Twee doden bij Vierdaagse

JewCookie

Wijs gebruiker
Twee doden bij Vierdaagse

Uitgegeven: 18 juli 2006 19:41
Laatst gewijzigd: 18 juli 2006 21:05
NIJMEGEN - Bij de Vierdaagse in Nijmegen zijn dinsdag twee doden gevallen. Dertig mensen zijn in het ziekenhuis opgenomen, vijf van hen moesten worden gereanimeerd. Van deze vijf zijn er twee overleden. De wandeltocht is dinsdagavond door de organisatie afgelast. De weersomstandigheden waren extremer dan verwacht.

In ieder geval een van de twee dodelijke slachtoffers is een man die deelnam aan de tocht. Bij de hulpdiensten kwamen in totaal 250 tot driehonderd meldingen binnen dat mensen onwel waren geworden.

De organisatie overlegde dinsdagavond met de burgemeester van Nijmegen en vertegenwoordigers van de hulpverleningsdiensten over de voortgang van de wandeltocht. Daar is besloten de tocht af te gelasten.

Foto: Stefan Volmer |Ambulance voert onder politiebegeleiding een gesneuvelde loper af, Strandpark Slijk-Ewijk

Wandelaars en toeschouwers vielen dinsdagmiddag bij bosjes flauw door de hitte. Heel veel wandelaars klaagden over misselijkheid, zij kregen het advies te stoppen. Een verpleegkundige op een motor reed heen en weer om bij problemen te beoordelen hoe erg ze waren en eventueel hulp in te roepen. In Lent konden wandelaars afkoelen onder een sproeinevel van de brandweer.

Oververhitting

Tussen twee en vijf uur behandelde het verzorgingscentrum van het Rode Kruis -naast wandelaars met blaren- 176 mensen, aldus coördinator Suzan Dirkx. De meesten hadden last van flauwtes, uitdroging of oververhitting. In plaats van de normale tien stretchers voor de medische dienst waren het er nu dertig. Volgens Dirkx was het extreem druk.

De organisatie was dinsdagmiddag nog, ondanks de tropische temperatuur, niet van plan het traject van woensdag in te korten.

De luchtvochtigheid is met 36 procent nog steeds vrij gunstig. Bij drukkend weer loopt de luchtvochtigheid op tot 80 procent. Wel is voor woensdag al berekend dat de wandelaars twee liter vocht per uur moeten drinken: fase zwart.

Play_bunny

Wijs gebruiker
De organisatie is echt heel erg naief geweest. Ze hadden kunnen verwachten dat dit weer te warm is en dat er zich dit soort situatie konden voordoen.

Deze mensen hadden helemaal niet mogen overlijden.
Echt heel erg.

Solidius

Badass junkie
Het kan ze zo te zien niet echt veel schelen.
Maarja mensen dragen zelf de verantwoordelijkheid om veel te drinken :rolleyes:

caatje

Badass junkie
Play_bunny zei:
De organisatie is echt heel erg naief geweest. Ze hadden kunnen verwachten dat dit weer te warm is en dat er zich dit soort situatie konden voordoen.

Echt heel erg.

Mensen hebben toch ook zelf een verantwoording vind ik. Zojuist bij sbs 6 nieuws werd aan gegeven dat alle posten voor hulp 100% bezet werden door hulpgevende organisatie's. Wat hadden ze nog meer kunnen doen? De situatie/warmte werd ook pas smiddags om 12u kritiek.

En bij Man bijt hond (ned 1) zei een vrouw; laat ze t alsjeblieft niet inkorten de aankomende dagen, kheb heerlijk gelopen. En nog veel mensen die het als niet vervelend hebben ervaren. Goed drinken en zout eten hoorde je veel als tips van de lopers zelf.

Zo'n verhaal heeft altijd 2 kanten vind ik. Was dit vandaag niet gebeurd had je er niemand over gehoord. Het is erg triest dat het is gebeurd maar ik denk niet dat het de organisatie aan te rekenen is.

Play_bunny

Wijs gebruiker
caatje zei:
Play_bunny zei:

Echt heel erg.

Mensen hebben toch ook zelf een verantwoording vind ik. Zojuist bij sbs 6 nieuws werd aan gegeven dat alle posten voor hulp 100% bezet werden door hulpgevende organisatie's. Wat hadden ze nog meer kunnen doen? De situatie/warmte werd ook pas smiddags om 12u kritiek.

En bij Man bijt hond (ned 1) zei een vrouw; laat ze t alsjeblieft niet inkorten de aankomende dagen, kheb heerlijk gelopen. En nog veel mensen die het als niet vervelend hebben ervaren. Goed drinken en zout eten hoorde je veel als tips van de lopers zelf.

Zo'n verhaal heeft altijd 2 kanten vind ik. Was dit vandaag niet gebeurd had je er niemand over gehoord. Het is erg triest dat het is gebeurd maar ik denk niet dat het de organisatie aan te rekenen is.

Dat bedoelde ik eigenlijk ook niet echt. Ik heb het niet zo goed uitgelegd.
Wat ik bedoelde is dat de organisatie op de hoogte was van het feit dat het 35 graden of warmer zou worden.
De routes zijn ooit een keer eerder in gekort toen het ook zo warm dreigde te worden.
Nu heeft de organisatie in feite gezegd: "we kijken het aan en we kunnen de dagen daarna altijd de route nog inkorten". Dat bedoel ik eerder. Hierin zijn ze naief geweest. Ze hadden de route gelijk moeten in korten. De echte grote problemen ontstonden pas rond 15.30 (zeiden ze in de persconferentie). Als de route was ingekort, waren er meer mensen binnen geweest dan nu.
Dat hadden ze niet kunnen voorzien, maar naief is het wel om het gewoon met de temperaturen van nu gewoon door te laten gaan in de volledige lengte.
Natuurlijk heeft iedereen ook een eigen verantwoordlelijkheid, daar ben ik het mee eens. Maar daar mag je je als organisatie niet op beroepen. Je bent als organisatie ook verantwoordelijk.

Bovenaan