Schadelijke gevolgen vraag

Karel_Noten

Experimenterende gebruiker
Zijn er (significante) schadelijke gevolgen te verwachten voor je lichaam/gezondheid als je één keer in de drie weken twee tot vier sleutelpuntjes speed neemt? Laten we aannemen dat er weinig tot geen alcohol bij gedronken wordt, dat de frequentie van gebruik en hoeveelheid bij gebruik stabiel zijn over de tijd en dus niet toenemen. Er wordt wel wat slaap gemist na gebruik.

En hoe verhoudt zich dat soort gebruik vergeleken met echt dronken zijn door veel alcohol? (zonder andere middelen)?

Had hier een gesprek over met iemand. Eens in de zoveel tijd wordt er dus iets van drugs gebruikt, maar het gekke is dus dat het heel verstandig en goed aanvoelt als je dan weer een paar weekenden niks qua drugs neemt. Echter, dan wordt er alsnog wel uitgegaan en dan wordt er redelijk wat alcohol gedronken. Een heel weekend thuis zitten gebeurd ook maar af en toe :) Is het dus terecht dat die weken tussen het drugsgebruik in (maar wel met alcohol) als gezonder aanvoelen?

Fool

Badass junkie
Dit zijn altijd vrij lastige vragen om te beantwoorden. Als eerste kunnen we stellen dat veel alcohol gebruiken niet goed voor je is, maar we kunnen net zo stellen dat het gebruik van stimulanten en daarbij gaan feesten(dansen in een wsl. warme omgeving) ook niet bevorderlijk is voor je gezondheid.

Totdat we een manier vinden om echte schade te meten en we een vergelijkingstabel gevonden hebben met verhoudingen waarin je leverschade met hersenschade en hartschade kunt vergelijken ben ik bang dat we hier geen eenduidig antwoord op kunnen geven.

Karel_Noten

Experimenterende gebruiker
En is er ook niets te zeggen over de frequentie/hoeveelheid gebruik in mijn post op zichzelf, dus zonder die vergelijking met alcohol? Voor mijn gevoel is het een hoeveelheid waarbij je maar net over de drempel van iets merken heen bent. Het is wel getest en 70% zuiver.

Fool

Badass junkie
Ja, hoogstwaarschijnlijk zal je wel kunnen wegkomen met 4 sleutelpuntjes in 3 weken hoor, het is niet alsof dat echt een hoge dosering is. Het punt zit het hem echter in dat we niet zomaar bepaalde leverschade kunnen gelijkstellen aan een bepaalde hartschade. Als jij een goede lever hebt zou die bijvoorbeeld best wat kunnen hebben, een hart die op knappen staat wat minder. (Heel simpel gezegd dit hoor)

Tegen mijzelf zeg ik gewoon dat zowel een avondje pep als een avondje drinken niet gezond is, accepteer dat en probeer ernaar te handelen. :P

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
Ik kan het niet laten:

ooscaar

Wijs gebruiker
Valt niet veel over te zeggen vanuit wetenschappelijk oogpunt inderdaad, omdat het erg lastig is om hiernaar een onderzoek te doen. Ikzelf denk dat je beter een beetje speed kunt nemen dan je lam zuipen, maar het wordt snel een beetje appels met peren vergelijken op deze manier. Niet specifiek richting jou bedoeld, Karel Noten, maar het is denk ik niet echt reëel om te denken dat je speedgebruik niet toeneemt naarmate de tijd vordert. Als je denkt: ach, een puntje pep kan toch minder kwaad dan veel alcohol, ben je misschien al snel geneigd een puntje pep te nemen. Maar of je je anders ook echt steeds had lam gezopen? Dat is de vraag dan dus.

Naar mijn mening is het gevaar bij speed niet dat je lichamelijk klachten krijgt (tenzij je dus problemen hebt met je hart, lever, nieren) maar meer dat de frequentie van gebruik toeneemt. De beste manier om dit aan te pakken is, zoals Fool ook zei, om gewoon te accepteren dat zowel speed als alcohol schade veroorzaken, en om die reden dan ook gewoon je aan de pauzes te houden die je je nu voorneemt. Zo lang je je aan die drie weken houdt, en dan niet om de drie weken een heel weekend niet slaapt, is er naar mijn mening niet veel aan de hand. Je moet wel echt op je zelf gaan letten als je merkt dat je je eigen regels maar steeds verbreekt en dat voor jezelf probeert goed te praten.

Skirre

Bewuste gebruiker
ooscaar zei:
Naar mijn mening is het gevaar bij speed niet dat je lichamelijk klachten krijgt (tenzij je dus problemen hebt met je hart, lever, nieren) maar meer dat de frequentie van gebruik toeneemt.

Been there, done that. Alcohol "vervangen" door speed kan ervoor zorgen dat je te makkelijk in de verleiding komt om, zoals al gezegd is, toch even een puntje te pakken. Ook is het inderdaad appels met peren vergelijken waardoor het lastig is om te zeggen dat het een minder slecht is dan het ander.
Als je het bij 3 of 4 punten weet te houden zal het geen probleem worden maar de frequentie zou geleidelijk aan hoger kunnen worden dus ben vooral streng voor jezelf.

MeejheM

Badass junkie
speed zijn schadelijke gevolgen zullen denk ik wel meevallen als je echt wat puntjes verspreid over langere tijd(uren, geen weken) gebruikt. het kan zijn dat je wat irritatie krijgt van isopropanol en zwavelzuur die er in kunnen zitten als gevolg van het zouten.

Bovenaan