Mijn vraag is dan ook vooral, is er een verschil in hoe synthetisch een stof is.
Zijn er bijvoorbeeld stoffen die deels geëxtraheerd worden van planten, en welke NPS zijn aangename en over het algemeen risicoloze stoffen om mee te beginnen.
Dat natuurlijke psychoactieve planten en stoffen altijd superieur zijn is een hardnekkige ongenuanceerde mythe. In vergelijking met tryptamine biggots zijn overdreven uitgesproken Jehova getuigen nog geen zo heel vervelend. Tryptamine misbruik kan dan ook extreme overtuigingen faciliteren.
Opgepompt is niet de beschrijving die ik het zelf zou geven. Mensen lopen bijvoorbeeld ook vaak te klagen dat ze van Mescaline niets merken maar Mescaline is ook simpelweg niet bedoel om je dezelfde gigantische headfuck te geven als paddo's en staat eerder bekend om een zacht karakter. Mensen doseringen DOC om soortgelijke redenen naar mijn ervaring ook standaard te hoog.
"its presumed full-range visual, audio, physical, and mental effects
show exhilarating clarity, and some overwhelming, humbling, and "composting"/interweaving effects." - A. Shulgin in PIKHAL
In diezelfde categorie wordt het relatief zeer heldere karakter van DOC vaak ook niet goed begrepen en gerealiseerd wat eveneens resulteert in dat mensen deze substantie buiten proportie hoog doseren. Als mensen meer extreme effecten wensen is orale inname in algemene zin meestal niet de meest geschikte manier van inname.
Omdat DOC ook een amfetamine basisstructuur heeft wordt de associatie met Amfetamine vaak ook iets te snel gelegd. DOM welke met de nickname STP (Serinity, Peace, Tranquility) op de markt kwam lijkt minder vaak geassocieerd te worden met.
Toen DOM initieel vrij massaal door de Hells Angels op de markt werd gebracht werd deze in pillen/pellets van 20mg per stuk verkocht als LSD. De pillen/pellets waren ook sterk gelijkend aan daadwerkelijk LSD product op de markt. Daarnaast heb je het feit dat LSD aanzienlijk sneller opkomt in effecten dan DOM. Dit had als gevolg dat een zeer aanzienlijk aantal mensen 2 of meer pillen/pellets innamen (40-60mg DOM).
Deze belachelijke doseringen die vaak compleet onverwacht aankwamen zijn dan ook in enkele gevallen fataal gebleken. Sindsdien is de DOX serie eigenlijk nooit meer aan zijn stigma ontkomen. Op Shroomery staat een rapportje van iemand die rapporteert 250mg DOC te hebben geconsumeerd, de bijlage foto's zijn vrij gruwelijk, gaten in zin benen. Twee or drie tenen aan zijn rechter voet geamputeerd. Maar eerlijk is eerlijk, dat is ongeveer 100x een 'normale' dosering van 2,5mg DOC.
Op Bluelight en elders kun je ook verhalen terug vinden waar lysergamides wanneer extreem gedoseerd aanzienlijke cardiovasculaire bijwerkingen kunnen vertonen waarbij eveneens amputatie van de tenen is gerapporteerd. Ik zal niet beweren dat DOC eenzelfde risicoprofiel heeft als Lysergamides maar mits de substantie respectvol wordt toegepast geloof ik dat er toch wel gesteld kan worden dat DOC een relatief veilige substantie is.
Wat mensen vaak niet willen realiseren is dat psychedelica, vooral tijdens de opkomst, nou eenmaal met fysiek ongemak komen. Dit is ook met tryptamines wel het geval en als je bij sprake van 400mcg LSD doseert ga je toch ook zeker wel wat fysiek ongemak merken.
Een onderzoek dat vaak wordt aangehaald om te benadrukken hoe veilig psilocybine is is een onderzoek waarin muizen met belachelijke hoeveelheden worden geïnjecteerd voordat ze overlijden. Wat hierbij echter niet vermeld wordt is dat muizen vrijwel volledig ongevoelig zijn voor psychedelica omdat ze bijna geen serotonine receptoren hebben laat staan dezelfde receptoren als mensen. Er zijn dan ook veel toongevende wetenschappers die dierenproeven beschrijven als verwaarloosbaar omdat de resultaten niet naar mensen geëxtrapoleerd kunnen worden.
En om het toch nog even te benoemen, als je stimulanten naast psychedelica gebruikt kun je natuurlijk ook verwachten dat cardiovasculaire bijwerkingen kunnen toenemen. Als je psychedelica gebruikt in een setting waar bewogen/gedanst wordt en veel prikkels en interactie plaats vinden zul je cardiovasculair waarschijnlijk ook iets meer ondervinden.
"its presumed full-range visual, audio, physical, and mental effects
show exhilarating clarity, and some overwhelming, humbling, and "composting"/interweaving effects." - A. Shulgin in PIKHAL
In diezelfde categorie wordt het relatief zeer heldere karakter van DOC vaak ook niet goed begrepen en gerealiseerd wat er eveneens vaak in resulteert in dat mensen DOC buiten proportie hoog doseren. Als mensen meer extreme effecten wensen is orale inname in algemene zin meestal niet de meest geschikte manier van inname. DOC leent zich, mits correct gedoseerd natuurlijk, dan ook relatief goed voor andere RoA. Wil je een intens chaotische piek/ervaring kun je echter wellicht beter een dissociatief toevoegen of een tryptamine toepassen.
Van de tryptamines is vooral DPT interessant.
Als ik mij niet vergis is DPT in eerste instantie uit plantmateriaal geëxtraheerd waardoor het dus technisch gezien een plantaardig natuurlijk psychoactief is en niet valt onder de categorie RCs.
Ook redelijk populair lijkt 5-MeO-MiPT. Wordt doorgaans oraal genomen. Schijnt heel stimulerend en enigszins entactogeen te zijn (zoals MDMA of 2C-B), maar ook lastig te doseren. Staat in mijn persoonlijke aantekeningen overigens als neurotoxisch vermeld, maar heb hier even geen bron meer bij.
Neurotoxisch denk ik niet zozeer hoor, maar cardiotoxisch kan inderdaad wel het geval wezen ook met oog op potentie in gewicht en hierdoor zoals je al benoemde lastig te doseren waardoor volumetrisch doseren toch ook eigenlijk een pre is.
De rest heb ik nog nooit ergens zien aangeboden.
SI bood 25D-NBOMe en 25N-NBOMe aan, 25D-NBOMe vertoond onder de NBOMes de meeste analogie met Mescaline en is iets minder belachelijk potent dan de andere NBOMes. 25N-NBOMe is ook iets minder belachelijk potent in gewicht en wat deze heel interessant maakt is dat werd gezegd dat deze een extreem snelle opkomst en korte duratie heeft. Hier moet gedacht worden aan een piek binnen 30minuten en vrijwel volledig baseline 2 uur na inname. Ik had beide NBOMes graag aan mijn verzameling toegevoegd maar helaas was Europol mij voor.
De eerste schijnt zeer onvoorspelbaar in effect te zijn.
BK-2C-B is sterk gelijkend aan 2C-B maar de lage potentie in gewicht, de beperkte informatie rond doseren en de zeer lange duratie die toch wel 3x langer aanhoud dan 2C-B maakt BK-2C-B oninteressant. Al helemaal met oog op dat er meer interessante alternatieven zijn die ook veel tijdsinvestering kosten zoals DOC, LSD, a-MT, etc.
De tweede is voor velen hooguit een ''mwa...'',
De bedoeling van 2C-B-FLY is natuurlijk ook dat het milde makkelijk verteerbare effecten faciliteert, als 2C-B-FLY tegen valt omdat de effecten te mild zijn is de persoon simpelweg ongeïnformeerd met verkeerde verwachtingen de ervaring in gegaan.
Van 1P-LSD is tot zover niet gebleken dat deze onder doet aan LSD en het lijkt eerder onwaarschijnlijk dat dit in de toekomst wel het geval zal wezen. Gezien context o.a. met betrekking tot wetgeving kan toch wel beargumenteerd worden dat dit de interessantere optie kan wezen.
4-AcO-DMT heeft toch wel meerwaarde op. Paddo's hebben echter het voordeel van gemak waarmee je ze zelf kunt kweken wat dit een zeer beschikbaar en goedkoop product maakt.
Mescaline heeft niet echt een volwaardig alternatief al komt MAL als uitzondering waarschijnlijk aardig in de buurt.
Van Mescaline heb je echter zo'n 400mg nodig voor een enigszins fatsoenlijk tripje wat toch wel met ongemak van de maag komt, lang aanhoudende misselijkheid en waarschijnlijk enige verzuring ook. Los daarvan heb je voor één zo'n tripje of 1 meter San Pedro nodig of meerdere Peyote cacti wat toch eigenlijk ook ergens wel zonde is.
Als een variatie op de 4 positie deze problemen oplost en interessante soortgelijke variaties voorziet heeft dit toch ook zeker wel zijn meerwaarde ten opzichte van Mescaline. Op soortgelijke manier dat LSD door enige synthetische aanpassing een substantie met meerwaarde kan vormen.
Niets op aan te merken.