Nature is speaking to us! Are we listening?

• Onderwerp starter Revolutionair
  • Startdatum
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Martinus

Bewuste gebruiker
Doe je aluminium hoedje af man. :tearsofjoy:

Met sommige mensen kan ik zo slecht levelen. Corona is een grote dosis karma. Hoe kom je erbij.

De samenlevingen van de wereld wisten dat dit kon gebeuren. Al 100 jaar, maar omdat alles en iedereen alleen maar op hebzucht draait worden er pas plannen gemaakt als het virus bewijs van spreken over de drempel loopt. Nu worden er 1000den respirators besteld, maar 2 maanden geleden zat iedereen nog toe te kijken hoe China er een mooie show van maakte.

Misschien is karma niet het juiste woord, maar we roepen het over onszelf uit is wat ik probeer te zeggen.

R

Revolutionair

Gast
Da's toch gewoon onderdeel van het leven, hoe divers mensen

Ik ga stuk om deze reactie 😂
Je begrijpt er dus echt niks van..
En als Mindless een jochie is dan ben jij een knulletje.. 😉

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Da's toch gewoon onderdeel van het leven, hoe divers mensen zijn? Geniet ervan zou ik zeggen jochie 😄
Het is wel meer dan dat hoor. Het (materie is primair concept) is een aanname, een geloof dat bijna wereldwijd als feit gezien wordt en door praktisch iedereen niet eens een moment in twijfel getrokken wordt.

Het merendeel van mijn leven heb ik geloofd in die wereld die in de basis bestaat uit dood onintelligent materiaal dat zichzelf uiteindelijk dmv intelligente processen (whut...) vormt tot organismen waar dan op magische wijze 'iets' genaamd 'bewustzijn' in verschijnt (whut!?). Ten eerste, waar in dat fysieke organisme is dat bewustzijn gelocaliseerd? Niemand heeft ooit bewustzijn als een 'ding' gevonden in een lichaam, dus waarom nemen we dat aan, waarom geloven we dat? Dat klinkt toch zeer onwetenschappelijk, niet?
Ten tweede, waarom is het, dat als bewustzijn het minst fundamentele onderdeel is van onze wereld, het laatste element, (fysieke wereld -> organisme -> mind/geest -> bewustzijn) álles van bewustzijn afhankelijk is om ervaren te worden?
Ten derde, waarom zou een onintelligent universum intelligente "vruchten" baren. Wezens met een verlangen naar en potentiële aanleg voor vrede, liefde, schoonheid, wijsheid.

Als je er goed naar kijkt strookt het gewoon niet met onze ervaring. Dat hele materialisme (in de zin van wereldbeeld) lijkt mij de minst waarschijnlijke verklaring van wat onze ervaring is. Het is als een soort trip die mensen (meestal levenslang) hebben. Compleet ongefundeerd en onlogisch. Door simpele observatie en logica valt het systeem al in elkaar. Dat betekent niet dat dat bewijs is voor een alternatief 'bewustzijn is primair' model, maar dat model blijft tenminste staan als je er kritisch naar kijkt. Je kunt dat model onderwerpen aan het zwaarste scepticisme, maar als je eerlijk kijkt, is er geen speld tussen te krijgen.

En om dan terug te komen op het oorspronkelijke punt: als niet een materieel universum, maar (puur, objectloos) bewustzijn primair/fundamenteel is, dan heeft alles wat daarna komt of daarboven ligt die aard van bewustzijn (mind over matter). Dan is de natuur niet een dom onintelligent proces, maar een intelligente expressie van bewustzijn. Ik denk dat je bewustzijn als de ongemanifesteerde natuur zou kunnen zien en het "fysieke" universum als de gemanifesteerde natuur. Twee kanten van dezelfde munt en dus eigenlijk 1 "ding".

Voor velen zal dit zweverig zijn, maar ik zie dit als een veel logischer verklaring van onze ervaring/wereld dan het abstracte materialistische wereldbeeld, wat in mijn ogen juist zweverig is. Het hangt compleet aan elkaar met abstracte ideeën en aannames en is helemaal niet gebaseerd op onze eigenlijke ervaring. De wetenschappen kunnen trouwens prima blijven bestaan in een bewustzijn=primair model. Alle concepten kunnen ook gewoon gebruikt blijven worden.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ik denk dat je bewustzijn als de ongemanifesteerde natuur zou kunnen zien en het "fysieke" universum als de gemanifesteerde natuur.
Ik vind dit wel een hele mooie. Het is even omdenken en je "ik" even vergeten, maar dan zie je wel dat het ongeveer zo in elkaar zit ja. Mooi omschreven :)

ATGC

Bewuste gebruiker
Bewustzijn is gewoon een status van het brein. En als ik ga slapen, iemand slaat me bewusteloos of ik krijg een infuus met een anaestheticum dan gaat die status van aan naar uit.

Ja, als je het dieper filosofisch bekijkt dan kan je beredeneren dat we nooit 100% zeker kunnen zijn dat wat wij observeren echt is en geen simulatie. Dus mijn mening over bewustzijn kan complete onzin zijn. Maar dat de realiteit (lol) niet echt is is ook niet logisch aan te tonen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Bewustzijn is gewoon een status van het brein. En als ik ga slapen, iemand slaat me bewusteloos of ik krijg een infuus met een anaestheticum dan gaat die status van aan naar uit.
Maar dat is nooit onze ervaring. Vanuit het perspectief van bewustzijn is er nooit geen-bewustzijn. Dat lijkt alleen zo vanaf het perspectief van een ander die jouw lichaam bewusteloos ziet liggen. Voor onszelf (bewustzijn) is het moment dat we in (diepe) slaap vallen en het moment van wakker worden hetzelfde moment.

Ja, als je het dieper filosofisch bekijkt dan kan je beredeneren dat we nooit 100% zeker kunnen zijn dat wat wij observeren echt is en geen simulatie. Dus mijn mening over bewustzijn kan complete onzin zijn. Maar dat de realiteit (lol) niet echt is is ook niet logisch aan te tonen.
Niet constant=niet realiteit imo.

Maar ik wil je verder helemaal niet overtuigen of zo hoor. Het is gewoon dat ik helemaal wild word van dit onderwerp en mezelf meestal niet kan bedwingen hierover uit te wijden. :sweatsmile: Ik ben een beetje vreemd wat dat betreft.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik vind dit wel een hele mooie. Het is even omdenken en je "ik" even vergeten, maar dan zie je wel dat het ongeveer zo in elkaar zit ja. Mooi omschreven :)
Heb het ook maar ergens vandaan, weet niet meer waar. Maar ik zie er de waarheid wel van in. Het mooie eraan vind ik dat het geen droog abstract concept is. Ik kijk bijvoorbeeld nu even uit het raam en zie de wind door de bomen waaien. Die perceptie staat niet los van het bewustzijn dat dit waarneemt. De perceptie zelf is onlosmakelijk verbonden met het bewustzijn dat de perceptie ziet. Op een heel erg vergelijkbare manier als dat een golfje op de oceaan onlosmakelijk verbonden is met de diepe oceaan daaronder. Het golfje is niet de gehele oceaan, maar maakt wel deel uit van de gehele oceaan. En de golfjes aan de oppervlakte van de oceaan bewegen, terwijl de oceaan in de diepte stil is. Zeer vergelijkbaar met de wereld (perceptie) die altijd in beweging is, maar tegelijkertijd onlosmakelijk verbonden is met het diepe stille bewustzijn dat deze perceptie waarneemt. Nog een geleend inzicht. :wink: Ook een hele mooie.

verwondering

Bewuste gebruiker
Top Tripreporter
Tot slot nog even een kleine opmerking over de overheid. Je spreekt de hele tijd over "ze". In mijn ogen zijn we in een democratie met ons allen de overheid. Het is dus geen "ze" tegenover "ons". De overheid doet in principe gewoon wat het electoraat wenst...
In mijn ogen zijn overheid en bedrijfsleven onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het grote geld regeert. In die zin is het zeer beslist wel degelijk 'wij' tegenover 'zij'. Waarom anders voert de overheid zoveel beleid uit dat door (praktisch) niemand in de samenleving gesteund wordt?

Bouwbedrijven mogen bijna niet meer bouwen of grond verzetten als er risico is dat er PFAS wordt verplaatst van het ene naar het andere gebied. Ondertussen mag Dupont/Chemours nog steeds PFAS direct in de Beneden Merwede lozen, en zijn onlangs de vergunningen hiervoor verlengd. Het gaat om kilo's per jaar, dus het is niet zo dat er geen opslagcapaciteit is totdat er een betere oplossing voorhanden is. Om aan CO2-normen te voldoen pompt Nederland bakken geld in verbranding van biomassa. Bos uit Amerika wordt hiervoor gekapt en via vuile dieselschepen naar Nederland verscheept. De Amazone verdwijnt doordat Nederland goedkoop veevoer wenst. De oorspronkelijke bevolking wordt verdreven, de dorpen verbrand. Plassen in natuurgebieden worden afgegraven voor zandwinning en vervolgens volgestort met zwaar vervuilde bagger. Dit laatste wordt ironisch genoeg natuurverbetering genoemd. Omdat we alles voor de laagste prijs wensen wordt milieu- en maatschappelijke schade aan arme landen uitbesteed; kijk naar wat de olie-, kleding- en farmaceutische industrie daar aanrichten. Via verdragen als TTIP en CETA geeft de overheid bedrijven de macht rechtszaken aan te spannen wanneer zij van mening zijn dat de Nederlandse overheid hen belemmert middels milieumaatregelen. Het Nederlandse instituut dat 'eerlijk is over eten' bestaat voornamelijk uit lieden uit de voedingsindustrie en is daarmee een verlengstuk daarvan. Idem EFSA waarop zij een groot deel van hun adviezen baseren. Daarom krijgen frisdranken en snoep een gezondheidskeurmerk en een broccoli niet. Al ons 'lastige' afval - electronisch afval, chemisch afval, scheepswrakken - gaan naar arme landen om daar in de open lucht ontmanteld te worden. Vliegen wordt nog altijd zwaar gesubsidieerd in plaats van ontmoedigd.

Als 'we' dit allemaal niet willen, waarom doen 'ze' dit dan toch, hoeveel kritiek er ook op volgt?

Ik vind mijn vrijheid super belangrijk en ben ook niet in het slaafs volgen van de regeltjes (anders zou ik wel mod zijn op een ander forum). Maar als ik moet kiezen tussen:
A) Het behoud van al mijn vrijheden in de wetenschap dat we de wereld keihard blijven verkloten (wat we nu feitelijk doen).
of
B) Het inleveren van wat vrijheden nu zodat we, desnoods onder dwang, duurzamer en bewuster gaan leven en mijn dochters een kans hebben om gezond en gelukkig oud te worden.

Dan kies ik toch echt voor B. Ik kan me voorstellen dat je tot een andere conclusie komt als je zelf geen kinderen hebt. Maar voor mij als vader is die keuze dan toch snel gemaakt...
Ik ben het met je eens dat er problemen zijn die middels enige vorm van dwang moeten worden opgelost. Maar als je kijkt naar de realiteit dan zijn de keuzes A en B die jij schetst niet aan de orde. In de praktijk komt het meer hierop neer:

A) Het behoud van al mijn vrijheden in de wetenschap dat we de wereld keihard blijven verkloten (wat we nu feitelijk doen).
of
B) Het inleveren van veel vrijheden nu in de wetenschap dat we de wereld nog steeds keihard blijven verkloten (wat we nu feitelijk doen).

En met deze twee keuzes ga ik vol overtuiging voor A. Niet ideaal, maar vele malen beter dan B. Helaas is B echter de situatie waarin we nu zitten.

Hiermee zeg ik overigens niet dat álle beleid van de overheid verkeerd is. Het advies om nu in verband met corona sociale contacten zoveel mogelijk te vermijden is heel logisch en terecht. De vraag is echter of alle vrijheidsbeperkende maatregelen nadien weer teruggedraaid worden. Contant betalen werd al ontmoedigd en is nu enorm versneld afgeserveerd. Altijd pinnen is nu ineens het nieuwe normaal.

Vrijwel alle contacten gaan nu digitaal, en ook dat wordt het nieuwe normaal. Zowel zakelijke vergaderingen als privémomenten: alles kan nu nog vele malen beter geregistreerd en geanalyseerd worden. Massaal kopen we camera's, installeren we apps waarmee we kunnen videobellen. Steeds minder ontsnapt aan het alziend oog. Ook kinderen worden nu van kleins af aan al gemonitord, geregistreerd, geanalyseerd. Digitale leeromgevingen met zeer twijfelachtige privacyvoorwaarden schieten als paddestoelen uit de grond. Alles om zo snel mogelijk van ieder mens een zo volledig mogelijk profiel in de database te verkrijgen. Er is geen enkel beleid dat toezicht houdt op welke informatie apps allemaal over je verzamelen. Verdiep je er eens in: het is ziek! Overal stikt het van de camera's. Je kan geen meter over straat lopen zonder geregistreerd te worden. Gezichtsherkenning is straks overal, wie biedt er nog weerstand als het voor ons eigen bestwil is?

Ik ga niet speculeren of het virus al of niet door mensenhanden is gecreëerd, daar heb ik geen zicht op. Wel weet ik dat bij Google, Facebook en totalitaire overheden de champagnekurken knallen. Zonder corona hadden deze ontwikkelingen een stuk trager gegaan. En welke overheden vallen precies onder het kopje 'totalitair'? Zijn ze dat in potentie niet allemaal?

We zijn al jaren op weg naar een samenleving waarin alles wat je doet, wat je zegt, wie je kent, wat je leuk vindt, waar je bent, hoe je je voelt en wat je denkt geregistreerd wordt en eventueel ook tegen je gebruikt kan worden. Alles voor onze eigen veiligheid, gemak, plezier. Veilig opgesloten in ons ultieme panopticum.

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Contant betalen werd al ontmoedigd en is nu enorm versneld afgeserveerd. Altijd pinnen is nu ineens het nieuwe normaal.
Hier ben ik ook bang voor. Het lijkt voor velen misschien handig, maar is voor ons gewone burgers een ramp. Ik heb eens een uiteenzetting hierover gezien waarin werd aangetoond dat dit op 1 of 2 punten in het voordeel van de burger is, maar op zo'n 10 punten in het nadeel... De enige die hier echt van profiteert zijn de banken en zo. Wij daarentegen verliezen bijna alleen maar als dit er doorkomt. Financiële privacy is dan weg. Iemand even anoniem een gift geven kan niet meer, wat geld in een oude sok bewaren, kan niet meer. Als er iets mis gaat met je rekening dmv diefstal of wat dan ook, ben je f@#€d... En wat te denken van een Solar flare die alle elektronica als een EMP Burst roostert? Wat dan? Het is allemaal veel te gevoelig...

Vrijwel alle contacten gaan nu digitaal, en ook dat wordt het nieuwe normaal. Zowel zakelijke vergaderingen als privémomenten: alles kan nu nog vele malen beter geregistreerd en geanalyseerd worden. Massaal kopen we camera's, installeren we apps waarmee we kunnen videobellen. Steeds minder ontsnapt aan het alziend oog. Ook kinderen worden nu van kleins af aan al gemonitord, geregistreerd, geanalyseerd. Digitale leeromgevingen met zeer twijfelachtige privacyvoorwaarden schieten als paddestoelen uit de grond. Alles om zo snel mogelijk van ieder mens een zo volledig mogelijk profiel in de database te verkrijgen. Er is geen enkel beleid dat toezicht houdt op welke informatie apps allemaal over je verzamelen. Verdiep je er eens in: het is ziek! Overal stikt het van de camera's. Je kan geen meter over straat lopen zonder geregistreerd te worden. Gezichtsherkenning is straks overal, wie biedt er nog weerstand als het voor ons eigen bestwil is?
Wie zijn privacy opgeeft voor veiligheid, verliest beide...

En zoals je zegt, de overheid voert allerlei beleid uit dat niet door ons wordt gesteund of waar we zelfs maar over zijn ingelicht. Dus we hoeven onze privacy niet eens zelf op te geven, de overheid doet dat op veel vlakken voor ons. En nu met corona worden er al vrijheden van ons afgepakt waarvan je je kunt afvragen of we die terugkrijgen.

En wanneer het volk de overheid gaat vrezen zit je in een heel gevaarlijke situatie. Het hoort namelijk precies andersom te zijn.

Laatst bewerkt:

Cerberus

Bewuste gebruiker
Hier ben ik ook bang voor. Het lijkt voor velen misschien handig, maar is voor ons gewone burgers een ramp. Ik heb eens een uiteenzetting hierover gezien waarin werd aangetoond dat dit op 1 of 2 punten in het voordeel van de burger is, maar op zo'n 10 punten in het nadeel... De enige die hier echt van profiteert zijn de banken en zo. Wij daarentegen verliezen bijna alleen maar als dit er doorkomt. Financiële privacy is dan weg. Iemand even anoniem een gift geven kan niet meer, wat geld in een oude sok bewaren, kan niet meer. Als er iets mis gaat met je rekening dmv diefstal of wat dan ook, ben je f@#€d... En wat te denken van een Solar flare die alle elektronica als een EMP Burst roostert? Wat dan? Het is allemaal veel te gevoelig...

Om maar te zwijgen van negatieve interesten.

Cerberus

Bewuste gebruiker
Zoals beloofd

Sterke post @Cerberus . Ik heb een hoge achting van jouw verstand en ik neem jouw mening serieus. Je draagt een hoop zaken aan waar ik het mee eens ben. Het verschil zit hem erin dat je, naar mijn idee, een wat te optimistisch mensbeeld hebt en iets teveel vertrouwen dat het "allemaal wel goed komt door technologische innovaties"

Het is niet per se dat ik vertrouwen heb dat het sowieso goedkomt. Niet iedere diersoort overleeft. Wij zijn ook gewoon een diersoort.
Wel denk ik dat technologische vooruitgang onze enige hoop of redding is. En zelfs dat is tijdelijk, door de entropie wet en de uitrekking van het universum (tenzij het mogelijk is zelfs dat te ontsnappen via multiverses, maar da's verder in de toekomst dan ik kan kijken :grin:).
Totalitairdere overheden gaan niet per se doen wat jij wilt dat ze doen (zorgen voor een groene planeet). Je kan wel zeggen "ik wil een sterkere overheid die zorgt voor de aarde", maar eens die sterkere overheid er is, heb jij veel minder grip op hun policy dan bij een minder sterke. Uiteindelijk zijn zij nog steeds in competitie met andere overheden. En een overheid die streng is op hun burgers qua milieumaatregelen, zal dus ook minder productief zijn tegenover eentje die dat niet is, en dus "verliezen" in de strijd, welke dat ook moge zijn (economisch, oorlog, ...). Dus de kans dat sterkere overheid zal leiden tot betere milieumaatregelen vind ik erg klein. (je kent vast de bekende uitspraak: zij die vrijheid voor veiligheid inruilen krijgen geeneen van de twee, is hier ook al gepost)
In vrijere samenlevingen daarintegen, zoals ik in mijn vorige post in de discussie zei, is de kans groter dat iemand iets zal uitvinden die voor groenere stroom zorgt op een manier dat fossiele brandstoffen en dergelijke zelfs economisch onlogisch worden.
Ben ik zeker dat dat "wel goedkomt"? Nee. Maar een wereld vol "sterke overheid" valt al sowieso onder "niet goedgekomen" voor mij :) wat ben je met je geredde planeet als de aardbevolking als gevangenen leeft.

Ik vrees, net als 8.6 dat we hier veel te weinig van leren en uiteindelijk gewoon verder gaan met de wereld te verkloten. Natuurlijk gaan een aantal mensen minder, vliegen en minder vlees eten. Dat doe ik ook. Maar dat gaat te weinig en te laat zijn.

Het gaat traag, maar naar mijn visie gebeurt "bewustzijn" (in de zin van bewust zijn van maatschappelijke problemen) zoals een parabool. Hoe minder mensen bewust zijn, hoe trager het vooruitgaat. tot plots de grafiek stijler en stijler wordt. Maar zolang de grafiek niet stijler is, gaat het traag. Wilt niet zeggen dat het trage tempo niet zal versnellen.
Neem nu een ander onderwerp waar mensen bewust van moe(s)ten worden: dat er geen probleem is met homoseksueel zijn. Eerst gaat acceptatie traag, tot het plots heel snel gaat. Wanneer merkte de wereld het grootste verschil daarin? Tussen 1950 en 1960? Of tussen 2000 en 2010? Evenveel tijd tussen, maar veel sterker verschil in acceptatie globaal. En het is nog niet afgelopen, maar ik zie het wel goedkomen. Slavernij was ooit ook geaccepteerd en normaal. Het staat zelfs in Exodus in het stuk van de 10 geboden, dat je je zinnen niet mag zetten op een slaaf die een ander toebehoort. Ondenkbaar dat religieuzen deze boodschap nu zouden verkondigen.
Ben ik zeker dat klimaatbewustzijn diezelfde parabool zal ondergaan? Nee. Maar sterke overheid zie ik zeker niet als oplossing.

Uiteindelijk is het ook survival of the fittest, maar dan kosmisch. Ik denk niet dat de aarde de enige planeet is met leven die minstens zo slim is als ons. Net zoals de diersoort die zodanig evolueert dat het de aarde helemaal kan koloniseren en de machtigste zijn (op aarde is dit wij, of toch op dit moment), geldt dat de planeet met de diersoort die zodanig evolueert dat het problemen kan oplossen zoals "het klimaat van de planeet niet kapot helpen" of "de planeet ontsnappen voor alle energie uitgeput is" uteindelijk de ruimte verder zal koloniseren. Alle planeten zonder diersoort die dit kunnen zullen allemaal kapot gaan inclusief de diersoorten die er leven. Zij het door een botsing met een ander object in de ruimte, of omdat de ster uitgebrand is, of door een supernova/hypernova/wat heb je nog allemaal. Als je tactiek is om op je planeet een macht te installeren die erop toeziet dat economische activiteit dusdanig klein is dat het klimaat behouden blijft, maar daardoor vooruitgang ook, ben je statistisch zekerder dat je eindigt tussen de planeten die het niet zal redden. Je kunt het wel uitrekken omdat het klimaat behouden blijft, maar uiteindelijk sterf je collectief gegarandeerd.
Is op die manier sterven ethischer dan sterven aan een kapot klimaat omdat er geen intelligentie op de planeet was die de opportuniteit had een oplossing te vinden voor dat probleem? Ik kan niet bedenken waarom.

Tot slot nog even een kleine opmerking over de overheid. Je spreekt de hele tijd over "ze". In mijn ogen zijn we in een democratie met ons allen de overheid. Het is dus geen "ze" tegenover "ons". De overheid doet in principe gewoon wat het electoraat wenst...

Ik heb niet de indruk dat ik grote grip heb op wat er politiek gebeurt. Ik zou veel dingen helemaal anders aanpakken. Ik ga mezelf dus niet betrekken en zeggen dat "we" iets doen als de overheid iets doet :wink:
En ik heb ook hetzelfde gedacht als @verwondering, democratie is ook veel illusie van invloed hebben, maar bedrijven kunnen overheden heel gemakkelijk gebruiken om hun macht wettelijker vast te leggen, en zo slechtere diensten te leveren dan als het via vrije marktwerking gebeurde. Ik denk dat met zwakkere overheid, er minder monopolies zouden zijn. Want monopolies worden meestal via overheid in stand gehouden (wetten die het moeilijker maken te concurreren omdat je aan vanalles moet voldoen waardoor enkel de reeds gevestigde grote bedrijven zich kunnen veroorloven gemakkelijk aan alles te voldoen, patenten, ...).

Laatst bewerkt:

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Interessante reacties @Cerberus en @verwondering . Ik wil er graag uitgebreid op reageren maar ik zit nu in “Corona - survival-modus” met veel werk en schoolgaande kids thuis. Ik probeer er later op terug te komen Okay?!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dit zeggen de 'complotdenkers' over het mogelijk verdwijnen van contant geld middels corona:

Aan de ene kant staat het me echt tegen om er op zo'n manier (paniek, angst) naar te kijken, aan de andere kant zou het me helemaal niets verbazen als deze situatie waarin we nu zitten compleet misbruikt wordt door psychopaten helemaal aan de top die helemaal de weg kwijt zijn en alleen nog maar kunnen denken in termen van meer geld, meer macht.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@Mindless
Ja weet je, die boodschap die er in zit vind ik niet eens zo'n verkeerde. Jammer alleen is dat ook hier weer Corona misbruikt wordt om die boodschap er in te rammen.

Rivalrie

Badass junkie
Dit zeggen de 'complotdenkers' over het mogelijk verdwijnen van contant geld middels corona:

Aan de ene kant staat het me echt tegen om er op zo'n manier (paniek, angst) naar te kijken, aan de andere kant zou het me helemaal niets verbazen als deze situatie waarin we nu zitten compleet misbruikt wordt door psychopaten helemaal aan de top die helemaal de weg kwijt zijn en alleen nog maar kunnen denken in termen van meer geld, meer macht.
Tuurlijk zullen personen misbruik maken van de situatie.... Maarja heb je er echt last?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
@Mindless
Ja weet je, die boodschap die er in zit vind ik niet eens zo'n verkeerde. Jammer alleen is dat ook hier weer Corona misbruikt wordt om die boodschap er in te rammen.
Ik zit er duizend keer meer over in dat corona wordt misbruikt om ons onze vrijheden en ook dus bijvoorbeeld contant geld af te pakken.

Tuurlijk zullen personen misbruik maken van de situatie.... Maarja heb je er echt last?
Mocht cash verdwijnen mede door deze hele situatie, dan heb ik daar écht last van ja. En ieder ander ook.

Maar goed, ik heb met mezelf afgesproken me niet meer gek te laten maken door complot theoretici. Al betekent dat natuurlijk niet dat ze niet gelijk kunnen hebben. Ik ben niet zo'n grote fan van David Icke bijvoorbeeld, maar die vent heeft al zo vaak helemaal gelijk gekregen terwijl iedereen hem eerder ridiculiseerde. Daarom dat ik toch zo nu en dan even luister wat 'ie te zeggen heeft.

Cerberus

Bewuste gebruiker
Ik ben allergisch aan van die video's met zo'n typische conspiracy soundtrack en stemmen die dingen herhaaldelijk zeggen zonder aanwijzing om he erin te stampen bij je. Maar zoals meestal bij conspiracies is er een deel waarheid aan en de rest overdreven. Waarheid is dat corona sowieso misbruikt gaat worden ja, onder andere om cash af te nemen. Maar "this is a manufactured crisis" begod. De bubbel spat sowieso wel omdat hij opgevuld wordt door continu bijgedrukt geld dus gebakken lucht. En corona kan zoiets teweeg brengen ja, daar heb je zelfs geen lockdowns voor nodig.

verwondering

Bewuste gebruiker
Top Tripreporter
Het is niet de vraag of, maar wanneer contant geld verdwijnt. Corona werkt zeker als aanjager, maar of het de daadwerkelijke nekslag geeft voor contant geld is afwachten. Los daarvan is het al tientallen jaren de bedoeling om contant geld stapsgewijs uit te faseren. Sommige winkels accepteren al jaren enkel pinbetalingen (bv. Marqt).

Arjen Lubach had een tijdje geleden een item over pin. Hij maakte daarin het argument belachelijk dat ouderen moeten wennen aan pinbetalingen. Hij argumenteerde dat ze al tientallen jaren de tijd hebben gehad om eraan te wennen, en dat het nu eindelijk weleens tijd is om contant geld volledig af te schaffen. Het privacyvraagstuk bestaat voor hem niet.

Onze vrijheid wordt ons steeds verder afgenomen. Stap voor stap. Gaan we massaal de straat op wanneer cash wordt afgeschaft?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het is niet de vraag of, maar wanneer contant geld verdwijnt. Corona werkt zeker als aanjager, maar of het de daadwerkelijke nekslag geeft voor contant geld is afwachten. Los daarvan is het al tientallen jaren de bedoeling om contant geld stapsgewijs uit te faseren. Sommige winkels accepteren al jaren enkel pinbetalingen (bv. Marqt).
Ben bang dat je gelijk hebt maar dat maakt het nog niet minder slecht dat het gebeurt.

Arjen Lubach had een tijdje geleden een item over pin. Hij maakte daarin het argument belachelijk dat ouderen moeten wennen aan pinbetalingen. Hij argumenteerde dat ze al tientallen jaren de tijd hebben gehad om eraan te wennen, en dat het nu eindelijk weleens tijd is om contant geld volledig af te schaffen. Het privacyvraagstuk bestaat voor hem niet.
Absurd...

En voor wat? Een beetje meer gemak? Mensen zeggen dit soort dingen omdat ze er niet écht over nadenken en dus de implicaties niet overzien. En eenmaal iets weg is, zie het dan maar eens terug te krijgen...

Onze vrijheid wordt ons steeds verder afgenomen. Stap voor stap. Gaan we massaal de straat op wanneer cash wordt afgeschaft?
Zet een kikker in een pan water en laat het water heel langzaam warmer worden tot het kookt. De kikker blijft gewoon zitten...

R

Revolutionair

Gast
Aan de ene kant staat het me echt tegen om er op zo'n manier (paniek, angst) naar te kijken, aan de andere kant zou het me helemaal niets verbazen als deze situatie waarin we nu zitten compleet misbruikt wordt door psychopaten helemaal aan de top die helemaal de weg kwijt zijn en alleen nog maar kunnen denken in termen van meer geld, meer mach

Het begon al bij het openbaar vervoer...
Pin automaten sluiten.
Whats next this? Ik geloof het wel.

R

Revolutionair

Gast
Ik bestel niks online heb de beste spullen in de buurt.
Lees dat mensen de verkeerde dingen in huis krijgen.
Blotters ofzo die niet werken.
Andere bestellingen.
Ook nog via de post!
Ik wil bellen en binnen een uur alles in huis hebben ✌

Buu

Wijs gebruiker
Andere bestellingen.
Ook nog via de post!
Succes met exotische stofjes dan. :tongueout:

Ganggang💯

Badass junkie
Andere bestellingen.
Ook nog via de post!
Tja, net als met dealers irl zit er soms wel eens een slechte tussen. Maar als je de goede eenmaal gevonden hebt.

Kwaliteit is vaak goed en soms nog beter dan normale dealers. En ze hebben letterlijk alles. Veel meer keus. Elke soort RC, elke soort drugs elke strain wiet en ga maar door. Maar ja het gaat wel met de post, true that.

Je moet uiteraard wel weten hoe het werkt en hoe je je moet gedragen op darkweb. Het is niet voor iedereen weggelegd.

R

Revolutionair

Gast
Zoek maar een Diazepam van Teva of Baclofen..
Of helemaal Gabapentine!
Nederlandse medicijnen.
Niet aan te komen.
Nu heb ik dealers die altijd de beste kwaliteit leveren.
Daarnaast als ik op een after zit moet een auto voor komen rijden en hoef ik niet 2 dagen in de brievenbus te zitten kijken 😂
Als ik spontaan met 2 vrienden en 3 meiden gaan afteren dan moet er gewoon besteld kunnen worden.
Morgen lig ik dan al weer te slapen dus dat werkt sws niet.
De leukste afters zijn ongeplande afters.

Een hogere kwaliteit dat ik nu heb kan ik nergens krijgen. Zeker niet bij een onbekende online.
Allemaal troep dat binnenkort toch opgerold word.
Die bitcoins zijn achterhaald.
Mijn dealers verzinnen wel wat als het zo ver komt...

Laatst bewerkt door een moderator:

Ganggang💯

Badass junkie
Niet aan te komen
Dit klopt simpelweg niet. Je weet niet waar te zoeken denk ik.
Daarnaast als ik op een after zit moet een auto voor komen rijden en hoef ik niet 2 dagen in de brievenbus te zitten kijken 😂
Tja, dat is het voordeel van een dealer. Maar met een beetje planning kom je ook een heel eind.

Allemaal troep dat binnenkort toch opgerold word.
Ah ok, en waarom?
Die bitcoins zijn achterhaald
Als je echt zo denkt dan begrijp je het simpelweg niet. Geeft ook niet, het is niet voor iedereen weggelegd.

Laatst bewerkt:

De Zandman

Badass junkie
Tsjeesess .
Ik heb wat gemist, zie en lees ik...interessante bijdragen weer!
Op dit moment zie ik een bronchoscopie op tv.
Slijmproppen in de longen en zo.
Intensive care afdeling.
Op de buik, en....in coma gebracht.
Frontberichten heet het...quiet shocking!!
Kinderen die geen afscheid mogen nemen van een overledene aan corona.
Godverdomme dit is heftig om te zien.
Ik heb heel wat dode mensen mogen aanschouwen. Maar dit is....anders.
Ineens verslechtert een toestand, en...afgelopen.

Waarom horen wij zo weinig over degenen, die genezen zijn?!?
Ik ben een ander front gewend zogezegd,
Ik zeg het nóg een keer.

Was dit geen opzet, óf. Een per ongeluk ontsnappen van?

Want
De gevolgen. Deze zijn straks. Ontzettend en gigantisch.
De economische crisis die volgt.
Dat dit ons nog te wachten staat, is een feit.
Houd er maar rekening mee!
Iedere rekening moet worden betaald.
Alles heeft zijn prijs.

Hiervoor heb ik de meeste onrust.
Angst heb ik niet. Onrust. Dat wel.

De Zandman

Badass junkie
Het is niet de vraag of, maar wanneer contant geld verdwijnt. Corona werkt .......
........

Beste kerel

Over welke vrijheid heb je het??!

Weet je niet, dat. iedereen , IEDEREEN, JA, in circa 850 tot 890 verschillende bestanden/ systemen opgeslagen is?
Ome Staat weet ALLES van Je. Ja.
Alles!!

De mensen, die dakloos zijn, geen geld hebben, óf krijgen, en in een winkelwagentje al hun bezittingen meevoeren die ze hebben,
Deze mensen zijn heeeel veel vrijer, dan jij, óf ik.

Nu op tv: ja hoor, onze vrijheid!
Precies waar het hierbij gaat.
Risico afwegen.
Maatregelen. Zware, óf minder zware.
Hoe ziener dit nu, en in de toekomst?
Privacy ! Zooooo belangrijk. Nu.

Nu op Nederland 2 .
O nee, NPO 2.

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Over welke vrijheid heb je het??!
Dat we in een systeem zitten waar we veel in de gaten worden gehouden en beperkt in onze vrijheden betekent niet dat het qua onze vrijheid niet veel en veel en veeeel erger gesteld kan worden. Relatief gezien hebben wij hier nog veel vrijheden, als je het vergelijkt met sommige andere landen. Al worden nu op het moment al vrijheden afgepakt alsof het niets is.

Los daarvan, dit doet me ook weer denken aan de Armeense filosoof George Gurdjieff, die zei:

“You are in prison. If you wish to get out of prison, the first thing you must do is realize that you are in prison. If you think you are free, you can't escape.”

Los gezien van dat we op zoveel vlakken niet echt vrij zijn door de maatschappij waarin we leven, is de echte gevangenis een mentale die we zelf creëren en in stand houden. In dat eerste (de maatschappij) kan denk ik nooit echte vrijheid gevonden worden. Je wordt altijd wel in een bepaalde mate beperkt door de maatschappij waarin je leeft.

De Zandman

Badass junkie
Ontzettend goede reactie weer, en visie,
@ Mindless!
Ik sta er volkomen achter!
In vergelijking met een aantal andere landen hebben wij een veel groter aantal vrijheden.
Typisch is dan ook, dat de hele corona ellende afkomstig zou zijn vanuit een land, waarin de vrijheid van i.i.g. een individu, heel erg ver te zoeken is.
Daar is de Partij de baas, en geldt dat de belangen van een groep, ofwel het hele volk,
altijd vóór die van het individu gaan.
Zie eens, wat je daar te wachten staat, als je in je haast over waagt te steken, als het voetgangers verkeers licht nog op rood staat...om maar een voorbeeld te noemen.
Maar, het volk op zich functioneert en floreert uitstekend...

StimsalaBanne

DF Stuff
Forumleiding
Moderator
Tripreport Analist
Tripreporter
Zelfs als we nu zouden stoppen met uitstoten van schadelijke gassen, zou dat pas over 10 of zelfs 20 jaar merkbaar zijn.

En toch he, 2 dagen na de start van de lockdown is de zon gaan schijnen en is niet meer opgehouden.. https://www.nu.nl/binnenland/604150...te-ooit-met-ruim-honderd-uur-zonneschijn.html

Dit ook, je ziet de rotzooi gewoon weggaan. https://www.nu.nl/279809/video/beelden-tonen-betere-luchtkwaliteit-boven-gebieden-in-lockdown.html

Ik denk dat het milieu zich sneller kan herstellen dan we nu denken, maar ja. Als Corona straks onder controle is, gaan we weer met z'n allen hetzelfde doen als voorheen. Tja.
Eens dat de regering strenger/harder moet, zeker als het gaat om het milieu. Stikstof is slecht, dit en dat gaan we eraan doen. Klaar. Demonstreren is nutteloos, het moet nou eenmaal. In Nederland willen we alle bevolkingsgroepen tevreden houden en gebeurt er uiteindelijk weer geen zak, of te weinig.
Als voorbeeld dierenwelzijn. We weten toch inmiddels sinds het jaar priktol wel dat dieren, en dus ook kippen, gevoel hebben?
De legbatterij (kooien waar kippen maar 550 cm2 (minder dan één A4-papier) beschikbaar en er is niets dat natuurlijk gedrag mogelijk kan maken: geen zitstok, geen legnest, geen stofbad, geen zonlicht, geen mogelijkheid afstand te houden.
Het verbod is pas, schrik niet, op 1 januari 2012 ingegaan. Waarom niet eerder is door exact dezelfde excuses. Jantje kan dan minder kippen houden en verdiend dus minder, of Truus met der 5 kinderen moet meer betalen (een paar cent) voor een ei. Tja. Dan veranderen we gewoon niets aan dat leed. Blijkbaar. :mouthzip:

Albedo

Wijs gebruiker
@StimsalaBanne

Vlak na 9/11 werd er een hogere temp op de grond gemeten van ik dacht 1 graad C/F omdat het vliegverkeer was platgelegd. Meer zonkracht door minder condensatie en weerkaatsing van vlieggassen. Ook de industrie stoot nu minder uit.

Ik heb een keer een docu gezien dat het lang duurt voordat de effecten van alle uitstoot/vervuiling merkbaar zijn oftewel wat we NU merken is het effect van zeg 10 jaar of langer geleden. Kan zijn dat intussen het klimaatsysteem dusdanig uit balans is geraakt dat veranderingen sneller merkbaar zijn. Een soort overgevoeligheid. Ben geen deskundige, maar die docu schetste een duidelijk beeld van een vertraging of na-ijl effect.

Ik heb me onlangs erin verdiept. Er komt nog een onderzoek naar aerosols in de (hogere) atmosfeer. Een satelliet gaat metingen doen. Kan zijn in het slechtste geval dat we geen kant op kunnen. Dus niet meer maar ook niet minder uitstoten.

Ik denk tevens globaal. Tuurlijk kan er hier veel verbeterd worden en zou het op sommige gebieden ook moeten (bijv. qua dierenleed), maar in veel landen is het nog erger. Bij het aanpakken van de klimaatcrisis zijn we afhankelijk van andere landen. Dat kost veel geld. Wij kunnen dat misschien opbrengen, maar een hoop landen niet. Een schoon en duurzaam alternatief voor (grootschalige) energieopwekking is er ook niet. Kernfusie zou een goeie zijn maar dat duurt nog een tijdje en is alleen door de rijkste landen te betalen.

Laatst bewerkt:

verwondering

Bewuste gebruiker
Top Tripreporter
Zeven corona-apps na rommelig, haastig en chaotisch selectieproces: ‘Geen flauw idee hoe deze lijst tot stand is gekomen’
Onder enorme tijdsdruk heeft het kabinet zeven corona-apps uitgekozen die kans maken binnenkort in de appstores te verschijnen. De adviserende experts voelen zich in hun hemd gezet en nemen afstand van de lijst.

17 april 2020, 16:05

Nog voordat er überhaupt een publieke discussie is gevoerd over de veelbesproken corona-apps, lijkt de bom al te barsten. Met een flinke vertraging kwam het kabinet vrijdagmiddag met de lijst van zeven gegadigden voor het leveren van één of meerdere officiële corona-apps: Covid19 (een bestaande app), DDT Consortium, ITO, DEUS, Sia Partners en de grote ict-dienstverleners Capgemini en Accenture.

‘De apps van deze zeven teams sluiten volgens experts het best aan bij het werkproces van de GGD voor het doen van bron- en contactonderzoek en voldoen tegelijkertijd aan eisen die zijn gesteld op onder andere het gebied van privacy, data- en informatieveiligheid en gebruikersgemak’, meldt het kabinet.

67 experts op het terrein van epidemiologie, gezondheidszorg, privacy, informatiebeveiliging en ict mochten donderdag in kleine teams 63 overgebleven voorstellen beoordelen. De lijst met 7 deelnemers komt voort uit hun advies.

‘Geen flauw idee’
Een flink deel van die experts voelt zich echter gepasseerd, blijkt uit een rondgang onder hen door de Volkskrant. De kritiek is niet mals. Het proces, de uiteindelijke uitkomst, de criteria, de haast: eigenlijk ging niets goed, zeggen zij. ‘We hebben geen flauw idee hoe deze lijst tot stand is gekomen’, zegt een van hen.

Met name over Sia Partners – dat een kopie van de corona-app uit Singapore voorstelt – is veel onvrede. Meerdere expertgroepen (de 67 experts werden onderverdeeld in kleinere groepjes) wezen het voorstel van Sia expliciet af op privacygronden. ‘Dat juist Sia nu op de lijst staat, is onbegrijpelijk. Hugo de Jonge heeft immers altijd gezegd dat privacy het uitgangspunt is’, aldus een bron.

Een ander pijnpunt is de haast waarmee alles moest worden beoordeeld. Door organisatorische chaos en technische problemen was er vaak niet meer dan een half uurtje om naar een voorstel te kijken. Dit werd voorafgegaan door een korte aftrap door een ambtenaar die de experts vooral succes wenste met hun zelfredzaamheid.

Nog erger wordt het gebrek aan inhoudelijke sturing genoemd. ‘De doelen waren niet helder en er waren geen duidelijke objectieve criteria op basis waarvan we moesten toetsen’, zo luidt de kritiek. Opvallend genoeg werden de eerder deze week gepubliceerde handvatten van de EU met uitgebreide specificaties voor corona-apps genegeerd.

Fundamentele vraag
Maar de meest fundamentele vraag die steeds vaker klinkt: gaat een tracing app daadwerkelijk helpen? Juist die vraag mocht niet gesteld worden, zeggen de experts: ‘De app moet en zal er komen.’ Volgens privacy-expert Brenno de Winter, een van de 67 beoordelaars, heeft het hele proces de kenmerken van een mislukt ict-project. ‘Het techoptimisme en gebrek aan ervaring bij het ministerie in combinatie met vage plannen van de ict-bedrijven zijn een dodelijke cocktail.’

Voor Bits of Freedom is het inmiddels reden om samen met Platform Burgerrechten het kabinet op te roepen ‘op de noodrem te trappen’. Zij spreken over het ‘moordende tempo’ waarmee minister De Jonge de app wil lanceren. Zonder dat hier een wetenschappelijke basis of een heldere probleemomschrijving voor is, aldus de organisaties. Zeven van de experts hebben zich inmiddels teruggetrokken uit het proces. Zij zien geen rol voor zichzelf weggelegd.

Nut en noodzaak
Niet de technische mogelijkheden, maar maatschappelijk nut en noodzaak moeten volgens hen voorop staan. Een groep wetenschappers liet deze week eenzelfde geluid horen. Een van hen, computerwetenschapper Frank Dignum van de Universiteit Utrecht, stelt op basis van computersimulaties dat de voordelen van dit soort apps heel beperkt zijn, zelfs al gebruikt 60 procent van de bevolking ze.

Het willekeurig testen van een deel van de bevolking levert volgens Dignum ongeveer net zo veel op. ‘We concluderen op basis van deze gegevens dat de app in geen enkel geval ook maar enige bijdrage oplevert aan een virusvrij Nederland’, aldus Dignum.

Privacytoezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (niet betrokken bij de selectie) buigt zich dit weekend over de privacyvoorwaarden van de zeven voorstellen. Verder organiseert het ministerie dit weekend een ‘appathon’, waarbij de zeven teams hun ideeën presenteren aan – weer andere – experts. Op basis van het expert- en publieksadvies en het advies van de Autoriteit Persoonsgegevens wordt volgende week bekend of en hoe apps kunnen bijdragen aan het werk van de GGD.

Een woordvoerder van het ministerie zegt in een reactie dat het ‘mogelijk is dat er initiatieven meedoen aan de appathon waar sommige experts niet achter staan.’

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...hoe-deze-lijst-tot-stand-is-gekomen~bb4d99bd/

En Moskou doet in rap tempo China na....

Moscow Is Using Coronavirus as an Excuse to Amp Up Its Facial Recognition Surveillance

The lockdowns will eventually lift, but Russians worry the widespread use of this technology is here to stay.

18 April 2020, 2:30pm

There’s about 178,000 surveillance cameras set up all around the Russian capital, pretty much wherever you look, and some of them are already connected to facial recognition software that’s helped police arrest more than 300 people. But now the authorities are trying to bring the entire fleet of cameras into the facial recognition network –– supposedly to catch people breaking the coronavirus quarantine.

Franz Klintsevich, a senator with the ruling United Russia party, brushed off privacy concerns: “If there is a crime, it’s recorded on camera and eyewitnesses confirm this is what happened. Where is the abuse?”

But the software is extremely powerful –– it correctly identified a person wearing a balaclava –– and critics say it's ripe for abuse.

Late last year journalist Andrei Kaganskikh was able to buy real-time access to Moscow’s surveillance cameras on an internet forum. Police “can track people without a court order, without any checks,” he asserted.

And when activist Katrin Nenesheva painted her face with lines to try to trick the cameras on a Moscow street, police quickly swooped in and shut down her action. “Your rights, even to minimal privacy, have vanished,” she said. “You don’t even own your own face.”

https://www.vice.com/en_uk/article/...to-amp-up-its-facial-recognition-surveillance

Voor overheden is corona een geschenk uit de hemel...

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan