Pijn in schouder door xtc!?

Stijn

Newbie
Ik heb vorige week zaterdag (nu 9 dagen geleden dus) voor het 1st XTC gebruikt (3 pillen). Op zich wel tof allemaal maar toen ik de dag erop wakker werd had ik wat hartsteken, vrienden vertelde me dat dit niet abnormaal is. De hartsteken hebben tot woensdag ofzo vrij duidelijk voelbaar aangehouden. Donderdag leek het dan te verminderen, maar toen werd de zone tussen mijn schouder en hart plots erg stram. Ondertussen is het opgeschoven naar mijn oksel (het lijkt alsof iemand een koord strak rond mijn linkeroksel gebonden heeft). Het is niet echt pijnlijk, maar wel erg lastig, omdat ik het constant voel. Ik moet er wel bijzeggen dat ik vanaf donderdag ook een lichte keelontsteking heb opgedaan, mss is er ook wel een verband tussen die keelontsteking en de stramheid :confused: ?

Heeft iemand dit ook al meegemaakt? En vooral, wat kan ik er aan doen?

Bal0n

Badass junkie
Je hart heeft een flinke opdonder gehad. Steken op de borst en uitstraling naar de armen zijn typische symptomen voor een myocardinaal infarct (hart infarct). Blijft het aanhouden zou ik zeker langs een arts gaan.

Stijn

Newbie
Bal0n zei:
Je hart heeft een flinke opdonder gehad. Steken op de borst en uitstraling naar de armen zijn typische symptomen voor een myocardinaal infarct (hart infarct). Blijft het aanhouden zou ik zeker langs een arts gaan.

:openmouth: how dit is even schrikken, kan het kwaad op langere termijn? En wat kan de dokter voorschrijven?

Voor mij gene xtc meer hoor als ik dit lees :openmouth:

Bal0n

Badass junkie
Het zou ook iets anders kunnen zijn hoor, ik wil je vooral neit bang maken om niks :). Maar idd, ik zou even oppassen met XTC de komende tijd, zeker als de pijn aanhoudt.

De dokter zal waarschijnlijk wat bloed afnemen en kan aan de hand daarvan zien of er iets is gebeurd met je hart. Mocht daar iets uit blijken dan wordt er een hartfilmpje gemaakt.

Heb je overigens voordat je XTC gebruikte wel eens last gehad van vergelijkbare pijn, bijvoorbeeld na of tijdens het sporten?

Stijn

Newbie
Euhm ja enkele jaren terug wel eens heel af en toe een klein steekje in mijn hart maar er is toen nooit iets ernstig vastgesteld. Ik denk wel dat ik idd dat infarct heb gehad :( . Kan je me wat meer uitleg geven over wat de gevolgen hiervan zijn, en kan ik er iets tegen innemen ofzo (heb wat schrik om er met naar mijn dokter te stappen, is een kennis van mijn moeder).

BelgonX

Belezen gebruiker
Stijn zei:
Euhm ja enkele jaren terug wel eens heel af en toe een klein steekje in mijn hart maar er is toen nooit iets ernstig vastgesteld. Ik denk wel dat ik idd dat infarct heb gehad :( . Kan je me wat meer uitleg geven over wat de gevolgen hiervan zijn, en kan ik er iets tegen innemen ofzo (heb wat schrik om er met naar mijn dokter te stappen, is een kennis van mijn moeder).
Dokter heeft toch zoiets als beroepsgeheim? Ga desnoods naar een andere dokter...Belangrijk is dat je jezelf niet gek gaat lopen maken en wacht het af. Toch zou ik voor de zekerhed eens langs de dokter gaan en je situatie uitleggen want het klinkt niet gezond. Je hoeft daarom ook niet meteen te zeggen dat je XTC genomen hebt, kan ook aan iets anders liggen maar das vrij onwaarschijnlijk in dit geval. Gebruik zelf al tijdje XTC, vroeger zeer intensief, nu nog aventoe een keertje. Persoonlijk merk ik dat je er toch vrij hevige hartkloppingen van kan krijgen, zelfs zo erg dat je gewoon niet emer kan slapen omdat het voelt of je hart er elk moment uit kan gaan vliegen maar dit ging meestal liggen aks het begon uit te werken. Jou geval is me dus vrij onebekend. :confused:

Wacky

Badass junkie
Ik wil je ook niet verder ongerust maken. Het zijn inderdaad de symptomen, maar bij jonge mensen komen hartinfarcten byzonder weinig voor, dus de kans is dan ook weer niet zo groot.

Wanneer je een hartinfarct hebt komt er een deeltje van je hart zonder bloed te zitten. Dat kan varieren van een heel klein stukje tot een heel groot deel. Hoe meer je kwijt bent, hoe slechter je fysieke conditie word, en als het teveel is dan ben je dus dood.

Het stukje dat zonder bloed komt te zitten sterft in principe af. Als je binnen enkele uren in het ziekenhuis komt is de schade nog te beperken.

Ik zou zowieso wel naar de dokter gaan, een ECG maken kost ze maar een paar seconden en daarvoor doen ze alleen een paar plakkertjes op je borst. Daaraan kunnen ze heel goed de conditie van je hart beoordelen. Als er inderdaad iets aan de hand is kunnen ze je medicijnen geven om herhaling te voorkomen.

Bal0n

Badass junkie
Stijn zei:

Nou het is wat Wacky zegt. Mocht je een infarct gehad hebben, dan is er een stukje hartspier zonder bloed komen te zitten. Maar aangezien je geen directe pijn op je borst hebt gehad, lijkt me dat sterk. Iets wat een stuk aannemelijker is, is een Coronairy Artery Stenosis. Duur woord voor een vernauwing van een kransslagader (de slagaderen die je hart van zuurstof voorzien).

Als je hart dan vaak en veel bloed moet rondpompen, zorgt die vernauwing ervoor dat het deel achter die stenose (de vernauwing) niet genoeg zuurstof krijgt. Vandaar dat ik ook vroeg of je er met sporten last van had, dan vraag je namelijk ook meer van je hart.

Als de pijn blijft aanhouden, of terug komen bij intensiviteit zou ik hoe dan ook naar een arts gaan. Als je er moeite mee hebt om naar de eigen huisarts te gaan, ivm je moeder, kan je altijd naar een andere arts gaan. Overigens hebben artsen, zoals Wacky al zei, een verplichte beroepsgeheimhouding.

Als voorzorgsmaatregel zou ik elke dag een aspirientje slikken, dit is namelijk een bloedverdunner en zorgt ervoor dat je bloed minder snel stolt. Een stolling is wel het laatste wat je wilt bij een stenose. Koop wel echt aspirine en niet paracetamol of een andere pijnstiller, die werken namelijk niet bloedverdunnend :).

Stijn

Newbie
Als het morgen nog even erg is ga ik naar de dokter.

Kan de xtc blijvende schade veroorzaakt hebben aan het hart?

Wacky

Badass junkie
In principe veroorzaakt XTC in normale dosis geen shade aan een gezond hart. Maar als je inderdaad al iets had (zonder dat je het wist) kan het de trigger zijn. Wat er dan allemaal mogelijk is lijkt me moeilijk te zeggen.

Stijn

Newbie
Bal0n zei:
En? Heb je er nog last van?
Ja :( heb naar de dokter gebeld, maar die was eigenlijk al volgeboekt voor vanavond, maar mss kwam er nog een plaatsje vrij, ik moest er om 17.00u voor terugbellen.

Maar als jullie xtc gebruiken hebben julle enkel enkele uurtjes nadien last van je hart en nooit dagen ofwat?

Jij vermoede dat het een infarct was, omdat ik wel wat last heb van mijn borst en schouder, maar ik heb op het internet gezien dat dit idd symptonen zijn die bij hartinfarct voorkomen, maar dan wel maximum enkele uren voor het eigenlijke infarct.

Ik hoop dat ik vanavond nog naar de dokter kan gaan, zodat die me mss met zekerheid kan vertellen wat het is.

Bal0n

Badass junkie
Mja, die symptomen voor een infarct zijn idd pijn op de borst en uitstralen naar de schouder. Voor zover ik weet komt dat doordat er dus een stenose of trombose in een van de kransslagaderen aanwezig is. Als de slagader dan na verloop van tijd helemaal dicht raakt, dan is er een daadwerkelijk infarct.

Ik kan em voorstellen dat als een stenose of trombose lange tijd in de ader zit, zonder dat de ader helemaal dicht raakt, de pijn blijft aanhouden. Maar ik zou idd wachten op de zekerheid van de arts, die weet waarschijnlijk een betere diagnose te stellen.

Stijn

Newbie
Bal0n zei:
Mja, die symptomen voor een infarct zijn idd pijn op de borst en uitstralen naar de schouder. Voor zover ik weet komt dat doordat er dus een stenose of trombose in een van de kransslagaderen aanwezig is. Als de slagader dan na verloop van tijd helemaal dicht raakt, dan is er een daadwerkelijk infarct.

Ik kan em voorstellen dat als een stenose of trombose lange tijd in de ader zit, zonder dat de ader helemaal dicht raakt, de pijn blijft aanhouden. Maar ik zou idd wachten op de zekerheid van de arts, die weet waarschijnlijk een betere diagnose te stellen.
Maar als dit het geval zou zijn, heeft de xtc er op zich niet rechstreeks mee te maken? Het doet gewoon pijn omdat het hart te lang te snel heeft moeten werken (in dit geval door XTC)?
En is zo een stenose enkel operatief te verwijderen :( ?

Robdebob

Bewuste gebruiker
Serieus
Ga zsm naar die dokter! je hoeft hem niks te vertellen over xtc, maar zorg dat je gecheckt wordt! Je hart is niet een orgaan wat je eventjes zou kunnen missen!

Ik ben best bezorgd eigenlijk :flushed:

Stijn

Newbie
Robdebob zei:
Serieus
Ga zsm naar die dokter! je hoeft hem niks te vertellen over xtc, maar zorg dat je gecheckt wordt! Je hart is niet een orgaan wat je eventjes zou kunnen missen!

Ik ben best bezorgd eigenlijk :flushed:
Bedankt voor je bezorgdheid :) . Ik ben dus naar de dokter geweest, en hij wist het ook niet echt, maar hij dacht dat er niets mis was met het hart (na oppervlakkig onderzoek), maar wel met mijn longen (ontstoken longblaasje ofzo), dit lijkt me wel mogelijk omdat ik in de lente zeer zware longontseking heb gehad (week ziekehnhuis inbegrepen) en sindsdien heel gevoelig ben aan sigaretten. Maar op het evenement heb ik wel bijna een heel pakje opgerookt. Raar is wel dat ik normaal dan koorts zou moeten aangemaakt hebben, en dat is bij mijn weten niet het geval geweest. Persoonlijk vind ik het ook wel raar dat ik het in mijn hart voel terwijl er iets aan mijn longen is.

Morgen moet ik op uitgebreider onderzoek in het ziekenhuis, dat zal normaal wel uitsluitsel brengen.

Maar bon, op het 1ste zicht is er dus niets mis met mijn hart, helemaal zeker ben ik daar nog niet van, maar er loert in ieder geval toch geen hartinfarct om de hoek (hoop ik toch :grin: ).

Vanadesse

Wijs gebruiker
Aller eerst fijn om te horen dat je hart, zover het er nu uit ziet, gezond is!
Robdebob zei:
Persoonlijk vind ik het ook wel raar dat ik het in mijn hart voel terwijl er iets aan mijn longen is.
Zo heel erg vreemd is dit niet. Waarschijnlijk heb je gedacht dat dit je hart was. Je long zit namelijk voor je hart. Wanneer je je long voelt op de plek waar je hart zit, kan dit inderdaad vreemd zijn. Even ter illustratie: KLIK

Op de bovenstaan de foto zie je dat je longen bijna op dezelfde plek zitten al sje hart.

Kaoutar

Experimenterende gebruiker
Met drugsgebruik gaat je weerstand naar beneden en wordt je lichaam vatbaar voor vanalles wat in de lucht zweeft et cetera. Het is niet zo gek als je een 'griepje' te pakken hebt nu, omdat je meer vatbaar bent voor bacteriën.

Wirwar

Belezen gebruiker
bij pijn in de schouder dacht ik ook meteen aan je longen.
Ik ben namelijk laast een klaplong gehad en had ook erge pijn in de borst maar vooral in mijn schouder of net achter me schouderblad zeg maar.

Het zou idd best een onstoken longblaasje of iets in die richting kunnen zijn..

Bovenaan