roken vs vapen

Ikbeneenfiets

Wijs gebruiker
Beste wiet smokers van df,

Ik ben de laatste tijd wat vaker weer een jointje aan het roken. Echter, op een bepaald niveau voel ik me steeds een beetje bezwaard, ivm mogelijke schade aan longcapaciteit (ik sport) en een verhoogd risico op longkanker. Daarom dacht ik misschien te gaan vapen, ik begrijp dat dit beter is voor je longen. Soms is het wat lastig om objectieve informatie te vinden op het internet over dit soort onderwerpen.

Denken jullie dat vapen inderdaad beter is? Hebben jullie persoonlijke ervaring? Welke vind je chiller? Als iemand mij een goedkope vaporizer kan aanraden ergens, zou ik dit ook chil vinden. Aangezien ik niet naar drugs of prijzen van drugs vraag neem ik aan dat dit laatste verzoek toegestaan is. Anders bij voorbaat excuses.

Fiets

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Vapen is inderdaad een stuk minder schadelijk voor je longen. Doordat je wiet verdampt en niet verbrand krijg je de schadelijke stoffen die van de verbranding afkomstig zijn niet binnen. Het effect van vapen vind ik wel anders dan het effect van een joint roken, maar dit is iets wat je zelf zal moeten ervaren om te weten of je het prettig vindt. Ik vind vapen zelf vooral prettig omdat het geen stank geeft, je het makkelijk binnen kan doen en het een stuk minder schadelijk is.

Over een betaalbare vape kan ik je zelf geen advies geven.

Wel moet ik erbij zeggen dat er over vapen een hele hoop te vinden is op internet en al zeker over het schadelijk zijn van vapen of niet, dus wellicht nog even een poging op google wagen. Ook staat YouTube helemaal vol met informatieve video's hierover.

Ikbeneenfiets

Wijs gebruiker
Vapen is inderdaad een stuk minder schadelijk voor je longen. Doordat je wiet verdampt en niet verbrand krijg je de schadelijke stoffen die van de verbranding afkomstig zijn niet binnen. Het effect van vapen vind ik wel anders dan het effect van een joint roken, maar dit is iets wat je zelf zal moeten ervaren om te weten of je het prettig vindt. Ik vind vapen zelf vooral prettig omdat het geen stank geeft, je het makkelijk binnen kan doen en het een stuk minder schadelijk is.

Over een betaalbare vape kan ik je zelf geen advies geven.

Wel moet ik erbij zeggen dat er over vapen een hele hoop te vinden is op internet en al zeker over het schadelijk zijn van vapen of niet, dus wellicht nog even een poging op google wagen. Ook staat YouTube helemaal vol met informatieve video's hierover.
Er is natuurlijk heel veel info, maar het overgrote bulk is van cannabisgebruikers die helemaal verlieft zijn op wiet en dan doen alsof ze objectieve informatie geven. Hier weet ik tenminste wat ik krijg. Daarom vraag ik het aan jullie.

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Er is natuurlijk heel veel info, maar het overgrote bulk is van cannabisgebruikers die helemaal verlieft zijn op wiet en dan doen alsof ze objectieve informatie geven. Hier weet ik tenminste wat ik krijg. Daarom vraag ik het aan jullie.

Dan zegt mijn google heel wat anders, maar er is vast iemand die hier meer duidelijk over kan geven voor je!

Maar op je vraag of het minder schadelijk is, is het antwoord: Ja

• Like
Waarderingen: Juun

Nystagmus

Experimenterende gebruiker
Vapen schijnt minder ongezond te zijn dan roken. De carcinoge stoffen komen vooral vrij bij verbranding en niet bij vapen zolang je onder 230 graden blijft.
Wat wel belangrijk is, is om goede vaporizer te kopen. Goedkope modellen hebben geen geïsoleerd lucht kanaal en zit je dan dampen van de elektronica en accu in te ademen wat het misschien nog ongezonder maakt dan roken. Op de reddit groep vaporents staat een lijst met betrouwbare vaporizers.
Ik heb zelf de Xmax starry 3 en ben daar erg tevreden over. Die kost 80 euro en is daarmee 1 van de goedkoopste van de eerder genoemde lijst.

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Ik heb zelf de Zeus Smite, kost 100 euro maar ben er heel tevreden mee. Krijgt een hoop goede reviews ook. Wat vooral fijn is, is dat hier een grote accu in zit, dus je hoeft hem voor een portable vape niet vaak op te laden.

Wat ik zelf een persoonlijk nadeel vind aan vaporizers, is dat ik het moeilijk vind om te zeggen wanneer het "op" is, dus wanneer je de inhoud gaat verversen. En Daarbij vind ik het vaak moeten verversen ervan soms irritant. Uiteraard allemaal 1e wereld problemen :upsidedown: . Ook blow ik niet zo vaak, dus komt daar wellicht ook vandaan dat ik het soms veel moeite vind.

Groot voordeel daarin tegen is dat je wiet niet verbrand. Bij een brandende joint verlies je wiet, bij vapen haal je dus meer uit je wiet, dus is het op de langere termijn goedkoper.

Ikbeneenfiets

Wijs gebruiker
Vapen schijnt minder ongezond te zijn dan roken. De carcinoge stoffen komen vooral vrij bij verbranding en niet bij vapen zolang je onder 230 graden blijft.
Wat wel belangrijk is, is om goede vaporizer te kopen. Goedkope modellen hebben geen geïsoleerd lucht kanaal en zit je dan dampen van de elektronica en accu in te ademen wat het misschien nog ongezonder maakt dan roken. Op de reddit groep vaporents staat een lijst met betrouwbare vaporizers.
Ik heb zelf de Xmax starry 3 en ben daar erg tevreden over. Die kost 80 euro en is daarmee 1 van de goedkoopste van de eerder genoemde lijst.
Thanks, die subreddit is een goede tip!

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Vapen is zeker veel minder schadelijk. Ik heb goede ervaringen met de Boundless CFX! Heb deze destijds aangeschaft na een tip van doorgewinterde cannabisliefhebber @Psychedelibee (inmiddels helaas niet actief meer hier :(). Prima kwaliteit voor een relatief goedkope vaporizer.

Ik vind vapen (met mijn Lurkie zoals ik hem noem) wel fijn, het geeft een net wat helderdere high. Ik vind het ook makkelijker om op die manier genoeg binnen te krijgen, voor mij lijkt wiet bij vapen sterker aan te komen dan bij roken via een joint. Al heeft dit waarschijnlijk vooral met mijn enigszins gebrekkige rooktechniek te maken want ik hoor ook regelmatig dat mensen het effect van een joint (met tabak) juist meer aanwezig vinden en vapen milder.

Vapen prikkelt de keel - bij mij - meer dan een joint. Ik ga er nog altijd soms van hoesten, zeker de eerste hijsjes van verse wiet kunnen scherp zijn. Hoe scherp, hangt wel af van de ingestelde temperatuur (ik ben daar nog steeds mee aan het uitproberen).

Wat mij bij vapen apart genoeg ook altijd opvalt is dat het effect er net wat langer over doet om op te komen. Bij een joint voel je het vrijwel direct, bij vapen gaat er echt iets meer tijd overheen. Dit kan tricky zijn als je dan fanatiek doorhijst omdat je denkt nog te weinig binnen te hebben gekregen. Even afwachten is handiger. Ik ben al regelmatig een stukje stoneder geweest dan op de planning stond :’) met name in het begin, toen ik dit nog niet goed door had. Ik vind dit een zeer kenmerkend verschil tussen vapen en een jointje roken, weet niet of anderen dit ook zo ervaren.

Ik voeg me bij de vorige reactie wat betreft het nadeel dat je niet precies wiet wanneer je wiet ‘op’ is. Dat is eigenlijk puur uitproberen. Vanaf een bepaald moment gaat het een beetje naar verbrande popcorn smaken (viezig) en krijg je er ook weinig potentie meer uit.

Thunderdome

Wijs gebruiker
Ik ben vanwege mijn astma al een aantal jaar overgestapt (oke niet volledig, af en toe in het weekend nog een jointje) op vapen.

Ik heb de Boundless CFC gehad, deze ging bij mij door een productiefout tot 2 maal toe kapot en heb deze toen omgeruild voor de Flowermate v5.0s mini pro.

De flowermate beviel mij zo goed dat ik voor een wat luxere draagbare vaporizer wou gaan (mede vanwege accuduur die snel achteruit ging op de flowermate door dagelijks gebruik). Ik heb toen gekozen voor de Pax 3 (€200 complete kit, op black friday). Deze heb ik nu 2 jaartjes en bevalt mij echt super! Plus er zit ook nog eens 10 jaar garantie op. Iets wat je ook wel mag verwachten voor die prijs. Zeker een aanrader!

Heel recent heb ik voor in huis een desktop vaporizer gekocht. Desktop vaporizers gebruiken in bijna alle gevallen convectie i.p.v. directe aanraking (hete lucht langs de wiet vs directe verwarming tegen de wiet aan) om thc te verdampen. Door de hete lucht die langs alle wiet blaast + de wat grotere kamer waar je wiet in kan doen zorgt voor VEEL meer vapor productie.

Ik heb toen voor de Arizer Extreme Q gekozen (€140 in de aanbieding) en ik kan met 100% zekerheid zeggen dat dit echt een heel ander niveau van vapen is. De smaak van de wiet die ontstaat in de vapor is echt geweldig! Ik heb de smaak van wiet nog nooit op deze manier mogen ervaren (zoals de wiet ruikt, smaakt deze echt ook zo!). Ik ben op dat moment ook echt op een ander niveau stoned zijn gekomen. De high die je van zo'n apparaat met goede wiet krijgt is echt enorm euforisch, helder, ontspannend, relaxed en prettig in mijn beleving. Wat ik ook gaaf vind aan dit apparaat is dat je er een ballon op kan bevestigen, deze ballon vult zich dus vervolgens volledig dikke vape. Als laatste pluspunt heeft het verwarmingselement in de Arizer Extreme Q een levenslange garantie. Het enige minpunt dat ik kan bedenken is dat je er dus niet mee over straat kan lopen en het een vaste stroombron nodig heeft, maar daarom het het ook een desktop vaporizer!

Kortom: wil je alleen thuis vapen; zou ik 100% voor een desktop vape gaan. Anders afhankelijk van de hoeveelheid/frequentie van wiet consumptie een goedkope draagbare vaporizer of een wat luxere uitvoering zoals de Pax 3 als je erg veel/frequent gebruikt.

Uiteindelijk zijn er nog veel meer goede vaporizers, maar met deze heb ik dus ervaring.

Edit: Misschien nog wel het belangrijkste van alles: Ik heb veel minder last van mijn astma!!!!

Enjoy!!

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Wel is de wei
Ik ben vanwege mijn astma al een aantal jaar overgestapt (oke niet volledig, af en toe in het weekend nog een jointje) op vapen.

Ik heb de Boundless CFC gehad, deze ging bij mij door een productiefout tot 2 maal toe kapot en heb deze toen omgeruild voor de Flowermate v5.0s mini pro.

De flowermate beviel mij zo goed dat ik voor een wat luxere draagbare vaporizer wou gaan (mede vanwege accuduur die snel achteruit ging op de flowermate door dagelijks gebruik). Ik heb toen gekozen voor de Pax 3 (€200 complete kit, op black friday). Deze heb ik nu 2 jaartjes en bevalt mij echt super! Plus er zit ook nog eens 10 jaar garantie op. Iets wat je ook wel mag verwachten voor die prijs. Zeker een aanrader!

Heel recent heb ik voor in huis een desktop vaporizer gekocht. Desktop vaporizers gebruiken in bijna alle gevallen convectie i.p.v. directe aanraking (hete lucht langs de wiet vs directe verwarming tegen de wiet aan) om thc te verdampen. Door de hete lucht die langs alle wiet blaast + de wat grotere kamer waar je wiet in kan doen zorgt voor VEEL meer vapor productie.

Ik heb toen voor de Arizer Extreme Q gekozen (€140 in de aanbieding) en ik kan met 100% zekerheid zeggen dat dit echt een heel ander niveau van vapen is. De smaak van de wiet die ontstaat in de vapor is echt geweldig! Ik heb de smaak van wiet nog nooit op deze manier mogen ervaren (zoals de wiet ruikt, smaakt deze echt ook zo!). Ik ben op dat moment ook echt op een ander niveau stoned zijn gekomen. De high die je van zo'n apparaat met goede wiet krijgt is echt enorm euforisch, helder, ontspannend, relaxed en prettig in mijn beleving. Wat ik ook gaaf vind aan dit apparaat is dat je er een ballon op kan bevestigen, deze ballon vult zich dus vervolgens volledig dikke vape. Als laatste pluspunt heeft het verwarmingselement in de Arizer Extreme Q een levenslange garantie. Het enige minpunt dat ik kan bedenken is dat je er dus niet mee over straat kan lopen en het een vaste stroombron nodig heeft, maar daarom het het ook een desktop vaporizer!

Kortom: wil je alleen thuis vapen; zou ik 100% voor een desktop vape gaan. Anders afhankelijk van de hoeveelheid/frequentie van wiet consumptie een goedkope draagbare vaporizer of een wat luxere uitvoering zoals de Pax 3 als je erg veel/frequent gebruikt.

Uiteindelijk zijn er nog veel meer goede vaporizers, maar met deze heb ik dus ervaring.

Enjoy!!

Kan ik jou inhuren voor mijn vaporizer merk reclame? :tonguewink:
Hier kan de TS wel wat mee gok ik haha

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
k heb toen voor de Arizer Extreme Q gekozen
Grapppig deze heb ik ook maar gebruik ik eigenlijk maar weinig. Verder een geweldig apparaat heb hem al jaren! Volgens mij was hij toen net uitgekomen en heb ik bijna het dubbele ervoor betaald volgens mij

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Grapppig deze heb ik ook maar gebruik ik eigenlijk maar weinig. Verder een geweldig apparaat heb hem al jaren! Volgens mij was hij toen net uitgekomen en heb ik bijna het dubbele ervoor betaald volgens mij

Wat is de reden dat je hem weinig gebruik als het zo'n goed apparaat is? Ik twijfel ook wel eens om zo'n desktopversie aan te schaffen

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Wat is de reden dat je hem weinig gebruik als het zo'n goed apparaat is? Ik twijfel ook wel eens om zo'n desktopversie aan te schaffen
Omdat het me maar nog niet echt wil lukken te stoppen met roken. Damp geeft mij niet het voldane gevoel van rook... Nu denk ik wel dat ik vandaag of morgen dat ding even van stal haal.... geef het nog wel eens een poging

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Omdat het me maar nog niet echt wil lukken te stoppen met roken. Damp geeft mij niet het voldane gevoel van rook... Nu denk ik wel dat ik vandaag of morgen dat ding even van stal haal.... geef het nog wel eens een poging

Ah begrijpelijk, ik herken ook wat je zegt.
Ik heb zelf nooit gerookt en rook ook nooit sigaretten, maar zo nu een dan eens een jointje. Ik merk dat ik het roken ervan ook gewoon "leuk" vind, dus ik wissel zelf een beetje af. Als ik het combineer met een andere drug rook ik vaak echt een joint. Als ik eens alleen wat wiet neem gebruik ik vaak de vape.

Kleine Bosbeer

Van 2002 tot 2016 rookte ik jointjes. Allemaal prettig, behalve het roken op zich.
Ik heb nooit pure tabak gerookt, vind het stinken. Jointjes mocht ik van mijn vriendin niet binnen roken, begrijpelijk, maar ik mocht haar ook niet kussen na een joint te hebben gerookt. Vingers en lippen die stinken en een adem zoals een asbak. Bovendien rookte ik me soms ook letterlijk ziek… kortom: ik wilde er al een tijd vanaf.

En toen leerde ik via een kameraad een verdamper kennen.
De Davinci Ascent. De smaak was aangenaam, het effect was prettig.
Maar het toestel zelf vond ik onhandig in gebruik.

Ik ben vervolgens op internet gaan zoeken naar alternatieve toestellen en ben uiteindelijk op de Arizer Air uitgekomen. Kostte mij vier jaar geleden 190 euro en ik ben zo ongelooflijk blij dit toestel te hebben gekocht. Ik weiger sindsdien elke joint en heb dus ook niets meer gerookt.

Verdampen is niet verbranden en dus een pak gezonder.
De mensen van Arizer gaan er prat op enkel hoogwaardig materiaal te gebruiken en ze garanderen een zuivere smaak, en ik heb het nog niet anders geweten.

Andere voordelen die ik ervaar:
  • ik verbruik minder kruid
    • na drie maanden had ik mijn toestel terug verdiend omdat ik minder geld uitgaf aan wiet & tabak. De hoeveelheid wiet die ik nu op een avond verbruik is vergelijkbaar met wat ik vroeger in 1 joint draaide. En toen rookte ik er drie tot vier op een avond. Tel maar uit…
  • ik beleef een intensere high
    • de ervaring is nu puur gebasseerd op cannabis en niet gemengd met nicotine en andere rotzooi. Jointjes gaven mij soms hoofdpijn of andere ongemakken die ik nu niet heb.
  • de smaak is zoals de geur van (verse) wiet
    • de smaak neemt weliswaar af naarmate je meer dampt tijdens een sessie, maar de eerste paar hijsen zijn hemels lekker. De onderlinge smaakverschillen tussen de verschillende soorten wiet komen nu ook beter tot hun recht. Cannabis is echt wel een delicatesse.
  • het verdampte kruid kan je hergebruiken
    • een theelepel of twee in een tas melk laten opwarmen geeft mij een verzadigd gevoel dat enkele uren mee gaat. Vergelijkbaar met het eten van space-cake, alleen minder werk om klaar te maken.
  • ik stink niet meer (mag mijn vriendin kussen en binnen dampen)
  • ik ervaar nu dat cannabis niet verslavend is
    • vroeger merkte ik dat ik overdag tijdens het werk hunkerde naar een joint. Een soort dwang om te roken. En ik hoopte telkens snel thuis te zijn om dan direct ene te rollen. Dat gevoel ervaar ik nu helemaal niet. Sterker zelfs: er gaan dagen voorbij dat ik zonder moeite niet damp. Er is helemaal geen dwang meer om te gebruiken. Ik voel me bevrijd. Ik ben geen ‘slaaf’ meer.
Wat de scherpte betreft bij het inhaleren van damp: ja, klopt, zeker op temperaturen vanaf 200°C merk ik een lichtjes irriterend gevoel in de keel, maar dit valt eenvoudig op te lossen door het toestel te combineren met een water-bubbler (merk: easyflow). Een soort van mini-water-pijp, waarbij het water de damp afkoelt en verzacht. Heerlijk en echt aan te raden.

Ook bijzonder aan mijn toestel is het onderhoudsgemak. Soms blijft er wat kruid achter in het ‘oventje’, maar dat tik je er gewoon uit. Een keer in ’t jaar drenk ik een wattenstaafje in reinigingsalcohol en wrijf ik het oventje proper. Mijn toestel ziet er na vier jaar gebruik nog steeds uit als nieuw.

De glazen pijpjes waarin je de kruiden doet, zijn zeer makkelijk te reinigen in alcohol. Maar ! zeer belangrijk ! als je een pijpje een aantal keer gevuld & gebruikt hebt, blijft er een geel-bruine olie-achtige substantie aan de binnenzijde van ’t glas plakken en die zit tjokvol actieve bestanddelen. Dus eerst het pijpje in melk laten opwarmen en pas daarna ’t pijpje kuisen met reinigingsalcohol. En uiteraard de tas melk gewoon lekker opdrinken…. Hoe meer residu er op ’t glas bleef kleven, hoe groter de high.

Voor alle duidelijkheid: ik heb geen aandelen van Airzer of Easyflow…! Maar ik heb mezelf er wel al vaak op betrapt dat ik met verbazing sta te kijken naar de kracht van mijn verdamper. Oftewel ben ik op dat moment gewoon zo overdreven high… :grinning: In ieder geval stelt mijn toestel niet teleur en heeft het tal van mijn kameraden van hun sokken geblazen!

Kleine Bosbeer

Wat mij bij vapen apart genoeg ook altijd opvalt is dat het effect er net wat langer over doet om op te komen. Bij een joint voel je het vrijwel direct, bij vapen gaat er echt iets meer tijd overheen. Dit kan tricky zijn als je dan fanatiek doorhijst omdat je denkt nog te weinig binnen te hebben gekregen. Even afwachten is handiger. Ik ben al regelmatig een stukje stoneder geweest dan op de planning stond :’) met name in het begin, toen ik dit nog niet goed door had. Ik vind dit een zeer kenmerkend verschil tussen vapen en een jointje roken, weet niet of anderen dit ook zo ervaren.
Hehe... ook mijn ervaring.
Het effect komt pas enkele minuten later, maar het voordeel t.o.v. roken, is dat ik veel aangenamer stoned/high word. 't Is alsof ik in mijn roes glij. De roes komt zo zacht aan, in tegenstelling tot een joint, die gewoon met de deur in huis valt. Ik damp ook meestal eerst tien minuten op lage temperatuur, daarna verhoog ik en ervaar ik ook weer een sterker gevoel. Ook dat is een voordeel van verdampen: de ingestelde temperatuur speelt echt wel een rol in de beleving van het kruid. Ik denk niet dat ik me dat inbeeld.

Blaatschaap

Bewuste gebruiker
Ik heb heel lang wiet met tabak gerookt, daarnaast ook sigaretten. Op een gegeven moment kreeg ik erg veel last van hoesten, vooral 's ochtends en 's avonds. Bij de dokter geweest, astma geconstateerd. Tijd om te stoppen met roken. Ik wou wiet echter niet opgeven dus na een paar mislukte stoppogingen overgestapt op vapen (en helemaal gestopt met nicotine).

Het zal nooit hetzelfde zijn als het roken van een joint.

Het heeft bij mij even geduurd om dat te accepteren maar vapen is echt de beste keus ooit geweest. Geen verbranding, geen stank, veel efficiënter. Ik ben van al mijn hoest klachten af sinds ik een vaporizer gebruik. Verder zijn De meeste voordelen hierboven al wel genoemd :tongueout:

Ik ben begonnen met een arizer extreme q. Dit is een tafelmodel vaporizer met een erg hoog bang-for-buck gehalte. Kan ook vuilniszakken opblazen maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van. Er zit gelukkig ook een slang bij en dat werkt echt fantastisch.

Het enige nadeel met een tafelmodel vaporizer is dat ie niet mee naar buiten op avontuur kan. Dus heb ik er ook een portable vaporizer bijgekocht, de Storz & Bickel Mighty. Hij is prijzig (zo'n 300 euro) maar daarvoor krijg je absoluut waar voor je geld. goede airflow, praktisch ontwerp wat makkelijk schoon te maken is en genoeg batterij om de hele dag mee te kunnen. :)

Daarnaast heb ik ook nog een Storz & Bickel Plenty, maar die heb ik vooral gekocht omdat hij er zo gek uit ziet, lijkt wel een powertool :P Het is een handheld aan een stekker, airflow is vanwege de grote kruidenkamer heel erg goed. Er past ook echt bizar veel wiet in, wel leuk met vrienden.

Een goede vaporizer is prijzig, maar zoals hierboven ook door Kleine Bosbeer benoemd, als je een regelmatige gebruiker bent dan verdient een vaporizer zichzelf in no-time terug, dankzij de efficiëntie heb je veel minder wiet nodig.

De initiële investering schrikt misschien een beetje af, maar doe jezelf niet tekort met een te goedkope vaporizer! Lees goed de reviews zodat je geen miskoop doet. Een te goedkope vaporizer heeft vaak waardeloze airflow waardoor je bij wijze van stroop door een rietje staat te zuigen, dat doet echt af aan de ervaring. Let ook op hoe gemakkelijk ze zijn schoon te maken, bij sommige vaporizers is dat echt een vervelend karwei.

Dingleberry

Heb zelf ook een Arizer Extreme Q, geweldig apparaat, gebruik m steeds meer. High is veel lekkerder en intenser dan van een joint, maar toch heeft een joint ook zijn eigen effect en kan ik nog niet 100% over op vapen. Objectief gezien, en vanuit het gezonde verstand, is vapen wel echt de 2.0 versie van wiet roken, eigenlijk is het in elk opzicht zo veel beter en fijner, behalve dan dat het ritueeltje van de klassieke joint er erg moeilijk uit te krijgen is.

Wat wel helpt is dat de Extreme Q de mogelijkheid heeft om zakken met damp te vullen die je dan lekker rustig kan opzuigen, geeft toch een beetje het vertrouwde gevoel, want dat lurken aan een 2 meter lange slang waarbij ik nooit proef of er nou genoeg damp uit komt beviel me minder.

het verdampte kruid kan je hergebruiken
  • een theelepel of twee in een tas melk laten opwarmen geeft mij een verzadigd gevoel dat enkele uren mee gaat. Vergelijkbaar met het eten van space-cake, alleen minder werk om klaar te maken.

Hee, dit heb ik nog nooit geprobeerd, maar ga ik zeker eens doen. Meestal verdamp ik graag op iets lagere temperaturen vanwege de smaak (vaak 185 of 190 graden) maar vroeg me altijd af of er niet nog wat werkzame stof overblijft aangezien ik het er uit gooi als het een beetje bruin is en er geen dikke damp meer vanaf komt.

Laatst bewerkt:

Kleine Bosbeer

Hee, dit heb ik nog nooit geprobeerd, maar ga ik zeker eens doen. Meestal verdamp ik graag op iets lagere temperaturen vanwege de smaak (vaak 185 of 190 graden) maar vroeg me altijd af of er niet nog wat werkzame stof overblijft aangezien ik het er uit gooi als het een beetje bruin is en er geen dikke damp meer vanaf komt.
:grinning:

Ohja, dat is nog bruikbaar...
Beetje zoeken naar de juiste dosering, want het kan heftig uitdraaien.
Voor mij ligt de grens op vier/vijf theelepels. Dat gaf me iets teveel hartkloppingen om het nog leuk te vinden.

Met twee theelepels, niet afgestreken, kan ik lekker spacen. Eigenlijk zou ik eens moeten wegen hoeveel ik gebruik.
In ieder geval: bruine wiet in een pannetje met een tas (dierlijke) melk, op temperatuur brengen, ongeveer tien minuutjes warm houden (proberen niet te laten koken) en door een zeefje gieten. Smaak is niet zo geweldig, maar een beetje chocolade erbij maakt het wel top. Je zou er ook boter mee kunnen maken natuurlijk en koekjes bakken ofzo... Effect merk je uiteraard pas na een uurtje.

Tijdje geleden een bevriend koppel op bezoek en ze wilden niet mee dampen omwille van corona.
Dus ik mijn damper en zij een joint. En ik stelde voor dat ze als experiment eens een joint rolden met de bruine wiet.
Aan hun oogjes te zien kwam dat blijkbaar ook lekker aan... en 't smaakte naar meer.

Edit: ik lees net in een andere draad dat je ervaring hebt met melkjes, dus was die uitleg niet nodig :wink:
En dan weet je ook dat het anders aankomt dan een joint of dampen...

Laatst bewerkt:
Bovenaan