relatieproblemen door verslaving

troubled

Newbie
Volgend jaar zijn we tien jaar samen,
met twee kids en een derde onderweg.
In het begin hebben we samen veel gebruikt, ik was een meisje van 18 en hij een stuk ouder.
De situatie had ik totaal verkeerd ingeschat, ik was nogal bleu op het gebied van drugs.
Het was allemaal spannend in het begin en de frequentie van het gebruik lag hoog! Erg hoog...
Tot ik na een jaar of 2 nog maar 49 kilo woog en wist dat ik er mee moest gaan stoppen omdat de rommel (coke) me van binnen opvrat.
Ik ging dit niet volhouden, maar doordat vriendlief er nog vol aan zat was het best moeilijk om telkens nee te zeggen en in een proces van een jaar is het eindelijk zo ver gekomen dat ik er echt klaar mee was en zonder hulp er vanaf ben gekomen.
We hadden in het begin de afspraak gemaakt dat wanneer we serieus met kinderen bezig zouden gaan het dan ook klaar moest zijn met de rotzooi.
Maar hoe naief was dat...
De afgelopen 5 jaar vecht ik tegen zijn drugsgebruik, over bergen en door diepe dalen.
Hele periodes gaat het goed en ben ik zo trots op hem tot het ineens weer mis gaat en de frequentie weer toeneemt. (echter ook in de goede periodes kan hij er nooit helemaal vanaf blijven)
Het grootste probleem is dat hij vindt dat hij geen probleem heeft.
Dat hij er niemand kwaad mee doet, en het dus niets uit maakt.
En dat ik hem probeer te veranderen.
Na vijf jaar lang vechten heb ik eindelijk zijn familie ingelicht, en uiteraard ben ik daardoor een verrader, maar het was/is mijn laatste redmiddel.
We hebben twee kinderen en een derde onderweg...
Ik weet dat ik heel veel verkeerd heb aangepakt en ook absoluut niet makkelijk ben om mee te leven. Waar twee vechten hebben twee schuld. En hij juist door mijn verkeerde onvertrouwde aanpak misschien juist weer meer is gaan gebruiken elke keer. Maar op dit moment weet ik gewoon niet meer wat ik moet. Ik wil het niet opgeven omdat ik van hem hou, en hij van mij. Omdat het een goede vent is, die gebukt gaat onder zijn ongelukkige gevoel en zijn verslaving, welke als je het mij vraagt onvermijdelijk met elkaar verbonden zijn. Over 10 dagen gaan we in relatietherapie, ik weet niet of het nog iets op gaat leveren, maar we zijn allebei van mening dat als we dat niet gedaan hebben we onze kinderen niet recht in de ogen aan kunnen kijken.

Drugs en drank heeft bij ons zoveel kapot gemaakt, ik zou er graag eens met anderen over praten. Heeft er iemand tips?

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Wat een naar verhaal zeg.. Het is goed dat je hier de grens trekt en er echt wat aan wilt gaan doen. Ook vind ik het absoluut goed dat jullie samen in therapie gaan.

Ik kan je helaas weinig tips op voorhand geven, heb hier zelf gelukkig geen ervaringen mee. Wel kan ik je heel erg veel sterkte en succes wensen en mocht je specifieke vragen hebben dan kun je die natuurlijk altijd posten!

Denk aan de kinderen, laat ze niet verder de dupe worden van jullie problemen. Zorg dat dit opgelost wordt zodat jullie samen de kinderen kunnen geven wat ze verdienen!

[aanvulling:]

Ik denk dat het voor hem vooral belangrijk is dat duidelijk gaat worden dat chronisch en veel gebruik van cocaïne iemands persoonlijkheid (blijvend) veranderd. Dat hij dus ook als hij het zelf niet door heeft mensen ermee tot last kan zijn, bijvoorbeeld extra geprikkeld of onreëel.

Daarnaast zal hem duidelijk moeten worden dat een cocaïneverslaving een hevige impact op iemands gezondheid heeft. De mogelijke schade van verslaving is vele malen groter dan de meeste gebruikers denken:

Cocaïne leidt tot vernauwing van bloedvaten, verhoogde hartslag en verhoogde bloeddruk. Doordat de bloedvaten zich vernauwen krijgt de hartspier minder bloed en minder zuurstof. Maar door de verhoging van de hartslag heeft het hart juist meer zuurstof nodig. Hierdoor wordt de hartspier extra belast. Cocaïne gebruik kan leiden tot aandoeningen van hart en bloedvaten zoals: aderverkalking, hartritmestoornissen, hartinfarct en hersenbloedingen. Dit risico wordt groter als door ouder worden de bloedvaten al door aderverkalking zijn aangetast
Verliezen van reukvermogen
Bij veelvuldig gebruik kan er een gat in je neustussenschot ontstaan
Regelmatig gebruik van cocaïne verandert je omgang met mensen. Je kunt koel, arrogant en egoïstisch worden. Bovendien ben je vaak prikkelbaar, geïrriteerd en rusteloos. Dit kan leiden tot allerlei ruzies. Bij veel cocaïnegebruik kan een gebruiker het contact met de realiteit verliezen en zich achterdochtig en bedreigd voelen. Dit kan weer leiden tot agressief en paranoïde gedrag
Wie vaak cocaïne gebruikt, kan het gevoel krijgen dat er beestjes onder zijn huid zitten. Hij of zij krijgt ernstige jeuk, en krabt zich soms tot bloedens toe
Het regelmatig gebruiken van cocaïne kan een psychose veroorzaken
Bij langdurig gebruik kan je interesse in seks verdwijnen en de kwaliteit van spermacellen daalt

Uiteraard klinkt dit allemaal heel logisch, maar je kunt er vanuit gaan dat je gegarandeerd één of meerdere van bovenstaande klachten krijgt. Het is meer de vraag hoe lang het duurt voordat ze ontstaan.

Misschien als hem dus echt duidelijk wordt welke risico's hij loopt, dat hij dan gaat beseffen dat die risico's ook een enorme impact op jou en de kinderen zullen hebben...

troubled

Newbie
Dank je wel Smartieandme,

Het doet me alleen al goed zo'n bemoedigende reactie te krijgen!

op jouw aanvulling:

hij controleert echt regelmatig zijn hartslag en is er van overtuigd dat die regelmatig overslaat en wordt daar dan ook echt para van.
Ik heb hem op bovenstaande symptomen al gewezen maar van mij neemt hij niets zo maar aan.
En zegt dan dat volgens mij alles door het coke gebruik komt.
Hopelijk kan de therapeut tot hem doordringen, en duidelijk maken hoe de situatie voor ons is.
Ik zie gewoon dat hij zich vreselijk ellendig voelt, maar ook enorm koppig is omdat hij gewoon tegen mij en de maatschappij aan wil blijven schoppen en zich door niemand dingen op wil laten leggen.
Juist om het door jouw bovengenoemde maak ik me enorm zorgen, zorgen om zijn gezondheid en dat van anderen, omdat hij ook regelmatig onder invloed achter het stuur kan stappen.
Met als reactie ik heb al zo vaak moeten blazen en mag altijd doorrijden, ik kan prima rijden dan en ik heb nog nooit een ongeluk gehad....."nee maar eens moet de eerste keer zijn" kan ik dan alleen maar denken, en dat is mijn grootste angst.

Nogmaals bedankt voor je reactie

Drugs Infolijn

Gevalideerde professional
Professional
Je bevindt je in een moeilijke situatie. Als ik je verhaal lees denk ik dat er een aantal valkuilen is waar je voor moet uitkijken. Ik doel dan op co-dependency: mede-afhankelijkheid. Meer over dit verschijnsel kun je hier lezen. Dit tijdschrift is helemaal gewijd aan dit fenomeen en is echt een aanrader om te bestellen. Op de website van Coke van Jou kun je bovendien veel ervaringen vinden van mensen in een soortgelijke situatie.

Hopelijk hebben jullie iets aan de relatietherapie. Maar zolang hij vindt dat er niets aan de hand is zal er niet echt iets veranderen. Ik wens je veel sterkte!

Bovenaan