Tijd is anders relatief genoeg om er met mate vrij in te kunnen bewegen.Psychedelibee zei:Tijd is sowieso een heel raar begrip eigenlijk. In de natuurkunde wordt het nog wel eens de 4de dimensie genoemd, maar het is dan wel de enige dimensie waarin je je niet vrij kunt bewegen. Vanuit welk oogpunt je tijd ook wilt benaderen, het blijft iets geks. En tegelijkertijd lijkt het zo van zelf sprekend voor onze dagelijkse waarneming.ZERO- zei:Zonder het filmpje te hebben gezien ben ik nu al twee dagen aan het nadenken over dat tijd het eeuwige nu is haha.![]()
![]()
Als je aan de psychedelica zit bedoel je?Fool zei:Tijd is anders relatief genoeg om er met mate vrij in te kunnen bewegen.
Hoe snel iemand zijn/haar tijd verloopt hangt af van de hoeveelheid zwaartekracht die hij/zij ondervind. Satellieten die om de aarde vliegen hebben bijvoorbeeld een andere klok dan hier op de aarde.Psychedelibee zei:Als je aan de psychedelica zit bedoel je?Fool zei:Tijd is anders relatief genoeg om er met mate vrij in te kunnen bewegen.
Nouja daar gaat het om, nu staat het er ook nog eens. Dit topic was toch al ingewikkeld genoeg. :PPsychedelibee zei:jij weet wat ik bedoel.
Hoewel ik niet denk dat er een causaal verband is tussen de hoeveelheid zwaartekracht die je voelt en de beleving van verloop van tijd, denk ik wel dat die twee op een of andere manier samengaan.Fool zei:Hoe snel iemand zijn/haar tijd verloopt hangt af van de hoeveelheid zwaartekracht die hij/zij ondervind. Satellieten die om de aarde vliegen hebben bijvoorbeeld een andere klok dan hier op de aarde.Psychedelibee zei:Als je aan de psychedelica zit bedoel je?Fool zei:Tijd is anders relatief genoeg om er met mate vrij in te kunnen bewegen.![]()
CoolMindless zei:De laatste paar keren dat ik heb getript is me opgevallen dat naarmate ik 'dieper' ga, er een moment komt dat de beleving van zwaartekracht enorm toeneemt. Ik voel me dan bijvoorbeeld enorm de bank ingedrukt worden en het lijkt alsof ik niet kan opstaan. En dan is dat gevoel ineens compleet weg en voelt het alsof opstaan (of mijn arm of been omhoog bewegen bijvoorbeeld) geen inspanning kost, alsof er geen beleving van zwaartekracht is. Dit gaat steeds gepaard met het niet lijken te ervaren van tijd. Het is niet alleen dat ik dan geen klok kan lezen (het concept van tijd niet kan snappen) dan, maar er lijkt letterlijk geen tijd te verstrijken.
Ik ben bang dat geen zwaartekracht dat gaat veranderen, dat is toch een puur psychologisch fenomeen? :PZERO- zei:Leuk, met die zwaartekracht, maar bij mij gaat tijd nog steeds het langzaamst als ik iets saais doe en het snelst als ik iets leuks doe![]()
Sterker nog, volgens mij is de beleving van (bijna?) alles psychologisch. De beleving van tijd noem ik in dat opzicht ook psychologisch ja, er zit echter wel een verschil tussen de beleving van tijd en het verstrijken van je (meetbare) eigentijd.Mindless zei:De beleving van tijd is toch ook puur psychologisch te noemen? Als je geen gedachte/gevoel hebt over tijd, wat blijft er dan nog over van tijd in je beleving? Dat is naar mijn mening wat er gebeurd bij een trip en/of meditatie: het gedeeltelijk of geheel stoppen van tijdgedachten/gevoelens. Normaal zetten we de gedachten uit ons geheugen op een tijdslijn (die we ons 'leven' noemen). Dit is normaal een bijna constante activiteit van het verstand. Stoppen we daarmee, dan stopt de beleving van tijd ook.
De beleving van zwaartekracht is op deze manier inderdaad net zo subjectief. Interessante visie op het depressief/euforisch zijn trouwens, daar associeer ik zelf de zwaartekracht helemaal niet mee, eerder een bepaalde moeheid of energie vanuit mijzelf.Zwaartekracht is trouwens net zo subjectief te noemen als de beleving van tijd. Als je euforisch bent (om wat voor reden dan ook) lijk je ook niets te wegen. Natuurlijk, je zweeft niet weg, er zijn nou eenmaal natuurkundige wetten wat betreft het lichaam en de (relatie tot de) buitenwereld. Maar die zijn blijkbaar niet van toepassing op het bewustzijn. Er zit nogal een verschil in de beleving ervan bij depressief zijn en euforisch zijn (om de extremen even te benoemen).
Yup, ik zou dat zelf alleen niet met zwaartekracht associëren, eerlijk gezegd had ik dat ook nooit zo bekeken. Ik ervaar het meer als een verandering vanuit mijzelf (uitgeput zijn ofwel energiek zijn) dan een verandering van de krachten op mij.Mindless zei:Alles gaat toch zwaar/met moeite als je je neerslachtig voelt? En licht/moeiteloos als je helemaal happy bent?
Yup!Dat eigentijd slaat dus eigenlijk enkel op het fysieke universum: het meten van het verval van bepaalde stoffen, het gebruik van kloktijd, etcetera? Daar heb ik geen enkel probleem mee, aangezien dat nuttige concepten zijn.
Kun je dit misschien verder toelichten?Psychologische tijd (het werkelijk geloven dat wij leven ín tijd) daarentegen is een extreme misvatting imo.
Maar de werkelijkheid van de krachten die op ons werken kennen we alleen als de daadwerkelijke sensaties die we hebben. Is het niet grappig dat we tegenwoordig vaak meer waarde gaan hechten aan de theorie dan de praktijk?Fool zei:Yup, ik zou dat zelf alleen niet met zwaartekracht associëren, eerlijk gezegd had ik dat ook nooit zo bekeken. Ik ervaar het meer als een verandering vanuit mijzelf (uitgeput zijn ofwel energiek zijn) dan een verandering van de krachten op mij.Mindless zei:Alles gaat toch zwaar/met moeite als je je neerslachtig voelt? En licht/moeiteloos als je helemaal happy bent?![]()
Door psychologische tijd worden gedachten herhalend en ongeïnspireerd. Steeds moet het verleden erbij worden gehaald en probeert het verstand consistentie te behouden met eerdere gedachtes. Dit terwijl het verleden afgelopen is in totale zin, het is letterlijk nergens meer te bekennen. Ik bedoel niet dat evenementen niet zijn gebeurd. Ik bedoel dat het nu op geen enkele manier afhankelijk is van wat er in het verleden is gebeurd, maar toch leven 7 miljard mensen door het geloof hierin op die manier. Dit behouden van consistentie kost onnodig enorm veel energie, terwijl gedachten hierdoor gelimiteerd worden. Consistentie is dodelijk voor het openstaan voor nieuwe ideeën. En van het verleden maken we ook nog eens een identiteit. Alles wat er in het verleden is gebeurd zien we als onze levenservaring waar we ons mee identificeren. En dit verleden projecten we (in het nu!) naar een mogelijke toekomst. Dit alles zorgt compleet onnodig voor enorm veel lijden. Het is een werkelijk gevangenschap, het geloof in het werkelijk bestaan van die identiteit in tijd. Psychologische tijd en de mentale identiteit gaan hand in hand.Fool zei:Kun je dit misschien verder toelichten?Mindless zei:Psychologische tijd (het werkelijk geloven dat wij leven ín tijd) daarentegen is een extreme misvatting imo.![]()
Die laatste zin is om meer manieren te interpreteren dan dat ik antwoorden kan bedenken. In welke context bedoel je dit?Mindless zei:Maar de werkelijkheid van de krachten die op ons werken kennen we alleen als de daadwerkelijke sensaties die we hebben. Is het niet grappig dat we tegenwoordig vaak meer waarde gaan hechten aan de theorie dan de praktijk?![]()
Daar is ook niets mis mee, ik zei alleen dat ik het interessant vond dat je dit zo ervoer. Dit gevoel heb ik namelijk totaal niet. :PIn mijn subjectieve beleving is zwaartekracht niet een vaststaand iets. De ene keer lijkt het aanwezig, de andere keer niet.
Als je dit niet zou hebben, zou je dan niet elke dag opnieuw dezelfde fout opnieuw maken en bij alles dat je onderneemt geen enkel opzicht vooruitgang boeken? Ik zie mij eerlijk gezegd niet als een functionerend iemand zonder dat ik begrip van tijd zou hebben. :PDoor psychologische tijd worden gedachten herhalend en ongeïnspireerd. Steeds moet het verleden erbij worden gehaald en probeert het verstand consistentie te behouden met eerdere gedachtes. Dit terwijl het verleden afgelopen is in totale zin, het is letterlijk nergens meer te bekennen. Ik bedoel niet dat evenementen niet zijn gebeurd. Ik bedoel dat het nu op geen enkele manier afhankelijk is van wat er in het verleden is gebeurd, maar toch leven 7 miljard mensen door het geloof hierin op die manier. Dit behouden van consistentie kost onnodig enorm veel energie, terwijl gedachten hierdoor gelimiteerd worden. Consistentie is dodelijk voor het openstaan voor nieuwe ideeën. En van het verleden maken we ook nog eens een identiteit. Alles wat er in het verleden is gebeurd zien we als onze levenservaring waar we ons mee identificeren. En dit verleden projecten we (in het nu!) naar een mogelijke toekomst. Dit alles zorgt compleet onnodig voor enorm veel lijden. Het is een werkelijk gevangenschap, het geloof in het werkelijk bestaan van die identiteit in tijd. Psychologische tijd en de mentale identiteit gaan hand in hand.
In de zin dat er vaak allerlei theorieën/concepten worden bijgehaald bij onze eigen subjectieve werkelijkheid. "Ik voel me zwaar, oh dat is de 'zwaartekracht' die op me werkt", "Ik moet me zo gedragen, want in het 'verleden' heb ik me ook zo gedragen", "ik voel me neerslachtig, want het is 'zondag', de dag voor 'maandag'", "ik moet me 'volwassen' gedragen, want ik ben 'xx jaar oud'". Enzovoort, enzovoort, enzovoort... Eerst wordt er een mentaal concept bedacht om een aspect van de werkelijkheid te beschrijven en vervolgens passen we dit als interpretatie steeds toe bovenop onze werkelijke ervaring. Nogmaals, die concepten op zichzelf zijn niet verkeerd of zo. De meeste zijn juist hartstikke nuttig. Het is het steeds binnen de restricties van die concepten leven dat zoveel problemen en leed oplevert.Fool zei:Die laatste zin is om meer manieren te interpreteren dan dat ik antwoorden kan bedenken. In welke context bedoel je dit?![]()
Hier ook: het concept van tijd is niet verkeerd en is voor het menselijk bestaan ook nodig. Non-dualiteit gaat erom dat "naast" die dimensie van tijd een tijdloze "dimensie" van bewustzijn bestaat. Naast tussen aanhalingstekens omdat er niet echt een dimensie van tijd is. Die dimensie is een illusie die "bestaat" zolang er een tijdlijn gecreëerd wordt door het verstand. En 'tijd' is nog maar de eerste illusie die gaat als het eigen bewustzijn onderzocht wordt. 'Afstand' is ook een concept, 'objecten' zijn concepten, 'anderen' zijn concepten, de 'wereld' is een concept. Allemaal bruikbare concepten, maar het werkelijke "spul" waaruit ze bestaan is alleen maar bewustzijn.Fool zei:Als je dit niet zou hebben, zou je dan niet elke dag opnieuw dezelfde fout opnieuw maken en bij alles dat je onderneemt geen enkel opzicht vooruitgang boeken? Ik zie mij eerlijk gezegd niet als een functionerend iemand zonder dat ik begrip van tijd zou hebben. :P
Je hebt gelijk.ElvenSpice zei:Boh, we hadden dit subforum eerder het "denk"-forum ofzo kunnen noemen xd.
Dat is niet iets wat iemand je écht uit kan leggen om dit te "begrijpen". Daar heb je toch echt een ego-oplossing voor nodig.ZERO- zei:Sorry als ik wat dingetjes herhaal oid maar ik ben hier veel over aan het nadenken geweest de laatste tijd. Ik ben inmiddels wel tot de conclusie gekomen dat ik bewustzijn en ego los van elkaar kan zien. Maar bij non-dualiteit gaat het er toch eigenlijk om dat wij allemaal hetzelfde bewustzijn zijn? Daar kom ik (nog) niet bij. Hoe dan?
Zoals Mindless ook al zegt is dit lastig uit te leggen inderdaad aan iemand die geen ego oplossing heeft ervaren. Ik zal mijn ervaring met een ego oplossing kort verwoorden, schept misschien wat context.ZERO- zei:Sorry als ik wat dingetjes herhaal oid maar ik ben hier veel over aan het nadenken geweest de laatste tijd. Ik ben inmiddels wel tot de conclusie gekomen dat ik bewustzijn en ego los van elkaar kan zien. Maar bij non-dualiteit gaat het er toch eigenlijk om dat wij allemaal hetzelfde bewustzijn zijn? Daar kom ik (nog) niet bij. Hoe dan?
Wat zeg je van een hoop onnodige opvattingen die je altijd meezeult als bagage in één keer kunnen loslaten. Het verstand een dienaar van jou in plaats van jij een dienaar van je verstand (vrijheid dus). Rust in je hoofd door het voorgaande. Het einde van angst. Geen verlangen, dus altijd content. Altijd onconditionele liefde ervaren. En waarschijnlijk nog veel meer.MeejheM zei:stel ik heb zoiets vaker ervaren onder invloed van drugs en/of slaapgebrek, ik ken het gevoel, of hoe je het wilt noemen. leg mij eens uit wat dat mij moet bieden?
Dit is weer een vraag die alleen door de ervaring van non-dualiteit zelf beantwoordt kan worden, maar het lijkt me wel leuk om toch een poging te doen. :P (Dit zijn mijn eigen bevindingen met het onderzoeken van bewustzijn. Niemand hoeft dit te geloven en mag er van mij van denken wat hij/zij maar wil. Geen zin om er overal 'naar mijn mening's tussen te zetten.ZERO- zei:Maar. Hoe ben je zo zeker dat alles 1 is als je eigenlijk alleen zeker bent van je eigen bewustzijn?
Klopt. Daarom moet je eerst vergeten wie je bent voordat je in de werkelijkheid van concepten kunt geloven.MeejheM zei:als alles 1 was dan was het niet zo'n leuk spelletje.
En dit wordt je schijnbare werkelijkheid als je alleen vanuit het verstand naar je ervaring ziet.MeejheM zei:alles zelf is een onherkenbare hoop onsamenhangende zooi.
No offense, geloof het zelf ook weleens. :P