Phenibut geen effect - ervaringen?

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Hi mede-forummers,

Ik heb weer eens een vraag. :grin: Naar aanleiding van een aantal topics op dit forum en andere fora over Phenibut was ik stiekem een beetje nieuwsgierig geworden. Phenibut is zoals wellicht bekend een legaal en makkelijk verkrijgbaar goedje dat online verkocht wordt als voedingssupplement. Het zou het welzijn verhogen en een opwekkend maar ontspannend effect hebben. Online wordt vaak de vergelijking met GHB gemaakt (al zou Phenibut wel veel subtieler zijn) en de effecten zouden ook wel vergelijkbaar zijn met andere GABA agonisten, zoals benzo's.

Voornamelijk vanwege de vergelijking met GHB was mijn interesse gewekt, aangezien GHB iets is wat ik nog wel eens zou willen proberen maar waar ik nog een beetje huiverig voor ben. En het leek me gewoon wel weer een interessant experimentje, zo'n legaal middeltje. Dus na wat heen en weer PB'en met Jmths (die erg positief is over Phenibut, thanks voor de info nog!) online een zakje Phenibut besteld. Afgelopen weekend was het tijd om dit te proberen.

Ongeduldig als altijd (ik leer het nooit), begon ik in plaats van met een gemiddelde dosis maar meteen met een flink hoge dosis: 3 gram. Zodat ik zeker genoeg zou merken.

Maar wat wil het geval nu: ik heb dus helemaal niets gemerkt. Ik weet dat Phenibut een extreem trage opkomst heeft (piek pas na een uur of zes), maar ook na royaal vijf uur wachten: geen enkel effect. Ook niet subtiel. Gewoon noppes. Nada. Het enige wat ik opmerkte was dat mijn evenwicht licht verstoord was als ik opstond, een heel klein beetje draaierig, maar dit was ook niet heel veelbetekenend. Geen euforie of ontspannen gevoel of whatsoever, voelde me mentaal volledig baseline.

Uit ellende (lol :innocent:) heb ik toen maar 18 mg 2C-B genomen, om te zien of de combi wel wat zou doen. Dit is wel nog een leuk nachtje geworden, de 2C-B deed op deze relatief lage dosering meer dan ik zou verwachten en heb nog een paar uurtjes lekker gespaced. Het leek alsof de 2C-B wat versterkt werd door de Phenibut, echter kan ik dit niet met zekerheid zeggen omdat ik nooit eerder 18 mg 2C-B heb gehad, alleen hogere doseringen, dus de vergelijking is niet één op één te maken.

Nu denk ik dat Phenibut een middel is dat niet zo heel veel recreatief wordt gebruikt (ik zie het hier op het forum voornamelijk voorbij komen in de context van afkick van GHB) maar toch vraag ik me af of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met de effecten ervan. Ik snap gewoon niet zo goed hoe ik van 3 gram niks heb kunnen merken, en wil het graag een herkansing geven maar twijfel over de dosering. Moet ik nogmaals voor 3 gram gaan, of volgende keer toch nog verder ophogen?

Welke dosis hebben jullie nodig om iets te voelen? En wat voelen jullie precies?

[ BTW ik ben ervan op de hoogte dat Phenibut erg verslavend is en een helse afkick heeft, dus ik ga nu zeker ook even wachten alvorens het opnieuw te proberen. ]

Lysergine

Bewuste gebruiker
Ik ben vaak verbaasd over de hoge doseringen die mensen nodig schijnen te hebben. Voor mij lijkt fenibut namelijk al actief bij veel lagere hoeveelheden. Bij 700 mg kan ik wakker blijven, ook als ik even op bed met mijn ogen dicht ga liggen, maar heb daar geen specifieke behoefte aan. Bij 800 mg is de sedatie wat meer en wordt het aantrekkelijker om op bed te gaan liggen waarna ik makkelijk in slaap zou kunnen vallen. Als ik 900 mg neem, is de sedatie weer extra uitgesproken en neem ik een klein beetje racemisch amfetamine (10 - 15 mg oraal) om dat tegen te gaan. Dit vormt samen een mooie synergie met de rust en sereniteit van fenibut, en het wakkere/alerte van amfetamine. Dit bovenste is gebaseerd op vijf ervaringen, waarvan éénmaal 700 mg, tweemaal 800 mg en tweemaal 900 mg. De eerste 450 mg neem ik meteen in en de overige hoeveelheid ongeveer 45 - 60 minuten later, zodat het niet belastend is op de maag. Bij mij zorgt fenibut vooral voor een relaxt/sereen/rustig gevoel. Ik heb veel sociale interactie in mijn hoofd en ervaar daarbij aanzienlijke anxiolyse. De sedatie is als een sinusoïde aanwezig. Met sedatie bedoel ik een staat waarin ik fysiek niet actief ben en weinig zin heb om iets actiefs te ondernemen en een beetje de neiging heb om langer naar één punt te blijven kijken. Bij meer sedatie verandert dat in staren en krijg ik de behoeft om op bed te gaan liggen, eventueel met mijn ogen dicht.

Neem je fenibut op (absoluut) lege maag? Met absoluut bedoel ik dat je minimaal in de 6 uur voor inname en 4 uur na inname (zo goed als) niets hebt gegeten. Ik doe dat namelijk wel.

Fenibut is van zichzelf erg zuur omdat het voorkomt als HCl-zout en een carbonzuurgroep bevat. Naar mijn herinnering worden stoffen namelijk vooral als vrije base opgenomen. Als dat klopt, zou het kunnen helpen om de maaginhoud wat zuurder te maken. Ik heb begrepen dat mensen o.a. hierom fenibut vaak met cafeïne - als pil maar ook als energydrankje - innemen. Cafeïne zou immers de maaginhoud zuurder maken en daarnaast wat stimulatie geven.

Laatst bewerkt:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Bedankt voor je reply @Lysergine! Het is bijna bizar hoe dit stofje bij iedereen een andere uitwerking lijkt te hebben. In eerdere topics las ik vooral over de euforie en het opwekkende gevoel dat het geeft, en sedatie pas op een hoge dosering, maar jij ervaart dus al op lagere dosering de sedatieve eigenschappen.

Nu ik zo terugdenk ben ik op een bepaald moment wel bijna in slaap gevallen op de bank, maar dit was úren nadat ik de Phenibut genomen had en ook nadat ik de 2C-B had ingenomen die toen upcoming was, plus het was laat, dus vind het lastig te zeggen of dit de Phenibut is geweest.

Weet je wat het is; als ik nu heel uitgesproken sedatie had gemerkt, dan had ik geweten dat ik een volgende keer lager moet doseren, maar nu heb ik zo weinig gemerkt dat ik me afvraag of lager doseren dan 3 gram niet gewoon zonde van het spul gaat zijn. Maar met te hoog doseren heb ik blijkbaar ook weer de kans dat ik het beoogde effect misloop. (En in het minst gunstige geval 12 uur kotsmisselijk voor pampus lig.)

Ik had niet veel gegeten, maar wel wat; even vergeten dat ik nuchter zou blijven. Dus dat is iets wat ik de volgende keer wel anders kan doen. Innemen met cafeïne zou ik ook eens kunnen proberen.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Heb het al gezegd maar van 3 gram wandel ik wel aardig over het plafon. Ik heb Phenibut gedeeld met meerdere mensen in mijn leven, de lichtere dames hadden meestal een stuk minder nodig en waren van 2 gram al flink onder invloed/gestimuleerd.

Ik heb echter ook minstens 2 mensen mee gemaakt die helemaal niet zozeer activerende effecten ervaren van Phenibut en de effecten dus veel meer naar het benzodiazepine gelijkende leunen, dus meer sederend van aard. Veel mensen hebben meestal niet door dat ze flink onder invloed zijn van een benzodiazepine, wellicht dat dit voor Phenibut tot bepaalde hoogte ook op gaat? Kan me voorstellen dat bij een eerste ervaring de effecten niet altijd even herkenbaar zijn.

Voor mij begint Phenibut vanaf 3,5gram+ meer wazig en sederend van aard te worden en naar mijn ervaring minder plezierig. Wellicht dat je voor jou persoonlijk iets te hoog gedoseerd hebt.
Val een beetje in herhaling hier maar even voor het topic.

Ik had de Phenibut ruim een jaar in huis liggen voordat ik een beetje door kreeg hoe Phenibut het best werkt voor mij, is denk ik niet zo gek dat je niet meteen je sweet spot hebt gevonden. Komende vrijdag ga ik weer eens Phenibut gebruiken sinds relatief lange tijd, heb het vrij vaak gebruikt (enkel rond de 3 gram voor recreatieve doeleinden) maar je doet me haast twijfelen aan mezelf, heb nog niet eerder meegemaakt dat iemand niets merkt van 3 gram, je misbruikt niet toevallig benzodiazepines ofso hé? :tongueout:

De duratie van Phenibut is zeer lang op hogere doseringen, herdoseren zou op zich prima moeten werken lijkt me, anders probeer je eerst 2 gram, kijk je hoe dat uit pakt en herdoseer je daarna eventueel bij.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Haha, nee, ik misbruik geen benzodiazepines, sterker nog, ik heb in mijn hele 30-jarige bestaan alleen enkele Lorazepam pilletjes gebruikt en verder nog nooit een benzo aangeraakt.

Ik snap er net zo min van als jij. Als ik nu een zwaargewicht was, maar dat is ook totaal niet het geval.

Ga je raad denk ik opvolgen, de volgende keer voor 2 gram gaan en dan zien wat er gebeurt. Wat is de beste tijd om dan indien nodig bij te doseren, na drie uur ofzo?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik heb het tot nog toe maar 1 keer gebruikt, maar heb toen veel te veel genomen waardoor ik echt 16 uur lang kotsmisselijk ben geweest. Was toen ook met 3 gram begonnen, maar ongeduldig dat ik was heb ik toen na een uur al 2,5 gram bijgenomen. Een paar uur later leek het eerst echt perfect euforisch te zijn, leek ontzettend veel op GHB op dat moment. Maar die euforie sloeg toen langzaam om in enorm misselijkheid die nog tot ver in de volgende dag heeft aangehouden.

Iets meer dan 3 gram nemen is dus wellicht wel handig een volgende keer als je er weinig van voelde, maar pas wel op dat je het niet net als mij te enthousiast doet want dan is het wel echt vervelend dat het effect zo onmogelijk lang door blijft werken.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik heb het tot nog toe maar 1 keer gebruikt, maar heb toen veel te veel genomen waardoor ik echt 16 uur lang kotsmisselijk ben geweest. Was toen ook met 3 gram begonnen, maar ongeduldig dat ik was heb ik toen na een uur al 2,5 gram bijgenomen. Een paar uur later leek het eerst echt perfect euforisch te zijn, leek ontzettend veel op GHB op dat moment. Maar die euforie sloeg toen langzaam om in enorm misselijkheid die nog tot ver in de volgende dag heeft aangehouden.

Iets meer dan 3 gram nemen is dus wellicht wel handig een volgende keer als je er weinig van voelde, maar pas wel op dat je het niet net als mij te enthousiast doet want dan is het wel echt vervelend dat het effect zo onmogelijk lang door blijft werken.

Bah nee, kotsmisselijk is ook niet het effect waar je op hoopt. :fearscream: Ik denk dat ik max. 4 gram ga aanhouden, daarboven ben ik bang dat ik te gaar of inderdaad heel ziek ga worden. Het zijn ook echt behoorlijk wat capsules die je even binnen moet werken. Voelde jij die 3 gram wel enigszins? Of helemaal niet, waardoor je hebt bijgenomen?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Voelde jij die 3 gram wel enigszins? Of helemaal niet, waardoor je hebt bijgenomen?
Ik voelde heel licht en vaag iets toen ik bijnam, maar dat was al na een uur dus dat was veel te snel. Weet niet dus niet precies wat enkel 3g gedaan had uiteindelijk.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Het ding is ook dat je op Reddit e.d. wel 1000 topics voorbij ziet komen 'jst tok clonazeplam but i dont fel nothng'. Het is haast een 'meme' geworden en veel mensen maken onder hetzelfde mom troll topics aan om reacties bij mensen uit te lokken.

Het zijn ook echt behoorlijk wat capsules die je even binnen moet werken.
Ik heb toevallig de luxe van '000' capsules, dus een gram per capsule ongeveer. Misschien ben ik ook wel iets enthousiaster dan de meest mensen hoor maar probeer het eerst maar zo'n 5 keer te ervaren, zelfs op equivalente doseringen is vaak de ene ervaring de ander niet. Een beetje bekend raken met een nieuwe substantie is meestal ook wel tot bepaalde hoogte een proces.

Afgelopen vrijdag 3 gram Phenibut genomen en gecombineerd met wat 3-MMC capsules (zo'n 50mg + 3*100mg verspreid totaal) tijdens een Fritz Kalkbrenner optreden, dat was wel helemaal leip stampen tot in de vroege uurtjes met een vervelend aanwezig libido. Maar moeilijk in te schatten in hoeverre dat door de 3-MMC kwam en in hoeverre door de Phenibut.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Update: ik heb vandaag, inmiddels alweer zo’n vijf uur geleden, 4 gram Phenibut genomen. Ik weet niet wat het is met mij en dit stofje, maar... niets. Ben volledig nuchter gebleven behalve wat yoghurtdrank en beetje koffie.

Af en toe denk ik heel even dat ik wat meen te voelen (klein misselijkheidje, beetje dizzy, beetje vermoeidheid) maar ben er bijna zeker van dat dit placebo is. Als ik nu niet wist dat ik iets had moeten voelen, dan had ik het niet opgemerkt.

Ik hoop dat het nog komt, gezien de trage come up, maar ik verwacht niet echt iets meer. Zo jammer! Zat net weer even op internet te scrollen en als ik dan ervaringen van mensen lees (euforie, meer sociaal, ontspannen gevoel, geen angsten meer) op veel lagere doseringen dan snap ik niet van welke planeet ik kom hoor. :’)

Heb een tijdje geleden ook 1.5 gram geprobeerd, op een werkdag (internationale meeting waarbij een beetje sociaal doen wel wenselijk was), maar toen ook niet echt verschil met normaal gemerkt. Ik ben het met je eens @Jmths dat een nieuwe substantie ontdekken een proces is, maar gaan zoeken naar een effect zou toch niet de bedoeling moeten zijn, een drug doet iets, al dan niet subtiel, of doet niets.

Maarrr leuk dat jij het iig wel naar je zin hebt gehad met de combi met 3-MMC! Ondanks het vervelend aanwezige libido. :wink:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Typisch zeg dat het niks voor je doet. Vijf uur na inname had je toch echt wel iets moeten voelen in ieder geval. Maargoed, blijkbaar is jouw fysiologie dusdanig dat het niets tot weinig voor je doet.

Ik ben ergens wel benieuwd wat GHB met je zou doen, aangezien die twee voor mij echt heel dicht bij elkaar liggen qua effect. Maar dit is uiteraard geen aansporing om je aan de GHB te krijgen. :wink:

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Ik ben het met je eens @Jmths dat een nieuwe substantie ontdekken een proces is, maar gaan zoeken naar een effect zou toch niet de bedoeling moeten zijn, een drug doet iets, al dan niet subtiel, of doet niets.
Mja, je hebt gelijk, het is gewoon voornamelijk dat ik een beetje verbaast ben, haha. :tongueout:
Maar zo zie je maar weer, geen persoon is gelijk.

Maarrr leuk dat jij het iig wel naar je zin hebt gehad met de combi met 3-MMC! Ondanks het vervelend aanwezige libido. :wink:
Dat was echt steunen en puffen van genot, op een gegeven moment 2C-D (30mg capsule) er bij en een herdosering 3-MMC (120mg capsule), kenkerknettertjes wat een feestje in mn bol. Kwam op een gegeven moment een willekeurige knappe jongedame verleidelijk dansje doen en ik moest echt even een minuutje bijkomen, haha.
Maar goed, ik dwaal af hier. :P

Bovenaan