Als je fatsoenlijke oordoppen hebt merk je eigenlijk weinig verschil met onbeschermde oren, zeker na een paar minuten als je eraan gewend bent. Als je halverwege een feest echter de dopjes uitneemt om een gesprek te voeren of zo schrik je ervan hoe luid en schel de muziek eigenlijk is. De Alpine partyplugs die
@Lichtjeshemel noemt zijn een prima low budget optie.
Vaak vind ik oordopjes ook een fijn gevoel geven. Zeker als je psychedelica gebruikt kan het veilig voelen. Ten eerste omdat je weet dat je verantwoordelijk met je lijf omgaat, maar ook omdat het een soort buffer tussen jou en de buitenwereld is - net als een zonnebril of een capuchon. Nou is dat in principe niet nodig, maar als je je ooit slecht voelt of bad gaat is het heel fijn om die gevoelsmatige bescherming te ervaren.
Ik heb overigens tinnitus overgehouden aan jarenlang drummen zonder gehoorbescherming, thuis en tijdens repetities, en ik kan je vertellen dat tinnitus iets is waardoor je regelmatig serieus overweegt om voor een trein te springen om er maar vanaf te zijn. Ja, zó erg is het.