Je zegt het goed Rivalrie, het is voor sommigen moeilijk om meningen en feiten van elkaar te scheiden. Er kan hier prima informatie met elkaar worden gedeeld en daar kan prima over worden gecommuniceerd.
Maar wanneer nieuws zodanig verknipt wordt gedeeld dat er uitspraken worden gedaan die kant nog wal raken ('90% van de ziekenhuisopnames zijn gevaccineerden, de miep van het ziekenhuis in Maastricht zegt het zelf', terwijl zij enkel een uitspraak deed over één afdeling met 10 personen) of er bronnen worden gedeeld die redelijkerwijs niet te checken zijn (een grafiek met bronvermelding die nergens toe leidt, 'reken zelf maar na', komt van 'een analist') gaat het niet meer om het delen van nieuws of het delen van feiten, maar om het delen van als feit verpakte meningen.
Voor jou is het blijkbaar erg lastig in te zien dat de manier waarop je hier post, zó sterk gekleurd dat het bijna zeer doet aan de ogen, precies dat is: het delen van jouw mening, verpakt als feiten.
Zodra je iedereen die daar wat tegenin brengt in een 'TEGEN' kamp plaatst maak je normale communicatie wel erg moeilijk. De tweedeling in de maatschappij wordt juist veroorzaakt door dit soort gedrag: als je mijn waarheid niet gelooft ben je tegen mij en ik heb gelijk dus jij bent een idioot. Zeggen dat het topic maar gesloten moet worden omdat je geen gelijk krijgt en afgeremd wordt voelt een beetje als Calimerogedrag.
Er schrijven er hier best wat mee die niet voor of tegen vaccineren zijn, maar vooral voor een vrije keuze en voor het terugkeren naar de normale samenleving, zonder dat daarbij al teveel dooien vallen omdat een aantal mensen willen dansen. Die voor plekken in het ziekenhuis zijn als je dat nodig hebt, en voor geen keuzes hoeven maken wie wel en geen zorg kan krijgen, omdat een aantal mensen uit willen kunnen gaan.
Die zijn het niet met het beleid eens, niet met corona eens, maar vaak ook niet met jou eens. Door de heftigheid van jouw mening en je starheid daarin zet je hen ook weg als 'het andere kamp'. Zie je dan nu door welke groep de tweedeling in de maatschappij veroorzaakt wordt? Dat is niet door de mensen in het midden, die niet voor of tegen zijn, maar gewoon zelf de oplossing ook niet weten. Maar door de mensen die het hardste schreeuwen dat hun mening de juiste is, de waarheid is, en de feiten daaraan aan denken te kunnen passen. De mensen die de overheid en mainstream media niet vertrouwen, maar wel waarde hechten aan uitspraken van Forum voor Democratie en Maurice de Hond als zijnde waarheid.
En ja, somehow zie ik dat geschreeuw vooral aan één kant van de 'tweedeling'.
Ik wacht nog tot het moment dat iemand met een werkbare oplossing uit deze crisis komt, die voor iedereen oke is. En tot die tijd ga ik vrolijk de discussie aan, zo min mogelijk op de inhoud, maar wel op de manier waarop informatie gedeeld word, de manier waarop tweedeling gecreëerd wordt door het volk zelf. En heel soms, zoals gister met mijn moeder, ook op de inhoud. Omdat er met hen nog te praten valt.