Nederland als MDMA producent

jm1107

Newbie
Hey guys,

Ik doe op het moment mijn PWS over de grote MDMA / XTC productie in Nederland. Nu is mijn hoofdvraag, hoe wij de 1-na grootste MDMA producent ter wereld zijn geworden (voorheen grootste). Nu ga ik kijken of dat lag aan de synthese of die erg makkelijk is, of het makkelijk is aan grondstoffen te komen in Nederland, of Nederland als handelsland (verbinding tussen oceaan --> rest Europa) er mee te maken heeft of dat het ook kwam door de soepele wetgeving omtrent drugsgebruik.

Wat zijn jullie gedachtes over hoe Nederland zo groot is geworden in de productie hiervan? Als jullie linkjes naar artikels hebben (behalve over de synthese want dat mag geloof ik niet op t forum), stuur ze dan vooral. Het is namelijk niet een onderwerp waar ik zelf extreem veel over kan vinden (vind alleen tig duizend artikels over dat wij naar de '2de plaats' zijn verschoven), dus wellicht dat jullie ingevingen mij verder kunnen helpen :P

Thanks in advance!

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Echt weten doe ik het niet. Maar dat zal deels te maken hebben met onze handelsroutes. Maar denk dat het ook aan de dance scene van vroeger lag hier. Het was gewoon een heel erg geliefd product. Dat in combinatie met het makkelijk verspreiden heeft er voor gezorgd dat wij als land een grote producent zijn geworden. Ook denk ik deels omdat ons land vroeger wat vrijer was, of mensen dachten dat het zo was. Dit geeft misschien het gevoel dat wij beter spul hadden dan de rest? Al met al denk ik dus gewoon een combinatie van alle drie.

Dit is trouwens pure speculatie.

Is dit niet een beetje een te oppervlakkig onderwerp voor je PWS trouwens? Weet niet of er hier wel zoveel over te vertellen valt. Of je zou de hele cultuur er omheen er bij moeten nemen of iets dergelijks

jm1107

Newbie
benniesmitters zei:
Echt weten doe ik het niet. Maar dat zal deels te maken hebben met onze handelsroutes. Maar denk dat het ook aan de dance scene van vroeger lag hier. Het was gewoon een heel erg geliefd product. Dat in combinatie met het makkelijk verspreiden heeft er voor gezorgd dat wij als land een grote producent zijn geworden. Ook denk ik deels omdat ons land vroeger wat vrijer was, of mensen dachten dat het zo was. Dit geeft misschien het gevoel dat wij beter spul hadden dan de rest? Al met al denk ik dus gewoon een combinatie van alle drie.

Dit is trouwens pure speculatie.

Is dit niet een beetje een te oppervlakkig onderwerp voor je PWS trouwens? Weet niet of er hier wel zoveel over te vertellen valt. Of je zou de hele cultuur er omheen er bij moeten nemen of iets dergelijks

Bedankt voor je reactie!

Te oppervlakkig vonden mijn begeleiders het juist niet. Vooral omdat het vrij apart is dat wij zo'n grote producent zijn, terwijl volgens mij alle grondstoffen hier niet voorkomen. Dat die zuid-amerikaanse landen grote coke producers zijn is logisch, omdat daar het hoofdingredient verbouwd wordt. Er zijn veel verschillende gebieden waar je met dit onderwerp kan komen, dus vond ik het wel een uitdaging. Maar ik snap je punt wel!

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Ik weet natuurlijk ook niet wat je allemaal van plan bent te bespreken, is alweer een tijdje geleden dat ik een profielwerkstuk gemaakt heb :P.

Dit pluk ik net van wikipedia af:
De grondstoffen voor MDMA en verwanten kunnen worden geëxtraheerd uit planten zoals sassafras en nootmuskaatolie. Nederland had ten tijde van de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC) al een monopolie op de handel in nootmuskaat, en is tegenwoordig een van de belangrijkste productielanden voor ecstasy. Nederland was zelfs de grootste ecstasy-producent in de wereld, maar Canada heeft die positie overgenomen.[17] Wegens de verhoogde controle wordt er tegenwoordig intensief internationaal samengewerkt met veel landen in en buiten de EU.

Denk dat je zo wel op de aardig goede weg zit :wink:.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Pure speculatie maar ik denk dat het een combinatie is van het hebben van een grote haven, vrij liberale wetgeving omtrent gebruik (niet van productie) en de relatief grote dance scene van Nederland.

De synthese van mdma is niet heel moeilijk, maar dat zou geen logische reden zijn waarom Nederland zo'n grote producent is. Als het komt door de makkelijkheid dan kunnen ze het elders ook wel prima maken natuurlijk en zou je juist de productie in Azië verwachten aangezien de grondstoffen daar vandaan komen.

Hier dus wat speculatieve tips, denk dat je het wel met goede bronnen zal moeten gaan onderbouwen natuurlijk.

Bovenaan