Flualhamdulillam
Badass junkie
Als je van plan bent 6-APB te gebruiken en wat onderzoek doet lijkt het haast alsof er doseringen uit de duim worden gezogen, zo erg wijken ze van elkaar af. De één zweert op 80mg en de ander zou de volgende keer iets meer nemen dan 220mg, want dat lijkt niet genoeg te zijn. Hier wat opheldering 
Omdat 6-APB een research chemical is, wordt er door fabrikanten geëxperimenteerd met de productie en het gevolg is een verscheidenheid aan varianten op de markt. 6-APB is naar mijn weten alleen op de markt gekomen als HCl en succinate variant. Waar HCl een tijd geleden de norm was(hier is de dosering op psychonautwiki op gebaseerd), is er nu voornamelijk succinate te vinden, deze is naar verluid makkelijker te produceren. Daarom behandel ik hier alleen het verschil tussen deze twee.

Dit is de structuurformule van barnsteenzuur, het zuur waaruit de succinatezouten worden gemaakt. Hierop zijn twee -OH groepen te zien, deze verbindingen breken open als je ze oplost in water, waarna stoffen zich kunnen binden aan het molecuul om een zout te vormen. Ideaal zou zijn dat allebei de groepen gebonden worden aan 6-APB moleculen. Zo heb je in verhouding de meeste 6-APB in je eindproduct. In het productieproces van het 6APB • Succinate wordt vaak (per ongeluk) een overmaat aan barnsteenzuur toegevoegd. Dit heeft als gevolg dat zich niet twee 6-APB moleculen aan het zuur binden, maar slechts één. De 6-APB verdeeld zich namelijk over de hoeveelheid zuur aanwezig in het mengsel. Wat je krijgt is dat per gram 6-APB • Succinate, meer succinate aanwezig is en minder 6-APB, de stof wordt minder potent en je hebt méér nodig voor hetzelfde effect.

De structuurformule van waterstofchloride, het zuur waar de HCl-varianten van worden gemaakt. Hier kan je al snel uit afleiden dat er geen plek is om twee moleculen aan te binden. Wanneer je 6-APB laat reageren met HCl ontstaat er dus een mengsel waarin aan elk HCl molecuul, één 6-APB molecuul bindt. Al zou je een overmaat een HCl toevoegen, er gebeurd niks met de potentie want de 6-APB moleculen kunnen zich niet verdelen. Niet versneden 6-APB • HCl hebben over verschillende batches dus een hele consequente dosering.
De molmassa (gram/mol stof) van HCl en Succinate is ook anders:
6-APB HCl = 211.688 g/mol
6-APB Succinate = 293.315 g/mol
6-APB Succinate is dus ongeveer 28% zwaarder dan de HCl-variant en is daarmee ook minder potent.
Ik hoop dat ik het goed en accuraat verwoord hebt, en wat ik heb benoemd geldt voor diverse andere research chemicals waarvan het productieproces nog niet geoptimaliseerd en gestandaardiseerd is. Als je vragen, toevoegingen of verbeteringen hebt, let me know!
Remi
Welke zoutvariant heb ik?
6-APB in haar pure variant zal je niet zo snel op de markt zien verschijnen(evenals meeste andere drugs). De stof is instabiel en breekt snel af onder invloed van licht, lucht en vocht. Ook wordt de stof niet goed opgenomen door je lichaam. Om de eigenschappen van de drug te verbeteren wordt er een zoutvariant van gemaakt. Je bent misschien wel bekend met de aanduidingen 'HCl', 'succinate' of 'fumerate'. Drugs kunnen op verschillende manieren gefabriceerd worden om tot een stabiel eindproduct te komen. Tot welk zout de drug wordt gevormd heeft invloed op de effecten, duur en dosering van de drug: onthoud dit!Omdat 6-APB een research chemical is, wordt er door fabrikanten geëxperimenteerd met de productie en het gevolg is een verscheidenheid aan varianten op de markt. 6-APB is naar mijn weten alleen op de markt gekomen als HCl en succinate variant. Waar HCl een tijd geleden de norm was(hier is de dosering op psychonautwiki op gebaseerd), is er nu voornamelijk succinate te vinden, deze is naar verluid makkelijker te produceren. Daarom behandel ik hier alleen het verschil tussen deze twee.
Succinate

Dit is de structuurformule van barnsteenzuur, het zuur waaruit de succinatezouten worden gemaakt. Hierop zijn twee -OH groepen te zien, deze verbindingen breken open als je ze oplost in water, waarna stoffen zich kunnen binden aan het molecuul om een zout te vormen. Ideaal zou zijn dat allebei de groepen gebonden worden aan 6-APB moleculen. Zo heb je in verhouding de meeste 6-APB in je eindproduct. In het productieproces van het 6APB • Succinate wordt vaak (per ongeluk) een overmaat aan barnsteenzuur toegevoegd. Dit heeft als gevolg dat zich niet twee 6-APB moleculen aan het zuur binden, maar slechts één. De 6-APB verdeeld zich namelijk over de hoeveelheid zuur aanwezig in het mengsel. Wat je krijgt is dat per gram 6-APB • Succinate, meer succinate aanwezig is en minder 6-APB, de stof wordt minder potent en je hebt méér nodig voor hetzelfde effect.
Hcl

De structuurformule van waterstofchloride, het zuur waar de HCl-varianten van worden gemaakt. Hier kan je al snel uit afleiden dat er geen plek is om twee moleculen aan te binden. Wanneer je 6-APB laat reageren met HCl ontstaat er dus een mengsel waarin aan elk HCl molecuul, één 6-APB molecuul bindt. Al zou je een overmaat een HCl toevoegen, er gebeurd niks met de potentie want de 6-APB moleculen kunnen zich niet verdelen. Niet versneden 6-APB • HCl hebben over verschillende batches dus een hele consequente dosering.
De molmassa (gram/mol stof) van HCl en Succinate is ook anders:
6-APB HCl = 211.688 g/mol
6-APB Succinate = 293.315 g/mol
6-APB Succinate is dus ongeveer 28% zwaarder dan de HCl-variant en is daarmee ook minder potent.
Vergelijking met MDMA
Vaak wordt 6-APB vergeleken met MDMA, en mensen vragen dan ook vaak welke dosis 6-APB gelijk staat aan dosis x MDMA. Dit is een lastige vergelijking want dit is subjectief. Elke MDMA ervaring verschilt afhankelijk van set en setting, daarnaast verschilt het ook heel erg per persoon hoe beide stoffen ervaren worden. Het is daarom altijd maar beter om op te passen met het vergelijken van stoffen en 6-APB te zien als een stof met eigen karakter en je verwachting daarop aan te passen.Tolerantie
Tolerantie speelt logischerwijs ook een rol. Wanneer iemand zegt dat 150mg 6-APB Succinate een goeie dosis is, mag je nu je het bovenstaande weet die opmerking al met een korrel zout nemen. Je mag er een flinke lepel bij pakken als deze persoon vorig weekend 3-MMC heeft gedaan en/of een verleden heeft met misbruik van serotonergene middelen. Een halfje MDMA kan geweldig voelen, maar als je het weekend erop er nog een neemt is de kans klein dat de ervaring ook maar in de buurt komt van de vorige. Daarom is het altijd belangrijk om met serotonergene middelen een ruime pauze in te lassen (ongeveer 3 maanden)!Ik hoop dat ik het goed en accuraat verwoord hebt, en wat ik heb benoemd geldt voor diverse andere research chemicals waarvan het productieproces nog niet geoptimaliseerd en gestandaardiseerd is. Als je vragen, toevoegingen of verbeteringen hebt, let me know!
Remi