Hallo, (ben nieuw op dit forum

) ik zet af en toe een papaverthee'tje (niet zelf gezaaid) en ik vroeg mij af of iemand weet of er op de papavers te koop in Nederland bestrijdingsstoffen zitten en hoe je die eventueel kunt verwijderen? Ik heb de papavers zoals fruit al met dreft gewassen maar weet niet of dit goed is..
Alvast bedankt, Mak83
Alleen papaver somniferum (slaapbol) bevat morfine, en die soort wordt over het algemeen niet geteeld in Nederland (want de plant staat ook op Lijst I van de Opiumwet). De zaden zijn dan weer wel legaal, en ook vrij verkrijgbaar via een gemakkelijke zoekopdracht op internet.
Andere klaprozen (papaver) bevatten wel stoffen zoals papaverine. Maar dat zijn geen opiaten en hebben ook geen psychoactief effect (hoewel ze wel de werking van spieren en darmstelsel beïnvloeden).
Dus ik weet niet precies wat je idee is van de thee. Maar echt high zal je er niet van worden. Tenzij je de juiste soort hebt.
Over de bestrijdingsmiddelen; het is lastig om daar een definitieve uitspraak over te doen omdat het natuurlijk sterk afhangt van de leverancier en zijn/haar teeltmethode. Ik zou wat dat betreft adviseren om gewoon maanzaad op de kop te tikken dat verkocht wordt als consumptiemiddel. Dan moet het namelijk aan strenge veiligheidseisen voldoen en mag het geen (gevaarlijke hoeveelheden) gif bevatten.
Ik zou overigens twijfelen of de bestrijdingsmiddelen überhaupt doordringen tot in het zaad; omdat dat in de bol zit en niet aan de buitenkant. Maar in de landbouw wordt soms zulk agressief spul gebruikt dat ik er absoluut niet zeker van ben dat de schil voldoende beschermt om al dat rotspul buiten de deur te houden.