probleem kweekset paddo's

Ryuuzaki

Newbie
Ik heb een paar weken geleden mn eerste kweekset van azarius binnengekregen en deze week zijn de paddo's al beginnen groeien.
Maar ik heb nu een klein probleempje, bij het vullen van de bak met water is er in het hoekje van het substraat zo'n beetje een gat achter gebleven van een centimeter diep.
en met alle pech vandien zijn in die hoek nu 2 paddo's beginnen groeien in de richting van de doos, m.a.w als ze groter worden, zullen ze geblokkeerd worden door de rand van de doos (ze zijn nu amper nog maar een centimeter lang).

Wat kan ik nu het beste doen, gewoon zo laten staan, of de zak openen en de paddos een beetje aan de kant trekken ofzoiets?:grin:

lolnoob

Bewuste gebruiker
Meestal kun je ze het beste gewoon laten staan. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met een gat. Komt dit omdat je de kraan te hard hebt laten lopen toen je de bak hebt gesoakt?

Als je erin gaat pielen dan heb je meer kans op contaminatie dus ik denk dat je het gewoon zo moet laten staan.

Ryuuzaki

Newbie
lolnoob zei:
Meestal kun je ze het beste gewoon laten staan. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met een gat. Komt dit omdat je de kraan te hard hebt laten lopen toen je de bak hebt gesoakt?

Als je erin gaat pielen dan heb je meer kans op contaminatie dus ik denk dat je het gewoon zo moet laten staan.
gewoon een kuiltje in de hoek, kraan stond op een redelijk lage stand, dus dacht eerst dat het gewoon normaal was

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Het is ook vrij normaal hoor.

Ik zou ze ook gewoon laten doen, misschien dat ze vanzelf ''om het hoekje'' gaan groeien.
En anders, ja pech voor die 2 paddenstoelen :(

Ryuuzaki

Newbie
ik heb gelezen dat ze naar het licht toegroeien dus heb mn box een keer 180° gedraaid, mss dat ze dan net over de rand groeien:P

Ryuuzaki

Newbie
ze zijn ondertussen volgroeid, en heb ze zonet geplukt. Maar heb nog enkele vraagjes:grin::

Zou het voldoende zijn om ze gewoon in mijn bureaulade te leggen tussen 2 vellen keukenpapier?

moet ik de kleine onvolgroeide paddo's weggooien of kan ik ze mee drogen en opeten?

moet ik de resten van de mycelium voedingsbodem aan de onderkant van de paddo's nu er al afschrapen of kan dat nog wanneer ze droog zijn?

alvast bedankt :stoned:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Het kan wel, maar dat is wel erg afgesloten!
Ook zou ik wat meer keukenpapier gebruiken, en deze minimaal elke 24 uur vervangen!
Aangezien jouw afgesloten plek zou ik het nog vaker doen, en zoveel mogelijk luchten als je dat kan.

Kleine paddo's zeker niet weggooien!
Ze zijn minder in gewicht, maar bevatten procentueel meer werkzame stoffen en zijn dus ( over het algemeen gezien) potenter.

De resten van de voedingsbodem (wel voorzichtig verwijderen he, die paddo's! Zeker belangrijk voor je volgende flush) en het mycelium zeker verwijderen!
Hier zitten geen werkzame stoffen in, en wil je dus niet eten toch?

Ryuuzaki

Newbie
oké bedankt.

en als mijn bureaulade te afgesloten is, is het dan misschien beter als ik de paddo's in een kartonnen doosje op de verwarming zet (eventueel op keukenpapier in de doos)?

edit: en hoe horen ze normaal te ruiken? ik ruik namelijk wel een redelijk aanwezige geur (maar ik zou niet meteen zeggen dat het rot ruikt)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Kunnen ze niet zonder afdekking op/vlakbij de verwarming?
Anders zou ik zeggen: Toch in die la.

Verwarming is uiteraard goed, hoe warmer hoe sneller het vocht verdampt.
Maar dat is in een afgesloten ruimte (een doos) juist het probleem.
Als de LV in die doos dan te hard stijgt (en zo hoog blijft) zal de boel veel sneller gaan rotten.
Zonder deksel op de doos zou beter zijn, en ja zeker keukenpapier gebruiken! En disciplinair vervangen!

Ze horen een beetje naar champignons te ruiken.
Zolang ze er niet verrot/beschimmeld uit zien zijn ze dat ook niet, so no worries! :smoke:

Ryuuzaki

Newbie
PepTalk zei:
Kunnen ze niet zonder afdekking op/vlakbij de verwarming?
Anders zou ik zeggen: Toch in die la.
dat kan natuurlijk ook, zal ze dan wel gewoon op een vel keukenrol open op de verwarming leggen:)

Verwarming is uiteraard goed, hoe warmer hoe sneller het vocht verdampt.
Maar dat is in een afgesloten ruimte (een doos) juist het probleem.
Als de LV in die doos dan te hard stijgt (en zo hoog blijft) zal de boel veel sneller gaan rotten.
Zonder deksel op de doos zou beter zijn, en ja zeker keukenpapier gebruiken! En disciplinair vervangen!

Ze horen een beetje naar champignons te ruiken.
Zolang ze er niet verrot/beschimmeld uit zien zijn ze dat ook niet, so no worries! :smoke:
wel ze zien er niet verrot uit, maar aan de stam is er bij sommige paddo's een kleine maar zichtbare groenachtige vlek te merken.

edit: je zei daarstraks ook dat ik de voedingsbodem en myceliumresten moest verwijderen van de paddo's, wat zijn die myceliumresten precies?:P

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Die groenige vlekken komen van de aanraking van jouw handen.
Bij die kneuzingen kan een paddo blauw/groenig kleuren.

Het mycelium is ( maar nu breng je mij ook in twijfel hoor, te stoned om te googlen voor bevestiging sorry) het witte spul waar de paddo's vruchten van zijn.
Maar haal gewoon alles behalve de paddenstoel weg!

Ryuuzaki

Newbie
PepTalk zei:
Die groenige vlekken komen van de aanraking van jouw handen.
Bij die kneuzingen kan een paddo blauw/groenig kleuren.

Het mycelium is ( maar nu breng je mij ook in twijfel hoor, te stoned om te googlen voor bevestiging sorry) het witte spul waar de paddo's vruchten van zijn.
Maar haal gewoon alles behalve de paddenstoel weg!
was aan het twijfelen of je misschien de steel bedoelde :grin:
maar ze zijn al goed aan het drogen, bedankt voor de tips! kan niet wachten om ze maandag uit te testen :hearteyes:

(kan ik ze btw gewoon in het weekend hier op de verwarming laten liggen? want ik zit op een studentenkamer en ben van vrijdagavond tot zondagavond niet aanwezig, of is 4 dagen drogen te lang?)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Te lang drogen kan in principe niet.
Maar, als ze nu nog een beetje vochtig zijn zou het kunnen dat het toch nog wat gaat schimmelen aangezien het papier niet vervangen word.

Staat de verwarming dan aan of uit? En hoe warm word het bovenop jouw verwarming?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ryuuzaki zei:
ik kan de temperatuur regelen tussen 0 en 25°

Dat is de kamertemperatuur dan. Maar wat is de temperatuur OP de verwarming zelf als je hem op bijv. een graadje of 20 zet?

Zou er voor zorgen dat de paddo's zo rond een graadje of 60 maximaal drogen..

Ryuuzaki

Newbie
PepTalk zei:
Ryuuzaki zei:

Dat is de kamertemperatuur dan. Maar wat is de temperatuur OP de verwarming zelf als je hem op bijv. een graadje of 20 zet?

zal zeker niet boven de 60 uitkomen dus het zal wel loslopen :)

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ryuuzaki zei:
PepTalk zei:
Ryuuzaki zei:

zal zeker niet boven de 60 uitkomen dus het zal wel loslopen :)

Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn.
De meeste wat oudere radiateuren worden bij verwarming tot kamertemperatuur zo'n 110 graden..
Wat dus te warm zou zijn. Meet het nou ff joh, voordat je paddo's verbranden/werkzame stoffen verloren gaan.

Ryuuzaki

Newbie
is ondertussen al te laat, ben al terug thuis :grin:

Maar ik ben vrij zeker dat het niet zo heet is, aangezien mijn bed er pal tegenstaat en er nog nooit brand gekomen is :grin: ook leun ik er soms tegen bij het opwarmen en het wordt nooit zo heet dat ik moet terugtrekken

Bzzzt

Experimenterende gebruiker
Ik heb een vraagje..

ik heb nu een kweeksetje(b+) staan in een doos met bureau spaarlamp op en thermo mat onder.

ik heb hem vier dagen geleden laten soaken en twaalf uur later het het water eruit laten lopen en in de broeizak gezet.

kan iemand mij een overzichtje geven vanaf wanneer ik veranderingen moet beginnen zien en welke( zo Dag 1 , Dag 2, ... enzvrt) dan weet ik of ik juist bezig ben :wink: (want dit is de eerste keer dat ik dat doe en ik wul het natuurlijk niet vrnkn :wink:

- Er zijn 3 plekjes mycelium van ongeveer 2x2 ofzo.
moet ik die plekjes hard zien stretchen deze week of groeien ze uit die alleen?

dank aande persoon die mij kan helpen.. ik vind nergens zo'n dagverslag :(

Ryuuzaki

Newbie
het mycelium is het witte spul? in mijn setje was er alleen maar een klein beetje van zichtbaar aan het oppervlak en toch zijn er overal redelijke paddo's tevoorschijn gekomen (wel begonnen ze pas uit te komen na 10-15 dagen) en ongeveer 7 dagen later kon ik ze oogsten.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Vanaf 7 tot zo'n 20 dagen na het soaken zouden de paddo's moeten beginnen met groeien.
Dit grote verschil is afhankelijk van temperatuur, luchtvochtigheid, substraat, kolonisatie van het mycelium ect.

Nadat de paddenstoelen zijn beginnen met groeien kun je ze na 5-10 dagen oogsten.

Bzzzt

dank julie voor de reaties , nog een vraagje , mij set staat nu 9 dagen in de doos (nog geen pins zien tevoorschijn komen)

Is het ok dat de lamp(spaarlamp) rechtstreeks op de zak schijnt en 24/24 aanstaat??
of kan ik dat beter niet doen :confused: ?

Bzzzt

Ik heb mijn setje nogeens goed bekeken en er groeien al paar mooie ins! :) :) :)

het komt dus goed denkik:°)

Ryuuzaki

Newbie
mn 2de flush is helemaal zwart (te laat geoogst), ik heb ze maar gewoon te drogen gelegd.
het was toch zo dat ze nog gewoon eetbaar zijn, alleen minder potent, niet??

lolnoob

Bewuste gebruiker
Zijn ook net zo potent, ze zien er alleen iets minder uit maar je kunt ze nog gewoon opeten en ze werken nog gewoon goed. Behalve als ze echt al helemaal aan het vergaan waren, maar dat duurt wel iets langer.

Ryuuzaki

Newbie
lolnoob zei:
Zijn ook net zo potent, ze zien er alleen iets minder uit maar je kunt ze nog gewoon opeten en ze werken nog gewoon goed. Behalve als ze echt al helemaal aan het vergaan waren, maar dat duurt wel iets langer.
vrijdag waren ze redelijk groot, maar denk dat ze pas plukklaar waren zondag. En heb ze pas deze avond kunnen plukken, dus ik hoop dat ze nog niet te ver heen waren:P

Bzzzt

ik heb dit weekend mijn oogstj uitgetest en het was fantastisch, mijn tweede flush ben ik egt van verschoten: 25cmrs enz:openmouth:

egte beastjes

Bovenaan