Synthetische Endorfinen

Angramar Temenos

Badass junkie
Zoals het topictitel zegt.. Zou dit mogelijk zijn? Om de lichaamseigen endorfinen synthetisch te maken (dit kan sowieso), en deze dan te gebruiken als drugs? Als het goed is zijn het gewoon mu-opiaatreceptoragonisten net als morfine/heroine/whatever...

Vraag me af hoe potent die zouden zijn in hoge dosissen, en vooral hoe het gevoel zou zijn, sinds het een stof is die je van nature al voelt als je je gelukkig voelt.

speedjunky69

Bewuste gebruiker
beta-endorphine(een natuurlijk voorkomende) is vele malen potenter dan morfine de standaard mu-agonist hoeveel sterker weet ik niet uit mn hoofd en mn farmacologieboek ben ik helaas al enkele dagen kwijt....

maar endogene opiaten worden in rap tempo afgebroken door het lichaam om zo verslaving te voorkomen(aan de gewoone endorphines) dus ik denk dat zoiets maar weinig kans van slagen heeft door de extreem kort werking...

en als ze synthetisch zijn zijn het per definitie geen endorfines maar exorfines (endogeen=van binnenuit-exogeen= stof die van buiten in het lichasam geintroduceerd word

Angramar Temenos

Badass junkie
Nvm, ik heb m'n antwoord al.. Het zijn neuropeptides die de bloed/hersenbarriere niet doorkomen helaas, tenzij je een spuit in je schedel zou zetten (af te raden :rolleyes: ).

speedjunky69

Bewuste gebruiker
dat klopt idd stom dat ik dat niet heb opgeschreven want peptiden word plaatselijk geproduceerd in het brein en ze schijnen te groot en te polair te zijn....

Bovenaan