Papaverthee

Mak83

Newbie
Hallo, (ben nieuw op dit forum :) ) ik zet af en toe een papaverthee'tje (niet zelf gezaaid) en ik vroeg mij af of iemand weet of er op de papavers te koop in Nederland bestrijdingsstoffen zitten en hoe je die eventueel kunt verwijderen? Ik heb de papavers zoals fruit al met dreft gewassen maar weet niet of dit goed is..
Alvast bedankt, Mak83

Mondkapje

Belezen gebruiker
Hallo, (ben nieuw op dit forum :) ) ik zet af en toe een papaverthee'tje (niet zelf gezaaid) en ik vroeg mij af of iemand weet of er op de papavers te koop in Nederland bestrijdingsstoffen zitten en hoe je die eventueel kunt verwijderen? Ik heb de papavers zoals fruit al met dreft gewassen maar weet niet of dit goed is..
Alvast bedankt, Mak83
Gebruik je die van de bloemist? Kans is groot dat ze dan wel bespoten zijn met iets. Veel middelen trekken in de plant, verder dan alleen de buitenkant van de bloem.

Hippie Langwaus

DF-koning
Droogbloementelers gebruiken soms gif om de groei van de papavers te stoppen, zodat ze op het land al van groen naar geel verkleuren, nog voordat ze geoogst worden.

Ik kweek er ieder jaar een paar vierkant meter van in mijn tuintje. Zo heb ik genoeg om een paar keer per jaar opium te gebruiken. De laatste jaren maakte ik er laudanum van.

Het beste koop je wat zaad en kweek je ze zelf. Ik vertrouw gekochte papaver droogbloemen niet.

Mak83

Newbie
Bedankt voor de reacties!
Ja die van de bloemist. Ja ik vertrouw ze ook niet zo maar nu het al juli is is het te laat om te zaaien denk ik he?
Dat ga ik in iedere geval dan volgend jaar doen. Sjiek een paar vierkante meter in je tuintje kweken :grinning:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Alvast bedankt, Mak83
Alleen papaver somniferum (slaapbol) bevat morfine, en die soort wordt over het algemeen niet geteeld in Nederland (want de plant staat ook op Lijst I van de Opiumwet). De zaden zijn dan weer wel legaal, en ook vrij verkrijgbaar via een gemakkelijke zoekopdracht op internet.

Andere klaprozen (papaver) bevatten wel stoffen zoals papaverine. Maar dat zijn geen opiaten en hebben ook geen psychoactief effect (hoewel ze wel de werking van spieren en darmstelsel beïnvloeden).

Dus ik weet niet precies wat je idee is van de thee. Maar echt high zal je er niet van worden. Tenzij je de juiste soort hebt.

Over de bestrijdingsmiddelen; het is lastig om daar een definitieve uitspraak over te doen omdat het natuurlijk sterk afhangt van de leverancier en zijn/haar teeltmethode. Ik zou wat dat betreft adviseren om gewoon maanzaad op de kop te tikken dat verkocht wordt als consumptiemiddel. Dan moet het namelijk aan strenge veiligheidseisen voldoen en mag het geen (gevaarlijke hoeveelheden) gif bevatten.
Ik zou overigens twijfelen of de bestrijdingsmiddelen überhaupt doordringen tot in het zaad; omdat dat in de bol zit en niet aan de buitenkant. Maar in de landbouw wordt soms zulk agressief spul gebruikt dat ik er absoluut niet zeker van ben dat de schil voldoende beschermt om al dat rotspul buiten de deur te houden.

Hippie Langwaus

DF-koning
Alleen papaver somniferum (slaapbol) bevat morfine, en die soort wordt over het algemeen niet geteeld in Nederland (want de plant staat ook op Lijst I van de Opiumwet).

Ik heb zelf als puber in zomervakanties veel geholpen bij een droogbloemenkweker. Ik liep door de velden papaver somniferum om de machinaal gemaakte bossen handmatig te verzamelen. Deze werden naar grote droogschuren vervoerd op de boerderij.

Deze papavervelden lagen altijd als secundaire of tertiaire akker achter de primair van de openbare weg bereikbare akker. Ik heb ook empirisch ondervonden dat dit onmiskenbaar Papaver somniferum was.

Als je maanzaad koopt als bakbenodigdheid, kan je dat gewoon zaaien. De latex daarvan is gewoon actief. De gedroogde zaaddozen, dus ook.

[Legal harm reduction]: Wees je ervan bewust dat het insnijden en verzamelen van de latex als productie van harddrugs kan worden gezien voor de wet.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
De plant zelf staat niet op lijst I van opiumwet. Dit in tegenstelling tot Cannabis sativa. Zelfs vezelhennep mag niet zonder vergunning worden gekweekt. Enkele inhoudsstoffen van Papaver somniferum en ook de gewonnen latex staan wel op deze lijst.

Misschien lees ik verkeerd, maar ik meen op die lijst toch echt papaver somniferum te zien.

Schermafbeelding 2023-07-14 om 16.16.31.png
Weliswaar 'na het oogsten', maar het lijkt me lastig om papaver somniferum te laten staan zonder het ooit te maaien of plukken ofzo. Of de zaden te vergaren zonder de plant te oogsten. Hoewel me dat wel een leuke juridische uitdaging lijkt: "nee, Edelachtbare, ik heb de plant niet geoogst. Die heb ik gewoon laten staan en door weer en wind laten vergaan. Enkel de zaden heb ik vervaardigd met een speciale techniek die niks met oogsten van plantendelen te maken heeft gehad."

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik heb zelf als puber in zomervakanties veel geholpen bij een droogbloemenkweker. Ik liep door de velden papaver somniferum om de machinaal gemaakte bossen handmatig te verzamelen. Deze werden naar grote droogschuren vervoerd op de boerderij.

Deze papavervelden lagen altijd als secundaire of tertiaire akker achter de primair van de openbare weg bereikbare akker. Ik heb ook empirisch ondervonden dat dit onmiskenbaar Papaver somniferum was.

Als je maanzaad koopt als bakbenodigdheid, kan je dat gewoon zaaien. De latex daarvan is gewoon actief. De gedroogde zaaddozen, dus ook.

[Legal harm reduction]: Wees je ervan bewust dat het insnijden en verzamelen van de latex als productie van harddrugs kan worden gezien voor de wet.
Dat er bonafide telers zijn die desondanks gewoon papaver somniferum telen en oogsten wil ik direct geloven. Dat betekent niet dat het ook wettig is :wink:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dat klopt. Ik zie dat teelt verboden is. Altijd onterecht gedacht dat de plant zelf niet verboden zou zijn te telen.
Ja het is ook in strijd met het algemene beleid in VN-verband om wel stoffen te verbieden, maar niet planten die de stoffen bevatten. In de jaren '90 zijn daar een serie rechtszaken over gevoerd en daaruit is jurisprudentie ontstaan dat planten die verboden stoffen bevatten niet illegaal zijn. In reactie op dergelijke rechtszaken hebben sommige landen besloten om dan maar specifieke planten apart te verbieden. Hoewel Nederland doorgaans terughoudend is geweest met het doorvoeren van dergelijke verboden, is dus voor drie plantensoorten wel een specifiek verbod doorgevoerd: cannabis sativa, catha edulis en papaver somniferum.

Hippie Langwaus

DF-koning
Aha, wetswijzigingen van 'na mijn tijd' 🙂
Ik heb de wijzigingen in de Opiumwet niet goed genoeg gevolgd.

Het blijft voor mij nog steeds een absurd concept om bepaalde levensvormen te verbieden. 🤣

Heb ik nog geluk met mijn cacti.

Mak83

Newbie
Bedankt voor de info!
De papavers die ik heb gekocht waren toch serieuze bollen, ik denk zelfs de papaver giganteum en ik voel er zeker effect van.
Of het echt high zijn is weet ik niet, als ik de thee 's middags drink lig ik toch de ganse namiddag lekker te suffen op de zetel met af en toe wat mooie droombeelden :)
Vandaag is mijn thee mijn wel niet goed bevallen (3 bollen gemalen, zonder de zaadjes), felle buikpijn gehad 's avonds... Lijkt me beter zelf te planten inderdaad, in de herfst ofwel volgend jaar

N3K0

Badass junkie
Misschien als je biologische maanzaad koopt dat je daar ook een theetje van kunt zetten :innocent: En iedereen moet gewoon overall zoveel mogelijk klaprozen laten groeien :grimacing:

In dit boek plant een man in USA in zijn tuin papavers en verteld daar over. Best wel een inntersant boek.

Mak83

Newbie
Dit boek heb ik een tijdje geleden gelezen :) heel interessant inderdaad. Daarop heb ik Jim Hogshire zijn boek 'Opium for the masses' gekocht, dat gaat onder andere over papaverthee. Ah ik wist niet dat dat bestond biologisch maanzaad

• Love
Waarderingen: N3K0
Bovenaan