Paper over hippies en lsd

Pikachu

Wijs gebruiker
Hey, ik ben een eerstejaars geschiedenisstudent en ik heb de opdracht gekregen om een paper te schrijven over een zelfgekozen onderwerp.

Het onderwerp dat ik gekozen heb is 'the acid revolution'. Nu moet ik nog enkele boeken vinden die aansluiten op mijn onderwerp, wat ik in het kort uiteen wil zetten/onderzoeken is het volgende:

In hoeverre hebben drugs en specifieker LSD invloed gehad op de veranderende jeugdcultuur van de jaren 60 en 70? Was het één van de oorzaken of gevolgen van de nieuwe denkbeelden onder de nieuwe generatie? Welke rol speelden drugs in de decennia van ‘flower power’?

Om de eerste fase van mijn paper te voltooien moet ik goede bronnen vinden om uit te putten, ik hoopte dat jullie misschien aanraders hadden die aansluiten bij mijn onderzoeksvraag!

Bvd

Pikachu

azgaza

Badass junkie
Op www.alluc.org staan bij documenteries en dan genres -> drugs een aantal dingen waar de geschiedenis van LSD uitgebreid in vermeld voorkomt, het is algemeen bekende informatie, maar het is wel een bron.
Dan is er nog het engelse forum www.hipforums.com, ga naar hippies en dan old hippies of flashbacks of een van die subfora. Daar posten ook mensen van 50+ die vroeger zelf hippies waren. Of ze ook echt wat weten kan ik niet garanderen, maar het zijn oude hippies, en ze leven.

Pikachu

Wijs gebruiker
Enorm bedankt! Die documentaire die ik gevonden heb is niet alleen interessant maar ook nog eens goed bronmateriaal waar ik het één en ander uit kan putten!

Nu nog een paar relevante boeken vinden en ik ben klaar om te beginnen =)

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
lucifer in the sky zei:
je kan alle boeken nemen van thimoty leary of zo iets :grin:
daar zal je zeker ook heel veel aan hebben. vermoed ik.

Volgens mij is dat niet echt wat de ts zoekt. Hij is waarschijnlijk meer op zoek naar wat algemenere literatuur die een goed een overzicht geeft van die tijd, en hoe drugs daar een rol speelden. Dus niet zozeer boeken uit die tijd.

Pikachu

Wijs gebruiker
kapitein-x zei:
lucifer in the sky zei:
je kan alle boeken nemen van thimoty leary of zo iets :grin:
daar zal je zeker ook heel veel aan hebben. vermoed ik.

Volgens mij is dat niet echt wat de ts zoekt. Hij is waarschijnlijk meer op zoek naar wat algemenere literatuur die een goed een overzicht geeft van die tijd, en hoe drugs daar een rol speelden. Dus niet zozeer boeken uit die tijd.

Klopt helemaal.

Ik lees nu echter wel boeken uit die tijd om Leary te begrijpen, hij was toch één van de groten als het aankwam op pro-lsd standpunten. Hij zal zeker invloed gehad hebben.

ErnstJünger

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Leary is natuurlijk heel interessant, maar aangezien je werkje toch binnen de academische verwachtingen zal liggen, kan je misschien iets afstandelijker, objectievers proberen.

Ik heb enorm veel gehad aan 'Acid Dreams' van Martin Lee en Bruce Shlain.
De ondertitel is: 'History of LSD, the CIA, the Sixties and Beyond'
Het is dus breed opgezet en ik heb tot heden geen interessanter, alomvattender boek gelezen dan dat!

http://books.google.be/books?id=e39s92O ... il#PPP1,M1

Grootste pluspunt is dat het een heel tijdperk analyseert. Hoewel de beide auteurs duidelijk pro-LSD zijn, blijven ze kritisch waar het nodig is, terwijl Leary toch echt wel goede reclame verkoopt.

Succes!

Bovenaan