Negerzoenenverhaal

zommes

Badass junkie
SpacingBen zei:
Deranged zei:
Complete waanzin natuurlijk. Maar ik kijk er niet van op eigenlijk, typisch het Nederland van tegenwoordig.

Wie heeft er last van als ze de naam veranderen dan?

Ik bedoel, als er mensen zijn die nu last hebben van de naam, waarom zou je hem dan niet gewoon veranderen? Beetje liever moeten we zijn voorelkaar :) En vooral meer respect moeten we hebben :wink:

Ik snap je punt.. Maar je moet wel begrijpen dat de hypocrisie en media-hyperigheid achter zo'n naamverandering gewoon echt om te kotsen is.

Maken wij jarenlang racisme, slavernij en apartheid goed door zo'n naam te veranderen? Ik dacht het niet. Sowieso gaat het om het gevoel dat bij de benaming 'neger' hoort. De Afrikanen zelf waren zo slim om ook gewoon dat woord te gaan gebruiken zodat de lading eraf ging. Maar nu roepen de zogenaamd meelevende 'blanken' het juist weer in de hand door zo moeilijk te gaan doen...

Jaman

Newbie
ik vind het belachelijk dat buys de naam van 'negerzoenen'heeft veranderd naar 'zoenen', alleen maar omdat er een paar negers waren die zich gediscrimineerd voelden (wat een gelul). Buys voerde die naam al 80 jaar ofzoiets, het woord 'negerzoen'is gewoon een algemeen begrip en zal ook niet zo snel uit de volksmond verdwijnen. mogen we nu ook geen 'jodenkoeken' of 'Turks brood' meer zeggen?

waar gaat het toch heen met deze vreemde wereld.

Mac...

Badass junkie
Turks brood kun je moeilijk anders noemen, turks is hier nl een bijvoegelijk naamwoord, is ook niks beledigends aan. Neger echter is een scheldwoord (officieel dan), maar denk niet dat het de ietwat gebruinde persoon er last van heeft gehad, eerder van die mensen die altijd over alles stom kunnen zeiken. CDA is daar dus ook een mooi voorbeeld van.

Jaman

Newbie
lot zei:
minn zei:
mm
verder ben ik niet echt thuis in de politiek :rolleyes:
verdonk..
dat is tog een vrouw die een beetje racistisch is?
dat is die vrouw die iedereen het land uit zet als hun kop dr niet aan staat die vrouw

*no offence, is mijn mening*

mevrouw Verdonk is een persoon die minister is van ons land, en een hele zware portfeuille heeft, namelijk Vreemdelingen Zaken. Deze minister doet maar 1 ding en dat is de wet uitvoeren, die is opgesteld. Dat zei hierom zoveel kritiek krijgt etc...vind ik niet kunnen, het enige wat zij doet is de regels van dit land uitvoeren en ik vind persoonlijk dat ze het best redelijk doet. Ze blijft er toch staan, ondanks alle kritiek tegen haar, ze staat erg sterk in haar schoenen en dat respecteer ik.

maxtc

Experimenterende gebruiker
inderdaad verdonk kiks ass dit is een democratisch land en de burgers hebben haar zelf gekozen als minister van vreemdelingen zaken en dan opeens is alles wat ze doet fout nou mooi niet dus

zommes

Badass junkie
Jaman zei:
lot zei:
minn zei:
mm
verdonk..
dat is die vrouw die iedereen het land uit zet als hun kop dr niet aan staat die vrouw

mevrouw Verdonk is een persoon die minister is van ons land, en een hele zware portfeuille heeft, namelijk Vreemdelingen Zaken. Deze minister doet maar 1 ding en dat is de wet uitvoeren, die is opgesteld. Dat zei hierom zoveel kritiek krijgt etc...vind ik niet kunnen, het enige wat zij doet is de regels van dit land uitvoeren en ik vind persoonlijk dat ze het best redelijk doet. Ze blijft er toch staan, ondanks alle kritiek tegen haar, ze staat erg sterk in haar schoenen en dat respecteer ik.

Zij voert de wet uit op haar manier en dan kan je zekerste weten wel kritiek op hebben...

Effe weer over de naam "Negers" met Turk & Jood vergelijken. Dit zijn natuurlijk hele andere benamingen met een heel ander onderwerp. Het verschil lijkt mij logisch.

spacekonijn

Badass junkie
inderdaad , neger is gewoon een scheldwoord ( mee eens of niet dat is nou eenmaal zo bepaald )
jood en turk zijn gewoon benamingen voor mensen uit een land , ddat sommige mensen dat misschien als scheldwoorden zien is hun eigen bekrompenheid natuurlijk

buzzy

Badass junkie
Verbied dan ook meteen de bruine en de witte bonen, of wat dacht je van duo penotti 2 kleuren in een potti bruin ünd wit waar extra veel in zit :sunglasses:

BillyBilo

Badass junkie
Jaman zei:
lot zei:
minn zei:
mm
verdonk..

hihi maar verdonk en donner hebben inprincipe wel 11 doden op hun geweten, waarom? omdat ze de wet handhaven? en ja grenzen? grenzen zijn slecht lijntjes die op de kaart zijn gezet in een oorlog waar niemand meer iets van weet, geen mens is illegaal en iedereen verdient recht om een toekomst op te bouwen waarin ze hun kinderen kunnen voorzien van kleding, onderwijs en eten, wist je wel dat er soms niet eens genoeg eten in een gezin is en dat mensen werkelijk met zijn allen in een kamertje van een paar bij paar meter zitten? ohw en deportatiecentra's dan, de naam alleen al, deportatie, doet me toch wel een beetje aan de tweede wereld oorlog denken, maarja, hitler handhaafde ook alleen maar de wet.'
mensen die de wet handhaven maken me aan het huilen!

zommes

Badass junkie
WildChild zei:
Jaman zei:
lot zei:
minn zei:
mm
verdonk..

hihi maar verdonk en donner hebben inprincipe wel 11 doden op hun geweten, waarom? omdat ze de wet handhaven? en ja grenzen? grenzen zijn slecht lijntjes die op de kaart zijn gezet in een oorlog waar niemand meer iets van weet, geen mens is illegaal en iedereen verdient recht om een toekomst op te bouwen waarin ze hun kinderen kunnen voorzien van kleding, onderwijs en eten, wist je wel dat er soms niet eens genoeg eten in een gezin is en dat mensen werkelijk met zijn allen in een kamertje van een paar bij paar meter zitten? ohw en deportatiecentra's dan, de naam alleen al, deportatie, doet me toch wel een beetje aan de tweede wereld oorlog denken, maarja, hitler handhaafde ook alleen maar de wet.'
mensen die de wet handhaven maken me aan het huilen!

Dit begint volledig offtopic te raken... maargoed, mijn laatste reactie. Anders moet er maar een nieuw topic komen. Van mij hoeft het niet, want dit soort reacties zit ik nou ook weer niet om te springen.

Verdonk & Donner zijn volksvertegenwoordigers, dus als jij het echt allemaal zo letterlijk neemt en vind dat zij die doden op hun geweten hebben, dan heb jij ze ook op je geweten.

Deportatie is gewoon een Nederlands woord, net zoals 'kamp'. Als jij met school op 'kamp' gaat, ga je dan ook zo mekkeren?

fun

Bewuste gebruiker
belachelijk...

strx hebben we geen bruinbrood, witbrood of blanke vla meer... kijk als die naam nu verzonnen moest worden was ie misschien niet 100% lekker gekozen, maar hij bestaat al lang en het is een begrip geworden.

Wat is het volgende?"
Dat gezeik over sinterklaas en zn ZWARTE pieten? (alsof de zwarten de hulpjes van de blanken zouden zijn) is er ook en stel je voor dat een oer-hollandse traditie ook geschrapt wordt door dat mierengeneuk.

fun

Bewuste gebruiker
WildChild zei:
grenzen zijn slecht lijntjes die op de kaart zijn gezet in een oorlog waar niemand meer iets van weet, geen mens is illegaal en iedereen verdient recht om een toekomst op te bouwen waarin ze hun kinderen kunnen voorzien van kleding, onderwijs en eten

Dat grenzen maar lijntjes zijn heb je gelijk in, maar het is nu eenmaal wel zo ingericht op de wereld.
Binnen die lijntjes vormen zich vreemd genoeg toch geheel andere culturen, die het soms moeilijk hebben zich aan elkaar aan te passen.
Neem bijvoorbeeld de islam, die cultuur staat recht tegenover de onze, en ik ben wel van mening dat diegene die uit zijn lijntjesgebied naar ons lijntjesgebied komt en profiteerd van alle voordelen en de maatschappij geld kost, zich best mag aanpassen (cultuur, taal)

We zijn veel te tolerant in Nederland vind ik, ik heb totaal geen probleem met buitenlanders, kleuren en lichte cultuurverschillen, maar als er mensen zijn die een vrouw geen hand willen geven dan hoeft daar van mij geen belastinggeld voor een nieuwe moskee in amsterdam voor vrij te komen, en dan druk ik me nog heel Nederlands-tolerant uit.

zommes

Badass junkie
ZWART = kleur
NEGER = benaming voor in het verleden systematisch gediscrimineerd mens

Dat blanke vla en zwarte wel mag... is dus geen argument.

Bal0n

Badass junkie
Ik vind het echt onzin, waar maken die mensen die zich voelen aangesproken echt druk om. Het is een fucking snackje, kom op zeg.. Als je om dat soort dingen al heisa gaat maken, wat doe je dan in deze maatschappij?

Wortel

Bewuste gebruiker
fun zei:
belachelijk...

strx hebben we geen bruinbrood, witbrood of blanke vla meer... kijk als die naam nu verzonnen moest worden was ie misschien niet 100% lekker gekozen, maar hij bestaat al lang en het is een begrip geworden.

Wat is het volgende?"
Dat gezeik over sinterklaas en zn ZWARTE pieten? (alsof de zwarten de hulpjes van de blanken zouden zijn) is er ook en stel je voor dat een oer-hollandse traditie ook geschrapt wordt door dat mierengeneuk.
Paar jaar geleden hebben ze in Amsterdam in de optocht een groot deel van de pieten rood/blauw geverfd ipv. bruin. Dit vanwege racisme :confused: Wat moeten die kinderen wel niet gedacht hebben toen er rood/blauwe pieten voorbij kwamen.

fun

Bewuste gebruiker
zommes zei:
ZWART = kleur
NEGER = benaming voor in het verleden systematisch gediscrimineerd mens

Dat blanke vla en zwarte wel mag... is dus geen argument.

nee dat snap ik ook wel en ik zit daar ook echt niet mee hoor met blanke vla, maar ik wou even een aangedikt voorbeeld noemen.
Dat van de naam zwarte pieten is niet discriminerend, maar ze vinden het discriminerend dat er dus zwarten pieten als hulpje van de blanke sinterklaas rondlopen.
Als dat nu bedacht moest worden zou het inderdaad niet slim zijn, maar het is een oude traditie en laat die lekker bestaan zeg we bedoelen er toch niks kwaads mee?

bal0n zei:
Ik vind het echt onzin, waar maken die mensen die zich voelen aangesproken echt druk om. Het is een fucking snackje, kom op zeg.. Als je om dat soort dingen al heisa gaat maken, wat doe je dan in deze maatschappij?

Juist!

zommes

Badass junkie
Tja... Oude tradities moeten in een ontwikkelende 'beschaving' soms misschien herzien worden. Het is namelijk wel een feit dat de Zwarte Piet een slaaf is van Sinterklaas. Slavernij was ook ooit een oude traditie van de Hollanders...

Waterpijp

Bewuste gebruiker
slipperman zei:
fun zei:
belachelijk...

Wat is het volgende?"
Paar jaar geleden hebben ze in Amsterdam in de optocht een groot deel van de pieten rood/blauw geverfd ipv. bruin. Dit vanwege racisme :confused: Wat moeten die kinderen wel niet gedacht hebben toen er rood/blauwe pieten voorbij kwamen.

dat ze of heel ziek waren, of een beetje aangebrand :P

Waterpijp

Bewuste gebruiker
zommes zei:
Tja... Oude tradities moeten in een ontwikkelende 'beschaving' soms misschien herzien worden. Het is namelijk wel een feit dat de Zwarte Piet een slaaf is van Sinterklaas. Slavernij was ook ooit een oude traditie van de Hollanders...

slavernij is er ook nog steeds

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
zommes zei:

Is het niet zo dat de pieten zwart zijn door de roet? Eigenlijk vind ik sinterklaas best een achterlijk feest.

zommes

Badass junkie
Sweet_Shadow zei:
zommes zei:

Is het niet zo dat de pieten zwart zijn door de roet? Eigenlijk vind ik sinterklaas best een achterlijk feest.

Nee zwarte pieten zijn "zwart ALS roet" niet DOOR de roet..

"Ook al ben ik zwart ALS roet, ik meen het toch goed..."

Sinterklaas komt ook met paard en al door de schoorsteen alleen die hebben nergens last van.

Bovenaan