Ritalin tijdens tentamenweken

Hoi allemaal,

Ik zit in mijn eindexamenjaar en sinds er laatst een uitzending over ritalin was in Spuiten&Slikken, ben ik het nu ook maar eens gaan proberen. Ik doe nu sinds 24 okt bijna dagelijks +/- 3 pillen ritalin om me te concentreren voor mijn tentamens. Ik heb dus geen ADHD of ADD of iets in die richting. Ik heb 30 pillen gekocht en daar ben ik nu bijna doorheen. Ik ben van plan om dit elke tentamenweek (3 per jaar) en evt. bij mijn eindexamens te doen. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit gevaarlijk is. Ik wil niet verslaafd worden namelijk. Ik dacht in eerste instantie mensen die ADHD hebben doen jarenlang 3 per dag en zij gaan er ook niet dood aan, maar ik vraag me af of dit niet te makkelijk gedacht is. Ik weet niet hoe ik een nieuwe topic moet starten, daarom doe ik het maar even zo. Alvast bedankt!

Edit: wat ik gebruik is: methylfenidaat met bijsluiter in officieel doosje gekregen

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Hi, ik heb even een nieuw topic van je post gemaakt. Zo krijg je hopelijk ook reactie op je vraag.

Hier mijn reactie alvast: ik vind het een beetje schokkend om te lezen dat je vanaf 24 oktober dagelijks drie pillen methylfenidaat gebruikt. Ik begrijp dat je nog op de middelbare school zit? Ga jezelf dan alsjeblieft niet nu al met het studeren zo afhankelijk maken van stimulerende middelen.

Ritalin is niet lichamelijk verslavend maar bij doorlopend gebruik kun je er psychisch afhankelijk van worden. Dat gevaar loop jij zeker als je het structureel dagelijks gaat inzetten tijdens tentamenweken. Ik vind drie pillen per dag bovendien ook nog eens behoorlijk veel. Zelf gebruik ik ritalin sporadisch om te werken na slecht geslapen te hebben, maar ik gebruik dan één pilletje, max twee over de dag (en dan merk ik al serieus dat ik een stuk moeilijker in slaap kom ‘s avonds).

Dat mensen met ADHD iedere dag een bepaalde dosis methylfenidaat nemen betekent niet dat het voor jou ook veilig is om er op eigen houtje mee te gaan dokteren op deze manier. Dus mijn advies is: niet doen. Als je het dan toch perse wil gebruiken, doe het dan heel uitzonderlijk op dagen dat je de energie zelf echt niet kunt opbrengen. Dit is op termijn geen goede oplossing voor concentratieproblemen. Het zou toch super vervelend zijn als je straks het idee hebt dat je zonder hulpmiddel helemaal niet meer kunt studeren?

Succes!

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
'Maar eens gaan proberen' is iets anders dan twee/drie weken achter elkaar drie ritalin pillen per dag innemen. Je zit op de middelbare school lieverd, je bent nog een kind. Ritalin is praktisch een mildere vorm van cocaïne, dat is niet iets wat je twee weken opeenvolgend moet slikken. Daarbij ook nog eens drie pillen per dag, allemaal erg onnodig. Je kunt er verslaafd aan raken en er psychisch afhankelijk van raken. Wat ga je bijvoorbeeld doen als je jezelf ervan verzekert dat je nog langer moet gaan studeren om een goed cijfer voor je tentamens te halen? Op je 'natuurlijke focus' verder studeren? Nou, dat gaat nogal lastig worden als je continu drugs gebruikt om je focus via een wondermiddeltje te verhogen. Gevolg is dat je opnieuw een pil pakt, in de wetenschap dat je wel je tentamens wilt halen. Ik heb zelf een vriend die op deze manier begonnen is met ritalin, overgestapt is op zwaardere pillen concerta (vergelijkbaar middel, alleen langere werkingsduur) en inmiddels elke keer dat hij moet gaan studeren speed snuift. Gevolg is dat je een zwak karakter ontwikkelt, dat altijd externe hulp nodig heeft om hetgeen dat prioriteit heeft in je leven daadwerkelijk te kunnen doen. In zijn geval eist de drug zijn tol en zit hij inmiddels in zijn zevende jaar van zijn HBO bachelor (vierjarige studie) en is hij nog niet eens aan zijn scriptie (afstudeeropdracht) begonnen. Met jouw type gebruik ga je verantwoordelijkheid uit de weg en leer je een shortcut te gebruiken die je niet de rest van je studieloopbaan kan gebruiken.

Hopelijk ben je de week nadat je dit postte minder gaan gebruiken, dat is echt beter.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Hoe wil je het straks in het "echte" leven gaan doen? Je hele leven (studie, cursussen op je werk straks) drugs gebruiken? Behalve dat het erg ongezond is en er een dikke verslaving op de loer ligt, léér je niet leren. Straks kun je zonder harddrugs niks meer leren. Je leervermogen maak je "lui".
En zoals hierboven, je bent een kind nog he. Een kind dat (bijna) dagelijks harddrugs gebruikt voor langere periodes. Doe maar niet meer.
Geen doping of harddrugs gebruiken.

Fool

Badass junkie
Ik maak me er stiekem meer zorgen over dat er met 3 pillen per dag amper een gaatje over lijkt te blijven om slaap in te halen, nietwaar?

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik maak me er stiekem meer zorgen over dat er met 3 pillen per dag amper een gaatje over lijkt te blijven om slaap in te halen, nietwaar?

Vraag ik mij ook af. Als ik om 18.00 uur 's avonds nog ritalin pak dan ben ik tot minstens 2.00 uur wakker. Het werkt dan wel maar vier uur effectief, je blijft toch ook daarna nog een tijdje geactiveerd. Maar mogelijk vermindert dat als je het dagelijks gebruikt.

Bovenaan