THC in speeksel

Anno102

Newbie
Hallo,

In de afgelopen 5 jaar heb ik regelmatig wiet gerookt. Ik rookte consistent 0,7 gram per week.

Dit heb ik tot afgelopen weekend eigenlijk gedaan. Af en toe ben ik wel eens een week gestopt.

Ik nam 2 tot 4 hijsjes per avond voor het slapen gaan. Op moment van schrijven heb ik ongeveer 12 uur niet geblowd.

Hoe groot is de kans dat THC nog aanwezig is in mijn speeksel als ik morgen moet rijden? Dan zou het ongeveer 20 uur zijn geweest dat ik mijn laatste hijsje heb genomen.

Ik ben 1.70 cm lang en ik weeg ongeveer 70 kg.

Alvast bedankt.

De Zandman

DF-koning
De kans dat je positief gaat testen bij een controle is levensgroot!
Thc blijft zeer lang in je lijf zitten, dat is na 20 uur niet blowen beslist niet verdwenen.
Houd daar rekening mee met autorijden!

Anno102

Newbie
Maar hebben we het dan over aantoonbaarheid in speeksel?
Ik lees veel verschillende berichten. De ene site zegt 6 tot 8 uur. Een andere zegt 14 uur. Hier op het forum zegt men langer dan 14 uur. Sommige website hebben het over aantoonbaarheid van weken in urine. Maar het gaat mij puur om de speekseltest.

dus stel ik zou na het roken van een joint bijv 72 uur wachten met rijden. Dan zou de speekseltest dus (vermoedelijk) negatief zijn waardoor ik dan geen urine test zou hoeven doen als er geen indicaties zijn van drugs gebruik.

dus mijn vraag gaat puur over aantoonbaarheid bij frequent gebruik thc in speeksel.

De Zandman

DF-koning
Ik zou er zeker 3 dagen voor tellen dat je als regelmatig blower niet moet autorijden ivm een controle met een speekseltest.

verwijdermijmaar

Experimenterende gebruiker
Maar hebben we het dan over aantoonbaarheid in speeksel?
Ik lees veel verschillende berichten. De ene site zegt 6 tot 8 uur. Een andere zegt 14 uur. Hier op het forum zegt men langer dan 14 uur. Sommige website hebben het over aantoonbaarheid van weken in urine. Maar het gaat mij puur om de speekseltest.

dus stel ik zou na het roken van een joint bijv 72 uur wachten met rijden. Dan zou de speekseltest dus (vermoedelijk) negatief zijn waardoor ik dan geen urine test zou hoeven doen als er geen indicaties zijn van drugs gebruik.

dus mijn vraag gaat puur over aantoonbaarheid bij frequent gebruik thc in speeksel.
Ik heb een speekseltest gehad na 12 uur; positief. 2 jointjes gerookt avond ervoor.

ik heb een speekseltest gehad na 24 uur exact, negatief. 2 jointjes gerookt dag ervoor.

hopelijk geeft dit je een indicatie.

De Zandman

DF-koning
Je kunt best wel blowen, maar je kunt dan niet gaan autorijden.
Niet rijden als je ergens van onder invloed bent!
De ellende is niet te overzien als het fout gaat zoals iedereen weet.

verwijdermijmaar

Je kunt best wel blowen, maar je kunt dan niet gaan autorijden.
Niet rijden als je ergens van onder invloed bent!
De ellende is niet te overzien als het fout gaat zoals iedereen weet.
Ik vind dit soort berichten altijd typisch. Het gaat om situaties waarin mensen de dag ervoor hebben geblowed. Niemand is de dag erna nog onder invloed, terwijl speekseltest positief kan zijn. Maar dat mensen ‘s avonds uit werk een biertje of een paar drinken is altijd dikke prima. Ze maken misbruik van de langdurige aantoonbaarheid van thc in het systeem, terwijl de consensus in de wetenschap duidelijk is: er is geen directe correlatie tussen een bepaald thc gehalte in het systeem en driving impairment.

Uiteraard heb je gelijk, je moet niet blowen en binnen een paar uur erna gaan rijden ook al denk je dat je volledig nuchter bent. Maar laten we nou niet doen alsof mensen die na een dag hard werken, ‘s avonds een joint roken, de volgende dag verkeerd bezig zijn.

Manu76

Badass junkie
Uiteraard heb je gelijk, je moet niet blowen en binnen een paar uur erna gaan rijden ook al denk je dat je volledig nuchter bent. Maar laten we nou niet doen alsof mensen die na een dag hard werken, ‘s avonds een joint roken, de volgende dag verkeerd bezig zijn.
Ik las net, dat ze alle coffeeshops in mijn stad (Barcelona) gaan sluiten. Stuk of 200. Één van de meest liberale steden van deze wereld en krijgen we dit ineens.. Ik begrijp dus ook niet helemaal waarom dit soort praktijken gebeuren.

De Zandman

DF-koning
Als je op een zekere dag een paar bongpiipen gerookt hebt, dat was mijn favoriete wijze van blowen, dan ben je de dag erna zeer zeker nog merkbaar onder invloed.
Zo lang werkt dat goedje met de naam cannabis.
In wezen is het simpel.
Ga je over de grenswaarden heen, dan rijd je onder invloed.
Of dit nou merkbaar is, of niet.
Of we het daar nou mee eens zijn, of niet.

Manu76

Badass junkie
Als je op een zekere dag een paar bongpiipen gerookt hebt, dat was mijn favoriete wijze van blowen, dan ben je de dag erna zeer zeker nog merkbaar onder invloed.
In wezen is het simpel.
Nou nou nou..
Eerste keer dat ik een jointje rookte belande ik op de maan.
20 jaar later kon ik zoveel blowen op een dag, dat die bong van jou me amper iets deed voelen, durf ik te zeggen. :)
Een beetje vergelijken als een kind van 12 dat eerste keer wat biertjes neemt en een man van 130 kg die dagelijks een liter naar binnen werkt.

De Zandman

DF-koning
Als je niets meer voelt van een bongpijp, dan wordt het tijd om eens over te gaan op een goed gebouwde zandpijp.
Dan tuimel je zo achterover in slaap.
Tering, wat waren dat nog eens ervaringen!
Op Pinkpop bijvoorbeeld..ik ging meteen out voor een paar uren!

Manu76

Badass junkie
Als je niets meer voelt van een bongpijp, dan wordt het tijd om eens over te gaan op een goed gebouwde zandpijp.
Dan tuimel je zo achterover in slaap.
Tering, wat waren dat nog eens ervaringen!
Op Pinkpop bijvoorbeeld..ik ging meteen out voor een paar uren!
Ja, bij mij enige wat hielp om nog stoned te worden was een T-break eigenlijk (tolerance break). Even paar dagen geen thc nemen, dan kon ik weer een momentje knallen.
Ik ben blij dat ik nu geniet van het leven zonder THC trouwens. Vandaag sta ik op Tripple 2:
222 dagen niets naar binnen gewerkt.

Proxima

Badass junkie
Maar dat mensen ‘s avonds uit werk een biertje of een paar drinken is altijd dikke prima.
Als jij met teveel alcohol wordt aangehouden dan ben je evengoed de klos, en aan de hand van het alcoholpromillage die bij je wordt waargenomen ga je wel/niet mee naar het politiebureau voor verdere tests.

Bovendien zijn de boetes voor het rijden met teveel alcohol op niet mis.

Daarnaast kan je als werkgever aansprakelijk worden gesteld als er op jouw bedrijf wordt gezopen, de bezopen werknemer na afloop met de auto wegrijdt en vervolgens een ongeluk veroorzaakt.

terwijl de consensus in de wetenschap duidelijk is: er is geen directe correlatie tussen een bepaald thc gehalte in het systeem en driving impairment.
Lees die science papers, en de vele links daarin, die ik eerder had gepost nog eens goed door: er zijn juist wel correlaties te vinden, zowel bij acuut gebruik, chronisch gebruik en ongeveer alles wat daar tussenin zit.

verwijdermijmaar

Als jij met teveel alcohol wordt aangehouden dan ben je evengoed de klos, en aan de hand van het alcoholpromillage die bij je wordt waargenomen ga je wel/niet mee naar het politiebureau voor verdere tests.

Bovendien zijn de boetes voor het rijden met teveel alcohol op niet mis.

Daarnaast kan je als werkgever aansprakelijk worden gesteld als er op jouw bedrijf wordt gezopen, de bezopen werknemer na afloop met de auto wegrijdt en vervolgens een ongeluk veroorzaakt.

Lees die science papers, en de vele links daarin, die ik eerder had gepost nog eens goed door: er zijn juist wel correlaties te vinden, zowel bij acuut gebruik, chronisch gebruik en ongeveer alles wat daar tussenin zit.
Als jij ‘s avonds een paar biertjes drinkt, ben je de volgende dag niet de sjaak. Als jij wat hijsjes neemt, goede kans van wel. Het is natuurlijk anders als je even wat grammen naar binnen rookt of eet. Of een liter whiskey drinkt. Maar ik heb het over normaal gebruik van een gemiddeld fulltime werkend persoon. Dus 1-2 jointjes of 1-2 biertjes.

Ik heb vrijwel alle wetenschappelijke studies gelezen wat betreft thc en de metabolieten. Je kunt simpelweg niet stellen dat iemand met een bepaalde bloedwaarde verminderde rijvaardigheid heeft, er zijn teveel factoren. Zo zou jij met een waarde van 5 microgram compleet van de kaart kunnen zijn en ik met 10 microgram totaal niet. Tolerantie, lichaamsbouw en metabolisme, gebruik etc. Eindeloze invloeden.

Van de actieve stof THC kan er best lang residue aanwezig blijven in de lage waardes. Ook boven de wettelijke 3.0 microgram. Maar het feit dat jij deze waarde in je bloed hebt, bewijst totaal niet dat je onder invloed bent.

Iemand die niet vaak blowed, zal er meer van merken en dus met lagere waardes meer onder invloed zijn dan ervaren gebruikers met een vergelijkbare waarde. Maar iemand die niet vaak blowed, breekt het sneller af en komt dus sneller door de testen heen, terwijl diegene waarschijnlijk veel meer onder invloed was dan degene die ervaren is, maar lange tijd met residue in het bloed zit. Een lage waarde in het bloed zegt dus helemaal niet of diegene zeer recent heeft gerookt of niet, dus is het een wassen neus. De wettelijke limiet van 3 microgram is zeer abstract en misschien wel vergelijkbaar met een slokje bier of zelfs minder. Enkele minuten na een hijs, piekt je bloedwaarden tot wel boven de 100 microgram. Maar enkele microgrammen kunnen nog dagen in je bloed blijven (residue).

Ik snap dat er ergens een grenswaarde moet zijn, maar de huidige regelgeving is zeer abstract op het gebied van thc terwijl het een zeer complex onderwerp is. De wetenschap backed dit complexe probleem niet. Ik blijf het merkwaardig vinden dat mensen dit beleid verdedigen. Het kan niet de bedoeling zijn, of eerlijk zijn, dat mensen dagen na het roken van een joint beticht kunnen worden van rijden onder invloed, enkel omdat dit de enige vorm van drugs is die zo lang aantoonbaar blijft. Dan rijd half Nederland dagelijks onder invloed de volgende dag als je de rijen bij de shops ziet. Bullshit natuurlijk! Niemand die mij wijs kan maken dat wanneer ik ‘s avonds na werk een enkel jointje rook, dat ik de volgende dag onder invloed rij. Het is gewoon niet zo.

Laatst bewerkt:

Proxima

Badass junkie
Als jij ‘s avonds een paar biertjes drinkt, ben je de volgende dag niet de sjaak.
Dat komt omdat alcohol sneller door het lichaam wordt afgebroken, met een paar biertjes is het de volgende dag zo goed als verdwenen uit je lichaam en heeft het geen invloed meer. Wat is daar zo moeilijk aan?

En indien je dit al wist, waarom vergelijk je het dan met cannabis waarvan duidelijk is aangetoond dat deze stof plus de metabolieten veel langer in je lichaam blijft hangen, en daarbij ook veel langer een bijbehorende impairment blijven geven?

Ik heb vrijwel alle wetenschappelijke studies gelezen wat betreft thc en de metabolieten.
Mooie fantasie, want je conclusie strookt niet met de wetenschappelijke bevindingen.

Daarom ga ik er ook vanuit dat jij de duizenden papers hierover niet gelezen hebt.

verwijdermijmaar

Dat komt omdat alcohol sneller door het lichaam wordt afgebroken, met een paar biertjes is het de volgende dag zo goed als verdwenen uit je lichaam en heeft het geen invloed meer. Wat is daar zo moeilijk aan?

En indien je dit al wist, waarom vergelijk je het dan met cannabis waarvan duidelijk is aangetoond dat deze stof plus de metabolieten veel langer in je lichaam blijft hangen, en daarbij ook veel langer een bijbehorende impairment blijven geven?

Mooie fantasie, want je conclusie strookt niet met de wetenschappelijke bevindingen.

Daarom ga ik er ook vanuit dat jij de duizenden papers hierover niet gelezen hebt.
Nogmaals, het roken van een jointje breekt minder snel af dan alcohol. Al breekt THC9 ook zeer rap af na de piek, residue blijft langer aanwezig dan met alcohol. Maar die residue van een paar microgram betekent helemaal niet dat je onder invloed bent. Doorgaans kun je na 8 uur echt wel weer rijden…. Maar niet volgens dit beleid!

Ik ga ze vanavond er even voor je bij pakken en dan zal ik het een en ander citeren met betrekking tot driving impairment in verhouding tot bloedwaardes 😉

Metabolieten zeggen al helemaal niks over impairment, maar kunnen wel gebruikt worden om gebruik tot aan enkele maanden terug te kunnen vinden. Daar wordt op getest met urine en bloed door het CBR. THC-COOH is niet relevant in mijn verhaal.

Daarnaast betwijfel ik wel of je uberhaupt alles leest wat ik type. Maar goed, wettelijke moraalridders op het gebied van thc, je leert ermee leven. Maar goed, blijf jij lekker bij je punt dat je de dagen na het roken zogenaamd onder invloed rijd en dus strafbaar moet zijn.

Ik heb gisteren om 22:00 een joint gerookt, eerste van de week. Dus volgens jou ben ik nu onder invloed en moet ik niet gaan rijden? Ik nodig een ieder uit om dan rijvaardigheidsonderzoek bij me te verrichten 😄

Bijlagen

• IMG_4605.jpeg
    IMG_4605.jpeg
    462,3 KB · Weergaven: 7
  • IMG_4174.jpeg
    IMG_4174.jpeg
    177,2 KB · Weergaven: 5
  • IMG_4176.jpeg
    IMG_4176.jpeg
    213,3 KB · Weergaven: 4
  • IMG_4093.png
    IMG_4093.png
    261,3 KB · Weergaven: 3
  • IMG_4082.png
    IMG_4082.png
    258,3 KB · Weergaven: 3
  • IMG_4083.jpeg
    IMG_4083.jpeg
    117,3 KB · Weergaven: 3
  • IMG_4027.png
    IMG_4027.png
    68,8 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:

Proxima

Badass junkie
Ik ga ze vanavond er even voor je bij pakken en dan zal ik het een en ander citeren met betrekking tot driving impairment in verhouding tot bloedwaardes 😉
Cherry picking of de complete data set?

Daarnaast betwijfel ik wel of je uberhaupt alles leest wat ik type. Maar goed, wettelijke moraalridders op het gebied van thc, je leert ermee leven. Maar goed, blijf jij lekker bij je punt dat je de dagen na het roken zogenaamd onder invloed rijd en dus strafbaar moet zijn.
Lekkere stroman weer.

Ik heb gisteren om 22:00 een joint gerookt, eerste van de week. Dus volgens jou ben ik nu onder invloed en moet ik niet gaan rijden? Ik nodig een ieder uit om dan rijvaardigheidsonderzoek bij me te verrichten 😄
Dat is dus niet wat ik zeg.

Ik geef aan dat er wel degelijk een correlatie is tussen cannabis gebruik en rijvaardigheid.

Bij welke methodiek van meten van waarden in het bloed, en wat daarvan de gevonden gemiddelde invloeden zijn voor de rijvaardigheid staan dus in die science papers waarvan jij beweert dat je ze allemaal hebt gelezen.

verwijdermijmaar

Cherry picking of de complete data set?

Lekkere stroman weer.

Dat is dus niet wat ik zeg.

Ik geef aan dat er wel degelijk een correlatie is tussen cannabis gebruik en rijvaardigheid.

Bij welke methodiek van meten van waarden in het bloed, en wat daarvan de gevonden gemiddelde invloeden zijn voor de rijvaardigheid staan dus in die science papers waarvan jij beweert dat je ze allemaal hebt gelezen.
Je hoeft maar te googlen op ‘correlation thc blood levels and driving impairment’ en je vind genoeg conclusies. Nu zeg ik niet dat er één wetenschap is, gelukkig maar, maar de studies die mijn beweringen ondersteunen bestaan wel degelijk.

THC in blood and saliva are poor measures of cannabis impairment - The University of Sydney
For infrequent, or occasional cannabis users, some significant correlations between blood and oral fluid THC concentrations and impairment were observed. However, the researchers note that most of these relationships were “weak” in strength.

No significant relationship between blood THC concentration and driving performance was observed for ‘regular’ (weekly or more often) cannabis users.

“Of course, this does not suggest there is no relationship between THC intoxication and driving impairment,” Dr McCartney said. “It is showing us that using THC concentration in blood and saliva are inconsistent markers for such intoxication.”

Driving Under the Influence of Cannabis: Impact of Combining Toxicology Testing with Field Sobriety Tests - PMC (nih.gov)
Our results are consistent with a recent meta-analysis that concentrations of THC are “relatively poor indicators of cannabis-induced impairment” (29). Unlike ethanol (30, 31), there is no established relationship between blood THC concentrations and simulator driving performance measures (4, 26). In the largest randomized double-blinded placebo-controlled trial to date, our data confirm that THC concentrations (and/or metabolites/related cannabinoids) in blood, OF, or breath cannot be used as a sole indicator of impairment.
In the largest trial to date involving experienced users smoking cannabis, there was no correlation between THC (and related metabolites/cannabinoids) in blood, OF, or breath and driving performance. Our data support the current practice in many areas of the United States that requires officer observations of impairment along with toxicology testing before prosecuting drivers for being under the influence.

After two hours, blood THC was relatively low at about 2.8 ng/mL. Blood THC was significantly increased after consuming the cannabis edible, but the mean increases in blood THC were lower than those reported for smoked cannabis. Researchers also found no direct relationship between blood THC and driving impairment, speculating that “the present study suggests that blood THC may not be as useful for detection of impaired driving after edibles as it may be for the smoked route.”

Study: THC Blood Levels Not Correlated With Changes In Driving Performance - NORML
Study: THC Blood Levels Not Correlated With Changes In Driving Performance. Toronto, Canada: The presence of THC in blood is not predictive of detriments in psychomotor performance, according to driving simulator data published in the journal JAMA Network Open

Marijuana-Impaired Driving (nhtsa.gov)
Having found differences between THC positive and THC negative drivers, the relationship between blood THC concentration and performance on tests for impairment was examined. Poor correlation between THC concentration and performance was found, which again indicates that blood THC level is not a reliable indicator of impairment. Finally, an assessment of whether the combination of the physiological, cognitive and psychomotor indicators could reliably predict whether the driver’s THC concentration was above or below 5 ng/ml threshold was conducted. No differences were found except for the finger-to-nose test. Some individual signs, symptoms, and tests had weak correlations with the THC concentration being above or below the threshold, but none of them met basic sensitivity levels for correctly predicting impairment status.

Marijuana-Impaired Driving (nhtsa.gov)
ecause there is a poor correlation between ∆9-THC bodily content and driving impairment, the Commission recommends against the establishment of a threshold of delta-9- THC bodily content for determining driving impairment.”

The failings of per se limits to detect cannabis-induced driving impairment: Results from a simulated driving study (theiacp.org)
THC Levels Not Correlated With Changes In Driving Performance (internationalcbc.com)

Is impairment correlated with peak THC blood levels?

No. “While fewer studies have examined the relationship between THC blood levels and degree of impairment, in those studies that have been conducted the consistent finding is that the level of THC in the blood and the degree of impairment do not appear to be closely related. Peak impairment does not occur when THC concentration in the blood is at or near peak levels. Peak THC level can occur when low impairment is measured, and high impairment can be measured when THC level is low. Thus, in contrast to the situation with alcohol, someone can show little or no impairment at a THC level at which someone else may show a greater degree of impairment.” Compton at p. 7.

Ik kan echt nog wel even doorgaan. Er is ook nog een rechtszaak geweest waarbij iemand was vrijgesproken omdat het niet bewezen kon worden dat de gemeten bloedwaarde gelijk stond aan impairment. Ik adviseer deze ook even op te zoeken.

Het is een graaibeleid, heeft niks te maken met verkeersveiligheid. Stond niks voor niks 2 maanden geleden nog een artikel over de CBR psychiater wat niet deugt en dat heb ik zelf ook één keer ervaren. De wachtkamers zitten vol en je betaald 300 euro voor 5 minuten. Vervolgens kun je weer doodleuk 11 maanden blowen, maandje stoppen, testen en weer door blowen. Als het echt om verkeersveiligheid ging, was dit wel steekproefsgewijs of waren het daadwerkelijk gesprekken professionals.

Het is gewoon allemaal niet zo simpel met THC als: jij hebt 6 microgram per liter bloed, jouw vaardigheden zijn verminderd. En 3 microgram is gewoon een veel te lage grenswaarde. Er zou maatwerk moeten zijn, net als bij alcohol. Maar bij blowen maakt het geen reet uit of je 20 joints hebt gerookt of 2 hijsjes. Even strafbaar boven de 3 microgram. Direct rijbewijs kwijt (voordat de nieuwe EMD er was). Laten we nou eerlijk zijn, wat is 3 microgram op een piek van 100-150.

Laatst bewerkt:

verwijdermijmaar

In wezen is het simpel.
Ga je over de grenswaarden heen, dan ben je juridisch strafbaar* (niet persé onder invloed 😉)

Verder geef ik je wel gelijk, het is het wat het is, het is nu aan jezelf om te voorkomen dat je onder de grenswaarde blijft, ook al is dat praktisch onmogelijk om bij jezelf te meten. Dus zekere voor het onzekere, als je echt bang bent voor een speekseltest, dan zou ik adviseren pak en beet 24 uur te wachten.

Bovenaan