Psychedelica: Wat is de fysieke schade?

spacelord

Wijs gebruiker
Er spookt me al een hele tijd een vraag door het hoofd, waardige mede-psychonauten: welke psychedelica zijn schadelijk en welke niet?

Ik gebruik verschillende psychedelica deels om kennis te vergaren maar ook omdat het een relatief veilige categorie drugs is. Mijn ervaringen strekken zicht van paddestoelen, truffels en salvia tot lsd en DMT.

Ik zou graag hier responsen krijgen van mensen die echt weten wat ze zeggen, dus echte feiten geen gissingen. Woorden als 'ik denk' 'waarschijnlijk' 'het kan' horen hier dus niet thuis :grin: .

Wat is dus de fysieke schade die je ondervind van

1) LSD
2)DMT
3)Salvia
4)Paddo's en truffels (de hele paddestoel niet gewoon psilocybine!!!)
5)LSD

IK hoop hier ook nog andere mensen uit het ongewisse te trekken met deze topic want ik vind hem zelf wel interessant aangezien op het internet alles nogal verspreid staat en vaak vaag beantwoord is.

spacelord

Wijs gebruiker
ik zou niet te snel zeggen geen fysieke schade. Als je al weet op welke manier DMT geëxtraheerd wordt (met NaOH) en dat je dat dan nog is rookt, lijkt dat me puur vergif (zeker als je afgaat op die walgelijke stank dat daar vanaf komt).

Salvia roken lijkt me ook al niet gezond, al weet ik niet welke maatstaf ik moet gebruiken (vergelijken met crack roken (puur hypothetisch natuurlijk :tongueout:) met wiet of met tabak misschien qua longschade?)

Paddestoelen bevatten geloof ik ook enkele giftige stoffen (niet veel, en die kunnen niet veel kwaad maar ze zijn er wel).

Lsd is op zich een heel giftige stof maar wegens de geringe dosering kan het niet tot niet veel kwaad.

HPPD krijg je dacht als je echt te vaak tript en de kans hierop bij matig gebruik is echt te verwaarlozen.

correct me if i'm wrong :grin:

KoxBox

Badass junkie
Ik was misschien iets te voorbarig, iets dat je rookt is nooit gezond natuurlijk.
Maar paddo's,LSD en andere tripmiddelen (die je niet rookt) zijn niet schadelijk voor het lichaam.

Zoals je zelf al aangaf omdat bv. de dosis LSD dat je neemt zo belachelijk klein is dat het geen schade veroorzaakt. Toch alleszins geen blijvende schade.

spacelord

Wijs gebruiker
KoxBox zei:
Ik was misschien iets te voorbarig, iets dat je rookt is nooit gezond natuurlijk.
Maar paddo's,LSD en andere tripmiddelen (die je niet rookt) zijn niet schadelijk voor het lichaam.

Zoals je zelf al aangaf omdat bv. de dosis LSD dat je neemt zo belachelijk klein is dat het geen schade veroorzaakt. Toch alleszins geen blijvende schade.

Je weet toevallig niet hoe dat met DMT zit? Want ik vind het echt een lekker stofje maar het lijkt me zo ongelofelijk slecht om het te roken wat ik erg jammer zou vinden.

weyoun22

Bewuste gebruiker
spacelord zei:
KoxBox zei:

Je weet toevallig niet hoe dat met DMT zit? Want ik vind het echt een lekker stofje maar het lijkt me zo ongelofelijk slecht om het te roken wat ik erg jammer zou vinden.

Als je 1x in de paar maanden DMT zou roken en verder niets rookt, dan zullen de schadelijke effecten van het roken niet groot zijn. Het is juist het iedere dag opnieuw roken wat roken erg ongezond maakt.

spacelord

Wijs gebruiker
weyoun22 zei:
spacelord zei:
KoxBox zei:

Als je 1x in de paar maanden DMT zou roken en verder niets rookt, dan zullen de schadelijke effecten van het roken niet groot zijn. Het is juist het iedere dag opnieuw roken wat roken erg ongezond maakt.

Ja inderdaad, het iedere dag roken van DMT zou ook nogal dwaas zijn. Het is gewoon te uniek om het zo vaak te doen. Bij mij ligt dat nu ong 1 keer per 2 weken (maar heb het nog maar 4 keer gedaan :grin:). De laatste tijd was mijn schema: januari lsd, februari lsd, maart paddestoelen, april paddestoelen, mei lsd, juni 3 keer DMT. Vraag me af tot op welk niveau dit fysiek onschuldig blijft (wel die paddestoelen en lsd maar 1 keer die maand).

KoxBox

Badass junkie
Het feit dat de stoffen de volgende dag al helemaal uit je lichaam zijn zegt toch al genoeg...

Je lichaam heeft het blijkbaar niet erg moeilijk met het verwerken van die stoffen dus ben ik vrijwel zeker dat de fysieke "schade" echt te verwaarlozen is bij oraal gebruik dan wel.

spacelord

Wijs gebruiker
KoxBox zei:
Het feit dat de stoffen de volgende dag al helemaal uit je lichaam zijn zegt toch al genoeg...

Je lichaam heeft het blijkbaar niet erg moeilijk met het verwerken van die stoffen dus ben ik vrijwel zeker dat de fysieke "schade" echt te verwaarlozen is bij oraal gebruik dan wel.

Jup idd, psychedelics are awesome :hearteyes: net als kabouter Wesley :grin:

KoxBox

Badass junkie
spacelord zei:
KoxBox zei:

Jup idd, psychedelics are awesome :hearteyes: net als kabouter Wesley :grin:
Dat is een feit. :grin: :beer:

weyoun22

Bewuste gebruiker
Ik vind dit zowiezo een schemergebied. Wanneer kun je spreken van enkel geestelijke schade en geen fysieke schade?

Niet dat ik bepleit dat tripmiddelen fysieke schade aanrichten hoor, maar stel dat een een syndroom als HPPD veroorzaakt zou worden door veranderingen/beschadigingen aan bepaalde neuronen/receptoren in de hersenen. Men spreekt dan over geestelijke schade terwijl het eigenlijk een fysieke verandering is die tot de schade leidt.

Misschien is het de ICT-er in mij, maar als een RAM chip beschadigt is dan kun je allerlei softwarecrashes krijgen terwijl de oorzaak gewoon in de hardware zit :P

spacelord

Wijs gebruiker
weyoun22 zei:
Ik vind dit zowiezo een schemergebied. Wanneer kun je spreken van enkel geestelijke schade en geen fysieke schade?

Niet dat ik bepleit dat tripmiddelen fysieke schade aanrichten hoor, maar stel dat een een syndroom als HPPD veroorzaakt zou worden door veranderingen/beschadigingen aan bepaalde neuronen/receptoren in de hersenen. Men spreekt dan over geestelijke schade terwijl het eigenlijk een fysieke verandering is die tot de schade leidt.

Misschien is het de ICT-er in mij, maar als een RAM chip beschadigt is dan kun je allerlei softwarecrashes krijgen terwijl de oorzaak gewoon in de hardware zit :P

Uiteindelijk kan je van alles dat je lichaam de verwerken krijgt schade ondervinden. Zelfs een overdosis water is mogelijk. Bij matig gebruik kan HPPD normaal gezien niet krijgen (natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, drugs gebruiken blijft een risico he dat geld voor elke drug van nicotine en cafeine tot heroine).

Young!

Experimenterende gebruiker
weyoun22 zei:

Goed gezegd! Wijze uitspraak :P

azgaza

Badass junkie
Ik weet het grofweg per stof, dus bij deze krijg je de informatie per stof.
LSD
Lichamelijk níet schadelijk. De halfwaardetijd van LSD in het bloed is slechts 5 uur dus rond de tijd dat je uitgetript bent is ook vrijwel alle LSD al afgebroken, op het lichaam is het heel mild en het laat geen lichamelijke schade achter. Een overdosis is moeilijk te bereiken; het verschil tussen werkzame dosis en overdosis is bij LSD groter dan bij vrijwel alle andere drugs, het gaat van grofweg 12-60 mg in de aderen gespoten als potentiele LD50 (lethal dose 50% van de proefdieren) en schattingen lopen zelfs zo hoog als 1-5 gram oraal bij mensen (komt allemaal van erowid.org dit). Er zijn mensen die perongeluk 150 mg (milligram, geen microgram!) LSD gesnoven hadden in de veronderstelling dat het coke zou zijn, die hadden wel overdosis verschijnselen maar ze hebben het allemaal overleefd. Een orale overdosis zou dus nog hoger moeten zijn. LSD is dus erg, erg veilig op het lichaam. Over de mentale veiligheid ga ik niks zeggen want dat verschilt zo enorm van persoon, setting en allerlei andere factoren, maar je lichaam zal er niks naars van ondervinden, en al zeker niet op lange termijn.

DMT
Over overdosis hoeveelheden weet ik niks maar ik weet wel dat het lichaam DMT heel snel en volledig afbreekt en het op enkele fases van het leven een lichaamseigen stof is (onder andere geboorte en dood), dus het lijkt me dat voor deze stof hetzelfde geldt als voor de meeste psychedelische tryptamines; dat ze lichamelijk veilig zijn.

Salvia
Zeer a-typisch stofje; het werkt op geheel andere receptoren dan klassieke psychedelica en ik weet NIET of dit veilig is, ik heb eigenlijk geen idee. Te zien hoe veel mensen er probleemloos mee weg komen valt het misschien mee maar dat is niet te zeggen.

Paddo's
Ik geloof dat de potentiele dodelijke dosis van paddo's ook zo richting de vele kilo's ging, in ieder geval een stuk meer dan men in staat zou zijn op te eten, net als bij LSD is er een enorme veilige range en zijn de stoffen niet giftig. In gewone paddo's zitten geen andere stoffen die gevaarlijk zouden zijn bij overdosis, en bij een normale dosis zijn paddo's ook gewoon heel veilig op het lichaam.

Nogmaals, ik zeg alleen dat ze veilig zijn voor het lichaam, mentaal spreek ik me gewoon het gemak niet over uit omdat het hier toch niet gevraagd wordt :)

spacelord

Wijs gebruiker
azgaza zei:
Ik weet het grofweg per stof, dus bij deze krijg je de informatie per stof.
LSD
Lichamelijk níet schadelijk. De halfwaardetijd van LSD in het bloed is slechts 5 uur dus rond de tijd dat je uitgetript bent is ook vrijwel alle LSD al afgebroken, op het lichaam is het heel mild en het laat geen lichamelijke schade achter. Een overdosis is moeilijk te bereiken; het verschil tussen werkzame dosis en overdosis is bij LSD groter dan bij vrijwel alle andere drugs, het gaat van grofweg 12-60 mg in de aderen gespoten als potentiele LD50 (lethal dose 50% van de proefdieren) en schattingen lopen zelfs zo hoog als 1-5 gram oraal bij mensen (komt allemaal van erowid.org dit). Er zijn mensen die perongeluk 150 mg (milligram, geen microgram!) LSD gesnoven hadden in de veronderstelling dat het coke zou zijn, die hadden wel overdosis verschijnselen maar ze hebben het allemaal overleefd. Een orale overdosis zou dus nog hoger moeten zijn. LSD is dus erg, erg veilig op het lichaam. Over de mentale veiligheid ga ik niks zeggen want dat verschilt zo enorm van persoon, setting en allerlei andere factoren, maar je lichaam zal er niks naars van ondervinden, en al zeker niet op lange termijn.

DMT
Over overdosis hoeveelheden weet ik niks maar ik weet wel dat het lichaam DMT heel snel en volledig afbreekt en het op enkele fases van het leven een lichaamseigen stof is (onder andere geboorte en dood), dus het lijkt me dat voor deze stof hetzelfde geldt als voor de meeste psychedelische tryptamines; dat ze lichamelijk veilig zijn.

Salvia
Zeer a-typisch stofje; het werkt op geheel andere receptoren dan klassieke psychedelica en ik weet NIET of dit veilig is, ik heb eigenlijk geen idee. Te zien hoe veel mensen er probleemloos mee weg komen valt het misschien mee maar dat is niet te zeggen.

Paddo's
Ik geloof dat de potentiele dodelijke dosis van paddo's ook zo richting de vele kilo's ging, in ieder geval een stuk meer dan men in staat zou zijn op te eten, net als bij LSD is er een enorme veilige range en zijn de stoffen niet giftig. In gewone paddo's zitten geen andere stoffen die gevaarlijk zouden zijn bij overdosis, en bij een normale dosis zijn paddo's ook gewoon heel veilig op het lichaam.

Nogmaals, ik zeg alleen dat ze veilig zijn voor het lichaam, mentaal spreek ik me gewoon het gemak niet over uit omdat het hier toch niet gevraagd wordt :)

Dankje voor deze wijze woorden, Azgaza :) je mag ook op mentaal vlak het bespreken als je er de moeite in wil steken :grin:
Ik merk bij mijzelf dat ik er onbewust toch in mijn dagelijkse leven veel mee bezig ben bv zo naar dingen kijke en mezelf betrappen dat ik denkt 'waw dat ziet er trippy uit' of als ik ergens naar kijk me voorstellen hoe dat er al trippend zou uitzien.

azgaza

Badass junkie
Mentaal is het allemaal wat vager. Een van de risico's is het welbekende HPPD; blijvende visuele verstoringen die meestal ontstaan na veelvuldig gebruik, of dat schade is ligt er aan hoe vervelend je het vind maar het is een mogelijk semi-permanent na-effect van vrijwel elk tripmiddelen.

Verder is er nog de impact die het op iemand kan maken, stel dat iemand een vreselijk bad trip heeft die oprecht traumatiserend is dan kan dat mogelijk best gevolgen hebben. Goed verlopende leuke trips hebben op mentaal gezonde mensen naar ik weet vrijwel nooit gevolgen van een negatief aard.

Angramar Temenos

Badass junkie
HPPD een lange tijd gehad. Negatieve mentale gevolgen nooit gehad door klassieke tripmiddelen (veelgebruikte tryptamines, ergolines en phenethylamines), en ik heb aanleg voor psychoses (Schizotypische stoornis, enkele korte en een lange psychose doormaakt.)

Enkele bad trips meegemaakt; Nouja bad, trips die door omstandigheden extreem beangstigend en naar waren, niet bad in de zin van "ik spring uit het raam naar."

Dat hoeft natuurlijk nog niks te zeggen; Iedereen is anders, en iedereen reageert anders op stoffen. Het kan zijn dat een mentaal volkomen gezond persoon jaren nodig heeft om van een trip te herstellen, en dat een schizofreen die de helft van z'n leven in gedwongen opname zat er geen negatieve gevolgen aan overhoudt. Statistisch is de kans dat dat gebeurt echter een stuk kleiner dan bij gezonde mensen :wave:

KoxBox

Badass junkie
Exceptional Insight zei:
KoxBox zei:
Chris Pontius zei:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hallucinogen_persisting_perception_disorder
Dat is toch mentaal...
Dus ik denk maar dat ik al vijf jaar die ruis 24 uur per dag zie? Vet! Voortaan iets anders denken en het is weg!
Haha, nee dat bedoel ik niet. Ik heb het nogal achterlijk verwoord, dat wel.
Ik bedoel dat dat een "Mental disorder" is en niet zoiets als dat je lever het begeeft ofzo.

spacelord

Wijs gebruiker
Exceptional Insight zei:
KoxBox zei:
Chris Pontius zei:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hallucinogen_persisting_perception_disorder
Dat is toch mentaal...
Dus ik denk maar dat ik al vijf jaar die ruis 24 uur per dag zie? Vet! Voortaan iets anders denken en het is weg!

Heb je een idee hoe je aan die ruis komt? (kwestie dat ik het bij mij kan voorkomen)Is het door gevoeligheid aan psychedelica of door het overmatig gebruik ervan?

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
spacelord zei:
Heb je een idee hoe je aan die ruis komt? (kwestie dat ik het bij mij kan voorkomen)Is het door gevoeligheid aan psychedelica of door het overmatig gebruik ervan?
Je kunt het niet voorkomen. Ja, door geen drugs te gebruiken. Het kan al na 1 keer optreden.

Jeller

Badass junkie
KoxBox zei:
Geen fysieke schade.
beetje nuanceren kan volgens mij geen kwaad..

LSD en paddo's geen fysieke schade, maar DMT is volgens mij ongelooflijk slecht voor de longen

2c- drugs schijnt slecht voor de lever te zijn heb ik gehoord van iemand die chemie doet
salvia zal beetje zoals weed ook slecht voor de longen zijn

spacelord

Wijs gebruiker
Jeller zei:
KoxBox zei:
Geen fysieke schade.
beetje nuanceren kan volgens mij geen kwaad..

LSD en paddo's geen fysieke schade, maar DMT is volgens mij ongelooflijk slecht voor de longen

2c- drugs schijnt slecht voor de lever te zijn heb ik gehoord van iemand die chemie doet
salvia zal beetje zoals weed ook slecht voor de longen zijn

DMT is niet echt rook eerder een soort damp geloof ik. Schade zal op zich te verwaarlozen zijn aangezien je het geen 15 keer per dag doet zoals tabak.

Vigilante

Wijs gebruiker
spacelord zei:
ik zou niet te snel zeggen geen fysieke schade. Als je al weet op welke manier DMT geëxtraheerd wordt (met NaOH) en dat je dat dan nog is rookt, lijkt dat me puur vergif (zeker als je afgaat op die walgelijke stank dat daar vanaf komt).

De NaOH komt met een normale extractie sowieso niet bij de DMT terecht, en mocht je dat toevallig nou wel hebben geflikt dan zal je het waarschijnlijk alsnog niet roken. Het smelt pas bij 319 graden celcius ofzo.

spacelord

Wijs gebruiker
Vigilante zei:
spacelord zei:

De NaOH komt met een normale extractie sowieso niet bij de DMT terecht, en mocht je dat toevallig nou wel hebben geflikt dan zal je het waarschijnlijk alsnog niet roken. Het smelt pas bij 319 graden celcius ofzo.

Ow das wel fijn, wist ik niet :grin: daarmee dat snuiven zo vreselijk veel pijn doet en roken niet. Weer een mysterie ontkracht :grin:

Vigilante

Wijs gebruiker
spacelord zei:
Maar hoe zit het dan met de wasbenzine die gebruikt wordt?

Juiste wasbenzine (of alternatief gebruiken) laat weinig tot niks achter als het verdampt. Lang genoeg laten drogen (icm koffie filter).

Gezond wordt het nooit.

J0rrit

Badass junkie
Ik heb je tovh gezegd, NAOH heeft een super hoog smeltpunt. Ook de onzuiverheden verdampen wss niet bij verbranden kerel.

spacelord

Wijs gebruiker
J0rrit zei:
Ik heb je tovh gezegd, NAOH heeft een super hoog smeltpunt. Ook de onzuiverheden verdampen wss niet bij verbranden kerel.

Ja maar dat was 4 dagen na dat ik de vraag hier stelde :tongueout: intussen ben ik wel overtuigd :wink: gezond gaat het natuurlijk nooit worden...
Maar dan nog, de enorm overdonderende ervaring gaat het zowiso winnen van de beperkte schade :grin:

W.F.L.

Badass junkie
spacelord zei:
Ow das wel fijn, wist ik niet :grin: daarmee dat snuiven zo vreselijk veel pijn doet en roken niet. Weer een mysterie ontkracht :grin:

DMT base is helemaal niet oplosbaar in water, geen wonder dat het pijn doet om te snuiven. Basische shit is er nu eenmaal om te roken, snuiven is niet echt aan te raden omdat je neus het niet goed kan opnemen. Je gaat toch ook geen crack snuiven :P

spacelord

Wijs gebruiker
W.F.L. zei:
spacelord zei:

DMT base is helemaal niet oplosbaar in water, geen wonder dat het pijn doet om te snuiven. Basische shit is er nu eenmaal om te roken, snuiven is niet echt aan te raden omdat je neus het niet goed kan opnemen. Je gaat toch ook geen crack snuiven :P

Heb het onlangs gesnoven met ketamine, dat deed echt ongelofelijk veel pijn. Voelde er trouwens niets van, na een halve lijn liep ik al naar de kraan voor water :rolleyes: .

misantropie

Experimenterende gebruiker
hebben nog mensen hier last van oorpiepen na het trippen?
heb gisteren getript op truffels met een vriend en heb sinds dat het uitgewerkt is last van oorpiepen en men maat had het ook wel harder als normaal. Want hij heeft er gewoon al last van.

spacelord

Wijs gebruiker
misantropie zei:
heb gisteren getript op truffels met een vriend en heb sinds dat het uitgewerkt is last van oorpiepen en men maat had het ook wel harder als normaal. Want hij heeft er gewoon al last van.

Je zintuigen worden enorm versterkt en door elkaar gegooid dus misschien zijn is je auditieve aspect nog niet helemaal normaal als je daarvoor al last van oorsuizingen had. Gaat wel over of terug naar het normale niveau, ik zou me er niet druk om maken :wave:

ImmortalTech

Bewuste gebruiker
spacelord zei:
misantropie zei:

Je zintuigen worden enorm versterkt en door elkaar gegooid dus misschien zijn is je auditieve aspect nog niet helemaal normaal als je daarvoor al last van oorsuizingen had. Gaat wel over of terug naar het normale niveau, ik zou me er niet druk om maken :wave:

Ik heb anders nog nooit gehoord, of last gehad, van zintuigen die blijvend versterkt worden. Als de trip is afgelopen, hoort het allemaal weer naar het normale niveau te gaan. Misschien komt het door iets dat je tijdens je trip gedaan hebt? Ik betwijfel in ieder geval of het door de trip op zich komt. Als het aanhoudt, kan je beter even naar een KNO-arts gaan.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Of je had de muziek gewoon erg hard aanstaan maar je merkte dit niet omdat je aan het trippen was?

Bovenaan