Schreeuw je cravings en frustratie eruit!

_shikantaza

Badass junkie
Bedoel je acceptatie van de cravings?
Maar.... Als ik accepteer, dan PAK IK DOPE @_shikantaza . 🥹

Of bedoel je het anders? In mijn anxiety disorder werk ik wel met ACT (acceptance commitment therapy), dus ik snap het concept. Maar zie niet helemaal hoe ik dat hier kan toepassen.
Acceptatie van mijn verslaving.

Jazz35

Wijs gebruiker
Acceptatie van mijn verslaving.
Hehe, ja maar als acceptatie tot inname leidt, kan ik er tóch beter NEE tegen zeggen denk ik. Of bedoel je het groter? Ja je bedoelt het vast groter. Ik ben verslaafd dus ik kan het beste stoppen met allesssss. Of vul ik het verkeerd in voor je? Nou ja, offtopic wordt het nu. 😆

Ik duik er maar in. Nuchter, dát wel. ♥️

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Bedoel je acceptatie van de cravings?
Maar.... Als ik accepteer, dan PAK IK DOPE @_shikantaza . 🥹

Of bedoel je het anders? In mijn anxiety disorder werk ik wel met ACT (acceptance commitment therapy), dus ik snap het concept. Maar zie niet helemaal hoe ik dat hier kan toepassen.

Het is ook niet eenvoudig uit te leggen. Dit is de kern van stap 1 uit het twaalf stappen programma. En eigenlijk als logisch gevolg daarop meteen stap 2 en 3.

Acceptatie dat verslaving sterker is dan ik, hoop op herstel en vervolgens ook het vertrouwen in een macht groter dan ikzelf die mij weer geestelijk gezond maakt.

En in de praktijk betekent dat voor mij dat ik uit mijn patronen van het verleden mag leren dat ik niet meer kan gebruiken. Omdat dat keer op keer op hetzelfde uitloopt. En dat betekent direct dat ik ook andere positieve krachten in moet zetten. Want stoppen met drugs, maar op andere vlakken niet herstellen, is voor mij echt de hel op aarde. Wel de psychische ellende, maar niet de verlichting die drugs me ooit brachten.

En met die acceptatie kies ik er dus meteen voor dat ik andere zaken in moet zetten. Praten met andere herstellende verslaafden, mediteren, etc. Allemaal positieve krachten groter dan ikzelf die me helpen het juiste pad te volgen. En door hierop te richten, ben ik bezig met herstel in plaats van bezig met niet gebruiken.

Probeer maar eens 10 minuten niet aan 'roze olifant' te denken (sorry @Roze Olifant dat ik je hier wéér eens bij betrek).

En? Gelukt?

Waarschijnlijk niet. Dit is zelfs wetenschappelijk bewezen. Hoe harder je probeert niet te denken aan de roze olifant. Hoe vaker je eraan denkt.
Wat betekent dit als je het gevecht aan gaat om niet te gebruiken door sterk te zijn?
Je probeert dan waarschijnlijk niet aan gebruik te denken. Of jezelf ervan af te leiden. Maar vaak werkt dit gevecht dus averechts en komt verslaving altijd als winnaar uit dat gevecht.

De oplossing is dus om voor te vechten, de handdoek al in de ring te gooien. Dat is iets heel anders dan toegeven aan die gedachten.

Maargoed, het is niet voor niets dat we binnen herstel literatuur hebben, werken met een sponsor en veel vragen schrijven over stap 1. Want dit werkelijk toepassen in je leven vergt best veel oefening. Is soms ook moeilijk onder woorden te brengen.

Jazz35

Wijs gebruiker
Het is ook niet eenvoudig uit te leggen. Dit is de kern van stap 1 uit het twaalf stappen programma. En eigenlijk als logisch gevolg daarop meteen stap 2 en 3.

Acceptatie dat verslaving sterker is dan ik, hoop op herstel en vervolgens ook het vertrouwen in een macht groter dan ikzelf die mij weer geestelijk gezond maakt.

En in de praktijk betekent dat voor mij dat ik uit mijn patronen van het verleden mag leren dat ik niet meer kan gebruiken. Omdat dat keer op keer op hetzelfde uitloopt. En dat betekent direct dat ik ook andere positieve krachten in moet zetten. Want stoppen met drugs, maar op andere vlakken niet herstellen, is voor mij echt de hel op aarde. Wel de psychische ellende, maar niet de verlichting die drugs me ooit brachten.

En met die acceptatie kies ik er dus meteen voor dat ik andere zaken in moet zetten. Praten met andere herstellende verslaafden, mediteren, etc. Allemaal positieve krachten groter dan ikzelf die me helpen het juiste pad te volgen. En door hierop te richten, ben ik bezig met herstel in plaats van bezig met niet gebruiken.

Probeer maar eens 10 minuten niet aan 'roze olifant' te denken (sorry @Roze Olifant dat ik je hier wéér eens bij betrek).

En? Gelukt?

Waarschijnlijk niet. Dit is zelfs wetenschappelijk bewezen. Hoe harder je probeert niet te denken aan de roze olifant. Hoe vaker je eraan denkt.
Wat betekent dit als je het gevecht aan gaat om niet te gebruiken door sterk te zijn?
Je probeert dan waarschijnlijk niet aan gebruik te denken. Of jezelf ervan af te leiden. Maar vaak werkt dit gevecht dus averechts en komt verslaving altijd als winnaar uit dat gevecht.

De oplossing is dus om voor te vechten, de handdoek al in de ring te gooien. Dat is iets heel anders dan toegeven aan die gedachten.

Maargoed, het is niet voor niets dat we binnen herstel literatuur hebben, werken met een sponsor en veel vragen schrijven over stap 1. Want dit werkelijk toepassen in je leven vergt best veel oefening. Is soms ook moeilijk onder woorden te brengen.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga hier morgen even goed op reageren (lig nu in bed). Want: ik snap je, ben bekend met de denkwijze rondom 'de hogere macht' maar ben het daar tegelijkertijd niet helemaal mee eens. Of nee herstel, ik geloof dat dit principe niet volledig op mij en mijn situatie toepasbaar is (kijkend naar hoe ik op eigen kracht ben gestopt met de benzo's). Maar dat is interessant voer voor discussie, dát begrijp ik. Thnx! ♥️

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga hier morgen even goed op reageren (lig nu in bed). Want: ik snap je, ben bekend met de denkwijze rondom 'de hogere macht' maar ben het daar tegelijkertijd niet helemaal mee eens. Of nee herstel, ik geloof dat dit principe niet volledig op mij en mijn situatie toepasbaar is (kijkend naar hoe ik op eigen kracht ben gestopt met de benzo's). Maar dat is interessant voer voor discussie, dát begrijp ik. Thnx! ♥️

Achja, mij brengt het veel. Inmiddels wat minder als het gaat over drugs, maar vooral over mijn gedragspatronen.

Welterusten!

Jazz35

Wijs gebruiker
Achja, mij brengt het veel. Inmiddels wat minder als het gaat over drugs, maar vooral over mijn gedragspatronen.

Welterusten!
Ah, daar gaat het uiteindelijk om. Dat het werkt voor je. Die discussie hoeven we ook eigenlijk helemaal niet te voeren. Ik begrijp de acceptance theory heel goed,. Voor mij is-ie perfect toepasbaar als het over het omgaan met mijn angststoornis of insomnia gaat. Acceptance is een heel krachtig instrument. Bij middelengebruik kan ik volgens mij echter beter de zweep hanteren. Echt ten onder ga ik er niet aan, en écht doorschieten in gebruik doe ik godzijdank ook niet. Maar dit proces verschilt natuurlijk per persoon en dat is oké! Dank nogmaals voor het delen van jouw persoonlijke ervaring op dit gebied. I'll keep it in mind en ga vandaag opnieuw lekker nuchter blijven. ♥️

Laatst bewerkt:

Raver

Badass junkie
Vechten is hechten. Je hoeft er niet naar te handelen. Jezelf de vraag stellen waarom je zoveel wilt gebruiken is niet altijd de way to go.

Verslaving is ongelooflijk nasty en sluw. Ik wil zo graag herstellen, en mijn leven terug krijgen. Maar alsnog veel verlangen en trek in drugs. Maar eigenlijk is het een verlangen omdat ik niet anders weet om te gaan met mijn huidige angsten en negatieve gedachten.
Het is een onbewust proces, die we kracht bijzetten indien we er tegen vechten.

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Na bijna 2 jaar clean en het afgelopen jaar nauwelijks cravings te hebben gehad, opeens extreme zin om weer eens 4 dagen op een festival helemaal tot het gaatje te gaan!

Gewoon zin in ouderwetse gezelligheid en gekkigheid. Wat is het nuchtere leven soms toch saai en eentonig, vergeleken met trippend met je vrienden op een festival rondhangen!

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Na bijna 2 jaar clean en het afgelopen jaar nauwelijks cravings te hebben gehad, opeens extreme zin om weer eens 4 dagen op een festival helemaal tot het gaatje te gaan!

Gewoon zin in ouderwetse gezelligheid en gekkigheid. Wat is het nuchtere leven soms toch saai en eentonig, vergeleken met trippend met je vrienden op een festival rondhangen!
Je mag in het nuchtere leven, best leuke dingen doen hoor haha

Kordie

DF-koning

Denk je dat je het bij af en toe kan laten?
Of is 1 keer gebruiken de sleutel naar de hel?

Jazz35

Wijs gebruiker
Je mag in het nuchtere leven, best leuke dingen doen hoor haha
Zéker waar, maar dat échte losgeslagene, die gekheid en energie... Die is nuchter doorgaans best lastig te vinden, let's be honest. Wil niet zeggen dat het niet kan natuurlijk, maar vier dagen heerlijk trippend en onbezorgd rondhangen op een festival... Oef. Dat zijn toch wel de betere herinneringen. 😍

Vandaag netjes de lonkende en zachtjes mijn naam fluisterende cocktails op de bbq afgeslagen. In plaats daarvan staand naast de koelkast een tompoes en handenvol chips naar binnen geschrokt. Ach fuck it. Ik ken 't hebben, plus: ik heb níet gedronken! ☺️

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Denk je dat je het bij af en toe kan laten?
Of is 1 keer gebruiken de sleutel naar de hel?
Ik denk dat ik snel meer wil. Zeker omdat ik op dit moment met wat moeilijke emoties worstel. Dus voor mij is gebruik absoluut geen optie.

Inmiddels heb ik gelukkig meerdere handvatten om me weer beter te gaan voelen, zoals meditatie, sporten, beoefenen dankbaarheid en in het algemeen verminderen van dopamineprikkels (zoals telefoongebruik, gamen, werk).

Ik hou me sterk!

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Zéker waar, maar dat échte losgeslagene, die gekheid en energie... Die is nuchter doorgaans best lastig te vinden, let's be honest. Wil niet zeggen dat het niet kan natuurlijk, maar vier dagen heerlijk trippend en onbezorgd rondhangen op een festival... Oef. Dat zijn toch wel de betere herinneringen. 😍

Vandaag netjes de lonkende en zachtjes mijn naam fluisterende cocktails op de bbq afgeslagen. In plaats daarvan staand naast de koelkast een tompoes en handenvol chips naar binnen geschrokt. Ach fuck it. Ik ken 't hebben, plus: ik heb níet gedronken! ☺️
Absoluut fantastische herinneringen! En lekker al het gebruik daar omheen romantiseren!

Hippie Langwaus

DF-koning
Het valt me niet mee vandaag. Ik ben nu 9 dagen zonder gebruik van cannabis. Om daar een tiende dag aan toe te voegen is moeilijk.

Ik heb al meerdere keren met mijn capsules THC pasta in mijn handen gestaan, maar ik heb het nog elke keer terug kunnen leggen. Ook heb ik trek in bier als alternatief.

Ik heb gisteren nog een fles sterke drank gekocht na een innerlijke strijd. Zolang ik die dicht kan laten, is dat geen probleem.

Tijdens mijn vakantie In een andere omgeving zonder makkelijke toegang tot cannabis ging het best aardig, maar nu in mijn vertrouwde omgeving met overvloedige hoeveelheden hasj en wiet tot mijn beschikking, stel ik mezelf pas echt op de proef natuurlijk.

Ik schrijf het hier maar weer eens in dit topic. Dat helpt altijd, al is het maar een beetje.

Laatst bewerkt:

Casrus

DF-koning
Het valt me niet mee vandaag. Ik ben nu 9 dagen zonder gebruik van cannabis. Om daar een tiende dag aan toe te voegen is moeilijk.

Ik heb al meerdere keren met mijn capsules THC pasta in mijn handen gestaan, maar ik heb het nog elke keer terug kunnen leggen. Ook heb ik trek in bier als alternatief.

Ik heb gisteren nog een fles sterke drank gekocht na een innerlijke strijd. Zolang ik die dicht kan laten, is dat geen probleem.

Rijdens mijn vakantie In een andere omgeving zonder makkelijke toegang tot cannabis ging het best aardig, maar nu in mijn vertrouwde omgeving met overvloedige hoeveelheden hasj en wiet tot mijn beschikking, stel ik mezelf pas echt op de proef natuurlijk.

Ik schrijf het hier maar weer eens in dit topic. Dat helpt altijd, al is het maar een beetje.

Hou vol!

_shikantaza

Badass junkie
En zo is een smoes toch weer snel gevonden :wink:
Rijdens mijn vakantie In een andere omgeving zonder makkelijke toegang tot cannabis ging het best aardig, maar nu in mijn vertrouwde omgeving met overvloedige hoeveelheden hasj en wiet tot mijn beschikking, stel ik mezelf pas echt op de proef natuurlijk.

Als ‘t er niet is, is het makkelijk. Maar wat in jou zit wacht rustig af tot het weer kan hoor. En dan volgt een inhaalslag :)

Hippie Langwaus

DF-koning
En zo is een smoes toch weer snel gevonden :wink:

Als ‘t er niet is, is het makkelijk. Maar wat in jou zit wacht rustig af tot het weer kan hoor. En dan volgt een inhaalslag :)
Zo is het inderdaad precies. Ik ga het volhouden vandaag, toch?

Jawel, dat moet me lukken. Ook al is mijn verslaving van alles aan het verzinnen om me iets anders te laten doen.

En morgen is het hopelijk ook weer 'vandaag' en wordt het na een heleboel keer 'vandaag' iets makkelijker.

Nu ik terug ben van mijn makkelijke cannabis 'detox' begint het moeilijke deel pas echt natuurlijk.

Bedankt voor de steun en het begrip lieve DF vrienden! ❤️

Kordie

DF-koning
Zo is het inderdaad precies. Ik ga het volhouden vandaag, toch?

Jawel, dat moet me lukken. Ook al is mijn verslaving van alles aan het verzinnen om me iets anders te laten doen.

En morgen is het hopelijk ook weer 'vandaag' en wordt het na een heleboel keer 'vandaag' iets makkelijker.

Nu ik terug ben van mijn makkelijke cannabis 'detox' begint het moeilijke deel pas echt natuurlijk.

Bedankt voor de steun en het begrip lieve DF vrienden! ❤️

Een andere plek maakt het makkelijker om van een middel af te blijven. Je huis associeer je ook onbewust aan gebruik. Daarom loopt het water nu in je mond. En is dit niet gek. Het is je patroon.

Pak je instrument.
Ga muziek maken.

Neem een paar glazen water.
En schreeuw daarna eens hard.

Kordie

DF-koning
Ik heb zojuist even lekker zitten drummen. Dat doe ik meestal stoned, maar nu zonder cannabis gaf het me ook rust en afleiding.

Ik ga zo nog even wat schieten met een luchtdruk pistooltje op schietkaartjes in mijn tuin. Dat geeft ook ontspanning, want dan wil ik zo zuiver mogelijk het doel raken. Daar is concentratie en rust voor nodig.

Bedankt voor je steun en tips!

Top.
Zo zie je maat wat afleiding kan doen!

Deadwing

Wijs gebruiker
Ik heb zojuist even lekker zitten drummen. Dat doe ik meestal stoned, maar nu zonder cannabis gaf het me ook rust en afleiding.

Ik ga zo nog even wat schieten met een luchtdruk pistooltje op schietkaartjes in mijn tuin. Dat geeft ook ontspanning, want dan wil ik zo zuiver mogelijk het doel raken. Daar is concentratie en rust voor nodig.

Bedankt voor je steun en tips!
Jij schiet met zo’n pistooltje voor ontspanning en ik dart. Die pijltjes zo goed mogelijk op dat bord gooien ontspant mij in ieder geval.

Ben een dart amateur en vindt het gewoon leuk om te doen. Als je maar iets doet wat je kalmer maakt want ik heb de laatste weken veel stress en drugs en alcohol gebruik ik bewust niet. Dwing mezelf al lang om gezondere methodes voor ontlading te vinden.

Hippie Langwaus

DF-koning
Jij schiet met zo’n pistooltje voor ontspanning en ik dart. Die pijltjes zo goed mogelijk op dat bord gooien ontspant mij in ieder geval.

Ben een dart amateur en vindt het gewoon leuk om te doen. Als je maar iets doet wat je kalmer maakt want ik heb de laatste weken veel stress en drugs en alcohol gebruik ik bewust niet. Dwing mezelf al lang om gezondere methodes voor ontlading te vinden.
Er passen ook een soort mini dartpijltjes in dit pistooltje. Dat is alleen schadelijk voor de trekken en velden in de loop, want die pijltjes zijn van hard staal en de kogeltjes die ik schiet zijn van zacht lood.

Ik heb echt hasj cravings😂
Mn vriend rookt dat (naast wiet ook) en ik vind dat altijd zo lekker ruiken😍
Dus nou had ik van de week een brokje afgehaald om gewoon zo aan te ruiken😂
Is echt al meer dan 5 jaar geleden dat ik zelf geblowd heb (nooit echt "zelf" gedaan maar nam vanaf mn 18e wel regelmatig hijsjes mee van vrienden)
Maar nu zit het echt in mn hoofd om zelf weer eens te doen 😅
Vanavond maar aan vriendlief vragen of hij een lichte voor me wil draaien🙈

Casrus

DF-koning
Nu ik dit topic een paar jaar volg, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik nauwelijks cravings heb, maar wel frustratie.

NEP liep uit de hand. En ik had nog maar enige kristallen.

Mijn hart voelt nog niet goed na een paar dagen nuchterheid. Dat kan aan de base liggen, maar waarschijnlijk was het eerder de NEP die ik rookte.

Naar alle waarschijnlijkheid is dat nare gevoel volgende week waarschijnlijk wel weg.

Ik denk ook dat de vreselijke haat en worstelingen vooral voortkomen uit mijn O-DSMT gebruik.

Base is echt een zinloze drug. The duur voor de korte tijd, te veel ernstige criminaliteit eromheen.

Dit is nou al de derde keer dat ik het gedaan heb met een dakloze randgroep persoon (in 27 jaar) al had ik seks met een heer of vijf die het als seksdrug rookten en er nog niet dakloos uitzagen.

Waus rondlopen door het centrum van 020 is niet mijn ding.

Ligt het nu aan mij of zijn er in het centrum weer meer straatdealers dan 15 jaar geleden?

SoulAssassins

Badass junkie
Mijn hart voelt nog niet goed na een paar dagen nuchterheid.
Base staat berucht om zijn heftige hartkloppingen en dat zal bij NEP geen uitzondering zijn.
Het goede nieuws ,je blijft leven en het kan even duren maar je hart zal zijn ritme weer vinden.
Al is dit wel een ernstige waarschuwing waar je naar moet luisteren.

Casrus

DF-koning
Google eens op ontregeld autonoom zenuwstelsel. Mogelijk herken je je daarin.

Kan zijn, al denk ik zelf

eerder aan het polydruggebruik van afgelopen weekend.

Base staat berucht om zijn heftige hartkloppingen en dat zal bij NEP geen uitzondering zijn.
Het goede nieuws ,je blijft leven en het kan even duren maar je hart zal zijn ritme weer vinden.
Al is dit wel een ernstige waarschuwing waar je naar moet luisteren.

Kende beide al. Met NEP bij herhaling in de boot gegaan.

De na-stimulatie en hartritme ontregeling van NEP duurt dagen lang.

Maar nu is het dus voorgoed op.

Die komen toch echt vanuit jouw innerlijk. En daar zit ook de oplossing.

Natuurlijk zaten die daar al.

O-DSMT staat bekend als een opfokkende drug waar je iedere dag iets meer moet pakken om effect te hebben.
De uitkomst daarvan weet je dus al ,het is een gevaarlijk RC opiaat.

Dat zou goed kunnen.

Ben nooit dagen achter elkaar doorgegaan.
.
Het was wel erg verleidelijk een nacht een milde -warme deken- roes te hebben.

Laatst bewerkt:

Raver

Badass junkie
Ik kan soms maar moeilijk accepteren dat ik maar beter geen wiet meer kan roken. Ik droom over de bong vol gooien en de longen uit me lijf hoesten. Gevolgd door de nerveuze high. Soms was het niet eens fijn he. Maar verslaving is de ziekte van vergeten waarom ik ook alweer wilde stoppen.

Ik heb echt trek gewoon, ik zou zo graag soms gewoon "fuck it" willen zeggen en mezelf isoleren met een dikke zak wiet en paar plakken spacecake. Het is alleen geen duurzame oplossing , het is tijd voor verandering.

Ik kan als ik zo in de trek zit echt een klootzak zijn ook. Ik uit mijn eigen frustratie op de mensen om me heen. Dan vind ik mensen ineens irritant. Ze moeten zich bijvoorbeeld niet zo aanstellen hier. Jankers.

Kordie

DF-koning
Ik kan soms maar moeilijk accepteren dat ik maar beter geen wiet meer kan roken. Ik droom over de bong vol gooien en de longen uit me lijf hoesten. Gevolgd door de nerveuze high. Soms was het niet eens fijn he. Maar verslaving is de ziekte van vergeten waarom ik ook alweer wilde stoppen.

Ik heb echt trek gewoon, ik zou zo graag soms gewoon "fuck it" willen zeggen en mezelf isoleren met een dikke zak wiet en paar plakken spacecake. Het is alleen geen duurzame oplossing , het is tijd voor verandering.

Ik kan als ik zo in de trek zit echt een klootzak zijn ook. Ik uit mijn eigen frustratie op de mensen om me heen. Dan vind ik mensen ineens irritant. Ze moeten zich bijvoorbeeld niet zo aanstellen hier. Jankers.

Wat naar Raver.
Heb je voor wiet ook zuchtremmers? Zoals je die bv voor alcohol hebt

Bovenaan