Ik zou niet meer kunnen zeggen waar precies want het is al een hele tijd geleden, maar ik heb ooit in een onderzoeksartikel voorbij zien komen dat hartslag en bloeddruk na inname van amfetamine soms in eerste instantie juist tijdelijk wat kunnen dalen omdat er een soort compensatiereactie van het lichaam optreedt ten opzichte van de stressor.
Zelf heb ik in de come-up van speed - bommetje - wel eens vaker een bepaalde sufheid/slaperigheid gemerkt die dan wat later pas overging in de typische stimulatie. Ik heb in die momenten nooit mijn maten gemeten (lag dan vaak even een mini-dutje te doen op bed of bank) maar het zou me niet verbazen als die dan verlaagd waren. Sowieso weet ik dat mijn hartslag en vooral bloeddruk meestal op hun hoogst zijn in de nawerking, als het piekeffect van de speed eigenlijk al een hele tijd weg is. Bijna alsof je lichaam het steeds wat minder goed kan bijbenen en uiteindelijk pas vermoeid en dus volledig overgestimuleerd raakt.
Ik vind het dus niet eens zo gek klinken wat je hier beschrijft. Althans, als je dit alleen hebt kort na inname. Als je hartslag blijvend lager dan normaal is onder invloed van speed gaat het misschien niet op.
Overigens stond in datzelfde artikel (dacht ik toch) ook beschreven dat uit een bepaald onderzoek was gebleken dat bij ernstige speedverslaafden een omgekeerd beeld kan worden gezien als het gaat om slaap: zij bleken meer slapeloosheid te ervaren als ze niet gebruikt hadden, en veel minder als ze wel hun gebruikelijke speedportie namen. Beetje off-topic hier, maar wel interessant.
Kan me helaas niet meer details herinneren dus neem het niet al te serieus, maar dit is me vaag bijgebleven. Het is niet altijd even straightforward, het werkingsmechanisme van ons lichaam.