1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Spirituele boeken

Discussie in 'Spiritualiteit' gestart door Mindless, 21 jun 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Dat vliesje is wel een goede omschrijving. Er zit een waas over alles heen. Het ding is alleen, als ik meerdere dagen achter elkaar wiet gebruik dan raak ik gewend aan dat vliesje en vergeet ik echte helderheid. Ik vind het altijd grappig hoe hardcore stoners met hun gare hoofd en halfdichte ogen glashard beweren dat ze die wazigheid niet ervaren wanneer ze niet smoken. Ik denk dat ze het nog echt geloven ook, want je vergeet wat helderheid is.

Het ongezond eten heb ik eigenlijk alleen op de avond zelf wanneer ik wiet gebruik en de luiheid op die avond en hooguit de dag erna.

Inmiddels heb ik wel door dat de ontspannenheid van wiet heel gelimiteerd is en daarom geen echte ontspanning (uiteraard wel relatief gezien). Ik zie het als een vibratie/frequentie in mijn bewustzijn die ontspanning simuleert. De ontspannenheid van wiet gaat bij mij samen met een subtiele anxiety.

Heb ik niet zo'n probleem mee (anders zou ik heel hypocriet zijn :wink: ).

2. Iskra

Iskra Belezen gebruiker

Ja dat had ik ook, de gewenning van het vliesje. Ik heb zelfs twee weken erna de illusie dat ik het nodig heb om te ontspannen. Pas na die tweede week merk ik dat ik mij veel beter voel zonder en eigenlijk veel beter kan ontspannen zonder. Over die subtiele spanning, die voel ik ook inderdaad. Onze ego houdt van het lijden toch?
    Veel geven zichzelf nog steeds hetgeen als wat ze als kind kregen, of juist niet kregen. Ik dwaal af.

3. Mindless

Het ego kan niet met en niet zonder, vandaar die spanning denk ik. We haten het, maar we houden ervan, dus blijven we eraan vasthouden en zoeken we pseudo-ontspanning in dingen als wiet.

Ontopic: eindelijk I Am That uitgelezen. Maanden over gedaan. :sweatsmile:Next up is dus Be Here Now. Had je hem al bestelt Huh?

4. Iskra

Iskra Belezen gebruiker

Dat ontmoedigt mij wel een beetje als dat zo is, tenzij het ego uit te schakelen is.

Aah beter!
    uh nee nog niet, gas water elektriciteit etc etc etc.
    Ik moet nog even wachten.

5. Mindless

Sort of denk ik. Als je er (het ego) naar zoekt, dan vind je het niet. Hoe kun je een illusie uitschakelen? Dat kun je niet. Slechts zien dat het er niet is. Als je kijkt, is het nergens te vinden. Als je niet kijkt, gaat het je leven leiden. Ondanks de tragedie die het met zich meebrengt is het best komisch hoe we allemaal zo oprecht geloven dat er er echt 'iemand' in dit lichaam zit en zo dit universele toneelspel opvoeren. Humor is een goede manier om het ego "uit te schakelen". :)

Ik ben er vanmiddag in begonnen en heb in één ruk bijna een derde van het boek gelezen. Maar zoals gezegd dus vrij weinig tekst op een pagina. Eerst wel een soort voorgeschiedenis van Ram Dass die eigenlijk heel leuk is om te lezen. Hij is best een goede schrijver en schrijft net zoals hij praat. Ik herken helemaal dezelfde flow/stijl. Leuk om te lezen hoe hij van een academicus en psycholoog tot het spirituele is gekomen.

Maar de kern van het boek bestaat dus uit van die pagina's waarvan ik hierboven 1 heb gepost. Ik vind het geweldig deze presentatie. :) Geen onnodige filler.

6. Iskra

Iskra Belezen gebruiker

Misschien is het enige van belang om in het nu te zijn, de rest is of kan zijn of hoeft niet te zijn.
    Het ego krijgt al genoeg aandacht inderdaad.
    Be here now be here now

Ik denk alleen meer dat ik het boek heel leuk ga vinden.
    Ik heb weleens naar een lecture van Ram Dass geluisterd, heel komisch en in een soort van luchtigheid zegt hij rake dingen.
    Misschien heeft hij ook beseft dat humor een goede manier is om het ego uit te schakelen.

7. Iskra

Iskra Belezen gebruiker

Het is een veel interessanter en dieper boek dan dat de algemene titel doet vermoeden.

8. Iskra

Iskra Belezen gebruiker

Rayyar vindt dit leuk.
  9. Iskra

Iskra Belezen gebruiker

In "Met open zinnen" onderzoekt Ton Lemaire onze verhouding tot de natuur, het landschap en de aarde. De nadruk ligt daarbij op de rol van de zintuigen en zintuiglijkheid. In twaalf hoofdstukken verkent hij een grote verscheidenheid aan onderwerpen, zoals de beleving van de ochtend, de ervaring van het sublieme, de teloorgang van de stilte, de opkomst van de expressionistische en abstracte schilderkunst, de gevolgen van de globalisering voor ons ruimtelijk besef en de toewending tot het 'buiten'. Bij de bespreking van die thema's komt een aantal tegenstellingen in onze cultuur aan de orde, zoals die tussen natuur en cultuur, naturalisme en spiritualisme en tussen natuur- en geesteswetenschappen. Lemaire put in zijn betoog uit inzichten uit de milieufilosofie, de esthetica, de ideeëngeschiedenis en tijdsdiagnosen en laat zien hoe onze verhouding tot de natuur is veranderd door de technische ontwikkelingen van de moderne tijd en de dominantie van de consumptiemaatschappij. Met open zinnen is een pleidooi voor de herontdekking van de aarde en voor het samengaan van het esthetische, spirituele en ecologische in een andere, poëtische omgang met de wereld.

10. Bodhi

Bodhi Newbie

De Tao te Ching kan ik ook aanraden. Helemaal als je een zoeker bent. Niet dat je gaat vinden wat je zoekt. Het kan je echter wel doen inzien dat je niet meer hoeft te zoeken. En dus kan het zomaar het laatste boek(je) zijn dat je leest mbt spiritualiteit.

De vertaling die ik erg mooi vind is die van Stephen Mitchell.

00E4F6FF-E5D6-453D-8099-7085A052C898.jpeg

Mindless vindt dit leuk.
  11. inExtase

inExtase Belezen gebruiker

Leuk om te zien wat jullie allemaal lezen.

Ik lees nu ook vrij veel, wat boeken die ik gelezen heb:

The book on the taboo against knowing what you are - Alan Watts
    The Center of the Cyclone - John C. Lilly
    Spiritual Enlightenment - Jed McKenna
    The cloud of uknowing - Anonymous

Nu bezig of deels gelezen

Tao te Ching
    Gateless Gate
    Nature, man and women - Alan Watts
    Leaves of grass - Walt Whitman
    Laws of form - G. Spencer Brown

Rayyar vindt dit leuk.
  12. Rayyar

Rayyar Bewuste gebruiker

In het verleden veel gewerkt met de I Tjing (orakelboek). Verder interessante boeken die ik hier heb staan:
    'Dreams' (Marie Louise von Franz)
    'Alchemie' (Marie Louise von Franz)
    Prana and pranayama (Swami Niranjanananda Saraswati)
    Yoga and Kriya (Swami Satyananda Saraswati)
    Taoistische geheimen der liefde - Mantak Chia

13. inExtase

Haha ja leuk die paradox :') WE houden er aan vast, en wie is WE ?! :') Wie houdt daar dan aan vast? >.>

Ik vond de filmpjes van Jim Newman wel heel erg 'duidelijk'. Hij is behoorlijk recht voor de raap, zie youtube.

Laatst bewerkt: 19 nov 2018
  14. Mindless

'Niemand' houdt ergens aan vast. :wink: Er is niemand om zich vast te houden. Ik zou zeggen dat de realiteit van het ego het (gevoel van het) vasthouden zelf is. Maar er is niemand die iets vasthoudt. Taal heeft de 'iemand' gecreëerd.

Maar ik geloof dat wij wel degelijk echt zijn. We zijn alleen niet 'iemand'. We "zijn" en daar houdt het qua woorden wel op (al hou ik me daar meestal niet aan :wink: ).

Ik zal die filmpjes eens checken (ja ja, 'ik' :tonguewink: ).

15. inExtase

Hahaha, ja doe 'jij' dat maar eens even!

Eigenlijk is het wel een hele debiele situatie. Al die ego's flippen keihard om hunzelf, lezen als een malle tig boeken weg in de hoop dat ze op een dag zichzelf de afgrond in kunnen zwiepen. What a story. En zoveel wanhoop! De wanhoop is zo hoog dat er massaal naar dit soort 'leringen' wordt gegrepen.

Het voelt gewoon alsof er wat te halen valt! Als ik heel eerlijk ben snap ik geen bal van al die boeken, waar hebben ze het in godsnaam over? Ik heb dan wel een concept maar daar blijft het bij hoor. Dat zal wel morrelen aan alle kanten.

Opzich kan ik me dan wel vinden in boeken waar mijn tegenstrijdige waardes en overtuigingen naar voren komen. Dan zie ik: oja, wauw, dat ik dat écht niet zag!

Mindless vindt dit leuk.
  16. Mindless

@inExtase
    Het is ook een debiele situatie, maar toch zie ik wel waarde in spirituele boeken, ook al ben ik zelf dus niet echt een lezer. Het kan mensen die in wanhoop zijn hoop en een ander perspectief geven. Maar wat je zegt, slechts tig boeken lezen en verwachten daardoor spirituele verlichting te bereiken is nogal onzinnig.

Als je niet begrijpt waar ze het over hebben, is dat niet altijd omdat het onzin is. Ik begrijp heel vaak niet wat een spirituele tekst betekent of wat een spirituele spreker bedoeld, maar in de meeste gevallen kom ik dan later terug en dan begrijp ik precies wat er gezegd wordt. Vaak was het probleem dat ik eerst te moeilijk dacht, of soms was ik gewoon niet klaar om iets te begrijpen. Nu ook is er genoeg wat ik niet begrijp, maar waar ik naar terug blijf komen omdat ik letterlijk honderden keren eerder bevestigend inzicht heb gekregen over het werk van een schrijver of spreker (meestal een spreker, omdat ik dus niet zo'n lezer ben).

Maar soms is het ook gewoon crap. :wink:

Wat ik denk: op het microkosmos niveau: de illusie van het ego. Op het macrokosmos niveau: 'Maya' De grote illusie. Er moet een bepaalde mate van suspension of disbelief zijn om deze wereld te laten functioneren. Als iedereen doorzag dat er niemand is, dan konden we dit toneelspel niet opvoeren.

Taal/concepten plus ons geloof daarin ja. Ik denk dat taal veel ouder is dan het ego, maar dat is slechts mijn opvatting/geloof.

Als er een illusie is, moet er ook een waarheid zijn toch? Een onderliggend fundament. Wat je bent, niet wat je denkt dat je bent.

Niks mis met filosoferen toch.

inExtase vindt dit leuk.
  17. inExtase

Ja ik zie ook de waarde neem ik aan want ik lees ze ook, en ik denk helemaal niet dat het onzin is hoor (meestal)! :)

Twas niet heel serieus bedoeld dat ik het niet snap :wink: Een boek valt wel te snappen! Maar waar ze dan echt naartoe 'wijzen' who knows?

En ja! het kan veel hoop geven. Ook wordt je er een stuk minder oordelend van. Ik geloof echt dat de samenleving er beter/functioneler op zou kunnen worden, of juist niet :tongueout:.

18. inExtase

Thanks for sharing. :) Ik zie nu een beetje wat je denkt ja. Ja wie weet wanneer dat ego gevoel opgekomen is!

19. Mindless

Ja, het proberen te begrijpen van deze dingen met je intellect is niet te doen, niet echt tenminste. Maar omdat dat meestal de enige manier is waarop mensen naar dingen kijken, lijkt het ofwel complete abracadabra of heel erg moeilijk. Het is niet moeilijk, het is slechts dat je de verkeerde tool gebruikt.

Het heeft tijd en oprechte interesse nodig om te leren luisteren naar dat soort dingen. Maar het is zeker weten heel goed mogelijk, want wat je leert is iets wat al in je zit. De lering die de echten overbrengen is niet kennis die je leert van hen, maar wijsheid die van ons allemaal is. Áls het om de real deal gaat. Dat zijn dingen die we letterlijk allemaal al weten. Zij herinneren je slechts aan je eigen wijsheid. Wat naar mijn mening iets veel mooiers is dan slechts kennisoverdracht. :)

inExtase en Anunnaki vinden dit leuk.
  20. inExtase

Ja mooi gezegd! :) Thanks!

21. Zwijgrecht

Zwijgrecht Belezen gebruiker Donateur

Weet niet of die hier tussen past maar kon geen ander topic vinden, en het is tenslotte een stuk bewustwording van je eigen gedrag :P iig een mooi boek

22. Rayyar

Rayyar Bewuste gebruiker

Geen idee... Waarover gaat het boek? Gruwelijke voorkant trouwens...

Zwijgrecht vindt dit leuk.
  23. Zwijgrecht

Ziet u een verandering als een uitdaging of wordt u erdoor verlamd? De vier personages in 'Wie heeft mijn Kaas gepikt?' van Spencer Johnson worden geconfronteerd met ingrijpende veranderingen; elk reageert anders als zijn Kaas plotseling op is. Die Kaas is een metafoor voor wat we in het leven nastreven en waaraan we ons hechten: een interessante baan, een warme relatie, geld, een eigen huis, gezondheid, spiritueel evenwicht...

Hebben we onze Kaas gevonden, dan is de neiging groot ons eraan vast te klampen. Maar de Kaasvoorraad is niet onuitputtelijk: een bedrijf reorganiseert, een partner gaat ervandoor, ziekte slaat toe - zekerheden ontvallen ons.

Johnson laat zien wat voor angsten verandering teweegbrengt, hoe u die met succes kunt overwinnen en hoe u uit verandering nieuwe kansen schept. Wereldwijd werden van deze klassieker 26 miljoen exemplaren verkocht in 37 talen.

Kon t zelf wel proberen uit te leggen maar dit is beter. Een van de weinige boeken in dit soort die ik ook echt onthouden heb

Rayyar vindt dit leuk.
  24. Rayyar

Rayyar Bewuste gebruiker

Dus fictie? Lijkt me een leuk/interessant boek...
    Spiritueel is ook een breed begrip... Vind zelf dat kunst spiritueel kan zijn, of poëzie... Of de natuur. Dus boeken daarover zouden misschien ook in dit topic kunnen wat mij betreft. Maar weet niet hoe anderen daar tegen aan kijken?

Zwijgrecht vindt dit leuk.
  25. Zwijgrecht

Zie het als een soort wijze les, verteld d.m.v een metafoor, de muizen en de kaas:upsidedown:

Laden...