Nicotine verslaving

Flameon

Badass junkie
Wie is er nog meer verslaafd aan nicotine en hoe uitzich dat bij jou?
En heb jij eventuele tips om van de nicotine verslaving af te komen?
Tell us your story about nicotine :grin: :grin:

Amaranth

Bewuste gebruiker
Re: Nicotoine verslaving

Ik denk wel dat ik verslaafd ben aan nicotine aangezien ik elke dag rook, maar eigenlijk merk ik er niet zoveel van, behalve dat ik af en toe de gedachte krijg dat ik zin heb om te roken. Deze kan ik vrij makkelijk onderdrukken maar meestal geef ik er wel aan toe omdat ik het vaak gewoon lekker vind :P

Ik denk dat als ik zou proberen te stoppen het wel een stuk minder makkelijk wordt xD

Flameon

Badass junkie

Ik rook met periodes heel veel, en met periodes heel erg weinig.
Weet niet hoe het komt maar op de een of andere manier sluipt het er toch heel langzaam steeds weer in (de verslaving denk ik, diep in de tenen...uhm genen)

Hislordship

Wijs gebruiker

Ik was er aan verslaafd.
Ik ben met roken gestopt omdat ik het niet lekker meer vond en kon dit dus zonder moeite volhouden.
Aleen de eerste 2-3Dagen kon je zeg maar ''niet tege me spreken'' :tearsofjoy: (vooral de 1e dag)
Maar daarna was het moeiteloos.

Nu gebruik ik alleen nog tabak bij het blowen omdat ik puur blowen teveel wiet vind kosten.

L

Lid 6909

Gast

Je kunt ook gewoon dezelfde hoeveelheid wiet roken, dus het hoeft toch niet duurder te zijn?

Zelf ben ik ook verslaafd aan nicotine, maar ik rook ook zo een week niet.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter

Roken is slecht voor je, dat weet iedereen wel. Maar ik zie dat weinig mensen maar weten wat er precies schadelijk is en wat je er van kan krijgen. De meeste kennen wel longkanker en dat het niet zo goed is voor je hard bloedvaten en longen, maar een van de meestvoorkomende ziektes is COPD.

Iedereen die rookt beschadigd de longblaasjes en dit heeft tot gevolg:
- dat de zuurstof steeds moeilijker het bloed in komt.
- Je slijm ontwikkeld (mogelijk)
- Dat de elasticiteit van je longen afneemt waardoor uitademen zomaar kracht kost.

Langzamerhand treed dit in, maar sommige mensen zijn hier gevoelig (erfelijk) voor en ontwikkelen COPD. Dit heeft als gevolg dat de klachten véél sneller gaan en dat het onomkeerbaar is (stoppen heeft dus geen zin meer).

Ik heb op stageplekken veel mensen met COPD therapie gegeven en het is echt ziek wat voor impact het heeft. Mensen van 50 die in een scootmobiel moeten om hun adem te sparen terwijl ze 3x in de week komen trainen. Het is echt een kutziekte die je leven behoorlijk op zijn kop kan zetten en genezing is er niet.

Je moet natuurlijk doen wat je zelf wilt, ik denk alleen dat veel mensen niet genoeg op de hoogte zijn van de risico's

Hislordship

Wijs gebruiker

gNuxx zei:
Je kunt ook gewoon dezelfde hoeveelheid wiet roken, dus het hoeft toch niet duurder te zijn?

Zelf ben ik ook verslaafd aan nicotine, maar ik rook ook zo een week niet.

Dan word de joint te klein/dun.
En aangezien ik vrijwel altijd met een groep blow heb ik daar niks aan.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter

Ik ben echt heel erg nicotine verslaafd... Zelfs nu ik zwanger ben, lukt het me nog steeds niet om die peuken links te laten liggen. :flushed: Ik ben inmiddels wel overgestapt op de Kent Infina sigaretten (teer 1 mg, nicotine 0,1 mg, koolmonoxide 2 mg) en ik probeer er ook zo min mogelijk van te roken, maar ik zit toch nog wel op zo'n 8 a 10 sigaretten per dag. Ik weet dat het niet goed is voor mijn kindje, maar de stress die ik ervaar als ik niet rook, is ook niet gezond.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter

Zo'n lasertherapie schijnt erg goed te helpen. Heb wat mensen gesproken die al heel vaak hebben geprobeerd te stoppen en die lasertherapie heeft het erg makkelijk gemaakt. Het schijnt dat je dan helemaal geen afkickverschijnselen hebt, het enige waar je tegen moet vechten is de gewoonte op sommige momenten iets in je vingers te hebben. Het is wetenschappelijk onderbouwd en het schijnt dat 98% weet te stoppen.

http://www.laserpraktijknederland.nl/

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter

Petrovic zei:
Zo'n lasertherapie schijnt erg goed te helpen. Heb wat mensen gesproken die al heel vaak hebben geprobeerd te stoppen en die lasertherapie heeft het erg makkelijk gemaakt. Het schijnt dat je dan helemaal geen afkickverschijnselen hebt, het enige waar je tegen moet vechten is de gewoonte op sommige momenten iets in je vingers te hebben. Het is wetenschappelijk onderbouwd en het schijnt dat 98% weet te stoppen.

http://www.laserpraktijknederland.nl/

Zijn die lasers ook veilig voor het ongeboren kind? 120,- is wel duur, maar ja als je uitrekent wat ik per maand aan sigaretten kwijt ben, heb ik het er wel zo uit. Misschien wel interessant om een even verder uit te zoeken.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter

Ik weet niet of het schadelijk is voor je baby, ik zou ze maar eens een mailtje sturen, is goed voor jou gezondheid en ook van de baby als de laser opzich niet schadelijk is en het scheelt geld op termijn. Ik kan me ook iets herinneren dat sommige zorgverzekeringen het ook geheel of deels vergoeden.

Ik had er met een patiënt over gehad en zij ging na die laser toch nog een peukje roken, maar ze ging over haar nek erdoor. :hearteyes:

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter

Petrovic zei:
Ik weet niet of het schadelijk is voor je baby, ik zou ze maar eens een mailtje sturen, is goed voor jou gezondheid en ook van de baby als de laser opzich niet schadelijk is en het scheelt geld op termijn. Ik kan me ook iets herinneren dat sommige zorgverzekeringen het ook geheel of deels vergoeden.

Ik had er met een patiënt over gehad en zij ging na die laser toch nog een peukje roken, maar ze ging over haar nek erdoor. :hearteyes:

Bedankt voor de tip! :) Ik zal er zeker even verder naar kijken!

HetEindeVanAlles

Belezen gebruiker

Eerste dag gestopt met roken vandaag. Het valt goed mee want ik gebruik Nicorette (kauwgom). Alleen de gedachte aan de handeling zelf is echt... verslavend. Gewoon een sigaretje in de hand, vuur erin jagen, trekken, rook blazen... Maarja, het is zinloos.

Ik heb een schema opgesteld, misschien heb je hier wat aan:

Zondag: 6 kauwgommen en 1 joint
Maandag: 5 kauwgommen en 1 joint
Dinsdag: 4 kauwgommen
Woensdag: 3 kauwgommen
Donderdag: 2 kauwgommen
Vrijdag: 1 kauwgom
Zaterdag: Puur blowen :hearteyes:

Ik werk met beloningen en het werkt tot nu toe wel.

HetEindeVanAlles

Belezen gebruiker

Nicotine neemt de natuurlijk high van je leven weg. Daarom denk ik nu dat ik het snap: het is zinloos maar we doen het omdat we denken dat het zin heeft.

Hopelijk volgend weekend clean!

TeKNoZem

Wijs gebruiker

Amaranth zei:
knolselderij zei:
ik denk niet dat het zin heeft ofzoo maar tis gewoon echt lekker en rustgevend
Aldus de stereotype nicotinejunk :P

Haha. De stereotype nicotinejunk sterft tegenwoordig binnen 10 jaar aan longkanker. Dat was na al die anti-reclame en foto's toch wel duidelijk? ;>

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter

Ach zonder al die rokers zou de werkgelegenheid voor mij bagger zijn.
So keep on smoking! :smoke:

Hislordship

Wijs gebruiker

Me stiefpa heeft 1 a 2 weken 1 of ander middel gebruikt dat je laat stoppen.
en het heeft gewerkt :openmouth:

Gemini

Badass junkie

Verslaafd aan nicotoine.. dat sowieso niet. Nicotine daarentegen is weer een heel ander verhaal.

Ik denk niet dat de verslaving aan nicotine erg heftig is. Nicotine is binnen een bepaald aantal dagen uit je lijf verdwenen. Daarom vind ik nicotinekauwgom en pleisters klinkklare onzin. Ik vind dat meer een placebo. De verslaving aan roken is denk ik de gewoonte. Het hebben van iets in je hand of je mond. Het inhaleren, uitblazen, as aftikken en uitmaken.. ik houd ervan. Het beste om te stoppen met roken is dan ook een afleiding zoeken. Wat dat betreft is kauwgom ok, je hebt wat in je mond. Maar lolly's of een sateprikkertje zijn even goed een manier om minder naar die sigaret te verlangen.

Ik zal vast ook verslaafd aan nicotine zijn, maar dat is makkelijk om vanaf te komen. De gewoonte is een ernstigere kwestie. Als ik aan het computeren, lezen of tv aan het kijken ben vind ik het gewoon heerlijk om met een sigaret in m'n handen te zitten.

Elfquest

Bewuste gebruiker

Hmm het is onderzocht en er schijnen toch wel veranderingen in je hersenen op te treden als je veel rookt, waardoor het erg lastig is om te stoppen. Heb er laatst een artikel over gelezen. Het kwam er denk ik op neer dat je beloningscentrum verstoord raakt en er steeds meer nicotine receptoren in je hersenen worden aangemaakt die allemaal naar de stof hunkeren als je stopt. Hoe dan ook. Ik ken geen heftigere craving dan die naar nicotine als ik stop met roken. Geen enkele drug laat mijn verstand zo op hol slaan als die rotzooi. Ik vond het makkelijker om te stoppen met GHB terwijl die afkickverschijnselen best heftig zijn dan met roken. De gewoonte is het moeilijkst, de geestelijke verslaving. Je valt makkelijk terug als je lekker op een terrasje zit met een wijntje en je mist ineens die peuk.. Dat blijft nog lang hangen. Maar de afkick vind ik toch ook geen eitje. Als ik zonder peuken zit maakt mijn eigen verstand dat er achter staat om niet te roken me ineens de gekste dingen wijs over waarom eentje niet zo erg is, of dat ik niet veel drugs gebruik en dus best van een sigaretje mag genieten. Wat ik allemaal wel niet heb gedaan voor gekke dingen als ik zonder peuken zat. Ik durf het niet eens op te schrijven :flushed:

Roseta Stoned

Belezen gebruiker

Blijven roken vanwege de lichamelijke afkickverschijnselen is echt aanstellerij. Nicotine is binnen no-time uit je bloed (vandaar dat je ook zoveel moet roken op een dag). Je wordt ook niet wakker van de 'afkickverschijnselen'. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar een peuk opsteken is niet het eerste dat ik doe s'ochtends.

Stoppen op wilskracht is onzin. Je moet beseffen dat je niet wilt roken. Ik heb jarenlang gerookt en ik val af en toe terug als ik veel drink maar daarna ga ik gewoon weer door met niet roken. Het is echt stom aangezien ik helemaal niet wil roken maar het is toch een stap vooruit. Altijd als ik rokers zie overdag dan denk ik waarom hou je die geestelijk en lichamelijk destructieve cirkel in stand? Iedereen die om zijn eigen geestelijke en lichamelijke gezondheid (en dus levenskwaliteit) geeft stopt met roken. Iedereen en zelfs rokers weten dat het leven een stuk beter is zonder sigaretten.

Als je zwanger bent kan ik me al helemaal niet voorstellen dat je wilt roken. Als je niet wilt roken heb je ook geen wilskracht nodig. Je ervaart niet meer stress als je niet rookt. Roken is de oorzaak van de stress. Roken verlicht de stress die het creeert. Waarom zou je dan willen roken? Zoals ik al zei, als je om jezelf geeft gun je jezelf het leven van een roker toch niet? Als je een kind verwacht lijkt het me helemaal makkelijk om niet te willen roken. Je geeft neem ik aan nog meer om je kind dan om jezelf.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter

Roseta Stoned zei:
Als je zwanger bent kan ik me al helemaal niet voorstellen dat je wilt roken. Als je niet wilt roken heb je ook geen wilskracht nodig. Je ervaart niet meer stress als je niet rookt. Roken is de oorzaak van de stress. Roken verlicht de stress die het creeert. Waarom zou je dan willen roken? Zoals ik al zei, als je om jezelf geeft gun je jezelf het leven van een roker toch niet? Als je een kind verwacht lijkt het me helemaal makkelijk om niet te willen roken. Je geeft neem ik aan nog meer om je kind dan om jezelf.

Je spreekt de hele tijd in de "je-vorm", maar ik denk dat je beter de "ik-vorm" kunt gebruiken. Je praat namelijk vanuit je eigen stopervaringen, maar niet ieder mens is hetzelfde. Ik heb zelf altijd gezegd dat als ik in verwachting zou raken, ik dan wel zou kunnen stoppen. Het tegendeel blijkt nu echter waar te zijn. Ik ben overgestapt op de lichtste sigaretten die er zijn en ik probeer de hoeveelheid zo veel mogelijk te beperken, maar echt helemaal 100% stoppen lukt me gewoon (nog) niet.
Doch, ons kindje maakt het wel goed, het groeit goed en ik probeer ook voor de rest zo gezond mogelijk te leven. Het is nog altijd mijn lichaam en mijn kind, ik bepaal zelf wat mij het beste lijkt. Ik word een beetje moe van al die mensen die de hele tijd zeggen wat ik allemaal wel en niet mag doen. Het is allemaal best goed bedoeld natuurlijk, maar af en toe word ik er gewoon wel een beetje strontziek van.... :wink:

Deranged

Badass junkie

Ik vind eigenlijk dat mods dergelijke fouten uit titels moeten halen.(als men het niet zelf doet) Het is toch telkens weer een kleine obstructie voor mijn blikveld.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter

Deranged zei:
Ik vind eigenlijk dat mods dergelijke fouten uit titels moeten halen.(als men het niet zelf doet) Het is toch telkens weer een kleine obstructie voor mijn blikveld.

Done! :wink: Weet je dat ik er tot nu toe elke keer gewoon over heen heb gekeken?

Amateurtje

Wijs gebruiker
Ik rook een pakje op 4-5 dagen, valt wel mee i tegenstelling tot vroeger.
En woorden als 'van roken krijg je kanker' maken mij niet meer bang, mijn
oom heeft nooit gerookt/gedronken en toch heeft hij longkanker gehad.
Daarbij wij moeten toch allemaal kapot. :)

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Amateurtje zei:
Ik rook een pakje op 4-5 dagen, valt wel mee i tegenstelling tot vroeger.
En woorden als 'van roken krijg je kanker' maken mij niet meer bang, mijn
oom heeft nooit gerookt/gedronken en toch heeft hij longkanker gehad.
Daarbij wij moeten toch allemaal kapot. :)
Altijd leuk om jezelf te manipuleren met zulke verhalen. :)
Over de gehele populatie liegen de percentages er niet om en als je oom longkanker heeft gehad zonder te roken is de kanns voor jou des te groter dat jij longkanker krijgt omdat je rookt en het enigzins "erfelijk" is.

Amateurtje

Wijs gebruiker
Ik rook niet omdat ik kapot wil..ik rook omdat ik er zelf voor gekozen heb.
En ik ben ervan bewust dat er altijd een kans bestaat dat je kanker hebt,
maar mij schrikt het gewoon niet af, niet dat ik kanker maar niets vind,
integendeel ik heb mijn familie genoeg pijn zijn lijden met kanker.

Krisjah

Newbie

Marla Singer zei:
Roseta Stoned zei:

Je spreekt de hele tijd in de "je-vorm", maar ik denk dat je beter de "ik-vorm" kunt gebruiken. Je praat namelijk vanuit je eigen stopervaringen, maar niet ieder mens is hetzelfde. Ik heb zelf altijd gezegd dat als ik in verwachting zou raken, ik dan wel zou kunnen stoppen. Het tegendeel blijkt nu echter waar te zijn. Ik ben overgestapt op de lichtste sigaretten die er zijn en ik probeer de hoeveelheid zo veel mogelijk te beperken, maar echt helemaal 100% stoppen lukt me gewoon (nog) niet.
Doch, ons kindje maakt het wel goed, het groeit goed en ik probeer ook voor de rest zo gezond mogelijk te leven. Het is nog altijd mijn lichaam en mijn kind, ik bepaal zelf wat mij het beste lijkt. Ik word een beetje moe van al die mensen die de hele tijd zeggen wat ik allemaal wel en niet mag doen. Het is allemaal best goed bedoeld natuurlijk, maar af en toe word ik er gewoon wel een beetje strontziek van.... :wink:

Vriendin van mijn rookte ook tijdens haar zwangerschap... Op aanraden van de dokter mocht ze minderen maar NIET in 1x stoppen!
Afkickperiode die je lichaam dan meemaakt kan nog schadelijker zijn dan roken zei hij...
Vind het goed dat je bent gemindert en lichter bent gaan roken!! Knap vooral met de stress die zo'n zwangerschap ook af en toe met zich mee kan brengen... :grin:

JunkXL

Bewuste gebruiker
Ik blow. En ik denk dat blowen ook wel boven nicotine komt.
Het liefste zou ik overgaan op puur roken maar heb gebrek aan wilskracht. :wink:
Rik, jij rookt nog he, dan ga je gemiddeld tien jaar eerder dood."
Ik zeg: "Da's niet zo erg, zo leuk is dat feestje nou ook niet." En dan
beginnen ze altijd met dat gezeik dat je als roker de samenleving zoveel
geld kost. Daar word ik zo moe van.
"Wel eens van accijns gehoord?" roep ik dan. "Denk nou eens na. Meer dan de
helft gaat naar de belasting. Roken levert juist geld op."
Dan is de kamer te klein. Dan moet je ze horen, al die anti-rookmagiërs. Dat
beetje accijns is peanuts en dan komt de zakjapanner er pas echt bij. Een
eenvoudige bypass-operatie alleen al kost vijftigduizend gulden, een
open-hartoperatie een ton. En wie moeten dat allemaal ophoesten? Zij! De
arme niet-rokers.
Dan zeg ik voor de gein: "Joh, zeur toch niet, dat kan je toch makkelijk
betalen. Je rookt toch niet meer, dan hou je toch geld over!"
Worden ze link joh. Wat zij overhouden gaan ze absoluut niet aan mijn longen
besteden. "Lekker solidair" zeg ik dan. "En ik maar solidair zijn met
jullie."
"Hoezo dan?"
"Als jullie een hartklap krijgt omdat je te dik wordt, omdat met je stomme
kop gestopt bent met roken, daar betaal ik toch ook aan mee."
"Hoe dan?"
"Nou, door flink door te roken en accijns te betalen!"
Dan zitten ze te kijken alsof ik gek ben geworden.
Toen had ik ze te pakken, Jekker. Tering. Ik zeg tegen die uitgerookte
boekhouders: "Zal ik jullie eens effe snel uitrekenen wie wie nou eigenlijk
wat kost, en hoeveel?"
Ik zei: "Luister, een roker gaat volgens jullie gemiddeld tien jaar eerder
dood, toch? Dus op zijn vijfenzestigste, want we worden gemiddeld
vijfenzeventig. Een roker betaalt zijn hele leven AOW maar hij krijgt het
nooit. Jullie wel, twintigduizend gulden per jaar bruto, da's tienmaal
twintigduizend is twee ton. Daar kan ik als roker een bypass-operatie voor
krijgen en een open-hartoperatie, en dan ben ik nog altijd vijftigduizend
gulden goedkoper uit dan jullie. In feite komt het er dus op neer dat ik
jullie ouwe dag bij mekaar loop te paffen."
Harry Jekkers

Roseta Stoned

Belezen gebruiker
Ik beveel iedereen 'Stoppen met roken' van Allen Carr aan. Moeiteloos gestopt na 7 jaar roken. En nee... ik heb geen aandelen. :grin:

Tevreden niet-roker nu!

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Roseta Stoned zei:
Ik beveel iedereen 'Stoppen met roken' van Allen Carr aan. Moeiteloos gestopt na 7 jaar roken. En nee... ik heb geen aandelen. :grin:

Tevreden niet-roker nu!

ik ging van dat boek alleen maar meer roken...

Axxess

Bewuste gebruiker
Ik heb die dvd eens bekenen, beetje sneu maar zat wel wat in natuurlijk. En ook ik heb getracht te stoppen puur vanuit mezelf, na een dag of 5 heb je niet meer de steeds terugkomende gedachtes om er eentje op te steken. Na een week of 3 weer begonnen waarom weet ik eigenlijk niet meer. (ohja dat wel dat was na een super feest vaag van de mdma, sla dan maar eens een peukje af...)

Nu moet ik wel zeggen dat mn colega's het ook niet makkelijk voor me maken, die blijven lekker roken ook na een voorstel om gezamenlijk te stoppen.

Flameon

Badass junkie
Ben afgelopen periode goed ziek geweest (mex griep) en het valt me dan op dat ik niet echt naar een sigaret snak, sowieso niet als ik gewoon thuis aan het chillen ben. Maar nu ik weer eenmaal op aan het kallefateren ben sluipt het er toch weer heel langzaam in.

KoxBox

Badass junkie
Na 6 jaar een pak per dag gerookt te hebben, ben ik nu al 5 dagen clean :smoke:! Ik hoop dat het me lukt om te stoppen want ik wil het echt niet meer...

Bovenaan