speed, nieuwsgierig, verslavend

pbwebmaster

Bewuste gebruiker
Ok de enige hard drug die ik tot nu toe heb gebruikt is xtc. 1 keer speed in combi met xtc maar dat ging fout daardoor ken ik het goeie gevoel van speed niet. Die fout is al zeker 4 á 5 maanden geleden. Ik wil nu dus graag een keer aan de speed, het is niet zo dat ik mdma saai vind worden. Maar ik ben gewoon benieuwd wat het verschil is tussen speed en xtc, en tot nu toe heb ik niet echt gelezen wat dat verschil precies inhoudt daarom lijkt me de beste oplossing om het zelf een keer te proberen.

Ik zit wel met iets anders ik ben opsich best verslavingsgevoelig. Ik ben op m'n 14e begonnen met roken en daar ben ik nu verslaafd aan. Ik ben op m'n 15e begonnen met blowen en daar ben ik 1,5 jaar niet voorzichtig mee om gegaan. Ik rookte dagelijks gemiddeld 2 joints en dat vind ik ontzettend veel voor iemand van 15/16 jaar. Maar ik ben nooit verslaafd geweest aan wiet omdat ik er nu (totaal zonder moeite) vanaf ben. Ik koop het nooit meer, en als vrienden het aanbieden zeg ik gewoon 'nee dankje' en vanaf nu weten ze ook dat ze niet meer aan hoeven te bieden.

xtc begon ik op 16e jaar mee. Dat heb ik een half jaar lang (bijna) wekelijks gebruikt maar ik ben voor m'n gevoel op tijd gestopt (fiks geminderd!). Ik voel wel dat ik ietsje minder vrolijk ben sinds dat half jaar maar dat trekt langzaam bij voel ik. Nu slik ik gemiddeld 1x per maand een pilletje.

Speed is een stuk verslavender dan xtc he?
Richt speed ergere schade aan dan xtc?
Gaat speed vaker 'fout' dan xtc?
Krijg je van speed dezelfde vervelende bijwerkingen als bij xtc? (zoals; droge mond, witte dooie kop, depressiefjes de dag erna)
Gaat het slapen gewoon goed zodra de speed is uitgewerkt?
Kun je hallucineren van speed?
Heb je met speed dezelfde gevoel van verbondenheid met anderen, of is deze minder/sterker?
Krijg je van speed een beetje moeite met praten net als wanneer je net iets te veel x op hebt?
Is het slechter voor de hersens als je snuift omdat het direct in de hersens aankomt of is dit niet erger als bij mdma? Met xtc verneuk je je maag vooral maar dat heb je met speed niet omdat het daar (als je het goed doet) niet langsgaat.

Ik zou het vetchill vinden als jullie deze vragen kunnen beantwoorden voor mij. Ik weet dat ik het vast wel kan vinden op google en drugssites maar ik vind het gemakkelijker om het zo in een lijstje te zetten. reacties waar ik niks aan heb zal ik ook niks meer doen. Graag hoor ik ook van je of je zelf vindt dat je (licht) verslaafd bent aan dit middel en wat dit met je doet als je te ver gaat of er idd verslaafd aan raakt.

Heleboel vragen ik verwacht niet dat je alles beantwoord maar elke reactie is welkom :grin:. Behalve die van 'heb je nou nog steeds niet door dat je te vaak gebruikt'? Want die kende ik al :wink:

tnx :wave:

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Ja. Speed is makkelijker om dagelijks te gebruiken, je kunt het vrij easy verbergen voor je omgeving. Als je iedere dag xtc gaat gebruiken ben je vrij snel door je serotonine voorraad heen en heb je niet meer dat love gevoel.. Bij speed heb je ook tolerantie, maar als je maar genoeg snuift merk je nog steeds t zelfde effect.

Speed en xtc zijn op de korte termijn ongeveer even schadelijk.. Verder hangt t geheel van de mate van je gebruik af.. Ik durf t niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat speed schadelijker is.

Ja, zie je eerste vraag. Qua cijfers: In Nederland hebben zich in 2004, 954 mensen wegens speed problemen aangemeld bij de verslavingszorg (bron: IVZ). Het aantal aanmeldingen voor speed stijgt erg snel. In 2002 ging het nog om 543 mensen nu om 954. het aantal mensen dat zich wegens XTC problemen aanmeldde bij de verslavingszorg: in 2001 ging dat 225 mensen, in 2004 om 291. (bron: IVZ)

Krijg je van speed dezelfde vervelende bijwerkingen als bij xtc? (zoals; droge mond, witte dooie kop, depressiefjes de dag erna)
Absoluut!!!!

Dat duurt nog wel enige uren vaak.. Tenzij je al heel erg verslaafd bent, dan kun je zelfs prima slapen als je net hebt gesnoven..

Niet zo zeer van de speed zelf, maar van vermoeidheid. Speed kan echter wel een speed psychose uitlokken en dat kan oa hallucinaties inhouden..

Heb je met speed dezelfde gevoel van verbondenheid met anderen, of is deze minder/sterker?
Dat verschilt sowieso wel per persoon.. Verbondenheid is er wel, maar niet zo heftig aanwezig als met xtc..

Krijg je van speed een beetje moeite met praten net als wanneer je net iets te veel x op hebt?
Niet kunnen praten is echt t laatste waar je last van hebt.. Tenzij je een paar nachten door hebt gehaald, dan word het lastig.. Maar dan meer in de zin dat je geen idee meer hebt wat je voor onzin uitkraamt..

Is het slechter voor de hersens als je snuift omdat het direct in de hersens aankomt of is dit niet erger als bij mdma? Met xtc verneuk je je maag vooral maar dat heb je met speed niet omdat het daar (als je het goed doet) niet langsgaat.
Speed bereikt niet direct je hersenen, het wordt net als xtc in je bloed opgenomen. Snuiven is uiteraard wel veel slechter voor je neus :wink:

Graag hoor ik ook van je of je zelf vindt dat je (licht) verslaafd bent aan dit middel en wat dit met je doet als je te ver gaat of er idd verslaafd aan raakt.

Ik ben 2 jaar verslaafd geweest aan speed, waar van ik het een half jaar echt dagelijks heb gebruikt. Wat het met mij deed was vrij heftig. Ik was een compleet ander persoon.. Ik loog, bedroog, deed mensen heel veel pijn.. En het kon me echt geen fuck schelen. Het enige waar ik nog om gaf was speed. Ik werd nog veel depressiever dan ik al was, ik was 9 kilo afgevallen, heel erg uitgeput, super paranoia en ik was een wandelend lijk...

En omdat foto's vaak meer zeggen dan woorden..

Voor de speed:

Tijdens mn verslaving:

Toen ik net een paar dagen gestopt was:

Wacky

Badass junkie
Ik zie op alle 3 de fotos een lekker wijf hoor, heb je geen slechtere fotos van je verslavingstijd ? :grin:

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Vind je? Hmm.. Als je naar de laatste 2 foto's kijkt heb ik toch een verdomd dode blik in mn ogen :P Nog 2 van tijdens:

Als je dat dan vergelijkt met dit:

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik was doodsbang. Mn hele wereld was in elkaar gestort. Ik had mn toenmalige relatie (van 4 jaar, waarvan 2 jaar samenwonen..) compleet verneukt door de speed. Ik was ineens alleen. Ik had amper vrienden over, iedereen had een hekel aan de persoon die ik was geworden. Mijn school was compleet verpest. Mijn ouders en broertje waren er achter gekomen.. En ik moest ineens zonder speed leren leven. Het was een hel.

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Compleet afgezworen. Uit zelfbescherming raak ik t niet meer aan. Ik ben nu 1 1/2 jaar clean en heb nog steeds heel regelmatig enorme cravings naar speed.. Ik droom er nog vaak over, ruik het heel vaak.. De kans dat ik in oude patronen verval als ik t weer zou gebruiken is denk ik iets te groot en dat risico wil ik absoluut niet lopen..

Immo

Badass junkie
Is dat niet erg uitzichtloos als je het nog wel wilt doen maar je doet het nooit meer? Ik zou me toch wel een beetje ongelukkig voelen als ik nooit meer speed zou mogen gebruiken.

Flaffie

Wijs gebruiker
[SF] Safiertje zei:
Compleet afgezworen. Uit zelfbescherming raak ik t niet meer aan. Ik ben nu 1 1/2 jaar clean en heb nog steeds heel regelmatig enorme cravings naar speed.. Ik droom er nog vaak over, ruik het heel vaak.. De kans dat ik in oude patronen verval als ik t weer zou gebruiken is denk ik iets te groot en dat risico wil ik absoluut niet lopen..

Ik hoop dat je er van af kan blijven!
t zou zonde zijn als je ooit een terugval krijgt.
volgens mij is het dan nog moeilijker om ervan af te blijven.
gebruik je nog wel andere drugs?

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Immo zei:
Is dat niet erg uitzichtloos als je het nog wel wilt doen maar je doet het nooit meer? Ik zou me toch wel een beetje ongelukkig voelen als ik nooit meer speed zou mogen gebruiken.

Nee, want ik weet dat ik nog ongelukkiger ben als ik t wel zou gebruiken.

Flaffie zei:
[SF] Safiertje zei:

Ik hoop dat je er van af kan blijven!
t zou zonde zijn als je ooit een terugval krijgt.
volgens mij is het dan nog moeilijker om ervan af te blijven.
gebruik je nog wel andere drugs?

Daar maak ik me niet zo druk over, ik ben er van overtuigd dat ik t nooit meer ga doen. Simpelweg omdat ik weet wat t met mij kan doen en ik dat nooit meer wil. Ik gebruik nog wel andere drugs. Sporadisch (1 keer in de 3 a 4 maanden) wat uppers en downers. Heb ook nog veel getript, maar na een aantal helse trip ben ik daar momenteel even huiverig voor.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Goed bezig hoor Ruth! Ik heb heel veel respect voor je sterke wil en discipline. Je weet ook duidelijk wat het met je kan doen en dat je daar nooit meer in terug wil vallen. Erg knap van je, ik herken ook veel van je verhalen mbt pep. Ik gebruik het nog wel, maar ik kan het tegenwoordig toch wel met mate blijven doen, omdat ik ook echt NOOIT meer terug wil naar zo'n afschuwelijke verslaving!

pbwebmaster

Bewuste gebruiker
[SF] Safiertje zei:
Ja. Speed is makkelijker om dagelijks te gebruiken, je kunt het vrij easy verbergen voor je omgeving. Als je iedere dag xtc gaat gebruiken ben je vrij snel door je serotonine voorraad heen en heb je niet meer dat love gevoel.. Bij speed heb je ook tolerantie, maar als je maar genoeg snuift merk je nog steeds t zelfde effect.

Speed en xtc zijn op de korte termijn ongeveer even schadelijk.. Verder hangt t geheel van de mate van je gebruik af.. Ik durf t niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat speed schadelijker is.

Ja, zie je eerste vraag. Qua cijfers: In Nederland hebben zich in 2004, 954 mensen wegens speed problemen aangemeld bij de verslavingszorg (bron: IVZ). Het aantal aanmeldingen voor speed stijgt erg snel. In 2002 ging het nog om 543 mensen nu om 954. het aantal mensen dat zich wegens XTC problemen aanmeldde bij de verslavingszorg: in 2001 ging dat 225 mensen, in 2004 om 291. (bron: IVZ)

Absoluut!!!!

Dat duurt nog wel enige uren vaak.. Tenzij je al heel erg verslaafd bent, dan kun je zelfs prima slapen als je net hebt gesnoven..

Niet zo zeer van de speed zelf, maar van vermoeidheid. Speed kan echter wel een speed psychose uitlokken en dat kan oa hallucinaties inhouden..

Dat verschilt sowieso wel per persoon.. Verbondenheid is er wel, maar niet zo heftig aanwezig als met xtc..

Niet kunnen praten is echt t laatste waar je last van hebt.. Tenzij je een paar nachten door hebt gehaald, dan word het lastig.. Maar dan meer in de zin dat je geen idee meer hebt wat je voor onzin uitkraamt..

Speed bereikt niet direct je hersenen, het wordt net als xtc in je bloed opgenomen. Snuiven is uiteraard wel veel slechter voor je neus :wink:

Graag hoor ik ook van je of je zelf vindt dat je (licht) verslaafd bent aan dit middel en wat dit met je doet als je te ver gaat of er idd verslaafd aan raakt.

Ik ben 2 jaar verslaafd geweest aan speed, waar van ik het een half jaar echt dagelijks heb gebruikt. Wat het met mij deed was vrij heftig. Ik was een compleet ander persoon.. Ik loog, bedroog, deed mensen heel veel pijn.. En het kon me echt geen fuck schelen. Het enige waar ik nog om gaf was speed. Ik werd nog veel depressiever dan ik al was, ik was 9 kilo afgevallen, heel erg uitgeput, super paranoia en ik was een wandelend lijk...

oke heel erg bedankt voor je antwoorden hier heb ik veel aan. Ik denk dat ik het proberen nog een tijdje uitstel. Alleen dan had ik nog één vraagje. Je zegt dat bij xtc dat love gevoel snel verdwijnt, en als je maar genoeg speed snijft dan bereik je dat effect wel gewoon. Maar wat is het effect dan precies? Of is dat moeilijk uit te leggen. Met xtc zou je zeggen je houd van iedereen, je wilt praten, lopen, dansen, knuffelen. Maar wat is er dan leuk onder de speed? Of wat voel je en wil je?

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Speed maakt je in eerste instantie heel erg scherp, alert en helder. Het is eigenlijk vooral een prestatieverhogend middel: je merkt dat al je (dagelijkse) bezigheden je opeens een stuk makkelijker afgaan. Je praat makkelijker, je kan je heel goed concentreren op iets en je reactievermogen verbetert. Hierdoor krijg je ook weer een fijner gevoel over jezelf, je voelt je zelfverzekerder en je kan met alles ook veel langer doorgaan dan normaal, zonder moe te worden. Dit komt omdat speed op het dopaminesysteem werkt en zo je energievoorraden kan aanbreken. Dit is het systeem dat van nature geactiveerd wordt als men in gevaar is en men moet vluchten/vechten of wanneer je een andere grote inspanning moet leveren. De speed zorgt - zolang het werkt - dat je lichaam continue een dopamine stoot blijft afgeven en dat er dus ook continue een beroep wordt gedaan op je energievoorraad. Wanneer je energie opraakt en je ondertussen toch door blijft gaan met speed nemen, worden je reserves aangebroken. Dit kan totale uitputting tot gevolg hebben.
XTC is daarin echt veeeeel milder en geeft je uiteindelijk meer zo'n waus/wappie gevoel, ik persoonlijk ervaar dit vooral als wazig/vaag en maakt me lang niet zo helder als speed (integendeel zelfs). Dit komt weer omdat xtc vooral op je serotoninesysteem werkt: als je grote hoeveelheden xtc neemt en er dus ook een grote hoeveelheid serotonine vrijkomt, veroorzaakt dit juist dat wause/mellow liefdesgevoel. Soms kunnen zeer grote hoeveelheden serotonine ook voor hallucinaties zorgen. Serotonine is verantwoordelijk voor het geluksgevoel van een mens. Gebruik je xtc, dan komt er veel in 1x van vrij en dus ervaar je logischerwijs ook extra veel geluk en liefde voor alles. Speed doet dat niet en geeft gewoon een heel ander gevoel van euforie. Het zijn twee verschillende drugssoorten, die allebei op totaal verschillende receptoren werken en dus ook andere effecten geven. Ik vind dat je ze niet met elkaar kunt vergelijken...

Safire;
ik ben benieuwd hoevaak je gemiddeld eigenlijk gebruikte tijdens je speedverslaving?

en nog ff in het algemeen;
wat is het effect als je een flinke lijn speed neemt en hoe lang duurt het?
wat is het effect als je een sleutelpunt speed neemt en hoe lang duurt het?
en wat is het effect als je een - laten we zeggen - heel klein sleutelpuntje neemt?

zitten er wezenlijke verschillen in het effect of is het alleen de duur die verschilt?

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Screwdriver zei:
zitten er wezenlijke verschillen in het effect of is het alleen de duur die verschilt?

Ik heb mijn post hiervoor even aangepast, het antwoord op jouw vraag staat er in.

Ophelia

Bewuste gebruiker
Marla Singer zei:
Screwdriver zei:

Ik heb mijn post hiervoor even aangepast, het antwoord op jouw vraag staat er in.

Misschien bedoelde je het verschil tussen de verschillende hoeveelheden die je beschrijft? Vergeet niet dat iedereen anders reageert, en de andere middelen die eventueel in je bloed zitten, zoals alchohol. alcohol kan het effect van speed meer een roes laten zijn.

flinke lijn (ongeveer 60% zuivere speed) effect: 4 uur; wanneer slapen: na acht uur
sleutelpunt: effect: 2 uur wanneer slapen: ik denk na ongeveer 6 uur maar heb dit nooit uitgeprobeerd :mrgreen:
hele kleine sleutelpunt: halveer de tijd van een sleutelpunt.

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Screwdriver zei:
Safire;
ik ben benieuwd hoevaak je gemiddeld eigenlijk gebruikte tijdens je speedverslaving?

Het eerste half jaar ongeveer 4 dagen in de week, het tweede half jaar ongeveer 5 dagen in de week, het laatste half jaar iedere dag.

stel je voor dat ik doordeweeks gemiddeld 2 a 3x een puntje speed zou gebruiken zodat ik me beter kan richten op bijv. gitaarspelen, tekenen of schrijven..dit vergt weinig lichamelijke inspanning dus het lijkt me niet echt een ontiechelijke aanslag op je lichaam, is het niet?

gezond is het nog steeds niet maar het lijkt me beter dan op zaterdagavond een paar lijntjes er doorheen jagen en de hele nacht staan stuiteren...of beweer ik nu iets heel doms?

ik snap overigens wel dat in mijn voorbeeld een verslaving gauw op de loer zou liggen

ben kortom benieuwd of je amfetamines ook op een verstandige manier prestatiebevorderend kan gebruiken ipv recreatief

Ewie

Belezen gebruiker
Ja, daar was ik ook wel benieuwd naar :)

Al denk ik dat je niet veel voelt van een puntje, ik althans niet. Zelfs van een hele lijn soms niet echt, met coke heb ik hetzelfde 'probleem'. Maar om creatief te worden kan je toch beter wiet roken? :wink:

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Screwdriver zei:
stel je voor dat ik doordeweeks gemiddeld 2 a 3x een puntje speed zou gebruiken zodat ik me beter kan richten op bijv. gitaarspelen, tekenen of schrijven..dit vergt weinig lichamelijke inspanning dus het lijkt me niet echt een ontiechelijke aanslag op je lichaam, is het niet?

gezond is het nog steeds niet maar het lijkt me beter dan op zaterdagavond een paar lijntjes er doorheen jagen en de hele nacht staan stuiteren...of beweer ik nu iets heel doms?

ik snap overigens wel dat in mijn voorbeeld een verslaving gauw op de loer zou liggen

ben kortom benieuwd of je amfetamines ook op een verstandige manier prestatiebevorderend kan gebruiken ipv recreatief

Als je dat slechts heel sporadisch zou doen is er niets aan de hand, maar als je t een paar keer per week doet (ook al is t maar 1 sleutelpuntje..) dan word het snel een gewoonte en een gewoonte verandert snel in een verslaving..

Bovenaan