Van 2002 tot 2016 rookte ik jointjes. Allemaal prettig, behalve het roken op zich.
Ik heb nooit pure tabak gerookt, vind het stinken. Jointjes mocht ik van mijn vriendin niet binnen roken, begrijpelijk, maar ik mocht haar ook niet kussen na een joint te hebben gerookt. Vingers en lippen die stinken en een adem zoals een asbak. Bovendien rookte ik me soms ook letterlijk ziek… kortom: ik wilde er al een tijd vanaf.
En toen leerde ik via een kameraad een verdamper kennen.
De Davinci Ascent. De smaak was aangenaam, het effect was prettig.
Maar het toestel zelf vond ik onhandig in gebruik.
Ik ben vervolgens op internet gaan zoeken naar alternatieve toestellen en ben uiteindelijk op de Arizer Air uitgekomen. Kostte mij vier jaar geleden 190 euro en ik ben zo ongelooflijk blij dit toestel te hebben gekocht. Ik weiger sindsdien elke joint en heb dus ook niets meer gerookt.
Verdampen is niet verbranden en dus een pak gezonder.
De mensen van Arizer gaan er prat op enkel hoogwaardig materiaal te gebruiken en ze garanderen een zuivere smaak, en ik heb het nog niet anders geweten.
Andere voordelen die ik ervaar:
- ik verbruik minder kruid
- na drie maanden had ik mijn toestel terug verdiend omdat ik minder geld uitgaf aan wiet & tabak. De hoeveelheid wiet die ik nu op een avond verbruik is vergelijkbaar met wat ik vroeger in 1 joint draaide. En toen rookte ik er drie tot vier op een avond. Tel maar uit…
- ik beleef een intensere high
- de ervaring is nu puur gebasseerd op cannabis en niet gemengd met nicotine en andere rotzooi. Jointjes gaven mij soms hoofdpijn of andere ongemakken die ik nu niet heb.
- de smaak is zoals de geur van (verse) wiet
- de smaak neemt weliswaar af naarmate je meer dampt tijdens een sessie, maar de eerste paar hijsen zijn hemels lekker. De onderlinge smaakverschillen tussen de verschillende soorten wiet komen nu ook beter tot hun recht. Cannabis is echt wel een delicatesse.
- het verdampte kruid kan je hergebruiken
- een theelepel of twee in een tas melk laten opwarmen geeft mij een verzadigd gevoel dat enkele uren mee gaat. Vergelijkbaar met het eten van space-cake, alleen minder werk om klaar te maken.
- ik stink niet meer (mag mijn vriendin kussen en binnen dampen)
- ik ervaar nu dat cannabis niet verslavend is
- vroeger merkte ik dat ik overdag tijdens het werk hunkerde naar een joint. Een soort dwang om te roken. En ik hoopte telkens snel thuis te zijn om dan direct ene te rollen. Dat gevoel ervaar ik nu helemaal niet. Sterker zelfs: er gaan dagen voorbij dat ik zonder moeite niet damp. Er is helemaal geen dwang meer om te gebruiken. Ik voel me bevrijd. Ik ben geen ‘slaaf’ meer.
Wat de scherpte betreft bij het inhaleren van damp: ja, klopt, zeker op temperaturen vanaf 200°C merk ik een lichtjes irriterend gevoel in de keel, maar dit valt eenvoudig op te lossen door het toestel te combineren met een water-bubbler (merk: easyflow). Een soort van mini-water-pijp, waarbij het water de damp afkoelt en verzacht. Heerlijk en echt aan te raden.
Ook bijzonder aan mijn toestel is het onderhoudsgemak. Soms blijft er wat kruid achter in het ‘oventje’, maar dat tik je er gewoon uit. Een keer in ’t jaar drenk ik een wattenstaafje in reinigingsalcohol en wrijf ik het oventje proper. Mijn toestel ziet er na vier jaar gebruik nog steeds uit als nieuw.
De glazen pijpjes waarin je de kruiden doet, zijn zeer makkelijk te reinigen in alcohol. Maar ! zeer belangrijk ! als je een pijpje een aantal keer gevuld & gebruikt hebt, blijft er een geel-bruine olie-achtige substantie aan de binnenzijde van ’t glas plakken en die zit tjokvol actieve bestanddelen. Dus eerst het pijpje in melk laten opwarmen en pas daarna ’t pijpje kuisen met reinigingsalcohol. En uiteraard de tas melk gewoon lekker opdrinken…. Hoe meer residu er op ’t glas bleef kleven, hoe groter de high.
Voor alle duidelijkheid: ik heb geen aandelen van Airzer of Easyflow…! Maar ik heb mezelf er wel al vaak op betrapt dat ik met verbazing sta te kijken naar de kracht van mijn verdamper. Oftewel ben ik op dat moment gewoon zo overdreven high…

In ieder geval stelt mijn toestel niet teleur en heeft het tal van mijn kameraden van hun sokken geblazen!