plant wil niet bloeien

cokejunky

Newbie
hallo,
Ik heb een snow white staan van 1,5 maand oud.
Ik veronderstel dat het een vrouwtje is maar ik kan ng geen haartjes zien en de plant staat al op 12/12 licht/donker.
Mijn plantje blijft rustig groeien maar er beginnen nu ook bladeren te verdorren. De pot is zeker groot genoeg en ze krijgt zeker genoeg water. Ik kweek onder 2 spaarlampen van 125 watt. Kan iemand mij helpen?
mvg tomas

pythregius

Bewuste gebruiker
ik weet zelf neit veel van wiet kweken eigenlijk helemaal niets, maar volgensmij beschrijf je het probleem al, onder spaarlampen kun je toch neit kweken?
als ik mijn slangen hobby erbij pak, dan weet ik dat er lampen in het terrarium die uv uitstralen, spaarlampen doen dat neit als ik het goed heb.
ik kan het helemaal mis hebben maar denk dat dat het is :wink:

neti

Badass junkie
het is een teken

cokejunky

Newbie
maar ik ben vanaf het begin al bezig met alleen die spaarlampen.
zij heeft een hele tijd goed gegroeid onder deze lampen. ik heb een artikel gelezen over kweken onder spaarlamp, TL lamp en LED licht.
kan mijn spaarlamp messchien het juiste spectrum voor de groei maar niet voor de bloei?
het probleem is dat die grote kweeklampen toch wel wat verbruiken en zichtbaar zijn met infarood kijkers.
of kennen jullie een ander (relatief goedkoop) alternatief voor mijn spaarlampen?
toch bedankt voor de reeds gegeven reacties
mvg

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
@ Anuspoederjunkie,

je praat ook in raadsels ....

het aantal lumens = de lichtintensiteit en de warmte kleur aangeduid in K.

Als je een spaarlamp neemt van 8 watt kom je nergens ! 200 watt is de spaarlamp die het wel doet kost 130 euro kaal.

Daarnaast geef je totaal geen info over hoe de plant wordt verzorgt nog vertel je hoe je kweekhokkie eruit ziet.

Al met al ... een boel gepruts zeer logisch dat je niets gaat oogsten.

Stonie

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ik heb ook geen verstand van kweken. Maar ik heb inderdaad ook is ergens gelezen dat je wel degelijk kunt kweken met spaarlampen. Het is inderdaad niet ideaal, maar het stroomverbuik is ook dramatisch lager dan met 'professionele lampen.' Het gaat dan wel om lampen van minstens 150 watt, dus misschien is je lamp wat te zwak. Op internet is verder genoeg info te vinden.

davie

Wijs gebruiker
Het is wel goed te doen met spaarlampen, tenminste als je de juiste hebt en het ook goed doet. Maar het is wel meer werk. Je moet de lampen dan ook precies op de goede hoogte hangen en vaak een stukje verhangen.

Volgens mij zijn de Nuturelite lampen goed om te gebruiken. Volgens mij is zo'n 200 Watt Nuturelite lamp te vergelijken met een 600 Watt HPS lamp en je verbruikt maar een derde van de stroom. Maar dit is wel de toekomst denk ik. LED's is nog veel te ver gedacht, maar de ontwikkelingen gaan wel erg snel daarin. TL lamp is helemaal niks. TL kan nog wel voor voor stekken ofzo, maar niet om de plant goed te laten groeien en bloeien. Voor de fotosynthese enzo heb je wel wat beters nodig.

Spaarlampen worden ook niet erg warm, ik geloof 85 graden. Je kunt de lampen ook heel dichtbij de plant hangen, zelfs 2 centimeter, zonder dat de planten te heet worden. Omdat de planten geen last hebben van hitte, transpireren ze veel minder. Daardoor heb je bij het kweken ook minder water en voedingstoffen nodig. Daarbij komt nog dat de fotosynthese efficiënter plaatsvindt vanwege het exact op de plant afgestemde lichtspectrum. Ook hiermee bespaar je water en voedingsstoffen.

Het rode spectrum van de spaarlamp heeft een kleurtemperatuur (K) van 2700 Kelvin, ongeveer hetzelfde licht dat geproduceed wordt door gloeilampen, maar zonder de grote hoeveelheid infrarood licht die gloeilampen produceren. Het blauwe spectrum is 6400 Kelvin, ideaal voor de groei dus.

blauw licht stimuleert chlorofyl productie, stimuleert dat cellen actief worden.
rood licht maakt suikers van Co2, stimuleert chloroplast productie.

Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat je 6700K hebt, iets van purple, zodat je eigenlijk 3 lampen gebruikt voor de hele kweek. Maar blauw en rood is zeker wel nodig. Met 6700K kan je volgens mij een nog beter resultaat behalen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik geloof beginnen met 6700K 5 dagen en dan de 1ste week 6400K en daarna 2700K.

Een licht schema voor een oppervlakte van 80 bij 80 cm
5 dagen 18 uur licht 15 cm boven de plant 6400K BLAUW
1e week 12 uur licht 15 cm boven de plant 6400K BLAUW
2et/m 8ewk 12 uur licht 10 boven de plant cm 2700K ROOD

6400K -> http://www.head-shop.de/05235.html
2700K -> http://www.head-shop.de/05234.html

Ik weet niet of die site's betrouwbaar zijn, maar het is gewoon een voorbeeld.

lysergine25 zei:
het aantal lumens = de lichtintensiteit en de warmte kleur aangeduid in K.

Lichtintensiteit wordt uitgedrukt in LUX en heeft niets maar dan ook niets te maken met de kleurtemperatuur. (de kleurtemperatuur wordt wel aangeduid in graden Kelvin)

Je kan geen planten laten bloeien onder spaarlampen. Een spaarlamp is juist hetzelfde als een TL-lamp alleen in een compacter formaat gegoten.
Het zijn gasontladingsbuizen. Je kan deze niet gebruiken om te kweken.

Er zijn een aantal kweeklampen die verkocht worden als spaarlampen en er zo wel een beetje uitzien, maar deze werken niet zoals echte spaarlampen werken. (spaarlampen produceren niet zichtbaar licht waardoor er een een stof wordt aangebracht aan het glas die het licht wel omzet. bv: xeon.) Maar zulke lampen zijn duur in aankoop en zijn volgens mij enkel nuttig als je een grootte plantage hebt.

lysergine25

Badass junkie
Tripreporter
onzin er wordt goed gekweekt onder Inductie TLD Reflex Spectrum en Spaarlampenen zelfs de LEDS komen nu op.

:wink:

neti

Badass junkie
algemeen bekend is dat planten en bomen gaan bloeien als het slecht met ze gaat... dan zetten ze alles op alles om voor nageslacht te zorgen... misschien verwen je ze wel te veel

Popper

Belezen gebruiker
Ik kweek zelf ook onder spaarlampen en het werkt prima. Je moet ze eerst langer door laten groeien op 18/6 totdat je goed kunt zien of het mannetjes of vrouwtjes zijn en dan pas op 12/12 zetten. En jij hebt 125W aan spaarlampen zeg je? Dan moet je een hoop spaarlampen hebben...

davie

Wijs gebruiker
Kweken is gewoon de natuur nabootsen. In princiepe maakt het echt helemaal niks uit welke lamp je er bovenhangt, zolang die lamp maar voldoende licht geeft, de juiste kleuren (PUR en PAR), lumen en de kwaliteit ervan. Een plant heeft iets van 20 fotonen nodig om suikers om te gaan zetten.

Iedereen heeft het altijd over soorten lampen terwijl andere dingen belangrijker zijn. De zon bijvoorbeeld raakt ons lichaam met meer dan 12.000.000.000.000.000.000.000.000 fotonen iedere seconde weer, dus 20 fotonen stelt helemaal niks voor, zolang het licht maar PAR is.

Blaster

Newbie
davie zei:
Kweken is ...
..
Iedereen heeft het altijd over soorten lampen terwijl andere dingen belangrijker zijn. De zon bijvoorbeeld raakt ons lichaam met meer dan 12.000.000.000.000.000.000.000.000 fotonen iedere seconde weer, dus 20 fotonen stelt helemaal niks voor, zolang het licht maar PAR is.

Wat bedoel je juist met PAR? Sorry dat ik dit vraag maar ben ook nog maar even begonnen met kweken.

Grtz,

Afghaan-Gek

Bewuste gebruiker
PAR= Photoactive Radiation als ik me goed herinner.
oftewel de bruikbaarheid van het licht voor planten uitgedrukt in een getal.
Veel watt is niet perse veel par.

maar ik wil het niet bloeien van een white widow wel helpen oplossen
zelf denk ik dat je een lichtlek hebt.
planten houden niet van licht in de bloeinachten.
De plant kan wel tegen maanlicht , maar dat komt omdat de verhouding licht anders is bij zon en maan , dan spaarlamp , en een restje licht uit je woonkamer/wc/douche.
gemiddeld kan een plant het onderscheid zien als het nachtlicht niet meer dan 10% is van het daglicht.
Er zal wel strek optreden , maar de bloei wordt niet onderbroken.
Dat is wat er met buitenwiet gebeurt.
Een onweersbui kan een buitenoogst 2 weken vertragen..om maar een voorbeeld te noemen.

Ik vermoed dat de hoeveelheid licht die je in de dagfase op de plant gooit in verhouding te weinig is , of dat je restlicht in de nacht ( kier in de deur ofzo) te fel is.
Een andere oplossing lijkt me onwaarschijnlijk.Vooral omdat je zegt dat de onderste bladeren verdorren ( stikstof behoefte is groot= groeifase ??)

Mijn tip is om de plant elke dag smorgens uit het hok te halen , en voor het raam te zetten , en savonds weer in het hok.
dan houdt de spaarlamp de dag lengte mooi in de gaten , en ziet het plantje nog eens echt dalicht.
misschien ook ff lekker verpotten voor die tijd, en gelijk met duct tape alle kieren en naden in je hokkie fixxen :)

je white widow kan wel eens een dikke ons of meer leveren , na 2 maanden voorgroei , als je maar lekker veel in de zon zet :P:P

suxes!!

Bovenaan