paranoia bij drugs

hallo,

ik ben nieuw op dit forum dus heb ook niet echt een idee hoe ik het beste dit kan formeren.
om een lang verhaal kort te maken, ik heb een tijdje wel gesmoked tot dat ik afgelopen mei vakantie na een vakantie in frankrijk besloot een jointje te roken. ik was eerder bad gegaan maar deze keer was het wel raak. ik heb me zo beroerd gevoelt dat ik op amsterdam centraal flauw er van ben gevallen (wat ik overigens nog nooit had meegemaakt, flauw vallen dan) en ik merk dat dat een redelijke inpact heeft na gelaten. sinds die ene keer kickt er enorme paranoia in als ik een trekje neem. al heb ik hier onderzoek naar gedaan blijkt dat dit redelijk normaal is. ik ben daardoor ook simpelweg gestopt met blowen omdat ik al paranoia wordt als ik een jointje krijg aangeboden. 9/10 keer ga ik niet lekker. ach so be it.

nu is mijn vraag, ik en wat vrienden willen op nieuwjaars avond een pilletje nemen. simpelweg XTC. ik heb dit 1 keer eerder gedaan en vond de ervaring extreem. geweldig, maar extreem. daarom had ik besloten om het ook totaal niet vaak te doen. maar nu komt het er dus weer aan. ik heb er zin in maar als ik al aan de trip denk krijg ik meteen een paranoia gevoel of angst voor als ik bad ga. ik ben bang dat ik tijdens de trip een soort van 'paranoia prikkel' krijg, voor mij kunnen de kleinste dingen al extreem trippy worden. al voel ik mezelf in mijn kleding zitten hoe raar het ook is. ik kan bij wiet bad gaan op het gevoel van mn tshirt of degelijk.

ik vraag me eigenlijk gewoon af of ik me zo zorgen moet maken voor dit. al heb ik het 1 keer gedaan kan ik mij niet herrinderen of je zo prikkelbaar bent voor bad gaan of iets anders dan bij wiet. zijn er mensen die hier wat meer over weten? alle info is zeer fijn om te hebben!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Je hoeft natuurlijk niet per se xtc te nemen hè? Als het zo'n grote issue is, kun je erbij stilstaan of die paar uurtjes euforie al die kopzorgen waard zijn.

Maar als je het wel neemt: er is niemand die je dwingt om bijvoorbeeld een hele pil te nemen. De "normale" dosering mdma is imo nogal hoog tegenwoordig. Het wordt ook maar normaal gevonden dat je een fikse kater hebt naderhand (net zoals met alcohol bijvoorbeeld). Je kunt overwegen om een erg lage dosis te nemen om zo te voorkomen dat het een extreme ervaring wordt. Ik heb bijvoorbeeld laatst op slechts een kwartje van een 200mg pil een prachtige ervaring gehad, zonder enige negatieve bijwerkingen. Het lijkt me dat je dan ook veel minder kans hebt op een extreme ervaring.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Mijn advies, doe het gewoon niet als je je snel niet prettig voelt met middelen die een behoorlijke dreun kunnen geven aan je bewustzijn. De kans zal er altijd zijn dat je bad kan gaan of dat het verkeerd uitwerkt, de vraag is ben je bereid om je daar voor open te stellen? XTC/MDMA kan je inderdaad heel euforisch maken, maar het maakt je ook extra gevoelig voor zo wel positieve als negatieve ervaringen.

Vraag je zelf af wat jij nu zou storend vind aan wiet? Waarom ga je daar vaak niet lekker op en wat zou dat over andere nog potentere drugssoorten zeggen. Ik denk dat je hier zelf het beste een antwoord op hebt, denk ook goed na wat er allemaal bij komt kijken terwijl je onder invloed bent en of je je daar prettig bij voelt.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Het moet je avond leuker maken. Als je zenuwachtig bent tot het laatste moment en je constant zorgen maakt, maakt het je avond dus niet echt leuker.

Alleen doen als je er zin in hebt, niet als je er bang voor bent.

SmartieAndMe zei:
Het moet je avond leuker maken. Als je zenuwachtig bent tot het laatste moment en je constant zorgen maakt, maakt het je avond dus niet echt leuker.

Alleen doen als je er zin in hebt, niet als je er bang voor bent.

Top! Dankjewel iedereen! Het ding is alleen. Ik heb er enorm veel zin in en het lijkt mij geweldig om het weer een keertje mee te maken. Alleen is die paranoia een denkbeeldige muur die ik voel. Maar komt het veel voor dat je paranoia wordt als je dat al snel ervaart bij andere drugs soorten? Op een YouTube video vertelde dat je erg zenuwachtig en bang kan zijn, maar zodra de pil inkickt dat je zorgen al snel weg spoelen en overgenomen worden door blijdschap. Alleen kan ik geen forum of video vinden waar het ook wordt toegelicht in mijn geval met het hele paranoia in MN hoofd. Ik hoop dat dit duidelijk is. Heeft iemand daar info over?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Je hebt het 1 keer eerder gedaan, dus je weet zelf vast ook wel dat al je spanningen en zenuwen weg zijn als 'ie inslaat?

Maar toch, er zijn wel meer mensen die ondanks die herhaaldelijke ervaring toch steeds weer zenuwachtig zijn vantevoren. Al zit er dan natuurlijk weer verschil tussen zenuwachtig zijn en flink paranoïde (waarom zegt ie-de-reen paranoia, serieus...). Als je echt niet-normaal zenuwachtig en paranoïde bent, zou ik het lekker laten.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
inderdaad, dat is ook nog waar. Gezonde spanning bestaat ook. ZERO- is bijvoorbeeld elke keer nog zenuwappig als ze drugs gaat gebruiken.. niks mis mee. Als de zenuwen echter uit de hand lopen is dat wel echt een ander verhaal.

Bovenaan