Truffel = vergif?

jcutter

Badass junkie
Hee,

Als de werkzame delen in paddo's en truffels eigenlijk dient als vergif in de natuur, wat verklaard dan de constructie van een trip? Ik bedoel, truffels geven mij echt een hele warme, diepgaande, mooie trip met hele vriendelijke visuals, en ik kan niet begrijpen dat dit zo uit de natuur is gegrepen door de mens, want de trip moet gewoon gemaakt zijn door iets. Als ik trip op truffels dan denk ik dat dit gemaakt is door een mens en niet door de natuur, omdat de trip zo passend is...Hoe denken jullie hierover?

KoxBox

Badass junkie
Ik voel met toch altijd vergiftigd. Het constante zweten, koud/warm hebben, ijzerachtige smaak, hallucinaties,... duiden gewoon op een gif en zo voelt het ook.

paddofiel

Experimenterende gebruiker
Heel interessant punt, zelf weet ik ook echt niet wat het nut is van psychedelica in de natuur. Ik ben op dit moment bezig met het boek 'Food of the Gods' van Terence McKenna waarin hij beweert dat het een communicatie middel is van planten onderling. Ik weet niet wat ik hier van moet denken, vind het zelf een beetje zweverig(voor de rest wel een erg leuk boek).

Er is volgens mij ook nog niet zo veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Tot nu toe hebben er eigenlijk alleen een paar verdwaalde hippies :stoned: uitspraken over gedaan, wat op zich erg leuk is om te lezen, maar het zijn alleen maar mooie theorieën zonder harde feiten.

jcutter

Badass junkie
Ik ben van mening dat een "trip" veroorzaakt wordt doordat het middel je zintuigen uit de war schoppen, waardoor trippen in feite opnieuw contact maken met je bewustzijn is.
En de constructie van de trip wordt gemaakt door je eigen geest, alleen vraag ik me af hoe de natuur erbij komt om middelen te produceren die een werkelijke reis weten te produceren produceren.

Als ik een psychedelisch middel tot mij neem, lijkt het wel alsof dit gemaakt is omdat de maker weet hoe wij als mensen op dat middel reageren.
Misschien klink ik nu als een schizofreen, ik snap anders niet zo goed waarom de natuur schijnbaar wil dat wij vrijwillig "vergif" tot ons nemen....

paddofiel

jcutter zei:
Ik ben van mening dat een "trip" veroorzaakt wordt doordat het middel je zintuigen uit de war schoppen, waardoor trippen in feite opnieuw contact maken met je bewustzijn is.
En de constructie van de trip wordt gemaakt door je eigen geest, alleen vraag ik me af hoe de natuur erbij komt om middelen te produceren die een werkelijke reis weten te produceren produceren.

Als ik een psychedelisch middel tot mij neem, lijkt het wel alsof dit gemaakt is omdat de maker weet hoe wij als mensen op dat middel reageren.
Misschien klink ik nu als een schizofreen, ik snap anders niet zo goed waarom de natuur schijnbaar wil dat wij vrijwillig "vergif" tot ons nemen....

Opzich ben je constant met je bewustzijn aan het 'spelen' bijv. dromen. dagdromen, fantaseren en zelf als je aan het sporten ben(runnershigh). Dit is waarschijnlijke iets heel natuurlijks want het helpt ons te overleven. Kijk naar adrenaline tijdens een levensbedreigende situatie of voor dagdromen het voorbereiden op een situatie die misschien in de toekomst zal komen.

Toch veroorzaken (hallucinogenen)planten bepaalde staten van bewustzijn die kunnen helpen in het overleven, zo gebruikte jagers vroeger hele kleine hoeveelheden(waarvan je niet ging trippen) psylocibine voordat ze gingen jagen. Want hierdoor werden hun zintuigen op scherp gezet.

lolnoob

Bewuste gebruiker

Eerste 2:30 min. Wel grappig om te kijken maar of het waar is dat maakt me niet echt uit.

Ik ben benieuwd of er dierentesten zijn gedaan of ze eten met psychedelica er doorheen nog willen opeten, of dat deze dieren dit inderdaad zien als vergif.

MIA-1985

Wijs gebruiker
Mijn kat heeft ze een keer gegeten, maar ik merkte niets vreemds aan hem.
Ik zat in een andere wereld :)

MIA-1985

Wijs gebruiker
jcutter zei:
Fresh zei:
Mijn kat heeft ze een keer gegeten, maar ik merkte niets vreemds aan hem.
Ik zat in een andere wereld :)
Wow, diep zeg :openmouth:

Heb het trouwens niet expres gedaan en het waren gewone truffels. Gram of 8 schat ik in (na het opnieuw gewogen te hebben, maar voor zo'n beestje is dat toch aardig wat.

Petrovic

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Je lichaam heeft het liever niet dan wel. Ik denk wel dat het een toxische waarde heeft maar die is geloof ik laag. Je visuele cortex kan wel mogelijk beschadigd raken.

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
¨Het eerste basisprincipe van de toxicologie is dat vrijwel iedere stof, die in overmaat aanwezig is, schadelijk kan zijn. Dosis sola facit venenum (alleen de hoeveelheid maakt het vergif) zei Paracelsus al in de 16e eeuw.¨ bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vergif

Als een bepaalde dosis helpt om beter te jagen dan is het ook geen vergif. Het wordt pas een vergif als je te veel neemt. En als iets te veel is dan reageert je lichaam daarop in negatieve zin. Ik denk dat je lichaam iets als te veel beschouwt als het je overlevingskansen in dat moment verkleint (je lichaam leeft niet in de toekomst en heeft geen boodschap aan diepe inzichten die je over enkele jaren verder zullen helpen.) Door het innemen van truffels bijvoorbeeld vallen bepaalde beschermingsmechanismen weg. Dit is eigenlijk heel gevaarlijk, ware het niet dat de verstandige tripper hier rekening mee houdt door in een veilige overzichtelijke omgeving te verblijven.
En zonder beschermingsmechanismen zie je dat alles Liefde is, maar daarmee wordt ook de drang tot voortplanting sterk gereduceerd (mensen kunnen nog steeds plezier beleven aan seks btw), en alle stressvolle gedragingen die daarmee samenhangen. Heel mooi, maar dit is niet de basisprogrammatuur van ons lichaam (die luidt: voortplanting en daarvoor moeten we overleven...)

Mmm tot zo ver klopt mijn verhaaltje wel aardig :) , maar hoe zit het dan met een stof als LSD? Ik heb het nooit gehad, maar ik begrijp dat je daar amper een negatieve bodyload van hebt. Misschien is die verbinding zo nieuw dat hij nog geen invloed heeft gehad op onze evolutionaire ontwikkeling.

Chris Pontius

Badass junkie
kapitein-x zei:
¨Het eerste basisprincipe van de toxicologie is dat vrijwel iedere stof, die in overmaat aanwezig is, schadelijk kan zijn. Dosis sola facit venenum (alleen de hoeveelheid maakt het vergif) zei Paracelsus al in de 16e eeuw.¨ bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vergif

Als een bepaalde dosis helpt om beter te jagen dan is het ook geen vergif. Het wordt pas een vergif als je te veel neemt. En als iets te veel is dan reageert je lichaam daarop in negatieve zin. Ik denk dat je lichaam iets als te veel beschouwt als het je overlevingskansen in dat moment verkleint (je lichaam leeft niet in de toekomst en heeft geen boodschap aan diepe inzichten die je over enkele jaren verder zullen helpen.) Door het innemen van truffels bijvoorbeeld vallen bepaalde beschermingsmechanismen weg. Dit is eigenlijk heel gevaarlijk, ware het niet dat de verstandige tripper hier rekening mee houdt door in een veilige overzichtelijke omgeving te verblijven.

Mee eens.

kapitein-x zei:
maar ik begrijp dat je daar amper een negatieve bodyload van hebt.

Ik wel. :P

paddofiel

kapitein-x zei:

En zonder beschermingsmechanismen zie je dat alles Liefde is, maar daarmee wordt ook de drang tot voortplanting sterk gereduceerd (mensen kunnen nog steeds plezier beleven aan seks btw), en alle stressvolle gedragingen die daarmee samenhangen. Heel mooi, maar dit is niet de basisprogrammatuur van ons lichaam (die luidt: voortplanting en daarvoor moeten we overleven...)

Mmm tot zo ver klopt mijn verhaaltje wel aardig :) , maar hoe zit het dan met een stof als LSD? Ik heb het nooit gehad, maar ik begrijp dat je daar amper een negatieve bodyload van hebt. Misschien is die verbinding zo nieuw dat hij nog geen invloed heeft gehad op onze evolutionaire ontwikkeling.

wat bedoel je precies met beschermingsmechanismen?

kapitein-x

Wijs gebruiker
Tripreporter
paddofiel zei:
wat bedoel je precies met beschermingsmechanismen?

Ik heb nu niet veel tijd, maar kan wel even iets bedenken wat het misschien iets verduidelijkt.

Beschermingsmechanismen zijn die impulsen die ervoor zorgen dat een organisme in het huidige moment op zijn qui vive is met betrekking tot potentiële gevaren.
Bijvoorbeeld zorgen dat je niet met je teen tegen een drempel aanstoot. Of de directe kennis dat je de zwaartekracht niet kunt tarten, oftewel: je kunt niet zweven of vliegen. Deze beschermingsmechanismen zorgen ervoor dat ons organisme kan blijven voortbestaan.
En het lijkt mij dat m.b.t. voortplanting (de kern van evolutie) soortgelijke mechanismen ook een rol spelen, zij zorgen ervoor dat het organisme zich wil voortplanten.

Je hoort mij niet zeggen dat tijdens een gemiddelde trip alle mechanismen weg vallen (in het geheel niet) of dat dit wenselijk zou zijn.

Een interessante vraag kan natuurlijk zijn: is het ook mogelijk om je bewust te worden van deze mechanismen zonder dat je erdoor verblind wordt? Bestaat er zoiets als een ´ware Ik´ dat het lichaam (en al die mechanismen) of misschien zelfs alles wat is en kan zijn omvat? In dat geval is het dus zo dat beschermingsmechanismen mogelijk zorgen voor een verkokerde blik.

Het is iig mijn ervaring dat wanneer een aantal van dit soort mechanismen wegvallen (of worden waargenomen voor wat ze zijn) dat er dan een ruimere blik is, en dat ervaar ik (wie is dat ikje? :P ) als iets wat ik dan maar Liefde noem.
Maar dit topic ging over vergif, dus laat ik niet te ver afdrijven.

JJJ

Bewuste gebruiker
Ik denk dat als je het biologisch wil verklaren, je vooral moet zoeken in de richting van toeval. In de levende natuur bestaat maar een vrij beperkt aantal stofjes, en daardoor kan het best makkelijk gebeuren, dat een stofje dat toevallig voorkomt in de ene levensvorm (plant/paddenstoelen), een bepaald effect heeft op het zenuwstelsel van de andere. Sommige van die stoffen zouden ook als een gif tegen dieren kunnen werken, maar dat hoeft niet eens om het te kunnen verklaren, in planten komen duizenden stofjes voor en het is niet zo gek dat daarvan één of twee ons bewustzijn beïnvloeden.

Dit zou ook verklaren waarom veel planten stoffen psychotrope bevatten die geen negatief gevoel kunnen geven (bv. opiaten), of stoffen in zulke lage concentraties dat ze in de natuur helemaal niet werkzaam zijn, of stoffen die alleen maar werken in een bepaalde speciale combinatie met een andere plant (ayahuasca).

Het grootste wonder vind ik zelf het feit dat wij mensen zo'n achterdeurtje in onze hersenen hebben zitten, waardoor bepaalde stofjes in de natuur zo'n interessant effect kunnen hebben op ons bewustzijn. Voor hetzelfde geld zou dat helemaal niet zo zijn.

kaasbaas

Badass junkie
Er zijn ook dieren die bewust naar psychedelische truffels zoeken. Zwijnen en luipaarden bijvoorbeeld. Ik weet niet waarom zwijnen het eten, maar luipaarden gebruiken het om te jagen. Het zou blijkbaar de zintuigen van de luipaard versterken ofzo? Maar ach, de reden kan je natuurlijk nooit met zekerheid zeggen tenzij je zelf zo'n dier bent.

Maar heel veel dieren maken gebruik van drugs, katten vinden valeriaan bijvoorbeeld heel erg leuk.

spacelord

Wijs gebruiker
A

Psylo is niet schadelijk voor het lichaam, de truffel bevat nog andere stoffen die wel niet gezond zijn maar wegens de kleine hoeveelheden hiervan kan die ook geen kwaad voor het lichaam. Vooral de kop wordt tamelijk overhoop gegooid :P

JJJ

Bewuste gebruiker
kaasbaas zei:
Er zijn ook dieren die bewust naar psychedelische truffels zoeken. Zwijnen en luipaarden bijvoorbeeld.
Volgens mij zoeken zwijnen alleen naar 'gewone' (culinaire) truffels.

Psychedelicious

KoxBox zei:
Ik voel met toch altijd vergiftigd. Het constante zweten, koud/warm hebben, ijzerachtige smaak, hallucinaties,... duiden gewoon op een gif en zo voelt het ook.

Vooral die ijzerachtige smaak komt me bekend voor
water drinken of iets eten smaakt altijd erg raar
maar ja eigenlijk is alles giftig, t gaat maar net om de hoeveelheid die je binnen krijgt
niet te veel, maar ook niet te weinig -> balans :rock:

MIA-1985

Wijs gebruiker
JJJ zei:
kaasbaas zei:
Er zijn ook dieren die bewust naar psychedelische truffels zoeken. Zwijnen en luipaarden bijvoorbeeld.
Volgens mij zoeken zwijnen alleen naar 'gewone' (culinaire) truffels.

Yep! Dat zijn de truffels van de groenteboer die "ik weet niet wat kosten" per kilo :sunglasses: :grin:

Wel is het zo dat ik scherper ga zien als ik truffels op heb, kan handig zijn, maar omdat de rest van je functies moeilijk te beheren is heb je er eigenlijk geen fuck aan :P

Zazuu.

Bewuste gebruiker
Ik denk dat wanneer jij van te voren weet wat voor effect de truffels zullen hebben ze heel anders zullen zijn dan wanneer jij uit overleving de truffels zal eten.

Ook zijn er mensen die het leuk en mooi vinden maar er zijn ook mensen die er niks van moeten hebben omdat ze graag de controle over zichzelf behouden.

Trippen is niet mooi, jij bent degene die het mooi kan vinden.

Bovenaan