Vaccin tegen het Coronavirus

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cerberus

Wijs gebruiker
Bedrijven, de horeca en scholen mogen mensen die niet zijn gevaccineerd tegen corona weigeren.

Wat vinden jullie hiervan?
Hun recht in theorie. Iedereen mag over hun eigen zaak de regels van toegang bepalen of zo zou het moeten zijn. Maar in de praktijk is het probleem dat "overheid die alle zaken dichtgooit als 'de cijfers' stijgen" als een zwaard van Damocles boven hen hangt waardoor die zaken/bedrijven misschien regels doorvoeren waar ze zelf niet achter staan of in het algemeen nooit zouden doorvoeren. In een ideale wereld sluit overheid geen zaken of verbiedt deze geen evenementen om redenen als "er is een virus" maar bepaalt iedereen zijn eigen risico. En in die wereld is het dan ook logisch dat een zaakvoerder kan beslissen dat iedereen die zijn zaak binnenkomt gevaccineerd moet zijn, of dat niet uitmaakt voor hem. Dus dan zou ik het er helemaal mee eens zijn. Maar in de situatie dat we nu zitten (overheid die lockdown oplegt), kan je geen perfect antwoord geven op die vraag dus. Maar in principe: JA bedrijven mogen dit bepalen maar TEGELIJK moet overheid stoppen met al hun onethische interventies anders werkt het niet.

Blaatschaap

Bewuste gebruiker
Bedrijven, de horeca en scholen mogen mensen die niet zijn gevaccineerd tegen corona weigeren.

Laat ze eerst maar eens vaststellen of een gevaccineerd persoon ook niet meer verspreid (daar heb ik nog geen officiële berichten van gezien). Als gevaccineerde mensen het alsnog kunnen verspreiden dan heeft daarop controleren/weigeren ook geen toegevoegde waarde.

Verder ben ik niet echt fan van zo'n plan omdat het indirect toch een soort van dwang richting vaccinatie is, en ik vind dat dat gewoon een vrije keus moet bijven. Maar ik kan me wel situaties voorstellen waarin dit een redelijke eis is (in het geval dat vaccinatie ook betekend dat je het niet kan verspreiden), bijvoorbeeld bij toegang tot een bejaardentehuis vol kwetsbare mensen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Laat ze eerst maar eens vaststellen of een gevaccineerd persoon ook niet meer verspreid (daar heb ik nog geen officiële berichten van gezien). Als gevaccineerde mensen het alsnog kunnen verspreiden dan heeft daarop controleren/weigeren ook geen toegevoegde waarde.
Is ook nog onbekend ja. Je kunt mogelijk nog gewoon besmettelijk zijn na vaccinatie.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Helemaal mee eens, na wat denkwerk heb ik zelfs een systeem bedacht en een tekening gemaakt.
Alle ongevaccineerde krijgen dit symbool op hun kleding:

De volgende stap is het plaatsen van ongevaccineerde in aparte wijken.

disclaimer:
(dit is natuurlijk grappend over de gelijkenis voor de mensen die dat niet snappen)
Kan er zelf wel om lachen, maar dit vinden ze hier op DF niet kunnen en wordt waarschijnlijk weggehaald. Ik zeg het maar even.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het is ook helemaal niet grappig eigenlijk, dat is het hem nou juist. Het is juist grappig eng als je het gaat vergelijken. Als het wordt weggehaald dan is dat zo.
Heb je gelijk in. Het is juist eng en daarom vind ik persoonlijk ook dat we dit soort vergelijkingen toch moeten kunnen maken, ook al komen ze natuurlijk niet helemaal overeen.

Juun

Badass junkie
Laatst bewerkt:

Vchip

Badass junkie
Straks kun je nergens meer boodschappen doen zonder vaccinatiebewijs :tilttearlaugh: :tilttearlaugh: :flushed:

Dat is echt nazi shit. Dat is gewoon, geen vreten meer als je geen prik hebt laten zetten.... omg, waar gaan we naartoe..

tis een complot; in de vaccin zitten nanobots die ons nog meer veranderen in makke schapen. het enige wat we mogen doen is een vak leren en onszelf voortplanten.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Straks kun je nergens meer boodschappen doen zonder vaccinatiebewijs :tilttearlaugh: :tilttearlaugh: :flushed:

Dat is echt nazi shit. Dat is gewoon, geen vreten meer als je geen prik hebt laten zetten.... omg, waar gaan we naartoe..

tis een complot; in de vaccin zitten nanobots die ons nog meer veranderen in makke schapen. het enige wat we mogen doen is een vak leren en onszelf voortplanten.
F56F32FF-2B56-4739-A080-8DC43C6C9434.jpeg

CuriousExplorer

DF-koning
In België is de discussie aan het oplaaien of de overheid de vaccinatie niet verplicht moet maken. Is toch nog een stap verder.

• Wow
Waarderingen: Juun

TripJess

Bewuste gebruiker

En andersom? Kinderen moeten nu verplicht naar school maar wat als die ouders die niet durven te laten gaan? Jammer verplicht. Is toch ook niet normaal in deze tijd

Rivalrie

Badass junkie
niet verplicht hoorde ik op een nieuwsprogramma.. mogen online les blijven volgen als ze de ouders dat willen.
Scholen blijven dicht in februari. Mijn zoontje zou vandaag beginnen maar het is onmogelijk voor scholen om te voldoen aan de maatregelen. Hij krijgt nu een half uurtje online les.

Vchip

Badass junkie
School educatie suckt sowieso. Mijn hypothetische dochter moet naast school veel aan zelfstudie doen. Zelfstudie is veel leerzamer dan de rotzooi die in schoolboeken staat

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Tja. Kansloos

Alleen als het echt niet kan...

Je kunt nu al zien waar dat op uitloopt. (verdere verdeling van de maatschappij) Je kunt de hele tijd al zien waar dingen op uitlopen in deze coronatijd, ver voordat ze gebeuren.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter

Ik ben zooo onder de indruk van deze vrouw die zo kalm, inzichtelijk en weldoordacht spreekt over actuele zaken. Deze intelligentie mis ik echt in de meer mainstream kanalen. Het is precies wat ze zegt: het is tegenwoordig data data data. Maar waar is de edele intuïtie te vinden, de subjectieve factor, het echte denken? Als maatschappij worden we meer en meer robotisch, minder menselijk. Het vaccinatiepaspoort is daar een uiting van.

Maar mijn "niet-pluis-gevoel" tintelt al zeker een lange tijd...

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Interessant filmpje @Mindless

Als ik het goed begrijp dan is haar hoofdpunt dat we teveel eenzijdig met onze ratio objectief naar zaken proberen te kijken. Hierbij onderwaarderen we als maatschappij het subjectieve en de menselijke intuitie. Gevolg hiervan:
Als maatschappij worden we meer en meer robotisch, minder menselijk.

Als ik dit zo juist interpreteer dan ben ik het eens met haar algemene punt. Ik denk ook dat we als maatschappij doorschieten in het objectieve, het vastleggen van alles in regeltjes en het continu controleren. Volgens mij zou er vaak meer ruimte moeten zijn om experts bevoegd te maken op basis van kennis, ervaring en intuitie keuzes te maken. Maar hieruit volgt ook meteen dat ik denk dat het om een balans gaat. Alles doen op basis van "gevoel", "intuitie" en het subjectieve is volgens mij net zo verkeerd als alles doen op basis van "data" en het objectieve.

Kortom ik ben het eens met haar algemene betoog dat we als maatschappij wat doorschieten in het objectieve maar ik vind de link met het vaccinatiepaspoort vrij zwak. Volgens mij zouden we als maatschappij gebaat zijn bij een goede balans tussen subjectief (intuitie/gevoel) en objectief (ratio, data).

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Interessant filmpje @Mindless

Als ik het goed begrijp dan is haar hoofdpunt dat we teveel eenzijdig met onze ratio objectief naar zaken proberen te kijken. Hierbij onderwaarderen we als maatschappij het subjectieve en de menselijke intuitie.
Dat is haar hoofdpunt denk ik ja.

Als ik dit zo juist interpreteer dan ben ik het eens met haar algemene punt. Ik denk ook dat we als maatschappij doorschieten in het objectieve, het vastleggen van alles in regeltjes en het continu controleren. Volgens mij zou er vaak meer ruimte moeten zijn om experts bevoegd te maken op basis van kennis, ervaring en intuitie keuzes te maken. Maar hieruit volgt ook meteen dat ik denk dat het om een balans gaat. Alles doen op basis van "gevoel", "intuitie" en het subjectieve is volgens mij net zo verkeerd als alles doen op basis van "data" en het objectieve.
Ik denk ook niet dat ze dat laatste beweert. Ze is notabene zelf arts en heeft te maken met objectieve data.

Kortom ik ben het eens met haar algemene betoog dat we als maatschappij wat doorschieten in het objectieve maar ik vind de link met het vaccinatiepaspoort vrij zwak. Volgens mij zouden we als maatschappij gebaat zijn bij een goede balans tussen subjectief (intuitie/gevoel) en objectief (ratio, data).
Nou ja, een vaccinatiepaspoort is natuurlijk een voortvloeisel van een maatschappij die intensief bezig is met data verzamelen en implementeren. Steeds meer moet vastgelegd worden, steeds meer moet inzichtelijk gemaakt worden. Maar toegegeven, de link is niet heel sterk en het ging vooral om het hoofdpunt dat jij ook benoemde hierboven.

• Like
Waarderingen: Eik
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan