Paddo/truffel thee

Oom Klaas

Badass junkie
Topic die hierop lijken zijn al vaak gemaakt maar toch doe ik het weer opnieuw. Ik kan namelijk hier op df geen eenduidig antwoord vinden ontremd het maken van truffel thee.

En dan voornamelijk het koken of niet koken van het water.
Wanneer worden de stoffen het beste in het water opgenomen zonder stoffen te laten verdampen/smelten/what ever?

Om m'n vraag een beetje concreet te maken,

Kan ik het water laten koken (zachtjes, kleine belletjes in het water) en laten koken als ik de (fijngesneden) truffel in het water heb gedaan?

En moet dit dan voor 20 minuten of langer, aangezien ik een strekking zie van 20 minuten tot 3 (!) uur.

En wat is de beste hoeveelheid water om de truffels in te laten koken?

Drientje

DF-koning
Dit is wat Uitjebol verteld:
Breng het water in een pan aan de kook. Laat de paddestoelen een kwartier trekken op een laag pitje (zodat er slechts af en toe een luchtbelletje van de bodem opstijgt). Drink de thee op een nuchtere maag. Na een uur begin je te trippen

Ik doe het meestal ook zo en breng zoveel water aan de kook als in een beker past. Een vriend van me doet het anders. Hij neemt gedroogde stoelen, verpulverd ze in een ouderwetse elektrische koffiemolen tot groen poeder en gooit dat in water in de magnetron tot het net niet kookt en drinkt het dan op als thee.

Die magnetron is ideaal als je weinig thee wil zetten. Er past wel een beker in een pan maar is niet handig om de stoelen in te borrelen. Zet de magnetron op een zo laag mogelijke stand (zeg 200-300 watt ofzo, en doe net of je iets langzaam moet ontdooien, zo kun je de thee laten trekken zonder dat het kookt.

Hopsakee, genoeg info?

XXX

Oom Klaas

Badass junkie
Dat moet lukken, dankjewel ! :grin:

'k Ga het morgen middag maken, zal nog wel wat laten horen of het succesvol is :)

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Vloeibaar kickt het zo hard in, tenminste als ik het op had door middel van de blender met een hoop sap.

alicedee

Newbie
ik doe er ook altijd een beetje citroen sap bij, dat zou ook goed moeten zijn
om de stoffen er beter uit te halen

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Drientje zei:
Dit is wat Uitjebol verteld:
Breng het water in een pan aan de kook. Laat de paddestoelen een kwartier trekken op een laag pitje (zodat er slechts af en toe een luchtbelletje van de bodem opstijgt). Drink de thee op een nuchtere maag. Na een uur begin je te trippen

Ik doe het meestal ook zo en breng zoveel water aan de kook als in een beker past.

Zo doe ik het dus ook. Ik doe het dan een minuut of 20. Af en toe wat roeren (ik weet niet of het effect heeft, maar goed. :) )

Kan ik het water laten koken (zachtjes, kleine belletjes in het water) en laten koken als ik de (fijngesneden) truffel in het water heb gedaan?
Ja dus.

Petrovic zei:
Vloeibaar kickt het zo hard in [...]
Idd. Sowieso binnen een kwartier de eerste effecten waarneembaar, althans bij mij. Ik heb het zelfs wel is gehad dat het na 5 minuten al behoorlijk heavy was.

supermagneet

Experimenterende gebruiker
Ik kook de truffels eigenlijk nooit, ik snij/maal de truffels in kleine stukjes en gooi ze dan in een mok met net gekookt water en met nog een beetje citroensap erbij en laat het goedje een tijdje trekken, dan filter ik de truffels er uit en drink het op.

De volgende keer laat ik een reep chocolade smelten in een pannetje dat drijft in zachtjes kokend water en gooi ik de gemalen truffels erdoorheen, dat giet ik in een vormpje en dan heb ik truffel chocola :grin:

Bovenaan