onderzoek

Hallo allemaal,

Wij zijn twee studenten van de hogeschool Leiden en zijn in ons laatste jaar bezig met een onderzoek.
We doen onderzoek naar welke sites er op internet zijn over alcohol en drugsverslavingen, waar gebruik wordt gemaakt van een forum of chatruimte en daarnaast naar de ervaringen van de mensen die op deze sites zitten.
Voor dit laatste willen we graag jullie hulp vragen!

Er wordt steeds meer bekend in Nederland over zelfhulpgroepen en de samenwerking tussen professionele hulpverlening en zelfhulp is veelal in gang gezet. Echter blijkt dat er maar heel weinig bekend is over zelfhulp op internet, terwijl dit wel steeds groter lijkt te worden.
Wij zijn erg benieuwd in ons onderzoek welke doelgroep op internet zit en wat hun redenen zijn om het internet op te zoeken.

Wij willen dit onderzoeken omdat we een beeld willen geven aan het Trimbos-instituut (een groot instituut dat zich bezig houd met onderzoek naar onder andere verslavingen) van welke doelgroep er gebruik maken van het internet en wat hun ervaringen zijn. Dit kan er voor zorgen dat wij een advies kunnen uitbrengen aan het Trimbosinstituut over wat jullie graag willen en waar jullie naar op zoek zijn, zodat hier ook op in gesprongen kan worden.
Wij zijn op zoek naar mensen die ons wat willen vertellen over dit onderwerp. Jullie zullen ons hierbij erg helpen en wij zullen jullie, indien interesse, het eindrapport naar jullie opsturen. Aangezien het een onderzoek is naar jullie ervaringen hebben jullie grote invloed op wat er in ons adviesrapport komt te staan en zullen wij ook duidelijk jullie standpunt laten weten.

Dus wil jij eindelijk eens zelf laten weten wat je van iets vind in plaats van dat er altijd maar over je geschreven wordt, ben je benieuwd hoe zo’n onderzoek wordt gehouden of vind je het gewoon leuk om betrokken te zijn bij een nieuw onderzoek neem dan contact op via Pm op dit forum of laat het weten in deze topic. Wij zullen vervolgens meer informatie geven.

Al vast heel erg bedankt!

Vriendelijke groeten
Mascha en Dineke

jaja

Bewuste gebruiker
Ik bleek resistent voor professionele hulpverlening met hun clichématig gebral, en zocht derhalve op 't internet naar alternatieven.

Marklar

Belezen gebruiker
Ik vind het altijd wel fijn om mijn mening te laten horen, maar om hiervoor echt een interview ofzo te doen is me iets te veel van het goede. Hebben jullie niet iets van een vragen lijst die mensen hier in kunnen vullen? Denk dat jullie dan ook meer reacties zullen krijgen. Maar kan ook wel begrijpen dat jullie het onderzoek niet tot bepaalde stellingen wil beperken. In iedergeval veel success

We begrijpen dat het het handigst zou zijn als we hier gewoon de vragen zouden neerzetten en dat we dan een hoop antwoorden zouden krijgen. Helaas is dit niet mogelijk aangezien we dan bij ons onderzoek te maken krijgen met beinvloeding en je dan niet mag spreken van een echt onderzoek. Als we de vragen hier posten krijg je een discussie en worden er eerder sociaal wenselijke antwoorden gegeven, wij zullen in ons onderzoek moeten proberen dit zoveel mogelijk uit te sluiten (helemaal is dit nooit mogelijk). Vandaar dat we graag interviews willen afnemen.
We zijn er ons van bewust dat dit door veel mensen wordt gezien als een heel gedoe en dat hierdoor misschien mensen zullen afhaken, toch willen wij jullie allen vragen of het mogelijk is om een klein beetje van jullie tijd aan ons te geven.
Je kan het ook zien als dat we echt een serieus onderzoek doen en dat er dus ook echt iets mee wordt gedaan. We zijn niet zomaar een onderzoekje aan het doen maar nemen het heel serieus en we zullen dan ook heel serieus omgaan met jullie antwoorden.
Daarbij is het wel belangrijk om te vermelden dat ons onderzoek volledig anoniem is!

Marklar

Belezen gebruiker
Ik bedoelde ook niet dat die vragen lijst hier gepost werd, maar dat er gewoon per persoon 1 ingevuld kan worden, via PB bijvoorbeeld

Solidius

Badass junkie
Worden de reiskosten vergoed? Mag van mij op 2 manieren; contant of middels een trio.
Bij voorkeur in natura.

onze voorkeur ligt idd bij face-to-face contact aangezien onze gegevens dan allemaal gelijk zijn en het onderzoek dan meer valide is. Als het niet anders kan is er ook nog een mogelijkheid voor interview via chat, maar dit doen wij het liefst niet aangezien dit ons onderzoek minder goed maakt.
Bij het face-to-face contact wordt er afgesproken op een openbare plek in de plaats waar jullie zelf willen (mits redelijk te bereiken met trein!) dus reiskosten vergoeding is niet nodig!

Barbie

Experimenterende gebruiker
mascha en dineke zei:
onze voorkeur ligt idd bij face-to-face contact aangezien onze gegevens dan allemaal gelijk zijn en het onderzoek dan meer valide is. Als het niet anders kan is er ook nog een mogelijkheid voor interview via chat, maar dit doen wij het liefst niet aangezien dit ons onderzoek minder goed maakt.
Bij het face-to-face contact wordt er afgesproken op een openbare plek in de plaats waar jullie zelf willen (mits redelijk te bereiken met trein!) dus reiskosten vergoeding is niet nodig!
Trein gratis? Woei! :grin:

needlefreak

Bewuste gebruiker
Barbie zei:
mascha en dineke zei:
:rolleyes:
'k Zou het nog eens lezen.

davie

Wijs gebruiker
Beste studenten,

Leuk onderzoek trouwens en succes ermee.

Ik ben een 24 jarige drugsgebruiker en kom op internet om meer over drugs te weten te komen en soms om wat onzin te posten. Internet is een erg handig middel om meer over drugs te weten te komen om er verantwoorder mee om te kunnen gaan.

Ik denk dat internet een goed middel is voor bijvoorbeeld verslavingszorg. Het zou de eerste stap kunnen zijn voor mensen die niet snel hulp willen inroepen waarvoor de drempel te hoog is. Begeleidt ze uiteindelijk naar het afkicken, omdat interner erg laagdrempelig is. Daarnaast kan een chat zorgen dat verslaafde onderling kunnen spreken over ervaringen en wat hun helpt.

Je ziet hier op het forum dat mensen zitten met hun vragen over verslaving of persoonlijke zaken. Vaak worden deze goed beantwoordt en steunen mensen elkaar echt.

Drugsgebruik kan ervoor zorgen dat je in een isolement raakt en daarvoor biedt internet een oplossing. Mensen kunnen anoniem vragen stellen die ze in hun dagelijks leven nergens kunnen stellen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en voor vragen dan hoor ik het wel.

Barbie

Experimenterende gebruiker
needlefreak zei:
Barbie zei:
mascha en dineke zei:
:rolleyes:
'k Zou het nog eens lezen.
Ow ja... :)

Bovenaan