Wauw nice en thanks voor je uitgebreide reactie ! Herken veel hoor want zoals ik er anderhalf jaar terug bij zat had ook echt niet langer moeten duren of ik zat hier niet hyper de pieper hier te reagerenenenenen.Ik had altijd al slaapproblemen, maar na een heftige tijd (die redelijk gedocumenteerd is hier in mijn topic "Opname ronde 2", de suicide neigingen heb ik er niet in geschreven maar het was allemaal kantje boord) incl psychoses en blijvende traumas sliep ik helemaal niet meer.
Om die reden ben ik binnen klinische opname gestart met ADHD medicatie en slaapmedicatie.
Ik zeg er meteen bij, wat voor mij werkt hoeft niet voor jou/een ander te werken, en hoe ik reageer op medicatie hoeft niet voor jou of een ander die dit leest te gelden.
ADHD Medicatie:
Ik ben binnen de kliniek begonnen met Concerta, werkzame stof is Methylfenidaat.
Je krijgt niet direct de dosis die voor jou passend is, ik werd "ingesteld".
Met andere woorden, ik begon met een lage dosis van 18mg, tijdstip van inname 08:00
Dan is het wachten op de "Rebound", heg moment dat het uitwerkt. In mijn geval werd ik neerslachtig, moe, geaggiteerd en hoofdpijn.
Mocht je uiteindelijk ook de keuze maken voor medicatie en vergelijkbare symptomen ervaren, dat hoort er bij!
Gedurende een periode van 4 weken us op basis van mijn feedback de dosis verhoogd, totdat ik de voor mij ideale dosis bereikte, namelijk tweemaal daags (08:00 1e inname - 13:00 2e inname) 36MG Concerta.
Ik zeg ook heel duidelijk Concerta, vanwege het volgende:
Het komt voor dat Concerta niet leverbaar is, en dan geven ze je bij de apotheek vervangende medicatie met alsnog de werkende stof Methylfenidaat.
Voor mij echter pakte dat verkeerd uit, het is simpelweg niet hetzelfde en maakte mij zeer instabiel. Voorij maakte het echt een gigantisch verschil, dus mijn tip is dan ook echt voor Concerta te gaan indien je de keuze voor medicatie maakt.
Daarnaast word Concerta niet vergoed door de meeste verzekeraars, daardoor betaal ik zelf mijn medicatie, a zo'n 125 euro per maand. Maar dat is het dubbel en dwars waard.
Voorbij ging er een wereld open sinds ik medicatie neem voor mijn adhd.
Ik wou er nooit aan beginnen, mijn jointje was mijn medicatie riep ik altijd.
Echter, ik heb nu rust in mijn hoofd. Ik maak taken af, ik ben productief en mischien nog wel het belangrijkste, ik durf te zeggen dat ik gelukkig ben, iets wat ik sinds de middelbare school niet meer ben geweest.
Dat heeft te maken met meerdere factoren, maar de basis is voor mij wel echt mijn medicatie.
Slaapmedicatie:
Om te slapen heb ik binnen klinische opname eerst Promathizine gekregen, een hoestdrank met sufheid als side effect.
Werkte even, maar is een inslaper en geen doorslaper.
Daarom heb ik Mirtizapine 15mg gekregen.
Van origine een antidepressiva, echter wederom sufheid/slapen als side effect.
Ik neem het 30min voor ik naar bed ga, en vanaf moment van inname ga ik weg van schermen/mobiel.
Persoonlijk ga ik dan buiten in de tuin zitten (of in de schuur als het winter is🥶) om met nog een aantal sigaretten de dag af te sluiten.
Op een gegeven moment krijg ik zo'n knikkebol gevoel 😅, dat is het moment dat ik naar bedje ga.
Als ik het precies goed time, val ik dan binnen half uur in slaap.
Als ik weet dat het nog even "gezellig" word in bed, dan doe ik pas daarna mijn medicatie innemen. Anders ben ik over het punt dat het werkt heen, en moet ik een 2e nemen, iets wat ik liever niet doe.
Ik doe namelijk mijn medicatie op gezette tijden/routines en wijk daar niet vanaf.
Stabiliteit in alles is echt heel belangrijk.
Conclusie:
Conclusie van dit geheel is voornamelijk dat ik lang van stof ben😂.
Zonder dollen, medicatie kan echt helpen! Echter is dit persoonsafhankelijk en je moet je er bij neer leggen dat je de rest van je leven medicatie zal slikken.
Echter, als je kan kiezen tussen een leven vol verslaving of medicatie voor adhd en slapen, dan is voor mij de keuze snel gemaakt.
Mocht je dat overwegen, overleg goed met je behandelend (verslavings)arts en neem de tijd.
Zeker met Methylfenidaat is het de eerste periode niet direct geweldig vanwege de rebounds etc, en je moet je wel echt aan de dagelijkse dosis houden.
In mijn geval heeft mijn vriendin de eerste 6mnd de medicatie in beheer genomen, de verleiding tot overdosisering is namelijk bij veel mensen aanwezig.
Ook ik had er een handje van, het is heel makkelijk te misbruiken "voor wat extra energie".
Succes! 🙏
Misschien moet ik dat dan wat langer de kans geven want tja ik ben mezelf niet als ik toegeef alles al zelf geprobeerd te hebben 🤫. Alle stofjes weet ik wel bij naam en de werking. Heb niet voor niks (nu niet meer) bijna 200 verschillende stofjes in huis want was daarin een verzamelaar al vanaf mijn 15de.
Ik ben ondertussen namelijk ook al 41 jaar .... tjah het kost niks dat ouder worden alleen wat gebreken blabla voor ik van onderwerp verander:
Waarbij ik dus dacht dat die methyl shit voor mij dus niet het juiste middel is waarbij Dex of lisdex mij direct PERFECT hielp. vanaf 15mg deed precies zijn ding.
Geen neiging tot meer nemen, tijdens niet het gevoel dat ik wat op had, maar wel op het einde van de dag zien wat ik allemaal wel gedaan had EN EN EN totaaaal geen dip of rebounds oid. Dat was echt een wereld wat voor mij open ging maar heb begrepen dat dex niet of nauwelijk meer wordt voorgeschreven min of meer vanwege de misbruik potentieel wat ik mij eerlijk gezegd niet echt met methylfenidaat kan voorstellen vanwege de bijwerkingen bij wat hogere doseringen.... (?).... maar ook hierin kan ik het mis hebben hoor of is gewoon puur persoonlijk.
Zo helpt speed mij ook prima maar daar ga ik me gauw vies door voelen en hoe gek het ook klinkt buiten opiaten en benzo ( en ja wiet dan) ben ik ondanks mijn verslavingsgevoeligheid nooit de mist ingegaan met enig middel. Sterker nog men sloeg hun drugs vaak bij mij op van speed coke en noem maar op want zonder enige moeite kan ik van alles makkelijk af blijven. Zo heb ik vele grammen speed in huis maar al weken amper tot niet aangeraakt.
Wat dat betreft ben ik misschien gewoon een rare want om coke als voorbeeld te geven kan ik dat ook gewoon thuis hebben liggen (tegenwoordig helemaal) en lange tijden bewaren terwijl ik het gerust lekker vind.... Heb overigens zeker nog iets van 50+ substanties in huis waarvan zeker meer dan 40 jaren niet eens aangeraakt te hebben.... Oh en GHB moet ik niet teveel van thuis hebben want daar kan ik ook wel wat lastig vanaf blijven als ik dat zo binnen handbereik heb liggen. Ook vroeger in mijn tiener en twintiger jaren gebruikte ik gerust vaak eerlijk is eerlijk maar waar iemand zo een gram speed weg tikte in een avond (of twee) kon ik daar zo weken mee doen. Maar gebruikte het dan wel weer meerdere dagen in de week dan een ander die in 1 dag een hele gram weg tikte/snuifde.
De middelen die je noemt voor slaap staat me wel tegen persoonlijk. Antidepressiva heb ik een soort trauma van overgehouden alleen bij het woord al. Heb rond mijn 20ste eens een ssri gehad (gek genoeg vergeet ik elke keer de naam ondanks 100x gehoord te hebben) en dat is het enige moment (al kwam dat gevoel anderhalf jaar terug erg dichtbij dit) in mijn leven geweest dat ik daadwerkelijk wilde slapen zonder wakker te worden om het niet triggerend te zeggen. Maar verder geen ervaring met Mirtizapine.
ehm ehm ehm twee zinnen terug had ik nog een boekwerk wat ik wilde zeggen maar loop even vast ........ poef in 1x blanco 😅😅😅... gekke kop ook van me .... ehm
ja dus ja ehm ben zeker verslavingsgevoelig maar echt voor alleen enkele middelen wat vele niet helemaal zullen geloven behalve de personen die me al wat langer kennen. Mijn anti drugs ex zelfs heeft op een geven moment gezegd en toegegeven dat waarvan zij dacht dat onmogelijk was voor een verslaafde bij mij toch echt zo is.... kan van alles afblijven behalve van de wiet en was niet voor niks dat ik mijn hele leven mezelf beloofde nooit aan de benzo of opiaten te gaan wat ergens toch fout is gegaan waarvan ik wel weet maar dan wordt dit verhaal niet meer om doorheen te komen want zoals je denk ik wel merkt ben ik ook wat lang van stof (kuch) en met enige moeite probeer ik niet te veel van hak op de tak te springen.
---
Buiten dit moet ik nu al wel toegeven dat drang naar een stickie wel aan het groeien is (zacht uitgedrukt).... Weet dat ik het niet moet doen maar maak me nu al zorgen over de aankomende slecht tot slapelose nacht maar zoals iedereen weet zit hier geen aan of uit knop op. Was het maar zo simpel dus eerlijk is eerlijk...... wat ik een paar berichten terug zei dat ik geen trek heb behalve in peuken kan ik nu alweer gaan bijstellen want dat stickie.. my god ... wat zou dat nu lekker zijnnnnn zuijnnn zijjnnnn.... gelukkig komt er een maatje zo langs waar ik straks me restje wiet aan kan geven want nu lukt het nog maar ik zie me er zo eentje draaien na waty uurtjes woelen in bed vnvd.... dus dat moet gauw mn huis uit GAUW.... het roept.. ook nog een heeel lief roept het me.... ooo lieve mezelf... kom me even ruiken,,, kom me even brokkkelen ... kom me maar in de fik steken,, proef me !
Als je goed luisterd kan misschien jij het zelfs horen vanuit mijn kastje hier 😅😅😅
Denk dat ik je morgen ofzo wel even een pm stuur om wat met elkaar 1 op 1 te babbelen en zelfs als je er open voor staat voor een belletje ofzo want denk dat ik aankomende week wel een metgezel nodig heb .... Zie mij nou.... ik vraag hulp ipv ik weet alles beterrrrr.... weet ik natuurlijk ook maar toch... ik zie groei in mezelf... no hard feelings als je geen tijd zin of behoefte hebt hoor dan vind ik wel iemand anders maargoed moet nu toch ergens stoppen dus laat het hier even bij.... Heeeeeel erg bedankt voor je reacite en moeite en tijd die je me gegeven hebt..... en/... onee zou stoppen
Fijne avond ieder !