Ritalin is pure speed

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Nou, ben dit weekend een beetje baldadig weer eens ritalin gaan snuiven, maar ik merk toch wel echt duidelijke verschillen met speed hoor...

Drientje

DF-koning
Dat Ritalin speed werking toebedeeld heeft gekregen is volgens mij omdat de jongetjes die ontdekt hebben dat Ritalin opwekt, nog nooit echte zuivere speed gesnoven hadden maar altijd versneden rommel. Misschien wel versneden met Ritalin.

JunkXL

Bewuste gebruiker
-spaceman- zei:
ritalin is bewerkte speed, dat is een feit.

Dus dan zouden ze eerst speed maken om het daarna weer te gaan bewerken? That makes no fucking sense...
Ghe heb het gevoel dat jij een beetje achter de feiten aandingest :wink:

het grote verschil tussen de ritalin en speed is dat in ritalin Piperidine zit. En speed bevat Fenylethylamine. de werkzame stoffen in ritalin zijn ontstaan door chemische binding. Speed daarin tegen is een lichaamseigen stof die versterkt word waardoor je in je lichaam de chemische binding krijgt..
duss.. :)

paddofiel

Experimenterende gebruiker
Wromtrax zei:
Ritalin:
Legaal
Minder effect dan Speed
Leuk voor 1 keertje
Is een medicijn

Speed:
Veel sterker
Veel verslavender
Te sterk voor jouw leeftijd (heb jouw topic Drugsgebruik vertellen gelezen)

Ritalin is zeker niet legaal, het valt onder de opiumwet als wekamine(Cocaïne is o.a. een wekamine). En het mag alleen gebruikt worden met doktersrecept

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Hislordship zei:
Ik snap ook echt niet dat ze deze zooi aan kinderen geven :confused:
Als de kwaliteit van leven dermate toeneemt nemen ze de nadelige effecten op het lichaam voor lief.

Peterblaat

Zal er vast bij melden: Bij mij is ooit ADD vastgesteld, maar inmiddels weten ze weer niet zeker of ik ADD heb. Het enige dat vast staat is dat ik een lichte vorm van Asperger (een van de authisme spectrum stoornissen) heb; echter staat in de DSM-IV (de bijbel van de psychologie waarin alle psychische-aandoeningen beschreven staan) bij ADHD "er is spraken van AD( H )D mits de symptomen niet verklaard kunnen worden vanuit een authisme spectrum stoornis" :grin: altijd leuk die psychologie :openmouth:

Mijn ervaring met methylfenidaat (zowel ritalin als concerta als merkloze methylfenidaat) is dat ik van methylfenidaat heel actief wordt en me veel makkelijker tot dingen kan zetten. Ik ben lekker helder in mn kop en heb zin om dingen te ondernemen en te beleven.
Bij Amphetamine raak ik juist altijd erg dromerig. Ik zit beetje voor me uit te staren en mn hoofd is leeg. Wel een lekker soort leeg; gewoon zoals je hebt als je ontspannen voor je uit zit te staren na een lange dag. Maar ik merk wel altijd dat ik me op amphetamine eigenlijk maar weinig kan zetten tot dingen doen. Ik doe even iets, en denk dan weer "zo, nu even pauze" en dan zit ik weer beetje voor me uit te dromen en me heerlijk te voelen.
Ik heb tijden gehad dat ik vlak voor het slapengaan een coke-lepeltje amphetamine m'n neus injoeg, een peukje rookte en ongelofelijk lekker sliep... Slapen op methylfenidaat lukt me daarentegen weer totaal niet...

Methylfenidaat snuiven heb ik overgens nog nooit gedaan. Weet iemand hoe snel 't effect dan opkomt, als je mf snuift? Persoonlijk heb ik het niet zo op verstampte pillen snuiven (i.v.m. de grote hoeveelheid bindmiddel dat je je neus injaagt) maar er zijn vast wel scheidingsmethoden te bedenken...

tripkop

Belezen gebruiker
JunkXL zei:
-spaceman- zei:
ritalin is bewerkte speed, dat is een feit.

Dus dan zouden ze eerst speed maken om het daarna weer te gaan bewerken? That makes no fucking sense...
Ghe heb het gevoel dat jij een beetje achter de feiten aandingest :wink:

het grote verschil tussen de ritalin en speed is dat in ritalin Piperidine zit. En speed bevat Fenylethylamine. de werkzame stoffen in ritalin zijn ontstaan door chemische binding. Speed daarin tegen is een lichaamseigen stof die versterkt word waardoor je in je lichaam de chemische binding krijgt..
duss.. :)

Een duidelijk geval van het klokje horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt..
Amfetamine (=speed) en methylfenidaat (= rilatine) zijn 2 verschillende stoffen die chemisch ergens wel aan elkaar verwant zijn (rilatine is chemisch opgebouwd rond een piperidine-kern, en amfetamine rond een fenethlyamine-kern, wat jij daarover schrijft is echter lulkoek), maar vooral qua werking gelijkenissen vertonen. Qua chemische structuur ligt methylfenidaat zelfs een stuk dichter bij cocaïne dan bij amfetamine.

Geen van beiden is een lichaamseigen stof en hun werkingsmechanisme verschilt ook. Rilatine werkt als een norepinephrine en dopamine reuptake inhibitor. Door de heropname tegen te houden zorgt de stof voor een verhoogde concentratie van beide neurotransmitters, amfetamine bereikt hetzelfde effect maar doet dit gewoon door meer dopamine los te laten uit je reserves.

L

Lid 6909

Gast
Drientje zei:
gNuxx zei:
Een maat van mij had een keer 19 ritalin pillen weggesnoven, die ging wel hard ja!

Yeah right. Ritalin snuiven is niet prettig hoor! Vriendin van me heeft voor haar afkick 10 jaar lang 5-10gram speed per week weggewerkt, afgekickt vorig jaar en gediagnosticeerd ADHD. Nu snuift ze af en toe voor het ritueel wel eens een pilletje maar zelfs zij, een diehard snuiver, krijgt niet meer dan drie of vier pillen weg gesnoven per dag. Het is droge en dunne poeder en zit meteen achterin je keel waarvan je gaat kokhalzen.

haha dan geloof je het toch lekker niet Drientje pubertje van me!!

Hislordship

Wijs gebruiker
gNuxx zei:
Drientje zei:
gNuxx zei:
Een maat van mij had een keer 19 ritalin pillen weggesnoven, die ging wel hard ja!

Yeah right. Ritalin snuiven is niet prettig hoor! Vriendin van me heeft voor haar afkick 10 jaar lang 5-10gram speed per week weggewerkt, afgekickt vorig jaar en gediagnosticeerd ADHD. Nu snuift ze af en toe voor het ritueel wel eens een pilletje maar zelfs zij, een diehard snuiver, krijgt niet meer dan drie of vier pillen weg gesnoven per dag. Het is droge en dunne poeder en zit meteen achterin je keel waarvan je gaat kokhalzen.

haha dan geloof je het toch lekker niet Drientje pubertje van me!!

Ligt dan aan haar want ik kon er ook rustig 18 op een avond kwijt.

Fulairyn

Belezen gebruiker
Haha, ik heb me nooit ingelezen over speed maar toen ik las dat speed een lichaamseigen stof was moest ik wel lachen, volgens mij de meest chemische troep die je kunt krijgen.

Cooper

Bewuste gebruiker
Ik heb behoorlijk wat ritalin in allerlei manieren tot mij genomen.
Het is gemaakt voor orale inname, er gaan met nasale snuiverij volgens mij best wel wat verloren.
Het cruch en snort ritueel maakt echter best veel goed, en je voelt 'm ook sneller hangen.
Ik krijg toch geen echte buzz van het spul, eerder na 10 minuten merk ik dat ik mij anders voel.

effecten:
-leerstof wordt interessanter. Andere mensen worden interessanter...alles wordt gewoon interessanter.
-Ik word vaak ook een beetje over-paterig en overmoedig van het spul.
-TOTAAL geen honger, constant voel gevoel. Dit houdt bij mij langer aan dan de effecten zelf.
-Twitchy... speedy, opgefokt komt ook wel eens voor.
-een relatief veel te grote crash in vergelijking met het effect. vaak tot ik ga slapen
chagrijnig, apathisch.

Peterblaat

Fulairyn zei:
Haha, ik heb me nooit ingelezen over speed maar toen ik las dat speed een lichaamseigen stof was moest ik wel lachen, volgens mij de meest chemische troep die je kunt krijgen.

Ik vind het ook altijd wel aardig als mensen dat soort onzin lopen te brallen :grin:
Hoewel, met wat fantasie, het (nor)adrenaline- en dopaminemolecuul op een amphetamine-molecuul lijken. Dat zou wel mogelijk kunnen verklaren waarom 't juist op die neurotransmitters werkt.
En ga me nu niet uitschelden voor alchemist ( :wink: ); ik weet ook dat stoffen die heel erg op elkaar lijken soms een totaal verschillende werking hebben op het menselijk lichaam. Het moraal van dit verhaal(tje) zou dus enkel zijn dat 't opzich best begrijpelijk is dat 't fabeltje over lichaamseigen-stof in de wereld is gekomen...

Overgens vind ik persoonlijk dat "de meest chemische troep" niet de juiste term is voor amphetamine of voor welke stof dan ook. Elke stof is een chemicalie op zichzelf; de vitamine-pillen in de supermarkt zijn echt niet meer of minder chemisch dan amphetamine en anderzijds neem ik liever een gram amphetamine oraal (chemisch) dan een gram pure nicotine (puur-natuur)

Drientje

DF-koning
Peterblaat zei:
en anderzijds neem ik liever een gram amphetamine oraal (chemisch) dan een gram pure nicotine (puur-natuur)
Ja he, want dan ben je dood swa.

Wikipedia zei:
De LD50 dosis (dat wil zeggen de dosis waaraan 50% van de blootgestelde dieren zullen overlijden) bedraagt 3 mg/kg voor ratten. Voor mensen (niet-rokers) kan 40-65 milligram fataal zijn. Rokers bouwen een behoorlijke resistentie tegen nicotinevergifiging op. Men overlijdt aan nicotine door verlamming van de ademhaling.

Peterblaat

Drientje zei:
Peterblaat zei:
en anderzijds neem ik liever een gram amphetamine oraal (chemisch) dan een gram pure nicotine (puur-natuur)
Ja he, want dan ben je dood swa.
Dat was exact wat ik ermee wou zeggen...? Dat 'chemisch' niet altijd slechter of beter is dan 'natuurlijk'...?

Drientje zei:
Wikipedia zei:
De LD50 dosis (dat wil zeggen de dosis waaraan 50% van de blootgestelde dieren zullen overlijden) bedraagt 3 mg/kg voor ratten. Voor mensen (niet-rokers) kan 40-65 milligram fataal zijn. Rokers bouwen een behoorlijke resistentie tegen nicotinevergifiging op. Men overlijdt aan nicotine door verlamming van de ademhaling.
En dat is de LD50 oraal, intraveneus of wat? De LD50-oraal ligt vele malen hoger dan de LD50-intraveneus.
Die 40 tot 65mg zegt mij verder ook niet zoveel; daar zou de TDLo (laagste gepubliceerde dosis waaraan iemand overleden is) in milligram per kilo lichaamsgewicht interessanter voor zijn...

De Mosselman

Bewuste gebruiker
Ik kon het op die Wikipedia ff niet betrappen, maar ik las gister ofzo nog ergens dat de manier waarop Ritalin je Dopamine systeem beinvloed heel erg verschilt van de manier waarop speed dat doet.. Pin me er niet op vast maar misschien kan iemand me hier in aanvullen? :)

Oom Klaas

Badass junkie
misanthrophy zei:
Ik kon het op die Wikipedia ff niet betrappen, maar ik las gister ofzo nog ergens dat de manier waarop Ritalin je Dopamine systeem beinvloed heel erg verschilt van de manier waarop speed dat doet.. Pin me er niet op vast maar misschien kan iemand me hier in aanvullen? :)

Dat klopt ook.
Volgens mij lijkt het qua uitwerking op de stofjes in de hersenen zelfs meer op coke dan op speed.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Klopt, ritalin recycled dopamine zeg maar en speed recycled het maar zorgt er ook voor dat er meer dopamine wordt vrijgegeven. Speed zorgt er daarnaast ook veel meer voor adrenaline release wat ritalin en coke veel minder doen.

Oom Klaas

Badass junkie
Hier ergens staat ook een leuk onderzoek gepost/gelinkt over coke verslaafden (base en snuif) die als vervanging andere middelen kregen zonder te weten wat ze kregen.
De meeste vonden de kick van "middel nr. 3" het lekkerste, en dat was ritalin.

Wonderland

Belezen gebruiker
De ADHD groep waar ik heen ga is nogal braaf, het grootste deel heeft nog nooit drugs aangeraakt, ze staan dan ook verbaasd van de bijwerkingen.

-Droge mond
- Klemkaken
- Hartkloppingen
- Bloed door je lijf voelen jagen
- Moeten bewegen
etc.

Sommigen durfden het daardoor niet meer te nemen.

Ik had wel moeite mn lachen in te houden, er zijn maar wat mensen die juist precies op die werking zitten te wachten en daarvoor speed nemen.

Oom Klaas

Badass junkie
Precies, daarom doe ik dat nu ook liever nog af en toe dan coke.
Je krijgt het helemaal zuiver en de kater ervan vind ik kut maar minder erg dan die van coke.

Oom Klaas

Badass junkie
Heb je mazzel, op mij had coke echt een te heftige kater die begon een uur na de laatste lijn.
Zeer heftige trek zelfs vanuit m'n lichaam (dat zal ik me dan wel onbewust zelf hebben wijsgemaakt, mindfuck) en onprettig zitten/liggen, depressief (nog meer) slapeloosheid die wel 6 uur aanhield zelfs al zat er geen caffeine/pep door de coke versneden.
Coke is echt niets voor mij.

Labrat88

Newbie
ik heb ook een keertje een hele strip naar binnen gewerkt maar voelde me misselijk omdat er ook andere stoffen zitten in ritalin
er zit maar 00.08% amfetamine in een ritalin pilletje de rest is gewoon kk zooi

waarom iemands medicijnen jatten als je ook gewoon speed kan halen
voor het gewenste effect

plus als je ritalin gaat slikken is het veel meer schadelijker voor je dan dat je wat lijnen/bommetjes naar binnenwerkt

Cooper

Bewuste gebruiker
Labrat88 zei:
ik heb ook een keertje een hele strip naar binnen gewerkt maar voelde me misselijk omdat er ook andere stoffen zitten in ritalin
er zit maar 00.08% amfetamine in een ritalin pilletje de rest is gewoon kk zooi

waarom iemands medicijnen jatten als je ook gewoon speed kan halen
voor het gewenste effect

plus als je ritalin gaat slikken is het veel meer schadelijker voor je dan dat je wat lijnen/bommetjes naar binnenwerkt

1 het is niet omwille van de amfetaminte, maar om het methylfenidaat
2 de rest is daarom geen kankerzooi
3 speed heeft een heel ander effect dan ritalin
4 ritalin slikken is niet schadelijker dan de versneden shit van je dealer.

geez :(

Rudydv

Newbie
Ik neem dagelijks 2 a 3 Rilatine Modified Release 30 mg (soms 4) in. Ze hebben me een tijdje terug invalide verklaard en ik speel WoW. Zonder Rilatine zou ik niet kunnen leven.

Ben begonnen destijds met 10 mg, later de 20 mg en nu dus 30 mg. Ik voel dat ik niet meer zonder kan. De drang om het te nemen is groot. Er zitten 30 pillen in zo'n potje en ik heb er 3 nodig per maand.

Vind het jammer dat ik er verslaafd aan ben. Zou er willen met stoppen maar dat zie ik écht niet zitten. Heb al geprobeerd maar naarmate de dag vordert neemt de drang om een Rilatine te nemen zodanog toe dat ik het toch inneem.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Rudydv zei:
Ik neem dagelijks 2 a 3 Rilatine Modified Release 30 mg (soms 4) in. Ze hebben me een tijdje terug invalide verklaard en ik speel WoW. Zonder Rilatine zou ik niet kunnen leven.

Ben begonnen destijds met 10 mg, later de 20 mg en nu dus 30 mg. Ik voel dat ik niet meer zonder kan. De drang om het te nemen is groot. Er zitten 30 pillen in zo'n potje en ik heb er 3 nodig per maand.

Vind het jammer dat ik er verslaafd aan ben. Zou er willen met stoppen maar dat zie ik écht niet zitten. Heb al geprobeerd maar naarmate de dag vordert neemt de drang om een Rilatine te nemen zodanog toe dat ik het toch inneem.
De eerste paar dagen kunnen wat moeilijk zijn, maar dat is logisch, je lichaam is gewend aan de dopamine door de ritalin en daardoor maakt je lichaam hier weinig van aan. Na een week zul je jezelf veel beter voelen en in combinatie met goede voeding en sport moet je er zeker bovenop komen. Het is een kwestie van doorzetten. En daarnaast het ook bij de oorzaak aanpakken, waarom gebruikt je ritalin?

KapiteinPinda

Belezen gebruiker
buzzrider zei:
ik heb nog geen ritaline gedaan, maar ik beschouw het niet echt als gelijke van speed, mensen met ADHD worden er toch ook niet strakker van, ze worden net kalmer en geconcentreerder

Ik heb zelf geen ADHD maar gebruik wel ritalin als medicatie. Ik word er kalmer van voor de buitenwereld, en geconcentreerder, maar ik voel me er zelf niet kalmer door. De ontzettende warboel in mijn hoofd wordt er minder van, maar ik voel me wel ontzettend gejakkerd: "moet dit doen, moet dat doen, graaaah!". Terwijl dat door mijn hoofd vliegt ben ik lichamelijk een halve zombie dus lijk ik rustig terwijl ik op zo'n moment ook ontzettend 'druk' kan zijn. Dit gejakkerde gevoel heb ik vooral als ik veel dingen moet doen maar het niet kan doen.
Nogmaals, ik heb geen ADHD dus je kan het niet helemaal vergelijken, maar ik geef alleen even aan dat wanneer mensen rustig lijken dit nog niet altijd echt het geval hoeft te zijn.

zazzoo

Bewuste gebruiker
Ik lees hier nogal wat tegenstrijdigheden....

Krijg je van rilatine/ritalin nu WEL of GEEN speed achtige kater???

Zo ja dan hoeft het voor mij niet, ik heb geen zin om een week depressief en angstig rond te lopen. Onlangs had ik na 10 jaar nog eens een lijntje gesnoven, NOOIT meer!!!

a1b2c3d4

Wijs gebruiker
Ik moet wel zeggen, de effecten lijken wel op elkaar, maar van ritalin wordt je sneller moe denk ik. En de crash van ritalin is een stuk kutter dan speed.

Bovenaan