Structural Brain Abnormalities Found In Some Marijuana Users

jcp

Bewuste gebruiker
http://www.medicalnewstoday.com/articles/109397.php

Structural abnormalities in the hippocampus and amygdala may be associated with long-term, heavy cannabis use, according to an article released June 2, 2008 in the Archives of General Psychiatry, one of the JAMA/Archives journals.

Cannabis is a classification of plants that has many human applications but is famously used in the production of marijuana, which is consumed for its psychoactive effects. The long-term effects of cannabis use have long been debated, according to the article: "Although growing literature suggests that long-term cannabis use is associated with a wide range of adverse health consequences, many people in the community, as well as cannabis users themselves, believe that cannabis is relatively harmless and should be legally available." The authors continue, quoting statistics regarding cannabis use in the United States: "With nearly 15 million Americans using cannabis in a given month, 3.4 million using cannabis daily for 12 months or more and 2.1 million commencing use every year, there is a clear need to conduct robust investigations that elucidate the long-term sequelae of long-term cannabis use."

To investigate the long term effects of cannabis on the brain specifically, Murat Yücel, Ph.D., M.A.P.S., of ORYGEN Research Centre and the Melbourne Neuropsychiatry Centre at the University of Melbourne, Australia, and colleagues from the University of Wollongong examined 15 men, with an average age of 39.8 years, who had smoked more than five joints daily for more than ten years. These were compared to 16 individuals, with an average age of 36.4 years, who were not cannabis users. The team performed a series of tests on the subjects, including high resolution structural magnetic resonance images, verbal memory tests, and assessment for subthreshold symptoms of psychotic disorders such as schizophrenia and mania.

In cannabis users, two major parts of the brain were generally smaller than in their straight counterparts: the hippocampus and the amygdala. The former is presumed to regulate emotions and memory, and was on average 12% smaller. The latter is related to fear and aggression, and was an average of 7.1% smaller in the users. Cannabis users also showed more sub-threshold symptoms of psychotic disorders. The authors commented on the verbal learning skills shown by the subjects, but this did not seem to correlate with the brain volume differences in either group.

The authors conclude with a call for more research in this area: "There is ongoing controversy concerning the long-term effects of cannabis on the brain," they write. "These findings challenge the widespread perception of cannabis as having limited or no neuroanatomical sequelae. Although modest use may not lead to significant neurotoxic effects, these results suggest that heavy daily use might indeed be toxic to human brain tissue. Further prospective, longitudinal research is required to determine the degree and mechanisms of long-term cannabis-related harm and the time course of neuronal recovery after abstinence."

Komt me wel bekend voor :) Apatisch gedrag, slecht geheugen, 0% agressie :grin:

Northawke

Wijs gebruiker
Hmm, ten eerste vind ik de testgroep zeer klein en ten tweede staat er geen informatie in over de verdere levensstijl van beide groepen. Meer tests zijn inderdaad nodig, want dit verhaal zegt eigenlijk heel weinig.

jcp

Bewuste gebruiker
Ik zag het bericht ook al op andere sites voorbijkomen, het zal ook nog wel uitgemeten worden in de kranten...

Omdat ik nu al weet dat dit gebruikt gaat worden door Klink en cornuiten voor een verbod, baal ik er verschrikkelijk van en ben ik gaan rekenen.

De beschadiging van de hersenen door alcoholgebruik door prof. Dr. M.N. Verbaten hoogleraar psychofarmacologie aan de universiteit van Utrecht:

Hoeveel alcohol is schadelijk?

Bij meer dan vijftien glaasjes alcohol per week wordt al een merkbare achteruitgang geconstateerd in de zogenoemde cognitieve vermogens: aandacht, geheugen en leervermogen. Het allerschadelijkst is zeer overmatig alcoholgebruik in een korte periode: vijftien glazen in één weekeinde of, erger nog, op één avond.'

Marihuana is minder giftig dan alcohol. Alcohol is één van de giftigste stoffen die we kennen. Als alcohol nú als nieuwe drug op de markt zou komen, zou het onmiddellijk worden verboden als té gevaarlijk, té verslavend en té giftig. Alcohol wordt alleen gedoogd, omdat het al zo lang in onze westerse beschaving als normaal wordt beschouwd. Zelfs de bijbel meldt dat Jezus grote hoeveelheden wijn uitschonk.'

Bron: http://www.wereldeenheid.nl/alcohol.htm

Hoeveel mensen drinken er daadwerkelijk alcohol?

Het merendeel van de Nederlanders drinkt alcohol: 81% van de bevolking (12 en ouder, in 2006)
Bron: http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o1190n19086.html

Hoeveel drinken mensen gemiddeld?

Hoewel de gemiddelde drankconsumptie in Nederland al jaren stabiel is (net als in 1990 8,1 liter pure alcohol per hoofd van de bevolking, wat 0,8 liter minder is dan in 1980), stijgt het aantal Korsakov-patiënten (in 1990: 5 op de 10.000 mensen, nú 10).

Dus 8,1 liter gemiddeld per hoofd van de bevolking, terwijl 81% van de bevolking alcohol nuttigd.
8100 milliliter alcohol per hoofd van de bevolking, maar 19% van de bevolking drinkt helemaal niet, dus 8100ml / 100 x 19 = 1539 en dat plus 8100 = 9639 ml per alcohol consumerende nederlander per jaar...

Dus 9639ml pure alcohol gedeeld door 12 ml (1 biertje) is 803 biertjes per jaar.
Dat zijn 15,44 biertjes per week gemiddeld!

Volgens de Nationale Drug Monitor 2007 van het Trimbos zijn er 3,3% actuele wiet gebruikers in nederland, tegenover 81% van de bevolking die aan een TE hoog gemiddeld alcoholgebruik zitten?

Conclusie:

De gemiddelde nederlander die alcohol gebruikt, zit op een niveau deze harddrugs naar binnen te werken wat schadelijker is dan wietgebruik! (wat ook nog eens op een VEEL kleinere schaal gebeurt)

Sorry, maar ik wou het eens voor mezelf uitrekenen (captain obvious) :grin:

pieter-b

Wijs gebruiker
Nette post JCP!
Dus 9639ml pure alcohol gedeeld door 12 ml (1 biertje) is 803 biertjes per jaar.
Dat zijn 15,44 biertjes per week gemiddeld!

mocht je nieuwschierig zijn zul je zien dat nederland ook ruim boven de toxische waarde aan caffeine dagelijks binnenkrijgt. Caffeine is een Zwaar gif, vanaf 4 kopjes per dag loop je een reeel risico op door caffeine veroorzaakte psychotische problemen.

Previous research on the brains of cannabis users has produced conflicting results, with some studies finding no changes to the volume of the hippocampus and amygdala. But most have looked at moderate rather than heavy use, and have used less accurate brain scanning techniques,
Belangrijk eikpunt is dat schade door bv koffie of thee al jaren meetbaar is, maar geen significante impact heeft op het dagelijks functioneren ten gevolge van misvormde hersentjes.

Als er nieuwe technologie uitgevonden moet worden om bepaalde veranderingen te meten, dan weet je dus al bijna zeker dat deze veranderingen geen meetbare gevolgen hebben op je dagelijks bestaan.

jcp

Bewuste gebruiker
De gevolgen van een caffeine verslaving hebben we het al eens eerder over gehad, volgens mij na aanleiding van dat onderzoek met "spiders on drugs"?
Als je gaat kijken naar de hoeveelheden koffie die er achterover geslagen worden door veel mensen, zou je haast zeggen dat het niet anders kan :wink:

Het grappige is dat het gemiddelde van 15,44 ongeveer 2,2 biertjes per dag is, maar dat het overgrote deel van de mensen drinken die 15,44 biertjes meestal in een korte periode (meestal het weekend) ipv elke dag 2,2 biertjes te drinken, waardoor de schade nog veel groter is...

Dus als we het gaan hebben over de schade die een middel aanricht, komt alcohol ZOVEEL slechter uit de bus dan elk ander middel...
Maargoed, onze gezondheid is blijkbaar niet waar de regering naar kijkt als ze iets verbieden...

jcutter

Badass junkie
Ik weet wel, dat als ik nu een jointje rook, weer 2 maanden last heb van rare bijverschijnselen.
Daarom ga ik nooit meer wiet roken.

jcp

Bewuste gebruiker
Ieder menselijk lichaam is anders, sommige mensen gaan accuut dood als ze pijnboompitten in hun salade eten...
Ikzelf ondervind ook nadelen van mijn (dagelijkse) blowgedrag, ik weet ook heel goed dat het in die mate slecht voor me is, en dat ik voor mijn gezondheid moet minderen...

Maarja, dan wordt ik wel heel pissig als iemand anders mij gaat vertellen dat ik het helemaal niet mag doen :P
Stel je voor dat je gek bent op pijnboompitten, en er zijn enkele mensen die er dood aan gaan als ze het eten, dan baal je ook als de regering het voor iedereen verbied...

deadlock

Badass junkie
Ik snap niet dat alcohol er steeds weer bijgehaald wordt, het is namelijk onbelangrijk voor de resultaten van dergelijke onderzoeken. Maargoed. In weze hebben ze niets aangetoond en dat pretenderen ze ook niet. De enige conclusie die ze getrokken hebben is dat er een bepaald resultaat onder de volledige testgroep plaats heeft gevonden (ik heb het volledige onderzoek vorige week en in het weekend doorgewerkt), en daar valt niet over te twisten. De media hangen er andere dingen aan, maar het onderzoek is solilde uitgevoerd.

jcp

Bewuste gebruiker
jcp zei:
Omdat ik nu al weet dat dit gebruikt gaat worden door Klink en cornuiten voor een verbod, baal ik er verschrikkelijk van en ben ik gaan rekenen.
....................................................
Sorry, maar ik wou het eens voor mezelf uitrekenen (captain obvious) :grin:

Daarom.... en als je verder kijkt dan dit onderzoek snap je ook wel waarom de legale status van alcohol er telkens weer bijgehaald word.

pieter-b

Wijs gebruiker
Die alcohol is idd een eikpunt van maatschappelijke acceptatie.

Alcohol is gewoon het meest extreme voorbeeld van maatschappelijke overlast, individuele destructiviteit en maatschappelijke acceptatie.
iets van 3500 doden per jaar in Nederland,
iets van 900 gekken per jaar in Nederland,
een flinke doos zelfmoorden en familiedrama....
..en geen haan die erom kraait, want de media blijft stil.

als alcohol acceptabel is (en dat is het..) dan ook de rest.

deadlock

Badass junkie
jcp zei:
Daarom.... en als je verder kijkt dan dit onderzoek snap je ook wel waarom de legale status van alcohol er telkens weer bijgehaald word.
Nee. Want er is geen minister die zijn biertje gaat laten staan.

En dat rekenen; Wat voor *nut* heeft dat. Irrelevant.

jcp

Bewuste gebruiker
Waarom is in een vergelijking van schadelijkheid tussen alcohol en cannabis het rekenwerk niet relevant?

jcp

Bewuste gebruiker
deadlock zei:

Als je denkt dat wijzen met de vinger naar alcohol niet gaat helpen... Het is juist een feit wat je niet vaak genoeg aan kan halen (vind ik).

Denk je dat ik er op zit te wachten dat ze alcohol verbieden, het enige wat moet gebeuren is dat er 1 lijn getrokken word.

deadlock

Badass junkie
jcp zei:
deadlock zei:

Als je denkt dat wijzen met de vinger naar alcohol niet gaat helpen... Het is juist een feit wat je niet vaak genoeg aan kan halen (vind ik).

Denk je dat ik er op zit te wachten dat ze alcohol verbieden, het enige wat moet gebeuren is dat er 1 lijn getrokken word.
En jij denkt dat dat serieus genomen wordt?

Daarnaast zuip ik persoonlijk liever dan dat ik wat voor andere drugs dan ook gebruik. En er zijn talloze drugssoorten die veel destructiever zijn dan alcohol.
- speed
- coke
- hero
- xtc
- 2c-b
- keta

In bovenstaande lijst staan ook een aantal die veel verslavender zijn dan alcohol.

DreamWeaver

Badass junkie
deadlock zei:
Daarnaast zuip ik persoonlijk liever dan dat ik wat voor andere drugs dan ook gebruik. En er zijn talloze drugssoorten die veel destructiever zijn dan alcohol.
- speed
- coke
- hero
- xtc
- 2c-b
- keta

In bovenstaande lijst staan ook een aantal die veel verslavender zijn dan alcohol.

Xtc (mdma that is) is veel minder schadelijk dan alcohol, zolang je er verstandig mee omgaat :)

deadlock

Badass junkie
DreamWeaver zei:
Xtc (mdma that is) is veel minder schadelijk dan alcohol, zolang je er verstandig mee omgaat :)
Geef mij eens een lijstje usernames hier die er 'verstandig' mee omgaan? :wink:
Enfin, je snapt wat ik bedoel. Bij alcohol is er namelijk never nooit niet een probleem als je er mee omgaat zoals geadviseerd wordt (twee keer per week maximaal drie glazen)

Detroit303

Bewuste gebruiker
DreamWeaver zei:

Heb je daar een bron van? Want naar een degelijk artikel over hersenschade door mdma ben ik al lang op zoek.

Bovenaan