetering en normaler. Die mix van mini marsen en twixen en snickers enzo, zijn altijd handig om in de buurt te hebben als je met een drug verslaving stopt.
Het is mijn inziens geen goed idee om tijdens je herstel (en dus het herstel van je dopaminesysteem) deze op te gaan jagen met geraffineerde suiker. Dit zorgt op zichzelf weer voor een onnatuurlijk hoge dopaminespiegel, op een moment dat je je hersenen juist aan een lagere dopaminespiegel wilt laten wennen en tevens je receptoren wat rust wilt gunnen.
Beter eet je enkel nog gezond voedsel: veel groente en fruit (met schil!), havermout, noten en zaden, peulvruchten, mager vlees en vette vis.
Er zijn toch ook mensen verslaafd aan suiker😇Hey, geraffineerde suiker is geen heroine ofzo. Je slaat door, nog ff en je mag ook niet meer mastuberen.
Er zijn toch ook mensen verslaafd aan suiker😇
Er zijn ook mensen verslaafd aan eten (binge eating disorder) en dan hoef je nog niet eens morbide obesitas te hebben. En ja, die worden ook behandeld binnen de verslavingszorg.Ja natuurlijk iemand met morbide obesitas, gaan we ook doorverwijzen naar de verslavingszorg. Probleem opgelost.
Misschien zitten er wel overeenkomsten in gedrag. 😉Ja natuurlijk iemand met morbide obesitas, gaan we ook doorverwijzen naar de verslavingszorg. Probleem opgelost.
Haha ze zal de eerste forummer niet zijn die dit beargumenteert😂ff en je mag ook niet meer mastuberen.
Ik snap je punt. Maar uiteindelijk helpt gezond eten en sporten JUIST heel erg in je herstel, ook voor je dopamine shots. We hebben onszelf aangeleerd dit te krijgen van slecht en bewerkt eten (omdat hier veel snelle vetten en suikers inzitten, waar ons overlevingssysteem op aanslaat, maar ons systeem herkent niet dat je niet hoeft te overleven en een uur later weer een hoop calorieën binnenkrijgt) maar eigenlijk is het voor je psychische welzijn veul beter jezelf te belonen met goed eten. Wat netzo goed heel lekker kan zijn.Hey, geraffineerde suiker is geen heroine ofzo. Je slaat door, nog ff en je mag ook niet meer mastuberen.
Er zijn ook mensen verslaafd aan eten (binge eating disorder) en dan hoef je nog niet eens morbide obesitas te hebben. En ja, die worden ook behandeld binnen de verslavingszorg.
Ik deel die mening niet, er zijn mensen die verslaafd zijn aan eten, automutilatie, gamen etc en dat zijn geen psychoactieve stoffen. Waar het vooral om draait met verslaving is dat mensen voornamelijk willen verdoven en dan maakt het niet uit in welke vorm dat is.Ligt eraan, wat je onder verslaving verstaat. In mijn ogen heb je een verslaving aan psycho-actieve stoffen, zoals de drank en drugs. En je hebt gedragsstoornissen, zoals iemand die een obsessie heeft. Ik denk dat het komt door een verschil van inzicht hoe dopamine werkt. Als je op de oude manier denkt dat dopamine werkt, kan je alles een verslaving gaan noemen, ook gezonde dingen.
Maargoed, veel mensen denken dat ze mensen kunnen bekeren en echt veranderen en laten veranderen in een soort jesus christus superstar.
Ik wil niemand bekeren. En iedereen moet vooral lekker doen wat ze zelf willen en wat voor hun werkt. We delen hier gewoon dingen en voor jou werkt het misschien om bij iedere craving een zak snoep leeg te eten. Voor de ander misschien niet. 🙃 Of voor de 1 werkt het 12 stappenplan wel en voor de ander niet.. Zoals jij zelf al zei: Er leiden meer wegen tot Rome en dat is allemaal prima.Maargoed, veel mensen denken dat ze mensen kunnen bekeren en echt veranderen en laten veranderen in een soort jesus christus superstar.
Wat is de oude manier van denken hoe dopamine werkt, en wat is de nieuwe manier, volgens jou?Als je op de oude manier denkt dat dopamine werkt, kan je alles een verslaving gaan noemen, ook gezonde dingen.
Er zijn hier mensen, heel erg blij met die AA minnesota methodiek, die zijn heel fanatiek en zeggen dat ze de enige en juiste manier hebben. Laat je niet gek maken. Ze doen net alsof ze altijd iedereen kunnen genezen van allerlij stoornissen.Ik deel die mening niet, er zijn mensen die verslaafd zijn aan eten, automutilatie, gamen etc en dat zijn geen psychoactieve stoffen. Waar het vooral om draait met verslaving is dat mensen voornamelijk willen verdoven en dan maakt het niet uit in welke vorm dat is.
Maar goed, jij hebt over zo ongeveer alles een andere mening dan de rest op het forum dus ik laat het hierbij en ga geen discussie met je aan.
Wat is de oude manier van denken hoe dopamine werkt, en wat is de nieuwe manier, volgens jou?
Volgens mij werkt dopamine maar op 1 wetenschappelijk bewezen manier, namelijk...
En hoezo zou dit niet voor eten, seks, of gamen kunnen opgaan?In de verwachting dat er heel misschien al iets lekkers aankomt.
En hoezo zou dit niet voor eten, seks, of gamen kunnen opgaan?
Okay thanks voor je verduidelijking. Maar ik geloof niet dat iemand hier heeft gezegd dat een heroïne verslaving op eenzelfde niveau zit als een suikerverslaving. Er is alleen gezegd dat je juist beter je verslaving aanpakt met (o.a.) gezondere gewoonten. Punt is dat het hetzelfde mechanisme is. En een verslaving aanpakken door een nieuwe verslaving te omarmen zal dus hetzelfde mechanisme in werking zetten, waardoor je initiële verslaving ook niet verdwijnt.Goeie vraag. Het verschil zit hem dan in de hoeveelheid dopamine waarop iemand geconditioneert is. Bij een psycho-actieve stof, schiet die dopamine tot iets buiten ons zonnenstelsel. Bij een appeltaartverslaving is dat dan veel minder hoog.
Iemand met een appeltaartverslaving, die denkt dat er in de kamer hiernaast een appeltaart staat, Verwacht dan iets, die dopamine stijgt dan iets.
Waardoor ze irrationeel kunnen gaan denken.
Iemand met een heroine verslaving, die denkt dat er om de hoek vd straat een heroine dealer staat, Verwacht dan heel veel, die dopamine stijgt dan gigantisch.
Waardoor ze kompleet gek worden.
Okay thanks voor je verduidelijking. Maar ik geloof niet dat iemand hier heeft gezegd dat een heroïne verslaving op eenzelfde niveau zit als een suikerverslaving. Er is alleen gezegd dat je juist beter je verslaving aanpakt met (o.a.) gezondere gewoonten. Punt is dat het hetzelfde mechanisme is. En een verslaving aanpakken door een nieuwe verslaving te omarmen zal dus hetzelfde mechanisme in werking zetten, waardoor je initiële verslaving ook niet verdwijnt.
Het wordt wel makkelijker. De ontwenningsperiode is het lastigst en je hebt als je lang gebruikt een deel van je persoonlijkheid ervan gemaakt.Verdwijnt een verslaving ooit ? Blijft het niet voor eeuwig een strijd ?
Het is wel een hele lange strijd, dat weet ik wel zeker. Maar het gevecht wordt wel steeds makkelijker, omdat de trek een heel klein beetje in de loop der jaren ietsjepietsje slijt.Verdwijnt een verslaving ooit ? Blijft het niet voor eeuwig een strijd ?
Het mechanisme werkt niet hetzelfde, doordat iemand die verslaafd is aan een psycho-actieve stof, andere craving ervaart dan iemand met een gedragsstoornis.
Het is niet een zelfde soort craving, bij de een kan je met alleen wat gedragsveranderingen ook de craving veranderen. Bij de echte drank en drugs verslaving, is die craving door die dopamine die dus al eerder is gestegen, echt anders. Die ervaart een craving die ook door een pijngrens heen kan gaan en echt zichzelf bezeren.
Heb je ook bronnen voor deze van de pot gerukte, totaal ongefundeerde claims?
Eens verslaafd, altijd verslaafd. Of het een strijd blijft hangt af van hoe hard je aan jezelf werkt om de onderliggende issues aan te pakken. Voor mij hielp het accepteren van m’n verslaving ook heel erg. Als ik tegen de verslaving ging vechten verloor ik keer op keer. Het onderhoud middels het programma van NA maakt het voor mij ook een stuk makkelijker. Sinds ik dat structureel doe heb ik geen heftige trek meer gehad, alleen af en toe wat gedachten aan gebruiken die ik makkelijk naast me neer kan leggen. Maar de basis was om angsten aan te gaan en te overwinnen en hard aan mezelf werken.Verdwijnt een verslaving ooit ? Blijft het niet voor eeuwig een strijd ?
Ja, maar waarom doe je dan nu zo tegen mij?
Alles wat ik zeg is gebasseerd, op het verhaal van Els Noorlander en dat is hetzelfde verhaal van wat het MIT in een online masterclass verkoopt. The Addicted Brain of zoiets.
En dan ga je het toch niet lezen of bestuderen, want als het maar werkt toch?
Ik snap niet helemaal waarom je nou zo aggressief ervan wordt.
Door die eerste zin bekijk je het maar, ga maar eerst leren mensen niet naar beneden te trappen.Omdat ik er heel slecht tegen kan als mensen met zware beweringen gooien die nergens op gebaseerd zijn.
Je moet je eens indenken hoe dat voelt voor iemand die een procesverslaving heeft, die enorm worstelt met zucht. Dat zijn/haar zucht maar afgedaan wordt als iets dat wel meevalt, sterker nog iets dat nauwelijks zou bestaan.
Dat diegene zich dus aanstelt. Dat is hoe jij het over laat komen. En voor iemand met een procesverslaving die worstelt met zucht, zal dat alleen maar zorgen voor een slechter gevoel van eigenwaarde.
Als ik tijd heb, zal ik eens in haar theorieën duiken. Maar ik heb er een heel hard hoofd in dat iemand die verstand heeft van verslavingen, zal claimen dat er zulke grote verschillen zitten tussen een procesverslaving of een middelen verslaving.
Noem je dit al aggressief?
Voor mij is dit niet meer dan een normale vraag. Ik werk namelijk zelf in de wetenschappelijke wereld. Daar is het normaal om kritische vragen te stellen. En dat is precies wat dit is, een kritische vraag.
Dat ik hem deze keer niet verhul in een zachtaardige woordenbrij, dat is dan maar zo.
Heb je, buiten dat filmpje, nog andere bronnen van Els die ik door zou kunnen nemen om er van te leren?
Je hebt dus geen andere bronnen om je punt duidelijk te maken?Door die eerste zin bekijk je het maar, ga maar eerst leren mensen niet naar beneden te trappen.
Je hebt dus geen andere bronnen om je punt duidelijk te maken?
Je mag best anders denken en een ander beeld hebben over wat werkt wat niet werkt.
Ik zie verslaving ook totaal anders als de meeste hier.
Beetje jammer dat je nu terug krabbelt.
Als je zo hard roept zou het eigenlijk geen moeite kosten om hier wat dingen rond te strooien 😇