Truffels vervanger MDMA

piemie

Newbie
Mijn vraag is of truffels als vervanger voor MDMA gebruikt kunnen worden. Beide zorgen ervoor dat bepaalde serotonine receptoren in het brein aangesproken worden (De een via de release lichaamseigen en serotonine en de ander via een molecuul dat hier op lijkt). Wat zorgt er dan voor het verschil in werking tussen de twee? Ook heb ik gehoord dat mensen in het begin van hun MDMA trip wel eens visuals ervaren. Zou het dan kunnen zijn dat het verschil tussen het voelen van enkel euforie, interesse in de wereld, en een laag risico op een bad trip,MDMA, en nog meer euforie, visuals, en een groot risico op een bad trip bij geestelijke instabiliteit (truffels) hem enkel zit in de hoeveelheid 'serotonine' die er op dat moment bindt aan de receptoren in je hersenen, of is dit te zwart-wit gedacht?
Voor mezelf wordt dit ondersteund met ervaringen die ik heb gehad met zwakkere truffels (mexicana 10g) tegenover sterkere truffels (Hollandia 7.5/Atlantis 15g). Bij de zwakkere truffels had ik een stuk minder het gevoel dat ik elk moment slecht kon gaan zelfs als ik het probeerde. Bij sterkere truffels was dit gevoel veel meer aanwezig en kende mijn trips hoge pieken en soms diepe dalen. Nu is het doel van mijn vraag dus om te weten te komen of er mensen zijn die dezelfde ervaringen hebben gehad of dat dit puur toeval is.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Het verschilt in effect tussen bijvoorbeeld truffels en MDMA zit hem in feit dat psilocibine (actieve stof truffels) vrij specifiek aan een bepaalde sertonine subreceptor bindt, namelijk 5HT-2A. MDMA zelf bind amper aan serotonine receptoren en zorgt vooral voor een afgifte van serotonine. Dit zorgt dan ook voor een verhoogde binding aan de 5HT-2A receptoren, maar ook allerlei andere serotonine subreceptoren. Vandaar dat MDMA licht psychedelisch wordt ervaren, maar verder vooral entactogeen (empathie, euforie, etc).

De een is dus niet echt een vervanger voor de ander. Je kunt met psychedelica zeker een euforie ervaren die vergelijkbaar is als die van MDMA. Met psychedelica kun je zelfs euforie ervaren die nog veel intenser is als die van MDMA. Het grote verschil is echter dat dit met psychedelica niet echt een garantie is, dit hangt enorm van set en setting af. Bij MDMA is het effect echter vaak nogal geforceerd positief en veel minder afhankelijk van set en setting.

Hoop dat dit enigszins verhelderend is, mocht je nog vragen hebben laat maar weten.

Bobsacamano

Badass junkie
Wat mijn collega er misschien nog even bij had moeten zetten. Is dat het echt als straight-up vervanger nogal slecht is. Gezien de meeste MDMA gebruikers dit gebruiken in de vorm van een XTC pil en daar dus lekker op gaan clubben. Dus als je het daarom vraagt.

DOE HET NIET!

verder goed verhaal Bee :)

Psychedelibee zei:
Het verschilt in effect tussen bijvoorbeeld truffels en MDMA zit hem in feit dat psilocibine (actieve stof truffels) vrij specifiek aan een bepaalde sertonine subreceptor bindt, namelijk 5HT-2A. MDMA zelf bind amper aan serotonine receptoren en zorgt vooral voor een afgifte van serotonine. Dit zorgt dan ook voor een verhoogde binding aan de 5HT-2A receptoren, maar ook allerlei andere serotonine subreceptoren. Vandaar dat MDMA licht psychedelisch wordt ervaren, maar verder vooral entactogeen (empathie, euforie, etc).

De een is dus niet echt een vervanger voor de ander. Je kunt met psychedelica zeker een euforie ervaren die vergelijkbaar is als die van MDMA. Met psychedelica kun je zelfs euforie ervaren die nog veel intenser is als die van MDMA. Het grote verschil is echter dat dit met psychedelica niet echt een garantie is, dit hangt enorm van set en setting af. Bij MDMA is het effect echter vaak nogal geforceerd positief en veel minder afhankelijk van set en setting.

Hoop dat dit enigszins verhelderend is, mocht je nog vragen hebben laat maar weten.

piemie

Newbie
Bobsacamano zei:
Wat mijn collega er misschien nog even bij had moeten zetten. Is dat het echt als straight-up vervanger nogal slecht is. Gezien de meeste MDMA gebruikers dit gebruiken in de vorm van een XTC pil en daar dus lekker op gaan clubben. Dus als je het daarom vraagt.

DOE HET NIET!

verder goed verhaal Bee :)

Psychedelibee zei:

Dank jullie wel voor deze verhelderende reacties:) Nou had ik nog een vraag. Truffels worden vaak op de verpakking beoordeeld met sterren voor euphoria, visuals etc. Betekent dit nog iets of is dit puur om klanten aan te spreken en is de kans op euforie helemaal niet groter als deze beoordeling boven de andere uitpiekt. Zoals jullie merken ben ik meer op zoek naar een feel good trip, die ik overigens al eens gehad heb op mexicana, dan heftige visuals en een diepere kijk in mezelf. Is het hiervoor in het algemeen dus gewoon beter om een zwakkere truffel te nemen? I don't mind visuals, maar ik wil mezelf niet te makkelijk gek kunnen maken. Ik heb overigens gewoon goede trips gehad op bijv 15 g. atlantis, maar de kans op mindere momenten, die dan af en toe voorkomen, zou ik gewoon graag zo klein mogelijk houden.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Geen probleem, daar is dit forum voor :wink:. Welkom nog trouwens, beter laat dan nooit he...

Maar om antwoord te geven op je vraag, volgens mij zijn die sterretjes er gewoon om naive gebruikers het idee te geven dat ze beter de een of de ander truffel soort moeten kopen. Ze bevatten allemaal dezelfde werkzame stoffen, dus het is nogal onlogisch dat de ene soort meer euforie geeft, de ander meer visuals en de volgende meer filosofische gedachtes. Ze zijn allemaal tot hetzelfde in staat, echter zijn psychedelica ten opzichte van MDMA nogal onvoorspelbaar en geven ze dus geen gegarandeerde euforie, visuals, etc.

Wel zal er verschil in sterkte zijn tussen de verschillende truffelsoorten zijn, maar of die zo groot is als ze doen voorkomen heb ik wel eens mijn twijfels bij.

Als je graag een feel good trip wilt raad ik je aan gewoon de goedkoopste/minst sterke soort te nemen en een niet te hoge dosis. Ook dan is het garantie dat je een feel good trip hebt overigens. Belangrijk te weten is dat dit vooral afhangt van de set en setting. Met andere woorden, een goede feel good mindset van de tevoren en een rustige vertrouwde omgeving. Truffels vergroten je gemoedstoestand enorm uit, dus om een fijne trip te hebben is het belangrijk er met een fijne mindset in te gaan. Maar zolang je de dosis laag houd zal je wanneer het toch wat minder fijn wordt jezelf minder snel verliezen in een negatieve spiraal.

piemie

Newbie
Psychedelibee zei:
Geen probleem, daar is dit forum voor :wink:. Welkom nog trouwens, beter laat dan nooit he...

Dank je voor de nuttige informatie:) Ik vaag dit namelijk omdat ik na een bad trip op wiet, 3 maanden terug, een aanhoudende angst heb voor de dood. Nu had ik dit altijd al in meer of mindere mate, maar sindsdien is het heftiger geweest dan ooit. Nu gaat het dus wel weer wat beter, maar wanneer ik ook maar een beetje wiet rook, kom ik weer in hetzelfde gevoel terecht (niet meer de volledige bad trip maar alleen het gevoel).

Is het risico dat dit ook gebeurt bij het nemen van een lage dosis truffels (7.5-10g mexicana) groot? Wat moet ik doen als deze gedachten en angsten hevig opkomen zetten? Zou het misschien juist wel kunnen helpen? Of zou ik het beter achterwegen kunnen laten voor nu? Ik vraag dit omdat ik tegenstrijdige berichten op het forum zie. De een zegt dat het helpt om over angsten heen te komen en de ander zegt weer dat je het dan vooral juist niet moet doen. Mijn trip staat overigens gepland op volgende week vrijdag.

Ik vraag dit vooral omdat ik het zelf wil weten, maar ook zodat andere, met hetzelfde probleem, hier misschien wat aan hebben. Bij voorbaat dank :tearsofjoy:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Het antwoord hierop is helaas niet heel simpel. Psychedelica zijn sowieso erg goed (beter dan wiet nog) in dingen uit je bewuste of onderbewuste naar boven te halen, dus ook angsten. Dit kan zowel een positief als negatief resultaat hebben. Als je er voor open staat en je kunt je overgeven aan je angsten tijdens een trip dan kunnen psychedelica je helpen in het overwinnen van je angsten. Als je je er tegen gaat verzetten kan de angst juist alleen maar erger worden en zou een trip wel eens traumatisch kunnen worden.

Het resultaat hangt uiteindelijk dus af hoe jij in een trip met dingen om kunt gaan. Dit maakt het ook zo lastig voorspellen of het jou gaat helpen of niet en hoe groot het risico op bad gaan is. Of het dus verstandig is te gaan trippen kun je vooral zelf het beste inschatten, daar ken ik je niet goed genoeg voor. Misschien wel goed van mijn kant om te vermelden is dat trippen zeker niet voor iedereen is weg gelegd en ik ook vrienden heb die ik juist afraad om te gaan trippen aangezien die zichzelf in het dagelijks leven al behoorlijk gek kunnen maken.

Als je besluit te gaan trippen is het dus belangrijk dat je er van te voren op instelt dat je je over moet geven aan de trip. Bad trips ontstaan puur uit verzet tegen de trip. Echter is jezelf ergens aan overgeven natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan en de ene persoon is daar sowieso beter in dan de ander. Persoonlijk heb ik juist door trippen geleerd om wat minder een control freak te zijn, dit heeft voor mij ook een positieve uitwerking in mijn dagelijks leven gehad aangezien je veel dingen namelijk helemaal niet kunt controleren.

Mocht je toch bad gaan probeer dan eerst de setting te veranderen, ga naar een andere ruimte of zet andere muziek op. Dit zijn allemaal dingen die enorme invloed hebben op je gemoedstoestand tijdens een trip en simpele veranderingen kunnen soms een enorm verschil maken. Iets wat ook erg goed kan werken is heel gefocust en rustig gaan ademen. Adem heel rustig in en tel tot 5 of tot 10 (afhankelijk van hoelang je kunt in en uit ademen) en adem vervolgens weer op hetzelfde tempo uit terwijl je telt. Doe dit een tijdje en je zal zien dat je langzaam wat rustiger wordt, zo ademen zorgt er namelijk voor dat je hartslag wat omlaag gaat waardoor je dus ook vanzelf rustiger in je hoofd wordt.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik denk wel dat als je op zo'n pakje truffels ziet staan 'een intens vrolijke mindset' (zoals op Atlantis) en je gelooft dat, dat dit enorm veel invloed kan hebben op je trip. :) Helaas geloof ik er geen reet van. :P

Verder eens met hierboven. Het is inderdaad niet zo makkelijk om te zeggen of het een goed idee is om psilocybine te nemen om je angsten te overwinnen. Ik heb dit in het verleden weleens aangeraden (aan praktisch iedereen zeg maar), maar dat was niet zo heel doordacht van me. Ik ben nog steeds van mening dat psychedelica als bijvoorbeeld psilocybine en LSD werkelijk diepe heling kunnen brengen, ver voorbij de middeltjes die de dokter vaak voorschrijft (wat vaak helemaal geen medicijnen zijn, maar verdovingsmiddelen die je moet blijven gebruiken voor effect). Psychedelica kunnen een mate van heling brengen die zelfs ver voorbij wat de meeste mensen denken dat überhaupt mogelijk is, gaat. Je kan erdoor ontdekken dat zelfs de "normale" staat een intens verkrampte staat is waar we helemaal gewend aan zijn geraakt. Het is the real deal zeg maar, dat wat de meeste (zo niet alle) onder ons zoeken maar nog niet hebben gevonden. Maar... zoals Psychedelibee zegt is trippen voor dergelijke heling geen makkelijk iets en moet je in staat zijn om de controle uit handen te geven (je compleet overgeven aan de ervaring). Kun je dit niet, dan zou het meer kwaad dan goed kunnen brengen.

Ook een kleine dosis kan trouwens teveel zijn als je snel je nare gedachten gelooft. Ik zou het pas weer doen als je hier wat stabieler in bent.

Bovenaan