Psychotherapie?

Mac...

Badass junkie
Tja, hangt natuurlijk geheel van de situatie af van de gene waar dit op toegepast wordt. Als echt al het andere niet meer helpt, is het zeker wel verantwoord om te doen. Het enige probleem wat je treft is wie bepaalt wanneer er verder geen andere mogelijkheden meer zijn. Vervelend is het natuurlijk (want dat komt dan ook zeker voor) dat er mensen zijn die drugs toegedient krijgen, die het eigenlijk niet nodig hadden en daardoor dus met drugs in aanraking komen. Ook zullen zij in de toekomst ook sneller naar drugs gaan grijpen.

BacingsPen

Badass junkie
Ik denk dat psychedelische drugs zeker hulp kunnen bieden bij bepaalde problemen. Ligt inderdaad aan de situatie zoals mac al zei. Psychedelische drugs zijn over het algemeen niet verslavend en hebben zo'n groot effect dat de behoefte het snel nog een keer te doen er niet is

In het boek ''Alles over Paddo's'' gaat de schrijver ook gebruiken onder begeleiding van een therapeut.

Himself

Belezen gebruiker
veel drugs zijn al gebruikt als therapie... denk aan de ecstasy, die werd gebruikt om patienten beter te laten communiceren en opener te zijn. Alleen spoedig ontdekten mensen dat het ook best leuk is om gewoon te gebruiken :P

Mr. XTC

Belezen gebruiker
De Gezonde Snuiver zei:
Ik denk dat een xtc ervaring iemand zeker positief kan beinvloeden.

dat weet ik wel zeker... toen ik eens 2 dubbel gedrukte sterren op had ging ik samen met een vriend (die er ook 2 op had) van me op een berg zitten we keken naar onder hoe de anderen lol hadden en besefte hoe mooi het leven kon zijn.

Mr. XTC

Belezen gebruiker
ja als ze uitgewerkt zijn ben ik meestal rot... maar de goede gedachtes blijven me wel bij..

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
Ik lees nu dus een boek over dit onderwerp. De schrijfster onderging psychotherapie waarbij LSD gebruikt werd. Voor haar heeft het veel betekend, in positieve zin. Hoewel ze wel de meest verschrikkelijk trips heeft gehad (natuurlijk waren er ook fantastisch mooie momenten, maar angsten overheersten toch meer), heeft ze wel haar problemen uit de weg kunnen ruimen mbv deze therapie. Ze benadrukt wel dat het voor haar persoonlijk goed werkte, en dat het lang niet altijd goede resultaten hoeft op te leveren.

Enfin, ik vind het zeer interessant. Ik heb er niets op tegen als drugs gebruikt worden bij psychotherapie, mits de patient natuurlijk vrijwillig meedoet. Als een patient niet vrijwillig meedoet, of niet in staat is te beslissen, maar deze vorm van therapie wel als laatste redmiddel gezien wordt, dan wordt het een erg moeilijke discussie.

Himself

Belezen gebruiker
klopt! het mag geen standaart therapie worden, want soms kan het ook wel goed in het nadeel uitpakken..... een bad tripje hier en daar

Mac...

Badass junkie
In principe vind ik drugsgebruik over het algemeen op de meeste mensen wel een positief effect hebben. Ik heb dat ook bij mezelf ervaren. Ik ben eigenlijk door de drugs een "beter" mens geworden. Klinkt misschien raar. Ik heb (zoals wel meerdere) niet de beste jeugd gehad. Daardoor heb ik nooit echt mezelf kunnen zijn. Voordat ik drugs gebruikte was ik echt wel een heel ander persoon. Juist door drugs te gaan gebruiken heb ik mezelf leren kennen, omdat ik simpelweg minder remmingen had. In het begin van mijn drugsperiode heb ik mezelf dus ook pas ontwikkeld. Ik denk dat dit wel voor meerdere mensen zal gelden. Natuurlijk tegenwoordig heb ik dat niet meer. Ik weet nu wie ik ben, dus ik heb wat dat betrefd echt geen rede meer om drugs te gebruiken. Maar dat is net het moeilijke eraan. Daarom is het ook maar beter dat niet iedereen drugs gaat gebruiken, ook al zou het voor de meeste mensen een positieve ervaring/verandering in hun leven zijn, het probleem is dat de mensen daarna recreatief drugs gaan gebruiken.

Deranged

Badass junkie
Mac... zei:
In principe vind ik drugsgebruik over het algemeen op de meeste mensen wel een positief effect hebben. Ik heb dat ook bij mezelf ervaren. Ik ben eigenlijk door de drugs een "beter" mens geworden. Klinkt misschien raar. Ik heb (zoals wel meerdere) niet de beste jeugd gehad. Daardoor heb ik nooit echt mezelf kunnen zijn. Voordat ik drugs gebruikte was ik echt wel een heel ander persoon. Juist door drugs te gaan gebruiken heb ik mezelf leren kennen, omdat ik simpelweg minder remmingen had. In het begin van mijn drugsperiode heb ik mezelf dus ook pas ontwikkeld. Ik denk dat dit wel voor meerdere mensen zal gelden. Natuurlijk tegenwoordig heb ik dat niet meer. Ik weet nu wie ik ben, dus ik heb wat dat betrefd echt geen rede meer om drugs te gebruiken. Maar dat is net het moeilijke eraan. Daarom is het ook maar beter dat niet iedereen drugs gaat gebruiken, ook al zou het voor de meeste mensen een positieve ervaring/verandering in hun leven zijn, het probleem is dat de mensen daarna recreatief drugs gaan gebruiken.
Kan me er zeker in vinden. Heb door de drugs heel veel geleerd van het leven.

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
Psychotherapie betekent niet gesprekken met een patiënt terwijl hij onder invloed van een tripmiddel is hoor :grin:

Psychotherapie is in 99% van de vormen zonder drugs hoor :grin:

Wat is psychotherapie? -> http://www.psychotherapie.nl/index.php? ... &pagina=29

De meeste drugsgebruikers zijn heel positief over toediening van mdma bij de patiënt tijdens therapeutische gesprekken. Bedenk wel dat dit dus absoluut niet geschikt is voor patiënten die psychotische klachten hebben (gehad), zoals schizofrene patiënten, patiënten met bv. borderline of een zware depressie als deze gepaard gaan met psychotische verschijnselen, en zeker niet bij bipolaire patiënten, bij de laatste moet je absoluut heel voorzichtig zijn met de neurotransmitters.

Ik denk dat het wel nuttig is voor andere psych. klachten, durf alleen niet te zeggen welke.

Van LSD geloof ik niet dat het snel nuttig kan zijn, zeldzame gevallen alleen - LSD blokkeert serotonine.

Maar realiseren jullie je wel dat de huidige behandeling voor de meeste depressies ongeveer hetzelfde werkt :) :) :) !!!

Officiële aanbeveling voor de meeste depressies luidt: combinatie van een SSRI en gesprekken met psycholoog.

SSRI's zijn anti-depressivia (Prozac, Seroxat, Zoloft, etc.) en 'SSRI' staat voor Selective Serotonin Reuptake Inhibitor. Komt er op neer dat er meer serotonine in je hersens aanwezig blijft. (Er zijn ook nog andere anti-depressiva; bv. TCA's en SNRI's voor de wat hardnekkigere depressies.)

SSRI's zorgen dat de serotonine langer actief blijft, mdma zorgt er vooral voor dat je serotonine vrijkomt in absurde hoeveelheden.

Het wordt dus over het algemeen al een beetje zo toegepast. Nog maar tientallen jaren geleden kreeg je gewoon kalmerende middelen bij depressies (Valium was erg populair), en nog langer geleden, vooral in Amerika, kreeg je (net zo makkelijk als nu een anti-depressivum) een combinatiepreparaat van een stevig barbituraat (zwaar kalmerend middel) en een amfetamine (ja, speed ja!). Voorbeeld:

Dexamyl® - amobarbital en d-amfetamine, gereguleerde afgifte.

Sommige van die ouderwetse advertenties zijn echt lachwekkend.

Bal0n

Badass junkie
fneawognfkgln zei:
Van LSD geloof ik niet dat het snel nuttig kan zijn, zeldzame gevallen alleen - LSD blokkeert serotonine.

En hoe concludeer je hieruit dat dit dus geen nut heeft bij depressies?

Deranged

Badass junkie
Bal0n zei:
fneawognfkgln zei:

En hoe concludeer je hieruit dat dit dus geen nut heeft bij depressies?
Dacht dat lsd net als paddo's je gemoedstoestant vergrootte en gebruik bij een depressie dus zou lijden tot een bad trip.

Bal0n

Badass junkie
Of tot waardevolle inzichten, het meeste heb ik nog geleerd van "bad trips". Het ligt er ook aan of de depressie een biochemische oorzaak heeft, of een mentale oorzaak.

Als de depressie biochemisch ligt, is het idd niet verstandig om met psychoactieve substanties te gaan werken.

fneawognfkgln

Bewuste gebruiker
ok ,misschien kan het nuttig zijn, ik had er niet echt over nagedacht. maar ik zou het niet durven aan te bevelen aan iemand met depressieve klachten. dus bij deze, een correctie: "geen mening". :tongueout:

trouwens we moeten 'depressieven' ook zeker niet over één kam scharen, er zijn veel verschillende soorten depressies met veel verschillende oorzaken enzzzz

Bovenaan