Bij het kweken van cactussen uit zaad is het van belang dat de cactussen:
-Niet uitdrogen
-De juiste hoeveelheid licht krijgen
-Niet geinfecteerd raken met schimmels
-De temperatuur bij voorkeur ergens rond de 25 graden is.
Het vocht kun je regelen door op de bodem van een kist of plastic bak ofzo natte perliet / vermiculiet te doen. Gewoon een bak water op de bodem zal denk ik ook nog wel werken. Als de kist dicht is zal er dan een maximale luchtvochtigheid heersen in de kist.
Je bakje met grond moet van onder gaatjes hebben. Zet het in een bak met water tot de grond helemaal nat is en laat het uitlekken. Dan zaaien. Wanneer je gezaaid heb zet je deze back in de kist, door de maximale luchtvochtigheid zal de grond nat blijven. De lucht- en grond-vochtigheid kan gedurende de eerste maanden verlaagd worden tot ze buitenlucht kunnen hebben.
De juiste hoeveelheid licht kun je het beste regelen met TL buisjes. Ik heb in mijn kist 5 TL-buizen die ik afzonderlijk aan kan zetten. De cactusjes moeten genoeg licht hebben om te groeien, maar bij teveel licht zullen ze verbranden. Ze kunnen langzaam steeds meer licht hebben. Gedurende de eerste maanden dus langzaam de lichtsterkte opvoeren tot ze zonlicht kunnen verdragen.
Om te voorkomen dat ze geinfecteerd raken is het goed de grond te steriliseren in magnetron of snelkookpan voor je gaat zaaien. Maak de bak waarin je zaait en de kist die je vochtig houd eerst schoon met chloor. Ik zie ook nog geschreven worden dat je folie over je zaaibakjes moet doen om mogelijke besmettingen uit de lucht te voorkomen. Zelf heb ik dat niet gedaan, en het gaat nog steeds goed.
De temperatuur gaat bij mij vanzelf goed, 1 TL buisje in de kist zorgt dat het net wat warmer is dan erbuiten.
Als ik een keer een fototoestel heb zal ik eens fototjes maken van mijn kweek projectje
Zaadjes strooi je gewoon uit op de grond, met een gesteriliseerde lepel sla ik er dan een beetje op zodat ze net in de grond zitten, of op zijn minst in het vocht.
Als ze dicht bij elkaar staan is prima, dat vinden ze gezellig. Als je bak is volgegegroeid of er komt schimmel in moet je ze overplanten.
Ongeveer 1 op de 4 zaadjes zal uitkomen.