Hier in de afgelopen maanden een aantal boeken gelezen:
Aldous Huxley - The Doors of Perception
John C Lilly - The Center of the Cyclone: An Autobiography of Inner Space
John C Lilly - The Deep Self: Consciousness Exploration in the Isolation Tank
Neale Donald Walsch - Conversations With God
Carlos Castaneda - The Teachings Of Don Juan
Eerst The Doors of Perception van Aldous Huxley. Klassieker, het is een kort boek welke helemaal gaat over zijn mescaline trip. Hij kan alles heel mooi en poëtisch beschrijven en het geeft ook een mooi kijkje in zijn tijdskader (qua opvattingen, psychologie, kunst). Ik vond hem wel vrij moeilijk toegankelijk en had ook wel wat moeite mijn aandacht erbij te houden. Ik heb Brave New World hier ook nog liggen maar ik ben nog niet direct overtuigd of het iets voor mij zal zijn.
Daarna het boek van John C Lilly, genaamd The Center of the Cyclone: An Autobiography of Inner Space. Hij was benieuwd naar wat de mind zou doen als het helemaal afgesloten zou zijn van externe prikkels, en heeft honderden experimenten gedaan in isolation tanks (tanks waarbij hij afgesloten van licht en geluid op zoutwater dreef), vaak in combinatie met LSD. Dat was voor hem het begin van een grote spirituele ontwikkeling.
In intimate detail, Lilly tells the story of how he left mainstream science to become an explorer of the "far out places" of the human mind. Using his own brain as a laboratory, and utilizing every method of consciousness alteration at his disposal --including LSD, isolation tanks, and zany new age encounter groups -- Lilly takes us on his decades-long quest to discover the true nature of consciousness and reality, overturning many of his own assumptions and those of mainstream science along the way.
Wauw wauw wauw, wat een inspirerend boek! Dit boek heb ik in één adem uitgelezen. Op een wetenschappelijke manier geschreven maar wel goed toegankelijk. Ook heel veel mooie tripverhalen en de inzichten die hij daaruit gehaald heeft. Het heeft me echt een hoop inzicht gegeven over mijn eigen leven en overtuigingen en ik ben dingen anders gaan doen na het lezen van dit boek om weer meer in contact te komen met mijn eigen gevoel... Aanrader dus!
Daarna heb ik nog het boek The Deep Self: Consciousness Exploration in the Isolation Tank van dezelfde auteur gelezen omdat ik nog wat meer diepte zocht over de techniek/methode die de auteur gebruikt heeft om verschillende staten van bewustzijn te bereiken. Dit boek gaat nog dieper in op de floating methode die hij heeft bedacht, hij geeft praktische en technische tips maar haalt ook verschillende theorieën aan over de staten van bewustzijn die hij heeft ervaren en bij anderen heeft gezien. Zoals dat de mens eigenlijk een computer is en 'the self' zowel de observator als de programmeur is, en dat je jezelf kunt herprogrammeren. En dat je eigen verwachtingen van wat mogelijk is, geprojecteerd worden in wat je in de tank ervaart, en dat je die programma'tjes door kunt werken om uit te zoeken wat van jezelf is en wat is ontstaan door externe invloeden, en dat je hierdoor uiteindelijk steeds dichterbij het 'zijn' komt en makkelijker staten van satori/oneness ervaart. Hij zet ook de contained mind vs the uncontained mind hypothese tegenover elkaar: bestaat de 'mind' los van het lichaam en de hersenen of niet en hoe weten we dat? Hij geeft hierin dat niet zijn eigen mening maar is juist op zoek naar manieren om dit op een objectieve, wetenschappelijke manier vast te stellen. Het boek is een stuk technischer en objectiever/academisch geschreven met minder persoonlijke inzichten. Er staan ook vele ervaringen in van mensen die de isolation tank hebben geprobeerd en wat zij zoal ervaren/gezien/gevoeld hebben.
Ik vond dit boek minder interessant, maar het heeft me wel meer achtergrondinformatie en inzicht in zijn theorieën gegeven.
Ik kreeg toen nog de boekenreeks Conversations With God van Neale Donald Walsch aangeraden van iemand. De auteur zegt dat hij op een dag een brief naar God schreef over waarom zijn leven niet werkte, en dat tot zijn verbazing zijn pen begon te schrijven. Hij schreef meerdere boeken over al zijn dialogen met God.
"Hij heeft de belangrijkste boodschappen samengevat in 25 essentiële inzichten, zoals:
We zijn allen één
Er is genoeg
Je hoeft niets te doen
God praat met iedereen, altijd
Er is geen ruimte en tijd, er is alleen het hier en nu
Liefde is alles wat er is
Door middel van oefeningen en suggesties kun je deze inzichten toepassen in je dagelijks leven."
Ik had wat meer moeite met deze boekenreeks, omdat ik me niet in alles kan vinden, maar het zijn wel indrukwekkende boeken die je aan het denken zetten (ik ben niet gelovig, maar het woordje God kun je ook zien als 'creator' of 'oneness'. Hij schrijft ook over reïncarnatie en leven op andere planeten, hij geeft verklaringen voor grote problemen in de wereld en hoe deze op te lossen (meer aandacht voor verbinding, beseffen dat we allemaal één zijn, loskoppeling van het ego etc).
Nu ben ik bezig met The Teachings Of Don Juan geschreven door Carlos Castaneda.
In 1968 University of California Press published an unusual manuscript by an anthropology student named Carlos Castaneda. The Teachings of Don Juan enthralled a generation of seekers dissatisfied with the limitations of the Western worldview. Castaneda's now classic book remains controversial for the alternative way of seeing that it presents and the revolution in cognition it demands. Whether read as ethnographic fact or creative fiction, it is the story of a remarkable journey that has left an indelible impression on the life of more than a million readers around the world.
Ik ben er nog niet zo ver mee dus kan er weinig over zeggen, maar tot nu toe leest het lekker weg!
(oeps, beetje langer bericht geworden dan ik van plan was)