Stoppen met blowen

Hallo allemaal,

Ik rook nu al zo'n jaar of 6 wiet of hash. In het begin was dit een wekelijks terugkomende activiteit, maar naarmate ik wat ouder werd, een jaar of 19/20 werd het een bijna dagelijkse gelegenheid. Eerst blowde ik veel met vrienden en was het ook altijd chill, geen last van paranoia of depressieve gevoelens. Alleen een beetje wazig de volgende dag :stoned:

Ik ben nu 21 en rook dagelijks wiet. Ik weet niet meer of ik het doe omdat ik verslaafd ben of om stress te verminderen en tot rust te komen. Het is nogal uit de hand gelopen toen ik voor mijn studie een half jaar in het buitenland ging stage lopen. Ik blowde hier elke dag met vrienden van daar en het lijkt alsof ik daardoor mijn grip op de werkelijkheid ben verloren. Ik kan niet meer helder nadenken, zelfs een krantenartikel lezen kost al veel moeite en vergeet snel wat ik b.v. 5 min eerder heb gelezen. Heb mijn stage niet gehaald, en toen ik thuis kwam had ik eigenlijk nergens meer motivatie voor. Ik heb veel moeite om contact te houden met vrienden, terwijl ik die eerst toch veel had, en mezelf als een sociaal persoon zag die veel op stap ging en veel energie had.

Het lijkt alsof ik steeds verder weg zak, net een bodemloze put.
Heeft iemand gelijksoortige ervaringen met cannabis? En heeft iemand tips om er voor goed mee te stoppen?

Ik rook btw pure wiet met een kleine waterpijp..

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik heb zelf ruim 6 jaar dagelijks geblowd, gelukkig nooit zulke erge klachten als jij gehad. Ik functioneerde er prima op, haalde mijn studie en presteerde goed op werk, maar was uiteindelijk de afhankelijk van wiet gewoon helemaal zat. Daarbij had ik zeker richting het einde zo'n tolerantie opgebouwd dat ik amper nog echt stoned werd, maar wel extreem lui.

Tijdens die tijd heb ik vele pogingen gedaan om te stoppen of te minderen, maar telkens zonder succes. Uiteindelijk op het eind ben ik van de een op de andere dag gestopt met dagelijks blowen en had ik mezelf de regel opgelegd dat ik alleen nog in het weekend mag blowen. Toen ik net geminderd was, was ik nog steeds het hele weekend stoned. Nu sla ik regelmatig ook wel een dag in het weekend over en soms zelfs een heel weekend.

Uiteindelijk lukte mij het om te minderen toen ik de verslaving echt zat was. Alle pogingen ervoor wilde ik eigenlijk nog te graag blowen.

Echt een goede tip heb ik dus niet voor je helaas. Het klinkt in ieder geval wel of je behoorlijke last van je verslaving ervaart, tijd om te minderen of stoppen dus. Probeer eerst voor jezelf te bedenken of je uiteindelijk echt helemaal wilt stoppen of enorm minderen. In het laatste geval is het belangrijk hele duidelijk regels voor jezelf op te stellen, op die manier kun je later bepalen of je je echt aan de regels houd of niet. Verder kan het wellicht ook geen kwaad om professionele hulp bij het stoppen te zoeken, dit kan zowel in real life maar ook via internet bijvoorbeeld.

Succes!

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Exceptional Insight zei:
Alle tips zijn bullshit. De enige manier om te stoppen, is door het niet meer te doen.
Net een uitspraak van Cruijff dit... Valt niet te ontkrachten en toch heb je er geen reet aan.

Wacky

Badass junkie
Na 20 jaar blowen was het stoppen voor mij was het een proces van jaren.

De eerste jaren van proberen te stoppen wilde ik niet echt stoppen. Ik wilde graag minder blowen. Ik probeerde dus telkens allerlei systemen daarvoor te verzinnen zoals alleen in het weekend of niet thuis blowen. Dat werkte telkens slechts voor heel korte tijd.

Daarna had ik dan door dat het helemaal stoppen of niet stoppen was, maar nadat ik dan een paar maanden gestopt was, vergat ik de ernst van de verslaving. Ik dacht dan als ik bij blowende vrienden was ineens dat ik best wel weer een keertje mee kon roken. Keer op keer bleek 1 joint gegarandeerd te escaleren tot weer terug vallen tot hele dagen stoned zijn.

Pas toen ik besefte dat ik echt 100% moest stoppen en nooit van mijn leven meer een joint kan aanraken, en dat besef kon vasthouden ook nadat ik enige tijd gestopt was is het me echt gelukt om te stoppen.

Dat besef is dus nodig.

Wat het voor mij verder mogelijk maakte om te stoppen was op reis gaan. Ik had er op eens niet echt meer behoefte aan als ik in een heel andere wereld ben, er geen verveling meer is en ik niet constant omgeven werd door stoners. (de paar die er dan toch nog zijn moet je gewoon mijden als de pest). Roken is helaas wel een makkelijke plaatsvervanger voor blowen die je niet zo gemakkelijk ontloopt. Daar kon ik mee stoppen door een poosje met een boot op zee te gaan zitten.

MeejheM

Badass junkie
Exceptional Insight zei:
Psychedelibee zei:
Exceptional Insight zei:
Alle tips zijn bullshit. De enige manier om te stoppen, is door het niet meer te doen.
Net een uitspraak van Cruijff dit... Valt niet te ontkrachten en toch heb je er geen reet aan.
Alles draait om de eenvoud :sunglasses:

Sorry, maar deze kan kort van stof zijn, maar het klopt wel.

ik ben ooit opgenomen, en mocht alleen begeleid de binnentuin in (2 op 1 begeleiding), als mijn urine test negatief was. nou zou je denken dat iemand op een extra beveiligde afdeling die niet buiten komt geen drugs gebruikt, maar dat komt genoeg voor.

Voordat ik daar kwam blowde ik elke dag minstens 5 keer. na de eerste keer positief testen had ik al snel door dat blowen daar zeker geen manier was om daar weg te komen. ik ben eigenlijk in een keer gestopt en heb geen afkickverschijnselen gehad. na 3 jaar niet geblowd te hebben voelde de eerste keer een klein beetje franse hasj(slechte maroc) aan alsof ik mentaal gehandicapt was.

sindsdien nooit meer echt interesse gehad in blowen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Wacky zei:
Pas toen ik besefte dat ik echt 100% moest stoppen en nooit van mijn leven meer een joint kan aanraken, en dat besef kon vasthouden ook nadat ik enige tijd gestopt was is het me echt gelukt om te stoppen.
Aan de ene kant snap ik dat, maar aan de andere kant houdt de verslaving je dan toch juist nog steeds in zijn greep?

Wacky

Badass junkie
Ehm als je het zo wil noemen.

Maar er is volgens mij geen andere optie. Verslaafd ben je voor het leven denk ik. ("denk", want wat kan ik over het leven zeggen als ik, met een beetje geluk, nog maar op de helft ben?)

En in zijn greep valt goed mee hoor, na een jaar gestopt denk je er niet zo heel veel meer aan.

Heb overigens nog wel een foutje gemaakt, na 14 maanden gestopt dacht ik met nieuwjaar nog 1tje te kunnen roken. Weer 2 weken stoned geweest en de maanden daarna toch de cravings weer een beetje terug gehad.

En dat houd je nog veel meer in de greep, als je wel af en toe blowt zodat de cravings blijven en je er tegen moet blijven vechten.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Mindless zei:
Wacky zei:
Aan de ene kant snap ik dat, maar aan de andere kant houdt de verslaving je dan toch juist nog steeds in zijn greep?
Zo zie ik dat ook. Ik heb 6 jaar dagelijks geblowd en wilde uiteindelijk niet helemaal stoppen aangezien je dan inderdaad kunt stellen dat je dan nog steeds slaaf van de drug bent. Als je echt over de verslaving heen bent zou je het gewoon weer af en toe moeten kunnen gebruiken, maar dan wanneer je er echt zin in hebt een wanneer het uitkomt.

Dit zal natuurlijk niet voor iedereen weg gelegd zijn, maar mij is het wel gelukt om af en toe nog te blowen zonder dat het uit de hand loopt. Ik heb wel 2 duidelijke regels, alleen in het weekend en als ik geen verplichtingen heb. In het begin was ik nog telkens het hele weekend stoned, maar al snel had ik daar geen zin meer in. Nu doe ik het soms ook een paar weken niet omdat ik er dan gewoon geen zin in heb.

Liesette

Bewuste gebruiker
Ik blow al 36 jaar ben recent gestopt uit financiële overwegingen.
Als je jong bent en je zit midden in een opleiding of een nieuwe baan dan kun je maar beter gewoon niet blowen.
Als alles gesetteled is dan zou je bijvoorbeeld in het weekend s'avonds een blowtje kunnen doen.
Of door de week alleen s'avonds, jij mag al blij zijn dat je PUUR rookt en niet verslaafd bent aan de tabak. Die tabak junks eten van 2 walletjes en hebben altijd die kutsmoes dat ze trek hebben in een jointje maar ze craven keihard naar die kk nicotine.

Een puur jointje is een natuurlijk product made by Budda God Allah en er is niets mis mee.
Als je concentratie problemen hebt en de krant niet meer kunt lezen dan moet je misschien eerst de ADHD medicijnen nemen en dan de krant lezen als je de krant hebt uitgelezen rol je die jonko.

LOL

Stoppen met blowen is in ieder geval heel simpel: Je stopt gewoon vermijd die THC junks en je begint meteen met het pompen van zware gewichten zodat je lekker moe geraakt en beter slaapt. Sporten en bewegen worden zwaar onderschat ....

Succes en nogmaals je kan later als alles beter loopt altijd nog een jointje rollen.

:hearteyes:

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik zit in een beginnende verslaving, ik vind het erg maar ook weer niet. En ik weet het zelf ook dat het niet goed is maar het vult wel vaak mijn avond programma.

Het zorgt er ook voor dat ik weer even shit vergeet of juist over na denk zo dat ik er van kan leren, helaas heeft het me 4 dagen in de week sporten al overgenomen...

Iemand tips waardoor ik geen excuus ga maken om savonds te gaan blowen?

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Lastig ik heb er toen van gemaakt een joint voor het slapen en meer niet. Sport weer gewoon en geen negatieve effecten van het blowen meer. Weer omschakelen en sporten om shit te vergeten en wiet voor het slapen. Op deze manier rook ik soms 4-5 dagen geen wiet meer.

Hoop dat je er iets aan hebt!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
oortjes zei:
Iemand tips waardoor ik geen excuus ga maken om savonds te gaan blowen?
Erbij stil staan dat je er nu nog makkelijker mee kan stoppen dan straks als je echt verslaafd bent.

Ik denk dat je even hard voor jezelf moet zijn. Bijvoorbeeld: niet meer doordeweeks blowen, zonder uitzonderingen. Als je het gaat associëren met het weekend, ga je er doordeweeks ook niet zo naar verlangen. Als je voor jezelf slappe regels opstelt als 'in het weekend en heel soms doordeweeks als ik het echt even nodig heb', dan wordt die ene uitzondering zo een paar dagen en voor je het weet zit je echt dagelijks weer aan dat spul. Dat is mij nu best al vaak overkomen en ik zou niet eens zeggen dat ik erg verslavingsgevoelig ben. Maar het is gewoon zo dat het je allemaal minder gaat schelen als je wiet hebt gerookt en daardoor is het makkelijk om het steeds vaker te gaan doen.

Moeilijke dingen proberen te vergeten met wiet is alleen maar tijdelijk, ooit komt die shit naar boven, geloof me. En juist over dingen nadenken kan ook heel goed nuchter. Of je kunt gaan mediteren als je het echt goed aan wilt pakken. Dat geeft allemaal veel meer voldoening dan in zo'n sleur van dagelijks blowen komen te zitten. En nog een heel groot voordeel: in het weekend is je wietje veel lekkerder als je er door de week niet aan zit. :)

Aangezien je er nu de bewustheid voor hebt om in te zien dat het de verkeerde kant op gaat, is dit een goed moment om er wat aan te doen.

Fool

Badass junkie
Geen wiet thuis hebben?

Een bezigheid zoeken waarbij je niet echt kunt blowen?

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
ja dankjewel, realiseer me inderdaad dat ik er wat aan moet doen.

Ik probeer mezelf thuis te houden doormiddel van filmpje of serie kijken, moet ook weer eens beginnen met sporten.

thanks!

Bovenaan