Psychedelica combineren

ooscaar

Wijs gebruiker
Hoi allemaal,

Ik vroeg mij af hoe veilig het is om psychedelica te combineren. Ik doel op middelen die op zichzelf ook al veilig zijn, bijvoorbeeld de 'gewone' 2C's en de klassieke psychedelica, dus niet middelen als NBOME's of DOC, bijvoorbeeld. Stel dat je bij wijze van experiment 2C-B, 2C-E en truffels zou nemen, van elk 1/3 dosis, kun je dan een trip van normale intensiteit verwachten maar met meer een gevoel van synthese tussen deze middelen? Is er iets bekend over een vervelende of gevaarlijke interactie tussen op zichzelf veilige psychedelica?

Het is ook niet zo dat is per se 1/100 dosis van 100 psychedelica wil gebruiken, het is ook gewoon nieuwsgierigheid. Een wat minder extreme combinatie zoals die hierboven genoemd lijkt me bijvoorbeeld best interessant om eens te proberen. :)

Dus eventueel hebben jullie zelf ervaring, of misschien hebben jullie tips, raden jullie het af, of hebben jullie iets gelezen ooit over een interactie tussen bepaalde psychedelica. Ik ben benieuwd :)

MeejheM

Badass junkie
Ik ken mensen die een 2e middel innemen zodra de eerste uitgewerkt is, maar geen mensen die 2x een halve dosis van 2 middelen of 3x 1/3e dosis van 3 middelen gebruiken(psychedelica).

Er moet op internet wel wat te vinden zijn over mensen die dat wel doen of gedaan hebben, maar ik denk niet heel veel. ik zie er zelf ook niet echt toegevoegde waarde in, al ken ik dus niemand die dat (express)gedaan heeft.

Ik ben benieuwd wat voor reacties er hier zullen zijn.

Bobsacamano

Badass junkie
Er staan zulke verhalen op erowid. Je zoekt gewoon een pagina van een middel bijvoorbeeld LSD en dan staat er achter ieder report titel wat ze er nog meer bij gecombineerd hebben.

Ik weet alleen hier op het forum helenas die 2CE en 4-aco-DMT vaker heeft gecombineerd geloof ik.

Ik ben er wel nieuwsgierig naar hoor. Ik las laatst op een Engels forum over iemand die iets zei in de trant van "2CB is a clown riding a unicorn but 2CB + 4-aco-DMT is a clown and a princess riding a unicorn puking rainbows and glitter"

Dus ja ach ik wil het wel proberen.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Zelf al eens LSD met Proscaline gemixt kreeg enorme euforie ervan. Was wel intens maar in de juiste dosering was het prachtig.. Mooie visuals en leuke mind'fuck'
Verder nog niets gemixt kwa psychedelica deze wss echt subliem .
Voor de doorgewinterde psyschonauten is het een aanrader. :wink:

ooscaar

Wijs gebruiker
Bedankt voor de reacties sowieso! Wilde het zelf gaan proberen met 2C'tjes plus eventueel psilo of lsd. Volle doseringen bij elkaar nemen leek me wat te enthousiast, vandaar ook de vraag :) Op erowid kon ik niet veel van zulke reports vinden in ieder geval, voor 2C's dan. Maar ik zat me net eigenlijk opeens te bedenken is dat in natuurlijke psychedelica altijd ook een combinatie van middelen zit, neem bijvoorbeeld een peyote of een san pedro. In feite combineer je dan ook meerdere middelen, wat fysiek eigenlijk geen probleem oplevert. Een beetje met die logica leek het me wel de moeite waard, en naar ook wel veilig.

Helenas

Bewuste gebruiker
Hee! Ik heb inderdaad een aantal keer 2ce met 4-aco-dmt gecombineerd. Ik begon met een lagere dosis 2ce dan normaal en wachtte tot deze helemaal werkte. Daarna nam ik de 4-aco-dmt. Deze stofjes werken zo heerlijk samen! Niks is meer hetzelfde en ik heb me nog nooit zo euforisch gevoeld. Laatst hadden we (ik en mn vriend) weer het idee om te combineren maar onze startdosis was te hoog (15 mg 2ce) dus besloten het daar bij te laten. Het is dus belangrijk dat je niet met te veel start!

Oh ik heb ook 2x truffels met 2cb gecombineerd maar dit was meer omdat de truffels te zwak uitpakten voor me :tongueout: Ik denk dat veel dingen wel te combineren vallen, als je maar niet 2x je gebruikelijke dosis neemt

Trinity

Belezen gebruiker
Interessant topic. Er bestaan natuurlijk al veel combi's, hoewel niet per sé van psychedelica. De bekende Jediflip komt dan het dichtst id buurt.

We praten hier over bijv. 3 middelen combineren met van elk 1/3 dosis. Ik denk dat je wel id gaten moet houden dat de doseringen nog OK zijn. Als je combi's doet en van elk afzonderlijk middel een lagere dosis inneemt is de werking van dat middel dus veel lager. Het is dus niet zo dat 1+1+1=3 in deze. Mss is 1+1+1 wel gewoon 1, of 1,5 of 4 of 0,5. Zoals je zelf al aangaf als voorbeeld, stel dat je 100 middelen op 1/100 dosis neemt krijg je niet een combi effect van 100 middelen, maar 100x niets, omdat je wsl onder de minimale waarde zit. Zeker bij 2cb (waar de effecten sterk afhankelijk zijn vd dosering) lijkt me dat belangrijk.

Ik heb het antwoord ook niet, want geen ervaring met deze combi's, maar lijkt me wel handig om op zijn minst wel een goed werkende dosering te hebben. Proberen dus maar. Ik zou eerst beginnen met 2 middelen id combi die vertrouwd zijn.

Succes en laat ons weten! Ben benieuwd! :wave:

MeejheM

Badass junkie
De kans dat je ergens een report vind van 2 psychedelica tegelijk lijkt me al groter dan 3. Als er nooit iemand onbekend terrein gaat verkennen zal er ook geen info over te vinden zijn, maar kijk je wel uit wat je doet, wanneer je het doet en met wie?

ooscaar

Wijs gebruiker
Jazeker! Ik ben vooral benieuwd naar wat de combinatie van de 'standaard' 2C'tjes teweeg kan brengen. Mijn verwachting is niet heel hoog, maar het zal me ook niet verbazen als het wel een bijzonder effect geeft.

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Las laatst een post ergebs van een gast die veel experimenteerde met verschillende NBOMe's, maar of dat nou zo verstandig was :tearsofjoy: . Maar hij beschreef wel dat combis een heel ander effect te weeg konden brengen dan verwacht en dat bijvoorbeeld 2 die apart volgens hem niet zo heel leuk waren gecombineerd de "perfecte" trip gave .

MeejheM

Badass junkie
Zelf vind ik 2cb altijd vrij cartoony(yes, ik heb een woord uitgevonden). ik denk dat dat wel toegevoegde waarde kan hebben bij iets met psylocibine of zoiets, lsd en mescaline vind ik op zichzelf al best visueel, dus dat zou niet mijn eerste keus voor een combinatie zijn.

Ik heb het op zich nooit geprobeerd, eigenlijk ken ik van de meeste psychedelica alleen de combinatie met lachgas, en niet psychedelische drugs. Iedereen die het wil proberen en een report erover wil schrijven is natuurlijk altijd interessant.

Toch vraag ik me altijd af waarom er over sommige bekende combinaties vaak erg weinig te vinden is. De meeste reports op internet zijn altijd voornamelijk positief, of juist over heel erg slechte ervaringen geschreven.

Tommie_K

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik zou zoeken en vragen uitzetten op /r/drugs, Bluelight, tripsit.me en psychonautwiki.

Het psychedelic-forum op BL heeft combo subthreads.

This is the sub-thread of the Big and Dandy 2C-B thread in which to discuss the combination of 2C-B and any other substance not covered by one of the other combination threads.

http://www.bluelight.org/vb/threads/398 ... -amp-Other

MeejheM zei:
eigenlijk ken ik van de meeste psychedelica alleen de combinatie met lachgas, en niet psychedelische drugs.

Lachgas = psychedelische drug

Edit: The Merry Prankster, wel eens van gehoord? Zoeken op Gascid :mrgreen:

ooscaar

Wijs gebruiker
Dankjewel, zal er nog even naar kijken! Had een aantal al gezien, maar niet allemaal :) Sowieso is de kans veel groter dat daar iemand zoiets heeft gedaan dan hier, enerzijds omdat daar wat meer enthousiaste/onverantwoordelijke mensen zitten (geloof ik), anderzijds omdat er op zichzelf ook al veel meer mensen zitten dan hier.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Tommie_K zei:
Dat hangt er maar net van af hoe je psychedelica definieert. In de breedste zin van het woord is lachgas psychedelisch net zoals ketamine.

Ik zelf ben eigenlijk meer voorstander van psychedelica definiëren als die drugs die op je 5HT2A receptoren inwerken. Dan hebben we het dus over oa LSD, psilo, DMT, 2C-B, etc.

Drugs die op de NMDA receptoren inwerken noem ik liever dissociatief dan psychedelisch. Hier hebben we het over oa ketamine, lachgas, MXE, etc.

Dan heb je daarnaast ook nog delerianten zoals datura, maar die laat ik voor nu even buiten beschouwing.

Die drie groepen hebben met elkaar gemeen dat ze hallucinogeen zijn, maar doen dat alle drie op een totaal andere manier en hebben daardoor ook een totaal ander effecten en risico profiel. Om dat allemaal onder psychedelica te vatten vind ik eerlijk gezegd alleen maar voor verwarring zorgen in discussies en leidt soms ook tot een verkeerd beeld over de risico's aangezien psychedelica weinig fysieke risico's en verslavings potentieel hebben maar dissociatieven alweer een stuk meer.

Tommie_K

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Psychedelibee zei:
Tommie_K zei:
Dat hangt er maar net van af hoe je psychedelica definieert. In de breedste zin van het woord is lachgas psychedelisch net zoals ketamine.

Ik zelf ben eigenlijk meer voorstander van psychedelica definiëren als die drugs die op je 5HT2A receptoren inwerken. Dan hebben we het dus over oa LSD, psilo, DMT, 2C-B, etc.

Drugs die op de NMDA receptoren inwerken noem ik liever dissociatief dan psychedelisch. Hier hebben we het over oa ketamine, lachgas, MXE, etc.

Dan heb je daarnaast ook nog delerianten zoals datura, maar die laat ik voor nu even buiten beschouwing.

Die drie groepen hebben met elkaar gemeen dat ze hallucinogeen zijn, maar doen dat alle drie op een totaal andere manier en hebben daardoor ook een totaal ander effecten en risico profiel. Om dat allemaal onder psychedelica te vatten vind ik eerlijk gezegd alleen maar voor verwarring zorgen in discussies en leidt soms ook tot een verkeerd beeld over de risico's aangezien psychedelica weinig fysieke risico's en verslavings potentieel hebben maar dissociatieven alweer een stuk meer.

TL;DR:
Lachgas is een anestheticum.

Een steekhoudend verhaal en goed te volgen bovendien. Veel goeie informatie, prima voor huis- tuin en keukengebruik. "(...)en leidt soms ook tot een verkeerd beeld over de risico's (...)" -> helemaal mee eens, ik ervaar zelf dat dit buitengewoon storend is bij het moeten verklaren van mijn voorkeuren en de vraagtekens die ik zet bij veel gangbaarder voorkeuren.

Maar omdat ik toch wel een beetje een vervelende wijsneus ben kan ik het niet laten om je erop te wijzen dat je nogal kort door de bocht gaat bij het indelen van de genoemde substanties in de genoemde vergaarbakken. En dat je vervolgens uitspraken doet over risicoprofielen en die uitspraken betrek je op je categorieen in plaats van op individuele substanties, daarmee ga je, zekergezien je hoedanigheid als moderator, vrij ernstig de mist in.
- Zijn we wel compleet zo? Moeten er niet nog wat emphatogenen bij? Vind ik geen slecht idee, omdat volgens jouw verhaal MDMA onder de psychedelica valt. Dat valt goed te beargumenteren, maar dat "vind ik eerlijk gezegd alleen maar voor verwarring zorgen in discussies en leidt soms ook tot een verkeerd beeld over de risico's aangezien psychedelica weinig fysieke risico's en verslavings potentieel hebben maar dissociatieven alweer een stuk meer."

- En waarom noem je de delerianten wel, maar niet de stimulanten, de sedativa, de anxiolytica en de analgetica? Ik denk dat het buitengewoon zinvol is die ook op te sommen, want dan gaat er ineens een ander belletje rinkelen:
- Tramadol is een opioide pijnstiller met een stimulerende werking.
- Diphenidine is een NMDA-inhibitor met daarnaast een hoge affiniteit voor de opioide receptoren.
- 4-fluormethamfetamine is een stimulant tot op zekere hoogte (van dosis) waarna de emphatogene werking gaat domineren.
- Over hoe LSD precies aan de touwtjes trekt, en nog wel in zulke kleine hoeveelheden al overdonderende effecten bewerkstelligt, daarover zijn de academici, in tegenstelling tot jij, hun hoofd nog aan het breken.

En er zijn nog wel wat meer problemen met je indeling. Wat te denken van de sterfgevallen na gebruik van een 25-whatever-NBOMe? Ik zie die groep toch als klassieke voorbeelden van psychedelica.

Die drie groepen hebben met elkaar gemeen dat ze hallucinogeen zijn, maar doen dat alle drie op een totaal andere manier en hebben daardoor ook een totaal ander effecten en risico profiel.
Niet helemaal mee eens. De overeenkomsten tussen twee stoffen uit verschillende groepen vind ik vaak opvallend af steken tegen de overeenkomsten (soms) binnen de groep. En een van de dingen die ik juist zo fascinerend vindt is hoe de totaal verschillende effecten van al deze stoffen worden bewerkstelligt door het op een andere manier bespelen van een pianootje waar in feite maar bar weinig toetsen op zitten, als je begrijpt wat ik bedoel. En laten we het er in hemelsnaam over eens zijn dat stoffen die zeer sterk op elkaar lijken een totaal ander risicoprofiel kunnen hebben, of zie ik dat toch echt verkeerd?
Om dat allemaal onder psychedelica te vatten vind ik eerlijk gezegd alleen maar voor verwarring zorgen

Ik heb opgemerkt dat lachgas een psychedelicum is, ik heb niet voorgesteld alle disso's, psycho's en wat al niet meer maar op een grote hoop te vegen.

Wat dat lachgas betreft: het werkt inderdaad op de NMDA receptor. Maar ik zou niet zo stellig durven zeggen dat die werking sterker is dan die op de GABA- en dopaminereceptoren . En om het nog erger te maken: de recreatieve gebruiker noemt steevast als kenmerken van de roes als eerste de dingen die je onmiskenbaar als psychedelisch kunt bestempelen. Het risicoprofiel is trouwens ook niet zo bijster hoog, dus ach...

Als je de affiniteiten van de meeste psychoactiva bekijkt, dan zijn al gauw toch wel vijf of meer factoren aan te wijzen die de werking beinvloeden. Misschien is het wel veel handiger om naar het beoogde effect te kijken bij een classificatie: ketamine bijvoorbeeld: een klassieke disso voor de mensen thuis, maar binnen de veehouderij mag men gerust van een sedativum blijven spreken om die eeuwige verwarring op afstand te houden.

Dat alles gezegd hebbende zou je kunnen concluderen dat het een kwestie van smaak is, en dat bij een keuze voor A of B het een het ander niet uitsluit.

Hè bah.

Maar gelukkig is er ook nog zoiets als vakliteratuur, de Mr. Visser van dit soort discussies. Die heb ik zojuist geraadpleegd, en naar blijkt dienen we lachgas niet als een dissociatief, en ook niet als een psychedelicum, maar als een dampvormig anestheticum te moeten zien, net zoals ether en chloroform.

En daar moeten we het mee doen, stond er. Net op tijd, want mijn wijsneuzigheid begint me een beetje de keel uit te hangen.

Tommie_K

Bewuste gebruiker
Tripreporter
ooscaar zei:
Wat meer enthousiaste/onverantwoordelijke mensen zitten (geloof ik)

Ook wel de Britten genoemd. Nationaal Dieet: halve liters uilenzeik, friet met azijn, dubstep en kilo's miauw miauw.

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Misschien leuk om te vermelden, heb besloten om morgen misschien truffels en 2cb te combineren. Denk dat ik begin met 15gram hollandia en dan na 2-3 uur 30mg 2cb bij te nemen. Als het echt een succes is zal ok wel een report schrijven, als het niet zo heel denderend is laat ik het ook wel weten :)

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
benniesmitters zei:
Misschien leuk om te vermelden, heb besloten om morgen misschien truffels en 2cb te combineren. Denk dat ik begin met 15gram hollandia en dan na 2-3 uur 30mg 2cb bij te nemen. Als het echt een succes is zal ok wel een report schrijven, als het niet zo heel denderend is laat ik het ook wel weten :)
Leuk. :) Veel plezier alvast als je het gaat doen. :)

Klinkt wel als een fikse dosering zo met z'n beiden.

ooscaar

Wijs gebruiker
Hahaha als Bee had geweten dat zijn post zo kritisch wer gelezen had die vast wel beter zijn best gedaan, of niet gepost. Kan me er overigens wel in vinden, als grof onderscheid tussen psychedelica en dissociatieven. Als je de middelen die je als psychedelisch zou kunnen beschouwen op die manier indeelt, maak je over het algemeen wel een duidelijk onderscheid tussen middelen die je een trip gelijkend op lsd of psilo geven, en middelen die een trip gelijkend op ketamine of mxe geven. Vandaar dat je je groupies zo snel dronken wilde voeren. :mrgreen:

Tommie_K zei:
ooscaar zei:
Wat meer enthousiaste/onverantwoordelijke mensen zitten (geloof ik)

Ook wel de Britten genoemd. Nationaal Dieet: halve liters uilenzeik, friet met azijn, dubstep en kilo's miauw miauw.
Klinkt als een succes, gauw emigreren voordat het niet meer kan.

ooscaar

Wijs gebruiker
benniesmitters zei:
Ben benieuwd wat je ervan vindt! Naar alles wat ik erover heb gelezen schijnt het wel een interessante combinatie te zijn. Kan me wel vinden in die 30 mg, 2-3 uur na inname van de truffels zal er wel al wat tolerantie zijn en van echt minder zal je wellicht weinig merken.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
O ja niet nagedacht over tolerantie. Dat zal wel meetellen ja.

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Ja vandaar die dosis, truffels werken bij mij ook aardig snel uit plus voordat de 2cb werkt ben je ook wel weer wat verder. Denk dat het zo aardig goed overloopt, we zullen het zien morgen :)

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja die come-up van 2c-b... Niet normaal hoe lang dat duurt.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Tommie_K zei:
Maar omdat ik toch wel een beetje een vervelende wijsneus ben kan ik het niet laten om je erop te wijzen dat je nogal kort door de bocht gaat bij het indelen van de genoemde substanties in de genoemde vergaarbakken.
Je hebt gelijk dat ik in mijn post wat kort de bocht ben gegaan en bovendien niet overal even precies alles heb gedefinieerd. Zou je een punt van kunnen maken, en dat doe je ook, maar in grote lijnen snap je volgens mij prima waar ik op doel en waar ik naartoe wilde. Maargoed, blijkbaar wil je alles nog een keer expliciet horen.

Ik had in mijn relaas wel beter duidelijk kunnen maken dat ik niet perse bedoelde dat jij alles over een kam scheert. Ik greep enkel je opmerking dat lachgas psychedelisch is aan om een punt te maken dat dit enkel een kwestie van definitie is. Want met die opmerking ging jij namelijk ook erg kort door de bocht en bovendien had je uit de eerste post van Ooscaar gemakkelijk kunnen opmaken dat hij met psychedelica combineren de combinatie van twee (klassieke) psychedelica bedoelde en dus de combinatie met lachgas hier niet onder viel.

De reden dat ik er verder vrij uitgebreid op in ging is dat ik best vaak tegen kom dat mensen alles wat ook maar een beetje hallucinogeen is psychedelisch noemen. Als je naar de betekenis van de term psychedelisch, soul-manifesting, kijkt is dat opzich niet eens heel gek. Toch ga ik hier altijd tegenin omdat dit voor veel onduidelijkheid zorgt wanneer men het over psychedelica heeft. Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat qua subjectieve werking psilo, DMT en LSD veel meer op elkaar lijken dan op ketamine bijvoorbeeld. Dat elke drug weer anders is moge duidelijk zijn.

En dat je vervolgens uitspraken doet over risicoprofielen en die uitspraken betrek je op je categorieen in plaats van op individuele substanties, daarmee ga je, zekergezien je hoedanigheid als moderator, vrij ernstig de mist in.
Met name hier ben ik inderdaad veel te kort door de bocht gegaan, daar heb je gelijk in. Niet alle klassieke psychedelica zijn inderdaad veilig, zoals je terecht benoemde is de NBOx serie bijvoorbeeld niet heel veilig, evenals dat de DOx serie ook meer risico's met zich mee draagt en zo zijn er nog wel wat voorbeelden.

Verder realiseer ik me ook dat ik als moderator een voorbeeld functie heb en daardoor goede informatie moet geven. Dat ik daarom altijd extreem lange stukken zou moeten schrijven, waarin ik elk detail en uitzondering benoem, vind ik dan weer wat overdreven. Ik probeer mijn posts ook nog leesbaar te houden en niet onnodig te compliceren met teveel details en informatie die met name voor de miereneuker enkel relevant is.

Zijn we wel compleet zo? Moeten er niet nog wat emphatogenen bij? Vind ik geen slecht idee, omdat volgens jouw verhaal MDMA onder de psychedelica valt.
Je hebt gelijk dat ik mijn definitie van psychedelica niet helemaal precies heb opgesteld waardoor het lijkt of MDMA hier ook onder valt, terwijl je uit mijn verhaal volgens mij zelf ook wel hebt opgemaakt dat ik dit niet bedoelde. Maar aangezien je aan het miereneuken bent zal ik speciaal voor jou de definitie van psychedelica even wat preciezer opstellen: Die drugs waarvan de hoofdwerking 5HT2A agonisme is. En daar valt MDMA dus niet onder, aangezien de hoofdwerking hiervan is dat het met name serotonine vrijgeeft (als je het niet heel erg vind laat ik het vrijgeven van dopamine en noradrenaline hier even buiten beschouwing, evenals de precieze werking van het vrijgeven van die neurotransmitters). Ook bij MDMA is er sprake van 5HT2A agonisme, maar dit is niet de hoofdwerking waardoor MDMA beter ingedeeld kan worden in de categorie empathogenen inderdaad. Empathogenen zou je ook hallucinogeen kunnen noemen, maar aangezien empathogenen een beetje een klasse apart zijn had ik die eerder buiten beschouwing gelaten.

En waarom noem je de delerianten wel, maar niet de stimulanten, de sedativa, de anxiolytica en de analgetica?
Omdat ik zoals gezegd het had over hallucinogene drugs en daar horen delirianten wel onder maar stimulanten of sedatieven niet. Alle verschillende soorten drugs opnoemen vind ik dus niet echt relevante informatie. Dat er, zoals je in je post ook zegt, drugs zijn die een beetje in verschillende klassen zijn onder te verdelen klopt maar dat leidt verder alleen maar af van de discussie.

Over hoe LSD precies aan de touwtjes trekt, en nog wel in zulke kleine hoeveelheden al overdonderende effecten bewerkstelligt, daarover zijn de academici, in tegenstelling tot jij, hun hoofd nog aan het breken.
Ik zeg in mijn post niet dat ik precies weet hoe LSD werkt, als je dan graag de wijsneus wilt uithangen moet je wel zorgen dat je mijn post even goed leest. Wat ik wel zeg is dat LSD op de 5HT2A receptor inwerkt en hierover zijn wetenschappers het overwegend echt wel eens. Dat er naast die receptor nog vele andere factoren in het spel zijn is mij duidelijk, evenals het feit dat ze nog maar een zeer beperkt beeld hebben over wat precies de functie van die receptoren is en waarom die bepaalde effecten geven en hoe receptoren een wisselwerking op elkaar hebben, etc, etc.

De overeenkomsten tussen twee stoffen uit verschillende groepen vind ik vaak opvallend af steken tegen de overeenkomsten (soms) binnen de groep. En een van de dingen die ik juist zo fascinerend vindt is hoe de totaal verschillende effecten van al deze stoffen worden bewerkstelligt door het op een andere manier bespelen van een pianootje waar in feite maar bar weinig toetsen op zitten, als je begrijpt wat ik bedoel.
Het is ook fascinerend dat al die verschillende drugs zoveel verschillen als ook overeenkomsten hebben. Om die reden heb ik dan ook al legio drugs uitgeprobeerd. Het fascineert me enorm dat soms een kleine aanpassing in een molecuul toch een duidelijke verandering in subjectieve effecten teweeg kan brengen, ondanks dat ze in grote lijnen op elkaar lijken kan het eigen karakter van de drugs met zo'n aanpassing enorm veranderen. Tegelijk vind ik het ook fascinerend dat twee moleculen die totaal niet op elkaar lijken en ook nog eens aan totaal andere receptoren binden nog steeds op sommige vlakken duidelijke overeenkomsten kunnen hebben.

Maar ondanks dat de werking van drugs extreem complex is en iedere drug anders is, geloof ik er wel in dat het categoriseren van drugs zinvol is omdat je adhv die categorieën wel degelijk een voorspelling kan doen van hoe de subjectieve effecten er in grote lijnen uit gaan zien. Bovendien helpt zo'n categorisering in het voeren van discussies, tenzij je, zoals wij nu aan doen zijn, een discussie gaat voeren over de definitie van zo'n categorie. Die categorisering vind ik zelf het meest logisch op farmacologisch vlak, vandaar dat ik er dus moeite mee heb om zowel LSD als ketamine psychedelisch te noemen (Ik kies hier gewoon even twee willekeurige voorbeelden). Bovendien zijn de subjectieve effecten van LSD en ketamine ook nog eens heel verschillend op grote lijnen.

Ik heb opgemerkt dat lachgas een psychedelicum is, ik heb niet voorgesteld alle disso's, psycho's en wat al niet meer maar op een grote hoop te vegen.
Zoals in het begin aangegeven, had ik duidelijker moeten zijn dat een groot deel van de post niet betrekking op jou had.

Wat dat lachgas betreft: het werkt inderdaad op de NMDA receptor. Maar ik zou niet zo stellig durven zeggen dat die werking sterker is dan die op de GABA- en dopaminereceptoren . En om het nog erger te maken: de recreatieve gebruiker noemt steevast als kenmerken van de roes als eerste de dingen die je onmiskenbaar als psychedelisch kunt bestempelen. Het risicoprofiel is trouwens ook niet zo bijster hoog, dus ach...
Lachgas is ook lastig in te delen in een van de categorieën, want de werking heeft raakvlakken met meerdere groepen. Dat een deel van het effect te bestempelen valt als psychedelisch klopt, maar een ander deel is duidelijk te bestempelen als dissociatief en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Persoonlijk vind ik het in ieder geval heel duidelijk anders werken dat de klassieke psychedelica en dat wordt ook bevestigd door het feit dat lachgas geen 5HT2A agonist is.

Als je de affiniteiten van de meeste psychoactiva bekijkt, dan zijn al gauw toch wel vijf of meer factoren aan te wijzen die de werking beinvloeden. Misschien is het wel veel handiger om naar het beoogde effect te kijken bij een classificatie: ketamine bijvoorbeeld: een klassieke disso voor de mensen thuis, maar binnen de veehouderij mag men gerust van een sedativum blijven spreken om die eeuwige verwarring op afstand te houden.
Valt ook wat voor te zeggen, het probleem wat ik er zelf mee heb is dat het geen consistente classificering van een drug oplevert. Dan is de classificering dus afhankelijk van de context. Op zich geen probleem hoor, maar ik zie er ook geen probleem in persoonlijk door gewoon te accepteren dat een bepaalde drug tot een categorie hoort en dat het ondanks die categorie voor meerdere doeleinden te gebruiken valt.

Dit doet me trouwens denken aan een discussie in een ander topic, hier ging het over het verschil tussen een drug en een medicijn. Hier opperde iemand dat middelen die recreatief gebruikt worden een drug zijn en middelen die voor medische doeleinden gebruikt worden een medicijn zijn. Ook hier krijg je dat een middel in het ene geval een drug is en in het andere een medicijn.

Buiten dat in dit soort classificatie systemen de consistentie mist, zijn ze ook behoorlijk arbitrair, terwijl een classificatie op basis van farmacologie een stuk minder arbitrair is. Dat het geen perfecte vorm van classificatie is daar zijn we het volgens mij inmiddels in ieder geval over eens.

Tommie_K zei:
Dat alles gezegd hebbende zou je kunnen concluderen dat het een kwestie van smaak is, en dat bij een keuze voor A of B het een het ander niet uitsluit.
Het is uiteindelijk ook een kwestie van smaak, het lastige hierin vind ik alleen dat je op die manier in discussies totaal langs elkaar heen kunt praten omdat je allebei denkt dat het ergens anders over gaat. Qua communicatie kun je dus beter een keuze maken naar mijn idee, of expliciet vermelden wat je met een definitie bedoeld.

ooscaar zei:
Hahaha als Bee had geweten dat zijn post zo kritisch wer gelezen had die vast wel beter zijn best gedaan, of niet gepost.
Ik had met Tommie_K eerlijk gezegd niet anders verwacht, maar zat op werk dus vond mijn eerdere post op dat moment wel even uitgebreid genoegd.

Tommie_K

Bewuste gebruiker
Tripreporter
ooscaar zei:
H

Klinkt als een succes, gauw emigreren voordat het niet meer kan.[/quote]

Helaas. Dubstep is naar Amerika verhuisd en om het leven gekomen in een tienergangbang, miauw miauw is op de lijst geplaatst en friet met azijn en uilenzeik was eigenlijk alleen maar goed om de gruwelijke nasmaak van miauw miauw te pareren met iets nog gruwelijkers.

Tommie_K

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Psychedelibee zei:
<De integrale post van Psychedelibee>

Steengoeie reactie, met veel genoegen gelezen. Ik schaar me vierkant achter de nuanceringen die je aanbrengt en ook achter de argumenten om dat op bepaalde plekken niet te doen. Mooie balans ook tussen geduldige erkenning van sommige van mijn punten en de constatering dat ik wel een eikel moet zijn om die punten zo uitgebreid te maken :mrgreen:

Trinity

Belezen gebruiker
Dank overigens allemaal (vooral Tommy en Bee) voor de fijne wetenschappelijke bijdragen! :hearteyes:

Ben benieuwd naar de Truffel-2cb combi!!

MeejheM

Badass junkie
Ik ook, maar ik heb het niet zo op psilocybine. Niemend hier zal je tegenhouden, dus pas je een beetje op, en laat je nog even weten of het meerwaarde had?

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Wat een trip was het :). Het begon al met de truffels, had volgens mij echt een goede batch, want zo hard ben ik nog nooit op 15 gram hollandia gegaan. Echt een hele fijna glow, en had weer het gevoel van iets snappen, maar dan niet goed uitleggen dat je iets snapt haha. Toch na 2 uur en een kwartier na inname, toen de intensiteit iets afnam de 30mg 2cb genomen, deze werkte ook aardig snel en versterkte de visuals echt enorm. Tijdens de truffels was echt alles symmetrisch en had echt die glow zegmaar. Toen die 2cb begon te werken werd het donker en ging die glow wat weg en werd het echt een lasershow en werd mn zicht wat twitchie. Op het hoogte punt kon ik nauwelijks meer zien haha. En ik werd van de 2cb echt een stuk vager.

Al met al vond ik het wel een leuke combi en voor herhaling vatbaar. Gewoon het natuurlijke euforische gevoel van de truffels en natuurlijke visuals, naar "mechanische" 2cb trip en warrig hoofd. Verder ook echt enorm veel lachkicks gehad. Ben op een gegeven moment gestopt met mn tranen weg te vegen want ik bleef bezig, mn gezicht was zo nat van tranen, net alsof ik net onder de douche vandaan kwam. :tearsofjoy:

Misschien dat ik nog wel een duidelijk report schrijf maar dat gaat dan nog wel even duren. Verder als mensen nog vragen hebben hoor ik het graag :grin:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
benniesmitters zei:
Ben op een gegeven moment gestopt met mn tranen weg te vegen want ik bleef bezig, mn gezicht was zo nat van tranen, net alsof ik net onder de douche vandaan kwam. :tearsofjoy:
Klinkt goed! :grin:

Ik ben ook wel weer eens toe aan zo'n lachbui. Heerlijk is dat.

ooscaar

Wijs gebruiker
Klinkt wel vet! Je zou misschien denken dat je van een intense trip naar een wat milde trip overgaat misschien, maar dat blijkt dus wel mee te vallen :) Klinkt interessant in ieder geval!

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Nee het bleef echt intens, maar je merkt de overgang wel echt heel erg. Maar dat vond ik wel cool. Heb trouwens wel het gevoel dat de truffles de 2cb versterkten. Maar 30mg was een prima dosis. Ben al van plan om nog een zo'n trip te doen, over 2 weken

Trinity

Belezen gebruiker
Gezien de naam van dit topic leek het volgende schemaatje (zie bijlage; plaatje) mij handig voor de lezers hier. Ik heb obv diverse bronnen her en der dit overzicht opgesteld, als handig hulpmiddel. Hoef je niet steeds alles op te zoeken :grin: Overigens; de doseringen zijn vanzelfsprekend vrij, behalve dat je van XTC veel minder nodig hebt in zo'n flip dan je wsl normaliter zal doen (is mijn ervaring).

En ja, ik vond ook dat de hierboven door Bennie geïntroduceerde combi zijn eigen naam verdiende, dus die heb ik de Bennieflip gedoopt :grin: Past mooi in de lijn van alle andere benamingen :tearsofjoy:

Veel plezier ervan! :wave:

Bijlagen

• PD Combi's.png
    PD Combi's.png
    75,8 KB · Weergaven: 119

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Ik doel op middelen die op zichzelf ook al veilig zijn, bijvoorbeeld de 'gewone' 2C's en de klassieke psychedelica, dus niet middelen als NBOME's of DOC, bijvoorbeeld.
DOC valt eerder onder de 'klassieke psychedelica' dan de 2Cs, voor mijn gevoel klopt het niet helemaal om deze in hetzelfde hokje als de NBOMes te plaatsen.

Vooral ketamine en MXE laten zich naar mijn ervaring zeer goed combineren met psychedelische phenylethylamines (en ik dacht dat deze ook zeer goed combineren met tryptamines al durf ik dit niet met 100% zekerheid te zeggen). De psychedelische phenylethylamines met tryptamines weet ik niet zo goed al zijn sommige mensen er wel enthousiast over (Selem dacht ik o.a.?. Ik vermoed dat 2C-E zich zeer interessant laat combineren met sommige tryptamines.
Lijkt me echter wel lastig om de gewenste dosering van beide middelen in combinatie te vinden, al helemaal wanneer je combineert met truffels, dit blijft immers een natuurlijk product waarbij je nooit precies weet hoeveel psilocybine en psilocine je binnen krijgt. Dan zou je in plaats van truffels bijvoorbeeld beter 4-AcO-DMT kunnen gebruiken.

Je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat bepaalde psychedelica elkaars effecten kunnen versterken, in veel gevallen belangrijk dat je de dosering langzaam opbouwt.

Las laatst een post ergebs van een gast die veel experimenteerde met verschillende NBOMe's, maar of dat nou zo verstandig was :tearsofjoy:
Ik heb ik het verleden geëxperimenteerd met het combineren van NBOMes met andere middelen en ik kan dit absoluut niet aanraden tenzij je precies weet waar je mee bezig met. De grap zit hem er in dat NBOMes de effecten van andere psychedelica in combinatie gigantisch hard potentieren.
Zo dacht ik eens een lichte dosering MXE (30mg) enkele uren na inname van 500µg 25B-NBOMe nasaal uit te proberen waarna ik de meest intense trip van mijn leven had beleefd, tijdens deze trip verloor ik meerdere malen lange tijd bewustzijn waarin ik de meest intense achtbaan van mijn leven had doorlopen. Zoals ik zelf zei op dat moment: 'Ik had het gevoel dat ik 10 verschillende levens doorlopen had'. In eerste instantie was ik van plan 45mg MXE te combineren maar ik ben nog altijd dankbaar dat ik daar van heb af gezien, dat had zeer waarschijnlijk hersenschade kunnen opleveren.
Sindsdien ben ik er ook van overtuigd dat ondanks het grote potentieel van de NBOMes mensen er beter nooit aan bloot gesteld kunnen worden, het is het gezondheidsrisico gewoon niet waard.

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat qua subjectieve werking psilo, DMT en LSD veel meer op elkaar lijken dan op ketamine bijvoorbeeld.
In Ketamine Dreams and Realities las ik dat ketamine sterke gelijkenissen heeft qua werking en tot bepaalde hoogte structuur met ibogaine, wellicht gaan we ooit nog een 'natuurlijke variant' van ketamine vinden. :)

Niet alle klassieke psychedelica zijn inderdaad veilig, zoals je terecht benoemde is de NBOx serie bijvoorbeeld niet heel veilig, evenals dat de DOx serie ook meer risico's met zich mee draagt en zo zijn er nog wel wat voorbeelden.
De DOx serie in gedeeltelijke agonisten, ze hebben dus net als bijvoorbeeld LSD een plafon qua effecten. Ik denk dat vooral de manier waarop mensen er mee omgaan dat bepaald hoe gevaarlijk het is. Zo worden de DOx vaak in poedervorm verkocht waar LSD eigenlijk alleen in blottervorm komt, voor mijn gevoel ligt voor het overgrote deel hier het risico al blijft het natuurlijk moeilijk om voor een gehele groep aan middelen een consensus over de risico's uit te spreken.

Laatst nog 6-APB gecombineerd met DOC, was echt super al is 6-APB natuurlijk geen psychedelica. DOC laat zich naar mijn ervaring ook zeer goed combineren met MXE, ook op hogere doseringen. Hetzelfde zal hoogstwaarschijnlijk op gaan met ketamine.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Jmths zei:
De psychedelische phenylethylamines met tryptamines weet ik niet zo goed al zijn sommige mensen er wel enthousiast over (Selem dacht ik o.a.?
Selem zit op het andere forum... En ik lees daar af en toe mee en als ik zie wat voor combinaties die naar binnen werkt en hoe vaak dan denk ik dat anderen daar eerlijk gezegd helemaal niks aan hebben. Met zo'n tolerantie zijn zijn ervaringen totaal niet representatief voor meer dan 99% van de mensen die het lezen.

Bovenaan