er is ooit een interessant experiment gedaan in de psychologie ivm epinephrine.
het was geloof ik een onderzoek naar de biologische basis van emoties, meer bepaald of iedere emotie een verschillende configuratie van neurotransmitters heeft. ik herinner me het niet meer zo goed en boek ligt ergens veel te ver weg .
maar het kwam er op neer dat mensen injecties kregen met epinephrine. sommigen wisten dat het dit middel was, sommigen niet. deze die het wisten schreven hun bodyload toe aan de injectie. deze die het niet wisten ervaarden andere emoties naargelang de suggesties die gegeven werden door handlangers van de onderzoekers.
proefpersonen die bij een blije handlanger terecht kwamen, werden uitgelaten, gooiden met propjes en waren nogal hyper. bij een mopperende handlanger werden ze kwaad ofzo geloof ik.
dus, lijkt me nu, dat als je weet dat je jezelf inspuit met epinephrine, dat je gewoon een bodyload zal ervaren. dat maakt het rollercoaster gevoel net zo speciaal, dat er echt een rollercoaster is, en dat je er in zit.
denk ik dus hé
ps, heb het gevonden. ging dus niet over bio basis van emotie. samenvatting:
3 condities:
Epinephrine (fysiologische arousal opwekken) + info over te verwachten effect
Epinephrine - geen informatie
Placebo injectie - geen informatie
* Fase 2
2 condities:
Wachten met opgewekte, euforische handlanger
Wachten met woedende handlager
-> lokte heel wat controverse uit
conclusie: als mensen over hun gemoedstoestand onzeker zijn (inspuiten zonder info over effecten), interpreteren ze die soms door observatie van anderen
voorwaarde voor beïnvloeding van emoties door anderen:
de fysiologische arousal mag niet te sterk zijn
reden: anders ervaart men aversie ongeacht de situatie
anderen moeten op voorhand aanwezig zijn (dus voor het middel begint te werken)