Slaap problemen & kortsluitingen?

fgamer

Belezen gebruiker
http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=742

Dit is exact wat ik heb na een weekje pep en eergisteren afgesloten te hebben met een iets te hoge dosis XTC.

Maar ik kan hier nog wel van genieten eerlijk gezegd.
Alleen is er gisteravond een ander fenomeen opgetreden.
Redelijk beangstigend.

Ik doe mijn ogen dicht, en probeer te slapen.
Echter voel ik dat ik eigenlijk aan het slapen ben, maar zie eigenlijk nog altijd de omgeving.
Ik zie dan ook mijn omgeving gewoon en krijg een hele rare stroom, energie, druk ofzoiets door mijn lichaam die ter hoogte van mijn borst wel het hoogste is. Ook wordt ik dan wakker.
Als ik probeer gewoon te blijven doorslapen (ik kan dit zeg maar een beetje controleren) wordt die druk erger.. en schiet ik alsnog wakker. Ook heb ik dan lichte visuals, vind 't wel geinig.
Maar binnenkort moet ik weer gaan werken en ik zou niet willen dat dit mijn slaap beinvloed.

Dit gebeurde gister 3 of 4 keer na elkaar. Voordat ik echt in een diepe slaap viel en heerlijke dromen beleefde.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Hoe kan ik dit behelpen?
Gaat dit na een tijdje over als ik geen drugs meer gebruik?
Is er een kans dat dit permanent aanwezig zal zijn?

Ik las iets over slaapverlamming, maar kon het daar eerlijk gezegd niet mee vergelijken.
Of nouja, het is gewoon moeilijk uit te leggen en het kan zijn dat ik de symptonen die zij beschrijven niet begrijp maar dat ze misschien toch wel zo zouden moeten beschreven worden.

:wave:

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Ik ben even de naam kwijt van dit fenomeen, maar dit komt wel vaker voor na overmatig XTC gebruik. Je lichaam geeft eigenlijk aan dat je nu je grenzen te ver verlegt. Stop voor lange tijd met het consumeren van XTC. Die verschijnselen die je nu hebt trekken mettertijd wel weg.

MusicIsLife

Wijs gebruiker
Ik raad je aan om nog een week aan de pep te gaan, puur en alleen om deze verschijnselen te counteren. Aan het eind van de week zou ik er (om het natuurlijk wel helemaal goed af te sluiten) nog een knallend harde xtc avond aan vast plakken. Stel, dit alles helpt niet.... Dan zou ik beginnen met het consumeren van hoge doses cocaïne.

Nee even zonder grapjes. Het is niet slim (eigenlijk gewoon mega dom) wat je doet en dit is niet de eerste keer dat je met dit soort dingen komt. Jij bent duidelijk nog niet volwassen genoeg om drugs te gebruiken dus KAP ERMEE!

SirErick

Wijs gebruiker
MusicIsLife zei:
Ik raad je aan om nog een week aan de pep te gaan, puur en alleen om deze verschijnselen te counteren. Aan het eind van de week zou ik er (om het natuurlijk wel helemaal goed af te sluiten) nog een knallend harde xtc avond aan vast plakken. Stel, dit alles helpt niet.... Dan zou ik beginnen met het consumeren van hoge doses cocaïne.
Je was heroïne vergeten, maar voor deze ene keer zal ik dat door de vingers zien :P .

MusicIsLife zei:
Nee even zonder grapjes.
Goed dat je dat erbij zet, immers, het laatste wat je wilt is dat mensen het serieus nemen.

MusicIsLife zei:
Het is niet slim (eigenlijk gewoon mega dom) wat je doet en dit is niet de eerste keer dat je met dit soort dingen komt. Jij bent duidelijk nog niet volwassen genoeg om drugs te gebruiken dus KAP ERMEE!
Ik deel je mening en had het niet beter kunnen zeggen.

fgamer

Belezen gebruiker
MusicIsLife zei:

Nee even zonder grapjes. Het is niet slim (eigenlijk gewoon mega dom) wat je doet en dit is niet de eerste keer dat je met dit soort dingen komt. Jij bent duidelijk nog niet volwassen genoeg om drugs te gebruiken dus KAP ERMEE!

Ik ben van 23 februari gestopt geweest met alles.
Trouwens van 23 oktober niet meer op het forum geweest tot een dikke week of 2 weken geleden.

Ik heb op 4 dagen tijd 2,5 gram pep geconsumeerd ongeveer. Tussendoor goed gegeten en geslapen.
En overmatig zou ik het niet noemen, ik heb zo een 2 pillen van 180mg MDMA geslikt.
In 4 halfjes op een tijd van 6 uur.

SirErick

Wijs gebruiker
fgamer zei:
Ik heb op 4 dagen tijd 2,5 gram pep geconsumeerd ongeveer.
En overmatig zou ik het niet noemen, ik heb zo een 2 pillen van 180mg MDMA geslikt.
In 4 halfjes op een tijd van 6 uur.
Ben jij serieus van mening dat dit qua doseringen wel meevalt? Ik heb genoeg mensen op de SEH gezien die minder gebruikt hadden en serieus in de problemen waren gekomen. Maar goed, als je niet naar onze adviezen wilt luisteren dan moet je het zelf maar weten.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Toen ik je verhaal door las moest ik direct aan een OBE oftewel een Out-Of-Body Experience denken. Als je natuurlijk niet weet wat het is kan het beangstigend zijn, maar dit heeft er mee te maken dat je lichaam al in slaap valt, maar je hersenen nog volledig wakker zijn. Het gevolg hiervan is dat je wakker in je droom wereld komt en dit gaat vaak met een zwaar gevoel op je buik en een elektrische stroom die naar mate je dieper erin komt ook weer afneemt. Veel mensen denken dat dit de overgangsfase is waarin je lichaam wordt uitgeschakeld en je je niet meer kan bewegen. Soms kan het zijn dat je geluiden, stemmen of zelf een knal kan horen, maar dat laatste komt niet heel vaak voor. Het zal wellicht door je gebruik komen, maar zo lang je goed slaapt zal die niet problematisch zijn. Je zou zelf wat kunnen opzoeken over dit topic, lucid dreaming. Erg vet als je dit kan masteren en soms zelfs erg handig. Maak je vooral geen zorgen, maar hou de grote dosissen vooral achterwege. :wink:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
ElvenSpice, een OBE is niet hetzelfde als lucide dromen (toch?). Een OBE is toch dat je hier in deze 'realiteit' (de waakstaat) loskomt van je lichaam? En lucide dromen is toch hetzelfde als gewoon dromen, met het verschil dat je weet dat je droomt?

Ik heb een grote interesse in lucide dromen, aangezien ik het een paar keer in mijn leven heb gehad. Het is echt enorm interessant om je droom te verkennen terwijl je bewust bent. Dan kom je er ineens achter dat dromen geen wazige boel zijn, maar "echter" en meer gedetailleerd dan de waakstaat. Ik heb in bossen gelopen met extreem detail: wind, geluid, zonlicht/schaduw, alles was aanwezig. Elk blad aan de bomen had meer detail dan in het "echt". Ook midden in een grote stad gestaan met wederom alle dingen aanwezig: hyper realistisch. Geen psychedelische trip gehad die er ook maar bij in de buurt komt. Ik zou het graag weer meemaken, maar het is helaas al een hele tijd niet gebeurd.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hoi Mindless, een OBE kan inderdaad ook buiten je slaap gebeuren (bij dissociatieve middelen kan de gebruiker ook uit zijn lichaam treden en op psychedelica kan de gebruiker ervaren dat hij zich zelf kan zien vanuit een perspectief dat niet door de je fysieke ogen wordt waargenomen).
Ik denk zelf dat de grens tussen dromen, hallucineren terwijl je niet slaapt vrij klein is als het gaat om de ervaring van een OBE.

Lucide dromen is erg interessant omdat je je eigen werelden ter plekke kan creëren. Buiten dat het erg leuk is en je je inderdaad hyper bewust bent van elke grasspriet tot druppelwater in je droom, kan je het ook nog gebruiken voor creatieve doeleinden. Een architect kan zo zijn meest wilde fantasie kwijt en er zelf doorheen lopen, je kan gaan skydiven over onbekende werelden of zelfs door de ruimte vliegen. Je bewustzijn is letterlijk je eigen limiet.

Er zijn verschillende methodes om een lucide droom te starten.
Zo heb je een WILD (Wake Induced Lucid Dream) Methode, MILDs (Mnemonic Induction of Lucid Dreams), DEILD (Dream Exit Induced Lucid Dreams), DILD (Dream Induced Lucid Dreams). Allemaal met hun eigen voor- en nadelen, sommige werken goed voor de een maar niet voor een ander.

De TS beschreef echt alle stappen die vaak voorkomen bij een Wake Induced Lucid Dream.
Het vergt enorm veel discipline om dit te beheersen, veel er over lezen kan je erg helpen om een goede start te maken. Sommige mensen kunnen het bijna iedere dag doen terwijl andere het maar paar keer per jaar lukt. Het bij houden van een droomdagboek is misschien wel het belangrijkste. Zo integreer je dat je hersenen de dromen die je s'nachts hebt onthoud en ook meer lucide gaat ervaren. Reality checks in het dagelijkse leven doen helpt ook erg, uiteindelijk neem je dit over in je dromen en word je vanzelf lucide.

Ik zelf ben twee jaar gelden begonnen om dit te trainen. Toen heb ik ook een paar keer een ervaring gehad waaraan psychedelica soms niet aan kan tippen, maar ben de laatste tijd er niet echt meer mee bezig geweest en dan verdwijnt het inderdaad.

Een simpele manier is om gewoon een 'Guided OBE Meditation' op te zetten voordat je gaat slapen. Dit werkt het beste als je je lichaam goed hebt uitgeput die dag, maar nog niet mentaal moe bent (uur'tje eerder gaan slapen). Succes en laat maar horen als het gelukt is :grin:

Snowblind

Belezen gebruiker
Herken er wel iets van. Na achterlijke hoeveelheden uppers gepakt te hebben werd ik wel eens half wakker. Hoorde in een schemertoestand geknetter terwijl ik het gevoel had dat er zware kortsluiting op trad in een soort netwerk van elektrische bedranging door heel mijn lichaam. Kreeg geen lucht meer en voelde me als het ware sterven.

Misschien vallen problemen in je neuraal systeem en dit soort boze dromen samen tijdens zo'n moment. Laat het in ieder geval een waarschuwing zijn dit soort risico's niet meer op te zoeken.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Wauw ElvenSpice, bedankt! Ongelofelijk dat van bijvoorbeeld die architect. De paar keren dat ik het heb gehad, had ik ook steeds het gevoel dat ik weer bijna wakker werd en me moest haasten om zoveel mogelijk in me op te nemen. Dat is ook te trainen (om niet snel wakker te worden), neem ik aan? Ik wist dat je 't wel wat kon trainen, maar dat het zo ver ging als jij beschrijft...

fgamer

Belezen gebruiker
Gisteravond weer hetzelfde gehad.

Dus deze avond er niet tegen in gaan en gewoon zo diep mogelijk gaan?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Mindless zei:
ElvenSpice, een OBE is niet hetzelfde als lucide dromen (toch?). Een OBE is toch dat je hier in deze 'realiteit' (de waakstaat) loskomt van je lichaam? En lucide dromen is toch hetzelfde als gewoon dromen, met het verschil dat je weet dat je droomt?
Een out of body experience is wel echt iets anders dan lucide dromen inderdaad. OBE is simpelweg met je geest uit je lichaam treden, ik heb dit nou een paar keer mee gemaakt met dissociatieven en psychedelica. Echt heel bizar als je jezelf ziet zitten bijvoorbeeld of je geest door de kamer aan het zweven is. Als je wilt kun je ook trainen om OBE zelf op te wekken, dat heet Astral projectie.

Lucide dromen zijn ook heel bijzonder inderdaad, maar vragen meestal ook veel training om dat goed te beheersen. Als het je eenmaal lukt kun je inderaad bijzondere dingen gaan doen zoals ElvenSpice al opnoemde, je zou het een beetje als de matrix kunnen zien haha.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik blijf het apart vinden hoe verschillend de ervaringen zijn met o.a. psychedelica. Zo heb jij al meerdere malen een OBE gehad tijdens het trippen en spreken vele mensen (bij vooral LSD) van synesthesie. Beide heb ik nog nooit meegemaakt, terwijl ik toch wel aardig wat heb getript. Niet dat ik ontevreden ben, maar die twee ervaringen lijken me zo geweldig. :) Ik kwam er laatst trouwens achter dat mijn vader vroeger een OBE heeft gehad toen hij een klein jongetje was. Hij wilde vroeger een gereedschapskist van een hoge plank in de garage pakken en toen viel dat zware ding op hem. Op dat moment stond hij ineens in een andere hoek van de garage naar dit hele gebeuren (naar hemzelf en dat die kist op hem viel) te kijken. Als je mijn vader kent is dit best grappig, omdat hij helemaal niets met dergelijke zweverigheid te maken wil hebben. :P Hij heeft het er dan ook nooit met anderen over gehad, behalve met mijn moeder. En die heeft het weer aan mij verteld. :wink:

Snowblind

Belezen gebruiker
fgamer zei:
Gisteravond weer hetzelfde gehad.

Dus deze avond er niet tegen in gaan en gewoon zo diep mogelijk gaan?

Het lijkt mij op termijn nogal slopend als je hierdoor niet aan je nachtrust toekomt. Uit je bovenstaande posts is het me niet helemaal duidelijk hoe lang je geen speed en MDMA gebruikt hebt maar na een paar weken zou deze 'kortsluiting' toch wel weg moeten trekken.

Kan ook niet uit je verhaal opmaken of je die vrij stevige dosissen speed en MDMA tegelijk gebruikt hebt. Die combinatie is nogal neurotoxisch waardoor de kans op hersenschade vergroot wordt.
Kan je nu enkel adviseren een tijdje deze uppers niet te nemen om je herstel te bespoedigen.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Snowblind, het kan inderdaad je nachtrust verstoren als je niet bekend bent met dit fenomeen, maar ik denk dat het eerder de vreemde ervaring is die je wakker maakt. Als je hier in mee gaat kan je lucide dromen (met bepaalde technieken dan) waar je wel gewoon in uitrust. Buiten het lucide dromen is overmatig drugs gebruik nooit goed. :P

fgamer

Belezen gebruiker
Ik krijg steeds vaker lucide dromen, het lukt me ook steeds beter deze te controleren.
Zijn er dingen die ik kan doen om deze nog vaker op te wekken, en hoe kan ik ze beter leren controleren?

Gisteravond viel ik gewoon even van de trampoline in mijn droom. Toen schoot ik wakker.
Lag ik daar nou lekker in mijn bed. :(

Timmie94

Bewuste gebruiker
vaak helpt het al om een dromen dagboekje bij te houden, op die manier ga je je dromen steeds beter onthouden en ga je actiever dromen, de kans dat je dan ook meer lucide dromen krijgt is groter.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hoi fgamer, reality checks werken erg goed om vaak lucide te worden in een normale droom. Door gewoon overdag op vaste tijdstippen te checken of je droomt, neem je dit checken ook over in je dromen waar je dan lucide wordt.
Paar simpele dingen zijn; door je neus ademen als je die dicht knijpt, door je oogleden heen kunnen kijken, licht schakelaar aan en uit doen, aantal vingers tellen en kijken of dat wel klopt. Veel mensen vergeten het snel dus het is handig als je het bij iets specifieks doet, zoals het openen van een deur of naar de wc gaan. In combinatie met een dagboek en wat technieken van internet en je bent al goed op weg. Het is mogelijk om melatonine te nemen om dieper te kunnen dromen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Snowblind

Belezen gebruiker
Ben ik hier soms bij een genootschap der lucide dromers geraakt of zo? :P

Heb op een ander forum gelezen dat het drinken van appelsap voor het slapen gaan lucide dromen bevordert.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Misschien wel :grin: , ik denk dat elke vorm van reizen door je onderbewustzijn interessant is. "Lucid dreaming" is misschien niet iets waar je iedere dag met iemand over praat en de meeste je misschien raar aan zullen kijken, maar het is het zeker waard om uit te proberen.

Ik zelf vind de standaard posts over drugs (met name niet-psychedelica gerelateerd) leuk om te lezen, maar de topics die dieper in gaan over het onderbewustzijn spreken mij extra aan. Als het aan mij ligt zou er wel een subforum bij mogen komen desbetreffende onderbewuste ervaringen; door meditatie, near-death-experience, lucid dreaming of een andere vorm. Lijkt me erg interessant om dit te vergelijken met ervaring waarbij mensen drugs op hebben. Is natuurlijk maar een idee. :stoned:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
ElvenSpice zei:
Misschien wel :grin: , ik denk dat elke vorm van reizen door je onderbewustzijn interessant is. "Lucid dreaming" is misschien niet iets waar je iedere dag met iemand over praat en de meeste je misschien raar aan zullen kijken, maar het is het zeker waard om uit te proberen.

Ik zelf vind de standaard posts over drugs (met name niet-psychedelica gerelateerd) leuk om te lezen, maar de topics die dieper in gaan over het onderbewustzijn spreken mij extra aan. Als het aan mij ligt zou er wel een subforum bij mogen komen desbetreffende onderbewuste ervaringen; door meditatie, near-death-experience, lucid dreaming of een andere vorm. Lijkt me erg interessant om dit te vergelijken met ervaring waarbij mensen drugs op hebben. Is natuurlijk maar een idee. :stoned:
Ik ben voor! :grin:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ElvenSpice zei:
Ik vind het ook wel een goed idee. Post je idee anders even in het subforum feedback, dan kunnen we even kijken hoeveel animo er voor is.

Snowblind

Belezen gebruiker
ElvenSpice zei:
topics die dieper in gaan over het onderbewustzijn spreken mij extra aan.

Je hebt me al om hoor. Hoe dieper we in onzelf afdalen en door ons immanente universum reizen, des te beter we het mysterie kunnen kunnen doorgronden dat we zijn. :)

LiveFastDieYoung

Wijs gebruiker
ElvenSpice zei:

Ik ben voor!

In een psychedelische trance geraken zonder drugs te hoeven nemen is voor mij wel een pluspunt.
Aangezien ik geen drugs meer neem omdat ik vader wordt. :P

Nog één vraagje, is een near-death-experience en een out-of-body experience niet hetzelfde?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Met een near-death experience wordt denk ik een complete ego-oplossing bedoeld. Een diepe duik in je eigen bewustzijn, waarbij je ziet wat je werkelijk bent, voorbij je identiteit. "Near-death" is wat een misleidende naam, omdat er vanuit de (valse) identiteit gekeken wordt naar wat de 'dood' is. De 'dood' is slechts een concept. In de ego-loze staat bestaat er geen tijd en zie je dat je sowieso niet 'in' dit lichaam zit. Vanuit die "staat" bestaat er geen werkelijke dood.

Nog nooit een OBE gehad, maar ik denk niet dat dit sowieso gepaard gaat met een ego-oplossing. Uit verhalen van mensen die OBE's ervaren hebben, blijkt vaak wel dat de identiteit daar nog steeds aanwezig was. Maar anderen kunnen je hier wellicht meer over vertellen.

LiveFastDieYoung

Wijs gebruiker
Mindless zei:
Met een near-death experience wordt denk ik een complete ego-oplossing bedoeld. Een diepe duik in je eigen bewustzijn, waarbij je ziet wat je werkelijk bent, voorbij je identiteit. "Near-death" is wat een misleidende naam, omdat er vanuit de (valse) identiteit gekeken wordt naar wat de 'dood' is. In de ego-loze staat bestaat er geen tijd en zie je dat je sowieso niet 'in' dit lichaam zit. Vanuit die "staat" bestaat er geen werkelijke dood.

Nog nooit een OBE gehad, maar ik denk niet dat dit sowieso gepaard gaat met een ego-oplossing. Uit verhalen van mensen die OBE's ervaren hebben, blijkt vaak wel dat de identiteit daar nog steeds aanwezig was. Maar anderen kunnen je hier wellicht meer over vertellen.

Tot nu toe geen van beide gehad.

Enigste psychedelica die ik ooit heb gepakt zijn truffels, lsd, salvia, 2-cb.
Truffels 2 keer, en alle twee de keren maar een halve portie van de lichtste truffels.
LSD heb ik maar 1 keer gedaan, maar was nogal redelijk gespannen en heb toen maar een lichte dosis genomen.
Salvia 1 keer genomen, heeft niet gewerkt en toen ook besloten dit niet meer te doen.
2-CB was wel leuk, een MDMA vergelijkbare hallucinaties.

Ketamine heb ik tot nu toe een keer gehad. Maar een lijntje nog korter dan de lengte van je vingernagel van je pink. :)

Nog nooit echt iets ondernomen om genoeg te nemen om zo een ervaring te verkrijgen.
Jammer genoeg zal het er de volgende jaren er ook niet opzitten met een kind opkomst.

Timmie94

Bewuste gebruiker
Een goed idee voor een dergelijk subforum vind ik. Het is zeer interessante materie, lucide dromen, OBE's en NDE's,

Maar een NDE hoeft niet hetzelfde te zijn als een Ego-oplossing toch? bij een NDE is het namelijk ook zo dat je daadwerkelijk bijna dood gaat, op fysiek vlak, terwijl een ego-oplossing volgens mij alleen dat gevoel is op mentaal vlak, fysiek is er dan (haast) niks mis.

Dat van die realitychecks is misschien wel een goed idee ja om is een tijdje te doen, denk alleen dat ik er heel slecht in ben om het consequent te doen, wat juist zo belangrijk is erbij :rolleyes:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
MentalFucked zei:
Nog nooit echt iets ondernomen om genoeg te nemen om zo een ervaring te verkrijgen. Jammer genoeg zal het er de volgende jaren er ook niet opzitten met een kind opkomst.
Wat ik zelf heb ondervonden is dat het er niet zozeer om gaat hoeveel je neemt, maar hoe je tript. Het is niet slechts een kwestie van veel nemen en afwachten, maar meer een kwestie van niet je gedachten volgen. Gedachten willen je altijd leiden naar ofwel het verleden of de toekomst. Maar jij bent hier en nu, altijd. Door ook bewust hier en nu te zijn en te blijven, ga je dieper en dieper het 'nu' in. Dit is niets meer of minder dan meditatie. Dingen als psychedelica kunnen hierbij helpen. Het is met zulke middelen vaak makkelijker om je te distantiëren van je gedachten. Maar het is niet nodig. Je kunt dit prima zonder drugs doen, al is hier meer geduld voor nodig. En verwacht minder vuurwerk (visuals) :wink:

Timmie94 zei:
Maar een NDE hoeft niet hetzelfde te zijn als een Ego-oplossing toch? bij een NDE is het namelijk ook zo dat je daadwerkelijk bijna dood gaat, op fysiek vlak, terwijl een ego-oplossing volgens mij alleen dat gevoel is op mentaal vlak, fysiek is er dan (haast) niks mis.
Uiteindelijk is dit natuurlijk lastig om te zeggen, aangezien mensen hun ervaringen niet werkelijk kunnen delen. Maar als ik die verhalen van mensen lees over hun NDE, dan komt dat vaak erg overeen met mijn eigen ervaringen op psychedelica. Wat je dan vaak wel ziet, is dat een bijvoorbeeld religieus persoon de boel dan een religieus tintje geeft, met dat ze Jezus ontmoetten en dergelijke. :wink: Waarschijnlijk is veel hiervan interpretatie achteraf (van de identiteit met al zijn culturele bagage).

Maar bij een ego-oplossing zie je dat er niets fysieks bestaat. In één keer doorzie je de illusie van materie. Er bestaat geen materie, het heeft nooit bestaan en het kan ook nooit bestaan. Als er geen materie bestaat, kan er ook geen lichaam bestaan zoals wij denken dat dit bestaat en vervalt het hele concept van de dood ook. Ja, uiteraard houdt het lichaam op een dag op met ademen, maar zegt dat wat over jou (bewustzijn)? We nemen aan van wel, want we nemen aan dat we het lichaam zijn. M.a.w. er is identificatie met het lichaam. Het lichaam bestaat in tijd, terwijl jij de waarnemer van tijd bent en daar tegelijkertijd compleet los van staat. Een ego-oplossing is wel wat meer dan alleen een gevoel op mentaal vlak. Het is veel meer het besef dat jij als persoon niet werkelijk bestaat en je werkelijke identiteit het bestaan zelf is. En dat alles en iedereen in het universum datzelfde bestaan is.

Snowblind

Belezen gebruiker
Mindless zei:
Er bestaat geen materie, het heeft nooit bestaan en het kan ook nooit bestaan. Als er geen materie bestaat, kan er ook geen lichaam bestaan zoals wij denken dat dit bestaat en vervalt het hele concept

William Shakespear liet het lang geleden Othelo al lang geleden zeggen:

'We are such stuff, as dreams are made on, and our little life is rounded with a sleep.'

Timmie94

Bewuste gebruiker
Mindless zei:
Timmie94 zei:
Uiteindelijk is dit natuurlijk lastig om te zeggen, aangezien mensen hun ervaringen niet werkelijk kunnen delen. Maar als ik die verhalen van mensen lees over hun NDE, dan komt dat vaak erg overeen met mijn eigen ervaringen op psychedelica. Wat je dan vaak wel ziet, is dat een bijvoorbeeld religieus persoon de boel dan een religieus tintje geeft, met dat ze Jezus ontmoetten en dergelijke. :wink: Waarschijnlijk is veel hiervan interpretatie achteraf (van de identiteit met al zijn culturele bagage).

Maar bij een ego-oplossing zie je dat er niets fysieks bestaat. In één keer doorzie je de illusie van materie. Er bestaat geen materie, het heeft nooit bestaan en het kan ook nooit bestaan. Als er geen materie bestaat, kan er ook geen lichaam bestaan zoals wij denken dat dit bestaat en vervalt het hele concept van de dood ook. Ja, uiteraard houdt het lichaam op een dag op met ademen, maar zegt dat wat over jou (bewustzijn)? We nemen aan van wel, want we nemen aan dat we het lichaam zijn. M.a.w. er is identificatie met het lichaam. Het lichaam bestaat in tijd, terwijl jij de waarnemer van tijd bent en daar tegelijkertijd compleet los van staat. Een ego-oplossing is wel wat meer dan alleen een gevoel op mentaal vlak. Het is veel meer het besef dat jij als persoon niet werkelijk bestaat en je werkelijke identiteit het bestaan zelf is. En dat alles en iedereen in het universum datzelfde bestaan is.

Ja ik zei het misschien iets oppervlakkiger dan dat het daadwerkelijk is natuurlijk. jij verwoord het net even wat beter dan ik :wink:
Want inderdaad wat je zegt, je hebt het gevoel niet te bestaan alszijnde lichaam/persoon en alleen je werkelijke indentiteit het bestaan is. Ik heb ook wel redelijk veel over NDE's gelezen en lijkt het soms wel in de buurt te komen van psychedelische ervaringen, ongetwijfeld. Maar ik dacht dat ze juist die termen verschillend/los van elkaar gebruikten om aan te tonen of het daadwerkelijk om een levensbedreigende situatie gaat of niet.

"Met een bijna-doodervaring (gewoonlijk afgekort tot BDE) wordt een ervaring bedoeld in een veranderde bewustzijnsstaat tijdens een reële levensbedreigende situatie, het gaat dus om het daadwerkelijk nabij de dood zijn." - wiki

Ik vind het mooi hoe jij die dingen altijd weet te verwoorden mindless, voor sommigen zal het ongetwijfeld redelijk 'zweverig' klinken allemaal maar ik kan me er wel in vinden en dan kan jij het net ff beter uitleggen :P

LiveFastDieYoung

Wijs gebruiker
Bijna dood ervaringen..
Als kind werd mij geleerd dat dit betekent dat je aan de dood ontsnapt bent.
Bijvoorbeeld dat je in een auto ongeluk verzeild raakt en dat je wordt omgereden door een vrachtwagen bijvoorbeeld en dan bewusteloos tegen de grond aan valt ofzo..
Dan zien sommige mensen zogezegd "Het licht".
En worden ze wakker en hebben ze door een of ander wonder niks aan zich..

PS; Ik geloof niet in god, ik vind dat religie en de wereld van spiritualiteit verschillende dingen zijn.

Ik ben atheïst, maar ik geloof in een soort spirituele wereld.
Maar dan in de vorm van een parallelle universum.
Wanneer wij een Out of body experience ervaren, denk ik dat ons bewustzijn zich verplaatst heeft in dat parallelle universum en het daardoor is dat wij onszelf kunnen zien van een afstand.

Ook bijvoorbeeld bij psychedelica denk ik dat deze stoffen ervoor zorgen dat onze ogen het parallelle universum kunnen waarnemen.

Als je hetzelfde erover denkt als mij, denk dan eens terug aan die keer dat je veel te veel MDMA op had of een hele normale dosis MDA en je een overleden persoon naast je zag zitten op de bank s'avonds? Raar toch?

Ik neem een overleden persoon uit mijn familie waar, heel soms.
Nuchter ook..
Ik denk dat dit komt omdat ons brein onbewust contact maakt met het parallelle universum waar de overleden personen wel nog leven en dat psychedelica ons hierbij helpen!

Verklaart meteen ook waarom dat ik mensen dubbel zie als ik teveel alcohol heb gedronken. :tearsofjoy:

Nouja, dat over die alcohol was niet serieus bedoeld, maar de rest wel!

Snowblind

Belezen gebruiker
Mindless zei:
Een ego-oplossing is wel wat meer dan alleen een gevoel op mentaal vlak. Het is veel meer het besef dat jij als persoon niet werkelijk bestaat en je werkelijke identiteit het bestaan zelf is. En dat alles en iedereen in het universum datzelfde bestaan is.

Lot's of respect Mindless. Je vat hier kernachtig een pantheïstische opvatting samen die o.a. Spinoza in zijn wijsgerige overpeinzingen uitgewerkt heeft.
Ervaar dit zelf het sterkste wanneer ik sober in de ongerepte natuur vertoef of fascinerende gesprekken voer. En als ik appels eet. Jwz: de boom van het leven in de Hof van Eden. :sunglasses:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Interessante discussie ontstaan hier!

MentalFucked zei:
Nog één vraagje, is een near-death-experience en een out-of-body experience niet hetzelfde?
Ik heb toch maar even wiki er bij gehaald voor wat het begrip NDE nou precies inhoud en het blijkt nogal een ruim begrip te zijn waar OBE en een ego oplossing onderdeel van zijn. Je zou die twee dus varianten kunnen noemen van de NDE.

Ik kan in ieder geval bevestigen dat ik meerdere varianten van de NDE heb meegemaakt met behulp van psychedelica en dissociatieven. Persoonlijk vind ik dit toch de meest bijzondere staten van bewustzijn die er zijn en waar ik uiteindelijk vaak het meest van leer ondanks dat ze zover van onze dagelijkse bewustzijn af staan. Verder kan ik ook zeggen dat een OBE niet perse gepaard gaat met een ego oplossing. De paar keer dat ik uit mijn lichaam ben getreden was ik mij wel degelijk nog bewust van mijn eigen identiteit of ego. Sterker nog in zeker zin denk ik dat je je ego ook nog deels nodig hebt om je uberhaupt te realiseren dat je uit je lichaam getreden bent. Tijdens een volledige ego oplossing ben ik mij namelijk ook niet meer bewust van mijn lichaam en dus mogelijkerwijs ook uit mijn lichaam getreden, echter is het begrip lichaam niet meer relevant tijdens een ego oplossing en kun je dus ook niet door hebben dat je uit je lichaam getreden bent.

Mindless zei:
Een ego-oplossing is wel wat meer dan alleen een gevoel op mentaal vlak. Het is veel meer het besef dat jij als persoon niet werkelijk bestaat en je werkelijke identiteit het bestaan zelf is. En dat alles en iedereen in het universum datzelfde bestaan is.
Mooi verwoord. Echter zou ik willen stellen dat wanneer je nog het besef hebt dat jij als persoon niet werkelijk bestaat je nog steeds geen volledige ego oplossing hebt. Je bent dan een heel eind op weg, alleen je denkt dan nog steeds in het concept van jou als persoon en dat betekent dat je ego toch nog een klein beetje aanwezig is. Wanneer je een volledige ego oplossing hebt dan is er geen besef meer van jou als persoon, je gaat dan gewoon volledig op in het universum en begrippen als personen, ruimte, tijd, etc bestaan dan niet meer. Ik zelf zie het ego als een ui die laag voor laag gepeld kan worden. Psychedelica zorgen eigenlijk standaard in het pellen van meerdere lagen van je ego, wanneer je dieper gaat zal er ook steeds minder over blijven tot je ego volledig gepeld is en alleen het universum overblijft.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Timmie94 zei:
Ja ik zei het misschien iets oppervlakkiger dan dat het daadwerkelijk is natuurlijk. jij verwoord het net even wat beter dan ik :wink:
Want inderdaad wat je zegt, je hebt het gevoel niet te bestaan alszijnde lichaam/persoon en alleen je werkelijke indentiteit het bestaan is. Ik heb ook wel redelijk veel over NDE's gelezen en lijkt het soms wel in de buurt te komen van psychedelische ervaringen, ongetwijfeld. Maar ik dacht dat ze juist die termen verschillend/los van elkaar gebruikten om aan te tonen of het daadwerkelijk om een levensbedreigende situatie gaat of niet.

"Met een bijna-doodervaring (gewoonlijk afgekort tot BDE) wordt een ervaring bedoeld in een veranderde bewustzijnsstaat tijdens een reële levensbedreigende situatie, het gaat dus om het daadwerkelijk nabij de dood zijn." - wiki
Ik denk dat ik het al een beetje begrijp. Hoe het daar staat op wiki bedoelen ze alles op een conceptuele manier. Hoe ik het omschrijf, heb ik het over de werkelijke ervaring van een BDE/NDE. Dat waar die concepten naar verwijzen. De werkelijke ervaring van een BDE/NDE is imo niet anders dan een ego-oplossing. Bewustzijn schrikt wakker als het ware. Een levensbedreigende situatie kan hier wel de oorzaak van zijn, maar heeft niets te maken met de ervaring zelf. Maar of bewustzijn nu wakker schrikt of rustig wakker wordt: wakker = wakker. Het blijft een lastig iets om over na te denken, omdat je concepten moet gebruiken voor iets wat niet een concept is...

Ik vind het mooi hoe jij die dingen altijd weet te verwoorden mindless, voor sommigen zal het ongetwijfeld redelijk 'zweverig' klinken allemaal maar ik kan me er wel in vinden en dan kan jij het net ff beter uitleggen :P
Geef me maar niet teveel credit hoor. :wink: Ik heb enorm veel gelezen en gezien van non-dualiteit leraren en dan pik ik daar enorm veel van op. Niet dat ik hun gewoon na zit te praten natuurlijk, ik heb het natuurlijk wel over mijn eigen ervaring. Maar de woorden van die non-dualiteit leraren neem je toch wel in je op en die komen dan vaak ook weer bovendrijven als ik aan het typen ben. En ik kan het goed begrijpen als mensen mijn teksten zweverig vinden klinken. Een paar jaar terug had ik hetzelfde gedacht (diehard atheïst/materialist). Maakt verder ook niet uit. :)

Psychedelibee zei:
Mindless zei:
Mooi verwoord. Echter zou ik willen stellen dat wanneer je nog het besef hebt dat jij als persoon niet werkelijk bestaat je nog steeds geen volledige ego oplossing hebt. Je bent dan een heel eind op weg, alleen je denkt dan nog steeds in het concept van jou als persoon en dat betekent dat je ego toch nog een klein beetje aanwezig is. Wanneer je een volledige ego oplossing hebt dan is er geen besef meer van jou als persoon, je gaat dan gewoon volledig op in het universum en begrippen als personen, ruimte, tijd, etc bestaan dan niet meer. Ik zelf zie het ego als een ui die laag voor laag gepeld kan worden. Psychedelica zorgen eigenlijk standaard in het pellen van meerdere lagen van je ego, wanneer je dieper gaat zal er ook steeds minder over blijven tot je ego volledig gepeld is en alleen het universum overblijft.
Heel goed punt. Het is sowieso een tricky iets omdat elk diep inzicht in je eigen bewustzijn je het gevoel geeft van "dit is het!". Maar de volgende keer ga je dan weer dieper en dan denk je weer "dit is het!". :wink: En verlichte meesters hebben ook vaak gezegd dat wanneer je het Absolute "aanraakt", je ego dit niet zal overleven. Dus of ik zelf een volledige ego-oplossing heb gehad betwijfel ik ten zeerste, omdat mijn ego alive and kicking is. :tearsofjoy:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Mindless zei:
Heel goed punt. Het is sowieso een tricky iets omdat elk diep inzicht in je eigen bewustzijn je het gevoel geeft van "dit is het!". Maar de volgende keer ga je dan weer dieper en dan denk je weer "dit is het!". En verlichte meesters hebben ook vaak gezegd dat wanneer je het Absolute "aanraakt", je ego dit niet zal overleven. Dus of ik zelf een volledige ego-oplossing heb gehad betwijfel ik ten zeerste, omdat mijn ego alive and kicking is.
Ik heb dus 1 keer een volledige ego oplossing ervaren, waarbij dus alle concepten die aan je ego hangen volledig zijn verdwenen, echter komen die helaas snel weer terug daarna. Aan de andere kant is dat misschien ook wel beter, want functioneren is er niet bij in zo'n staat.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat heb ik dus ook een paar keer ervaren. Dat mijn complete identiteit weg was en er geen "dingen" meer waren. Er was wel perceptie, maar niet perceptie van "iets". Er was alleen een gevoel van bestaan over. Klinkt voor sommigen misschien niet erg aantrekkelijk allemaal, maar het was ongelofelijk bevrijdend en je weet meteen dat je 'thuis' bent.

Maar je hoort van die meesters dus wel eens dat mensen naar hen toekomen die zeggen dat ze een ontwaking hebben gehad, maar dat toen vervolgens het ego weer terugkwam. Die meesters zeggen dan altijd dat als het ego terugkomt, dat je niet tot de essentie van jezelf (het Absolute) bent gegaan. Want raak je dat eenmaal aan, dan is het einde verhaal voor het ego. Er is dan geen weg terug. Uiteraard moet niemand dit zomaar geloven, ook al zeggen dergelijke zogenaamde verlichte meesters dat. Maar zelf hou ik het even open. :wink:

anhaedra

Belezen gebruiker
Eventjes back on-topic, ik heb iets soortgelijks gehad en men noemt het ook wel "brain zaps"... Mensen die van SSRI's (antidepressiva) afkicken hebben er met name last van, het heeft dus met je serotoninehuishouding te maken. Derhalve is het ook relevant voor MDMA-gebruik.

Na 3 dagen aan de MDMA gezeten te hebben, zowel pillen als kristallen, had ik nog twee nuchtere nachten last van dit fenomeen.

Tijdens de eerste nacht kreeg ik telkens als ik in slaap viel een droom van 1 seconde waarin ik een stroomschok zag en vooral hoorde, en wakker schrok. Vervolgens was ik weer 1,5 uur klaarwakker. En dat de hele nacht door. Toen ik even opstond was ik ook een beetje angstig, dat ik alle lampen in huis aanmaakte en zo.

Tijdens nacht 2 hetzelfde, maar toen droomde ik telkens over een springveer, dat ik dacht dat m'n matras kapot sprong of zo.

Daarna geen last meer van gehad. Veel fruit gegeten en gesport, misschien dat dat heeft geholpen.

Heb zoiets ook gehad nadat ik paddo's op had, in de periode daarna had ik soms last van lichte derealisatie, waardoor ik wat angstig werd. Als ik dan 's avonds in bed lag te draaien, droomde ik ook telkens over stroomschokken.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
''Brain zaps,'' dat was het woord waar ik steeds naar op zoek was. Kan inderdaad optreden na te frequent xtc gebruik. Trekt met de tijd wel weg.

Mensen die van SSRI's (antidepressiva) afkicken hebben er met name last van, het heeft dus met je serotoninehuishouding te maken.

Bron? Ik heb zelf ongeveer een half jaar antidepressiva gebruikt, toen cold turkey gekapt en nergens last van gehad. Inmiddels wel alweer een jaar eraan, zou het tijdbestek meespelen?

Bovenaan