van soft- naar harddrugs

puppet

Experimenterende gebruiker
Blowen is aanzet naar harddrugs

Pubers die cannabis roken hebben meer kans om later ook heroïne of cocaïne te gebruiken dan andere jongeren. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Jongeren die voor hun achttiende verjaardag al cannabis gebruikt hebben, lopen meer kans om later verslaafd te worden aan andere drugs dan jongeren die niet blowen. ,,De kans is zelfs zes tot zeven keer hoger'', zegt onderzoekster Jacqueline Vink van de afdeling Biologische Psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze selecteerde meer dan tweehonderd tweelingen waarvan de ene wel cannabis had gebruikt voor de achttiende verjaardag en de andere niet. Het blowende deel van de tweelingen bleek op latere leeftijd veel hoger te scoren op allerlei vlakken van drugsgebruik. Ze grepen vaker naar partydrugs als XTC en naar harddrugs als cocaïne en heroïne.

Drugspreventie nodig

,,Door te werken met tweelingen zijn we er zeker van dat de proefpersonen in dezelfde omgeving opgegroeid zijn en - bij de eeneiïge tweelingen - zelfs hetzelfde genetisch materiaal hebben'', zegt Vink. ,,Natuurlijk blijven ook tweelingen eigen vrienden en eigen ervaringen hebben, en die kunnen ook een rol spelen bij later drugsgebruik. Maar op basis van ons onderzoek is het aannemelijker dat er een verband is tussen het vroege cannabisgebruik en het latere drugsgebruik.''

De onderzoekers waren zelf verrast door de resultaten. ,,Gelijkaardig onderzoek met tweelingen in Australië had al gelijkaardige resultaten opgeleverd. Maar in Australië is cannabis illegaal. We dachten dat er in Nederland een grotere kloof zou zijn tussen het gebruik van cannabis en het gebruik van andere drugs omdat cannabis hier bij wet is toegelaten. Dat bleek een vergissing.''

Op basis van hun resultaten raden de onderzoekers aan veel aandacht te besteden aan drugspreventie bij jongeren, om zo te voorkomen dat die blowende jongeren later naar harddrugs zouden grijpen.

Bij de Vereniging voor Alcohol en andere Drugsproblemen in Vlaanderen ondersteunen ze die conclusie. ,,Wij zijn er al lang van overtuigd dat jongeren die snel beginnen met cannabis vaker in de problemen komen en ook vaker problematische gebruikers worden'', zegt Marijs Geirnaert. ,,We moeten de jongeren aanraden om niet te gebruiken, of om hun eerste ervaring met cannabis zo lang mogelijk uit te stellen.''

JewCookie

Wijs gebruiker
ben ik het helemaal niet mee eens.. meeste blowers die ik ken, willen helemaal niets van hd weten.. dit zal niet voor iedereen gelden, maar ik denk niet dat mensen van soft naar hard gaan omdat ze soft zo leuk vonden..

A

Anonymous

Gast
Tabak zet mensen aan om hardere drugs te gebruiken.
Op je pakje staat roken is dodelijk. Nadat je sigaret op is leef je nog.
Dan ga je toch denken dat het onzin is of niet?

van_veen456

mensen die cannabis roken zijn geintereseerd in drugs....als je intresse hebt in bepaalde dingen ga je nu eenmaal verder zoeken.
ik ben geintereseerd in reptielen...dat wil niet zeggen dat ik het bij één soort houd (vreemde vergelijking...but you know what i mean!)

Psychedelic_Fairytale

Bewuste gebruiker
ben ik het helemaal mee eens
als ik niet was begonnen met blowen, zou ik nu geen harddrugs gebruiken
blowen is de eerste stap en verkleint de drempel, want na een tijd ben je blowen zo gewoon dat je wel is wat sterkers wilt :)

Dags

Bewuste gebruiker
van_veen456
BerichtGeplaatst: 21 Apr 2006 15:38 Onderwerp:
mensen die cannabis roken zijn geintereseerd in drugs....als je intresse hebt in bepaalde dingen ga je nu eenmaal verder zoeken.
ik ben geintereseerd in reptielen...dat wil niet zeggen dat ik het bij één soort houd (vreemde vergelijking...but you know what i mean!)

Volgens mij klopt dit precies!!! Natuurlijk ben ik eerst met blowe begonnen, omdat dit de meest toegankelijke drug voor mij was. Maar als wiet er niet geweest was, was ik waarschijnlijk met xtc begonne ofzo(xtc als gatewaydrug :P ). Ik ben gewoon een fan van drugs en ik begin met het minst harde en kijk hoe ik het op kan bouwen..............

puppet

volgens mij is dit ook de grootste angst die ouders hebben (tenminste mijn ouders). Op een gegeven moment wordt blowen een sleur, en wil je je geest meer gaan uitdagen. Een pilletje pakken is dan lang niet meer zo moeilijk, en je gaat het ook veel makkelijker combineren. En inderdaad, als ik niet was begonnen met blowen had ik waarschijnlijk lang niet zo snel naar pillen of sos gegrepen. Achteraf niet te achterhalen natuurlijk, maar blowers staan over het algemeen veel opener tegenover drugs dan de meeste alcoholgebruikers. Softdrugs is het eerste opstapje naar meer..
maar SMOKE ON!! :stoned: :stoned:

van_veen456

idd, als je intresse hebt in drugs, ligt wiet het meest voor de hand om mee te beginnen (makkelijk verkrijgbaar, niet echt gevaarlijk, niet al te duur, gedoogd)....nogal wiedes dat dat vaak naar voren komt als eerste drug...

Qocaïne

Badass junkie
Psychedelic_Fairytale zei:
ben ik het helemaal mee eens
als ik niet was begonnen met blowen, zou ik nu geen harddrugs gebruiken
blowen is de eerste stap en verkleint de drempel, want na een tijd ben je blowen zo gewoon dat je wel is wat sterkers wilt :)

De drempel van SD naar HD is nog véél te groot...
Ik geloof nooit dat wanneer je blowt de kans groter is dat je HD gaat gebruiken. De stap van blowen naar paddo's (beide soft drugs, alleen paddo's heeft een hard drugs effect) is wel makkelijker te maken. En vanuit dááruit ga je makkelijk naarde HD. Omdat de effecten van pads zo hevig kunnen zijn!

A

Anonymous

Gast
Ze zouden het anders moeten formuleren, zoals: Mensen die intresse hebben in drugs, grijpen als eerst naar wiet. Bijvoorbeeld.

buzzy

Badass junkie
Ik was 14 toen ik voor t eerst blowde, toen dacht ik er nog niet echt overna om iets anders te proberen maar nu 4 jaar later zit ik toch af en toe wel es aan de pep / sos / pillen. maar dat je van sd naar hd zou gaan vind ik 100% een persoonlijke kwestie. Ik ken genoeg mensen die blowen en drinken wel maar moeten van de rest echt helemaal niks weten.

BacingsPen

Badass junkie
Wat hebben ze nu eigenlijk bewezen?

Mensen die beginnen met een andere drugs die anders is dan de legale middelen uit de winkel zullen eerder andere illegale drugs gebruiken dan mensen die alleen alcohol drinken, roken of koffie drinken...

ja hehe, dat lijkt me nogal logisch eh :confused: Ze kunnen wel gaan roepen dat Cannabis legaal is in nederland, toch kom je vaak met crimminelen in aanraking wanneer je aan je shit wil komen... (prijzen in shops zijn ook veel te hoog als je verslaafd raakt aan blowen...)

Onder invloed van alcohol worden er trouwens veel meer illegale harddrugs gebruikt dan onder invloed van wiet...

puppet

SpacingBen zei:

Mensen die beginnen met een andere drugs die anders is dan de legale middelen uit de winkel zullen eerder andere illegale drugs gebruiken dan mensen die alleen alcohol drinken, roken of koffie drinken...

ja hehe, dat lijkt me nogal logisch eh :confused: Ze kunnen wel gaan roepen dat Cannabis legaal is in nederland, toch kom je vaak met crimminelen in aanraking wanneer je aan je shit wil komen... (prijzen in shops zijn ook veel te hoog als je verslaafd raakt aan blowen...)

Onder invloed van alcohol worden er trouwens veel meer illegale harddrugs gebruikt dan onder invloed van wiet...

tja, das omdat je al stomende nog wel weet waar je mee bezig bent. Met alcohol wordt dat lastiger. nogal wiedes dan. :stoned:

BacingsPen

Badass junkie
puppet zei:
SpacingBen zei:

tja, das omdat je al stomende nog wel weet waar je mee bezig bent. Met alcohol wordt dat lastiger. nogal wiedes dan. :stoned:

precies, dan doe je maar... zonder er bij na te denken...

En als er iets is wat je NIET doet als je stoned bent? :confused:

Rivalrie

Badass junkie
I got into a very serious fight with my boyfriend which led to our breakup, I was worried about our relationship because I love my boyfriend so much and didn't want to lose him so I decided to look for a solution on the internet when I saw several testimonials of people thanking Lord Bubuza for reuniting their relationship, so I immediately contacted Lord Bubuza on WhatsApp: +1 505 569 0396 and told him my relationship issues, He responded and promised to help me. He assured me that I will see the results within 12 to 16 hours .. I did as he told me, 15 hours later my friend called me crying and begging me to forgive and accept him back .. Lord Bubuza is great and I can't stop thanking him. Contact him for help via WhatsApp: +1 505 569 0396 or by email:
Was your friend abused?

Zeelanddude

Badass junkie
Tripreporter
Wat is t nou precies? Weet dat t iets neps of scam is maar wat?
Geen idee, heb me eigen al eerder suf gezocht op internet ernaar maar nog niet kunnen achterhalen wat de scam dan is. Wel heel veel post op blogs en forums, soort gelijke berichten als hierzo maar nog geen slechte reviews tegengekomen over de lord 😆 geen idee wat nou precies de insteek er van is maar wou het niet uit gaan proberen 😂

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Geen idee, heb me eigen al eerder suf gezocht op internet ernaar maar nog niet kunnen achterhalen wat de scam dan is. Wel heel veel post op blogs en forums, soort gelijke berichten als hierzo maar nog geen slechte reviews tegengekomen over de lord 😆 geen idee wat nou precies de insteek er van is maar wou het niet uit gaan proberen 😂
Ik heb hetzelfde! Niks aan echte info te vinden. Idd alleen maar dit soort berichten als hierboven. Maar ja, praten met een “God” via mail of whatsapp? En wat doet ie dan? Kost het iets? Wordt je opgelicht of wat?
Ik ben sowieso altijd mega sceptisch met sit soort dingen... Straks is in ene al je geld pleite of iets, weet ik het.

owwww, bericht is verwijderd door de mods!

Lemmy

Badass junkie
Ik heb maar een paar keer cannabis gebruikt, waaronder 'n keer spacecake. Vond daar niet zo veel aan, ben van die cake zeer ziek geweest.

Enkele jaren later een toefje Ketamine, nog wat later vloeibare & dan sinds een jaar of 8 enkel C en af en toe een pilletje. Hoewel dat ook al meer dan een jaar geleden is.

CaRRita

Belezen gebruiker
Is er ergens een link naar het hele onderzoek? Ik ben wel benieuwd naar bijv. de tijdspanne die tussen het blowen en het hd gebruik zat, welke cijfers er precies bij 6/7 meer kans op hd gebruik horen etc. En ook door wie en vanuit welke onderzoeksvraag er is gekeken.

Bovenaan