roken ipv. ritalin

Hoi,

IK zal me eerst even voorstellen,
Ik ben dus Miss Green,
17 jaar jong (bijna 1:sunglasses: en een meid
En vind drugs heel interessant, maar heb nog niks gebruikt, ook geen wiet.

Ik heb een vraag aan mensen met ADD/ADHD (die zijn er heel veel hier), want ik heb ADD en daarnaast ook klassiek autisme (normaal begaafd).

Ik gebruik nu 7 jaar methylfenidaat hcl (Ritalin) 20/30 mg per dag als medicatie voor de ADD op voorschrift. Van deze wil ik af, want mijn hartje vindt dit middeltje niet zo leuk laat hij merken dmv. pijn de laatste tijd. Daarnaast heb ik ook het idee dat ik verslaafd ben hieraan (heb gegoogled hierop, en voldoe aan de criteria van de DSM vier TR en vijf, als lichtste cathegorie). Ik ga niet meer naar de supermarkt zonder?
Daarom wil ik graag weten of roken van sigaretten ook helpt tegen de ADD symptomen, in mijn omgeving rookt bijna iedereen met ADD bijna wel, maar op internet vind ik als ik dit beide intyp bij google informatie over het roken van ritalin wat niet mijn bedoeling is.
Wat ervaart iemand met ADD/ADHD als hij/zij rookt?
En rook je veel om de symptomen te verminderen?
Heb je ooit Ritalin gebruikt?
Hoe oud was je toen je begon met roken

Bedankt voor het lezen
P.S. sorry als deze vraag niet helemaal thuishoort op DF, maar weet dat hier veel AD(H)D'ers zitten, die mijn vraag hopelijk kunnen beantwoorden.

Fool

Badass junkie
Roken is geen medicijn dat goede effecten zal hebben tegen ADD-problemen. De enige effecten dat mensen zullen merken is, wanneer ze verslaafd zijn, dat ze onrustiger worden en daarom roken om er minder last van te hebben.

Als je huidige medicijn niet bevalt kun je beter met je huisarts hierover gaan praten, dan zelf zulke medicijnen te 'bedenken'. Roken is nogal een ongezonde verslaving die óók op je hart en bloedvaten werkt.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Roken helpt niet voor ADD of ADHD. Eigenlijk helpt roken nergens voor. Het enige waar het goed voor is, is dat je er een verslaving (bij) krijgt. Ga idd even met je arts praten. Weet hij/zij het al van je hart?

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Het is best wel logisch dat als jij een bepaalde periode iedere dag methylfenidaat neemt dat je daaraan verslaafd raakt. Je lichaam is er aan gewend, zo werken die dingen. Maar aangezien jij het middel voorgeschreven krijgt om symptomen van je stoornis te verlichten, is er sowieso al geen sprake van middelenafhankelijkheid. Het belangrijkste criterium (van alle stoornissen) is namelijk dat het je functioneren beperkt en dat je eronder lijdt, en aangezien het bij jou als doel heeft dat juist te verminderen, gaat dat hele verhaal al niet op. Ik heb de diagnose even opgezocht (van de IV-TR) maar ik heb niet het idee dat er 3 of meer criteria mbt jouw verhaal geldig zijn, tenminste, zoals je het nu hebt omschreven hierboven.

Roken helpt inderdaad helemaal nergens tegen, behalve veel hoesten, een slechte conditie en misschien wel kanker. En het kost je veel geld. :wink: Als je zelf iets zou willen proberen, kan je wiet of hasj gaan roken. Heb wel van meerdere mensen gehoord die dat als zelfmedicatie gebruiken om rustiger te worden. Ik zou echter eerder met je huisarts/psychiater bespreken wat je klachten zijn en dan kun je samen andere opties bekijken of besluiten te stoppen met de medicatie. Ik neem aan dat je niet al 7 jaar methylfenidaat slikt voor de grap, dus het zal je ongetwijfeld toch wel helpen met bepaalde dingen..

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik wil juist sterk afraden wiet/hasj te gaan gebruiken als zelfmedicatie. Het lijkt ideaal in het begin, maar uiteindelijk ben je ook daaraan hooked. Dagelijks blowen is niet fijn, je kunt niet meer goed slapen zonder en je gaat uiteindelijk door het leven als een zombie. Stoppen is lastig, al is de verslaving voornamelijk geestelijk. Begin er dus gewoon maar niet aan op die manier, dan hoef je er ook niet vanaf te raken :)

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Dunnetjess33 zei:
Smartieandme, het gaat om het roken van sigaretten. Geen wiet/hasj.

Dat begreep ik, ik reageerde op het advies van ZERO- erna:

ZERO- zei:
Als je zelf iets zou willen proberen, kan je wiet of hasj gaan roken. Heb wel van meerdere mensen gehoord die dat als zelfmedicatie gebruiken om rustiger te worden.

Over de sigaretten was verder alles al gezegd :)

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ja idd, dan creeër je wel zo de volgende verslaving. Weet daar verder ook niet zo veel over, maar dat is wat ik wel af en toe hoor. Maar goed, lijkt me toch het beste om eerst met degene die je medicatie verzorgt even af te spreken en het erover te hebben.

Bovenaan