Verleidingen na het afkicken

wij zijn benieuwd naar wat jullie vinden dat het moeilijker maakt om clean te blijven nadat je bent afgekickt? Wat zijn moeilijke situaties (thuis/op straat/...) en moeilijke momenten(overdag/'s avonds/..)?

En wat denken jullie dat helpt om clean te blijven? Familie of juist een hele andere omgeving...

En welke tips zou je anderen willen geven om van drugs (alle soorten) af te blijven?

We hopen op veel reacties :)
 

Angramar Temenos

Badass junkie
Neem af en toe salvia en doe iboga. Daardoor blijf je makkelijk van de drugs af. Ook af en toe DMT roken schijnt te helpen bij sommige mensen (hier neem ik geen vergif op in, maar iemand die ik ken is door diepgaande DMT trips van de coke gekomen. Ik weet niet of het placebo was en die gewoon cold turkey'de, maar ik zeg het maar neer). Een mix van methadon en benzo's helpt bij heroine, en ayahuasca kan je er ook bij helpen.
 

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Ben een tijd geleden aan de coke geweest. (Zo goed als dagelijks)
Ik had het geluk dat in de vriendenkring maar een paar andere coke-gebruikers waren. Heb me toen een tijd lang helemaal suf gerookt aan de wiet zodra ik trek kreeg.
Trek momenten waren vooral wanneer ik even genoeg geld had, problemen aan mijn hoofd, of als het voorbij kwam.
Ben toen afgekickt met hulp van mijn (ex)vriendin en met wiet, dat hielp mijn zin in het spul te minderen.

Inmiddels 3 jaar niet meer gebruikt, maar heb genoeg mensen in mijn omgeving die er nog steeds aan zitten.

Greets
M
 

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
annet.marijke zei:
wij zijn benieuwd naar wat jullie vinden dat het moeilijker maakt om clean te blijven nadat je bent afgekickt? Wat zijn moeilijke situaties (thuis/op straat/...) en moeilijke momenten(overdag/'s avonds/..)?

En wat denken jullie dat helpt om clean te blijven? Familie of juist een hele andere omgeving...

En welke tips zou je anderen willen geven om van drugs (alle soorten) af te blijven?

We hopen op veel reacties :)

Ik ben 1 1/2 jaar verslaafd geweest aan speed, waar van ik zeker een half jaar dagelijks gebruikte. Mijn omgeving is niet veranderd, in het begin van mijn cleane periode gebruikte het grootste gedeelte van van mn vrienden nog fanatiek speed. Ik heb zelfs een paar maanden een relatie gehad met een speed gebruiker die ook in mijn bijzijn snoof. Moeilijke momenten komen onverwachts. Van het één op het andere moment kun je ineens cravings krijgen.. Ik ruik na een jaar clean zijn nog steeds met enorme regelmaat speed, terwijl het er niet is. Ik ben speed gebruikers niet uit de weg gegaan, ik heb zelfs een aantal keer mezelf expres op de proef gesteld door bij snuivende vrienden te gaan zitten. Als ik weer had willen gebruiken had ik daar legio mogelijkheden voor gehad. Er is maar één reden waarom ik nog steeds clean ben en er van overtuigd ben dat ik dat ook blijf.. Ik wil niet weer mn leven compleet naar de tyfus helpen. Iedere keer als ik zin heb in speed, denk ik aan wat ik er mee kapot gemaakt hebt. Werkt echt goed als motivatie om t niet te doen :P Als je écht clean wilt blijven lukt dat prima. Je moet het alleen écht willen. Het enige wat je hoeft te doen, is het niet meer doen. That's it.
 

Gemini

Badass junkie
[SF] Safiertje zei:
Als je écht clean wilt blijven lukt dat prima. Je moet het alleen écht willen. Het enige wat je hoeft te doen, is het niet meer doen. That's it.

Simple, but so true.
 
L

Lid 6909

Gast
Inderdaad, als jij voor jezelf nog niet zoiets hebt dat je gebruik en probleem is omdat je er bijvoorbeeld heel normaal onder kan functioneren, kun je het stoppen wel vergeten.

Verder is een eerlijke voorlichting over drugs nodig, dus niet alleen de voorlichting van: Begin er niet aan!

Je kunt best drugs gebruiken, zonder later verslaafd te raken.
Ik ben van mening dat je er zelfs meer waardering voor het leven door krijgt, mits je drugs met je verstand gebruikt! (dit geld overigens niet voor alle drugs)
 

Angramar Temenos

Badass junkie
gNuxx zei:
Inderdaad, als jij voor jezelf nog niet zoiets hebt dat je gebruik en probleem is omdat je er bijvoorbeeld heel normaal onder kan functioneren, kun je het stoppen wel vergeten.

Verder is een eerlijke voorlichting over drugs nodig, dus niet alleen de voorlichting van: Begin er niet aan!

Je kunt best drugs gebruiken, zonder later verslaafd te raken.
Ik ben van mening dat je er zelfs meer waardering voor het leven door krijgt, mits je drugs met je verstand gebruikt! (dit geld overigens niet voor alle drugs)

Hmm.. Welke drugs denk je dat het niet kan? Crack kun je een keer proberen als je verdomd sterk in je schoenen staat, en ik ken een persoon met een mooie baan en gezin die al 20 jaar heel af en toe heroine gebruikt (Zo'n 1-2 keer per maand, maar soms ook helemaal niet).

PCP of zo?
 

Wacky

Badass junkie
Mijn verslaving waar ik van af kick is maar wiet.
Het word (werd eigenlijk, bij wiet is alleen de eerste week moeilijk eigenlijk) moeilijk gemaakt door andere mensen in je omgeving die het doen, zelfs alles wat je aan wiet herinnerd, en door verveling.

Ik heb eerder mislukte pogingen gedaan om te stoppen (nu een maand). Wat geen invloed heeft is wat anderen ervan vinden. Het grootste verschil voor mij is dat ik bij voorgaande pogingen "een beetje" stopte, ik was toen van plan nog wel te blowen op feesten bijvoorbeeld, dat werkt allemaal niet. Stoppen lukt pas wanneer je hebt besloten compleet en permanent te stoppen.
 

Judas

Wijs gebruiker
Na de laatste keer me aan de coca te buiten gegaan te zijn had ik het er compleet meegehad.
Tijdje daarna door andere reden zo ziek als een hond geworden. Voel me zo beroerd dat ik een gevoel van walging krijg als ik alleen al aan cocaine denk.
Kom vrijwel om de dag tijdens boodschappen doen een bevriende dealer tegen. Er ontstaat dan totaal geen impuls om iets van hem af te nemen.

Heb volgende week echter een etentje bij vrienden. Weet zeker dat het daar na het eten op tafel komt. Vrees dat het moeilijk wordt om dan nee te zeggen als ik weer wat opgeknapt ben. Waarom eigenlijk? misschien omdat ik met hun ooit begonnen ben te snuiven? omdat ik het spul dan echt voor me zie liggen? omdat er een adder in het gras ligt die geduldig wacht tot hij zijn giftanden in mijn opgebouwde kracht en stabiliteit kan boren. Het argument 'om er bij te horen' gaat niet op omdat zij matige gebruikers zijn die na 2 lijntjes wel genoeg hebben, terwyl ik altijd op feesten, in clubs en op straat als een bezetene grote porties mijn neus in joeg. Denk dat ze er alleen maar veel respect voor hebben als ik 'nee' zeg. Ook al voel ik een afkeer van de dope, ergens ligt toch iets tricky op de loer. Een verborgen verlangen naar die rush die altijd zo ongelooflijk geil en lekker was.
Kan door zware kou/longontsteking waarschijnlijk ook dan niet eens snuiven, maar denk nu al 'dan meng ik het wel met mijn wijn'. Dat wordt dus een gevaarlijke beproeving want ondanks dat ik nu zo gaar ben is het great om langere tijd clean te zijn. Dat was me al lange tijd niet meer gelukt. Ga deze verleidelijke situatie dus weerstaan want ik heb geen zin om weer elke dag met die obsessieve trek naar sosa rond te lopen :)
 

Drientje

DF-koning
[SF] Safiertje zei:
Ik ben 1 1/2 jaar verslaafd geweest aan speed, waar van ik zeker een half jaar dagelijks gebruikte. Mijn omgeving is niet veranderd, in het begin van mijn cleane periode gebruikte het grootste gedeelte van van mn vrienden nog fanatiek speed. Ik heb zelfs een paar maanden een relatie gehad met een speed gebruiker die ook in mijn bijzijn snoof. Moeilijke momenten komen onverwachts. Van het één op het andere moment kun je ineens cravings krijgen.. Ik ruik na een jaar clean zijn nog steeds met enorme regelmaat speed, terwijl het er niet is. Ik ben speed gebruikers niet uit de weg gegaan, ik heb zelfs een aantal keer mezelf expres op de proef gesteld door bij snuivende vrienden te gaan zitten. Als ik weer had willen gebruiken had ik daar legio mogelijkheden voor gehad. Er is maar één reden waarom ik nog steeds clean ben en er van overtuigd ben dat ik dat ook blijf.. Ik wil niet weer mn leven compleet naar de tyfus helpen. Iedere keer als ik zin heb in speed, denk ik aan wat ik er mee kapot gemaakt hebt. Werkt echt goed als motivatie om t niet te doen :P Als je écht clean wilt blijven lukt dat prima. Je moet het alleen écht willen. Het enige wat je hoeft te doen, is het niet meer doen. That's it.

Ik ben best wel jaloers op jou doorzettingsvermogen en kracht weet je dat?

Ot: Precies zoals Safiertje het zegt. Gewoon niet doen, is er iets simpelers in beginsel?
 
Bovenaan